رفتن به مطلب

آیا سیروز کبدی کشنده است؟


sanazhedayati

ارسال های توصیه شده

سیروز به مرحله انتهایی زخم (فیبروز) کبدی گفته می شود که در اثر انواع مختلفی از بیماری ها و مشکلات کبدی همچون هپاتیت و اعتیاد مزمن به الکل ایجاد می شود. کبد در صورت آسیب دیدن، جهت ترمیم خود تلاش می کند که در این فرایند بافت اسکار (جای زخم) تشکیل شود. آسیب های کبدی می توانند ناشی از بیماری، مصرف بیش از حد الکل یا موارد دیگر باشند. همگام با پیشرفت سیروز کبدی، زخم های بیشتری تشکیل شده و حفظ عملکرد طبیعی برای کبد سخت تر می شود. مرحله پیشرفته سیروز کبدی مرگ بار است. آسیب کبدی ناشی از سیروز معمولا جبران ناپذیر است. با این حال، تشخیص و درمان زود هنگام علت سیروز کبدی از بروز آسیب بیشتر پیشگیری کرده و در موارد نادر، آسیب ها جبران می شوند.

علائم و نشانه های ابتلا به سیروز کبدی

سیروز اغلب تا زمانی که آسیب کبدی شدت نیافته، هیچ علامت یا نشانه ای ندارد. هنگامی که علائم و نشانه ها پدیدار می شوند ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  •  خستگی
  •  خونریزی یا کبودی آسان
  •  از دست دادن اشتها
  •  حالت تهوع
  •  تورم در نواحی مختلف پا از جمله کف و مچ
  •  کاهش وزن
  •  خارش پوست
  •  تغییر رنگ پوست و چشم ها به زرد (یرقان)
  •  تجمع مایعات در شکم (آسیت)
  •  عروق خونی عنکبوتی بر روی پوست
  •  قرمزی کف دست ها
  •  عقب افتادن یا فقدان پریودی در زنان غیر یائسه
  •  کاهش میل جنسی، بزرگ شدن پستان ها و کوچک شدن بیضه ها در مردان
  •  گیجی، خواب آلودگی و لکنت زبان (انسفالوپاتی کبدی)

 

spacer.png

مشکلات و عوارض سیروز کبدی

عوارض سیروز کبدی می توانند شامل موارد زیر باشند:

1. فشار خون بالا در ورید های کبدی (هایپر تانسیون ورید پورت)

سیروز کبدی جریان طبیعی خون در کبد را آهسته می کند. در نتیجه این پدیده، فشار خون در وریدی افزایش می یابد که خون را از روده ها و طحال به کبد می آورد.

2. تورم پا ها و شکم

افزایش فشار ورید پورت می تواند سبب تجمع مایع در پا ها (ادم) و شکم (آسیت) شود. عدم توانایی کبد در تولید کافی برخی پروتئین های خونی همچون آلبومین نیز می تواند سبب بروز ادم و آسیت شود.

3. بزرگی طحال (اسپلنومگالی)

افزایش فشار ورید پورت می تواند سبب ایجاد تغییر و تورم در طحال شده که در نتیجه آن پلاکت ها و گلبول های سفید خون در این اندام به دام می افتند. کاهش گلبول های سفید و پلاکت ها در خون می تواند اولین نشانه سیروز کبدی باشد.

4. خونریزی

فشار ورید پورت می تواند سبب تغییر جریان خون به سمت ورید های کوچک تر شود. امکان دارد، این ورید های کوچک در اثر فشار زیاد خون پاره شده و خونریزی های جدی در بدن رخ دهد. افزایش فشار ورید پورت سبب بزرگی ورید ها (واریس) در مری یا معده و بروز خونریزی های مرگ بار می شود. ناتوانی کبد در تولید تعداد کافی عوامل انعقادی نیز می تواند بر ادامه یافتن خونریزی تاثیر گذار باشد.

5. عفونت ها

در صورت ابتلا به سیروز، بدن در مقابله با عفونت ها با مشکل مواجه می شود. آسیت می تواند به بروز پریتونیت باکتریایی (یک عفونت جدی) منتهی شود.

6. سو تغذیه

سیروز می تواند فرآوری مواد مغذی را برای بدن دشوار تر کرده و ضعف و کاهش وزن را به همراه داشته باشد.

تجمع توکسین ها در مغز (انسفالوپاتی کبدی)

کبد آسیب دیده از سیروز توانایی دفع سموم را از خون ندارد. این سموم در مغز تجمع کرده و سبب تیرگی شعور و مشکل در تمرکز می شوند. با گذشت زمان، انسفالوپاتی کبدی می تواند به بیهوشی یا کما منجر شود.

7. یرقان

یرقان هنگامی بروز می دهد که کبد بیمار بیلی روبین کافی را از خون تصفیه نمی کند. این بیماری سبب تیرگی ادرار و زرد شدن پوست و صلبیه (سفیدی) چشم می شود.

8. بیماری استخوانی

در برخی افراد مبتلا به سیروز کبدی، استخوان ها قدرت خود را از دست داده و از نظر شکستگی در معرض خطر بالا تری قرار می گیرند.

9. خطر بالای ابتلا به سرطان کبد

بخش بزرگی از افرادی که به سرطان کبد مبتلا می شوند، سابقه ابتلا به سیروز کبدی دارند.

10. سیروز همزمان حاد و مزمن

برخی افراد در نهایت به نارسایی چند اندامی دچار می شوند. محققان امروزه بر این باورند که این مورد یک عارضه متفاوت است که در برخی افراد مبتلا به سیروز کبدی رخ می دهد. دلایل بروز چنین عارضه ای تاکنون مشخص نشده است.

 

مراحل مختلف سیروز

گاهی اوقات، سیروز کبدی یک بیماری مرحله آخر کبدی به شمار می رود. مرحله آخر یعنی سیروز کبدی پس از دیگر مراحل آسیب کبدی بروز می دهد. از جمله این آسیب ها می توان به التهاب (هپاتیت)، رسوب چربی (استیتوز)، سفتی شدید و زخم خفیف کبد (فیبروز) اشاره کرد. بسیاری از افراد مبتلا به سیروز کبدی می توانند احساس نسبتا خوبی داشته و بدون نیاز به پیوند کبد چندین سال زندگی کنند.

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...