SARDAR ارسال شده در 13 مرداد، 2020 اشتراک گذاری ارسال شده در 13 مرداد، 2020 مجموعه: داروخانه معنوی سوره توحید یكصد و دوازدهمین سوره قرآن كریم است كه مكی و 4آیه دارد سوره اخلاص یا سوره توحید صد و دوازدهمین سوره و از سورههای مکی قرآن که در جزء سیام قرار دارد. این سوره را به این دلیل توحید یا اخلاص نامیدهاند که درباره یگانگی خدا سخن میگوید و انسان را از شرک، خلاصی میدهد. در این مقاله قصد داریم ترجمه و تفسیر "سوره توحید" بپردازیم. مشخصات "سوره توحید" - سوره ۱۱۲ قرآن مجید - در مکه نازل شده - دارای ۴ آیه - در جزء ۳۰ قرار دارد - از نظر ترتیب نزول سوره ۲۲ است که بعد از سوره ناس در اوایل بعثت در مکه نازل شد - یکی از سورههای چهارقل است سورهی اخلاص (توحید) مکی است و چهار آیه دارد. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾ معنی سوره توحید 1- بگو خداوند یکتاست 2- خدا بی نیاز است 3- نه زاییده و نه زاییده شده ( فرزند ندارد و فرزند کسی نیست) 4- هیچ کس همتای او نیست تفسیر سوره توحید: 1- بگو او الله یگانه است (احد): یعنی ذاتی که قابل تعدد و کثرت نباشد نه در خارج و نه در ذهن به همین دلیل هم به جز در مورد خداوند تعالی هرگز، در کلام ایجابی بکار نمیرود و از همین توحید روش کامل احیاء انسانها و راه تحرک و عمل و رهایی ایشان نشأت میگیرد که بوسیله آن انسان می تواند همانطور که خداوند از او خواسته خلیفه او در زمین باشد و احکام وشرایع و ارزشها و موازین الهی را متحمل شده و در دین اخلاص بیابد. 2- الله بی نیاز مطلق و مرجع و منتهای همه موجودات است (صمد): یعنی قصد کردن با اعتماد، و خدای تعالی سید و بزرگیست که از هر سو به جانبش قصد می کنند تا حوایجشان را برآورد و تمام موجودات عالم متوجه او هستند ونیاز به او دارند. و اصولا هر چیزی که نام (شییء) بر آن صادق باشد در ذات و صفات و آثارش محتاج به خداست و هر چیزی در نهایت به سوی او منتهی میشود. و الف و لامی که بر سر کلمه (صمد) آمده است، افاده حصر می کند، یعنی فقط خدای تعالی صمد مطلق است ، به خلاف (احد) که احتیاجی به الف و لام نداشت تاحصر را برساند، چون اصولا در باره احدی غیر خدا اطلاق نمی شود و تکرار نام (الله )در هر دو جمله به جهت این است که هر یک جمله ای مستقل هستند که در تعریف خدای تعالی کفایت میکنند و در عین حال هم به وسیله صفات ذاتی، خداوند را معرفی کرده اند و هم به وسیله صفات فعلی (احد صفت ذاتی و صمد صفت فعلی است )بعضی مفسرین گفتهاند کلمه صمد، هر چیز تو پری است که درونش خالی نباشد و در نتیجه نه بخورد، نه بنوشد، نه بخوابد و به بزاید و نه زاییده شده باشد که اگر این تفسیر درست باشد آیه بعدی تفسیر کلمه (صمد) خواهد بود. ترجمه سوره توحید 3- نه زاده و نه زاییده شده است پس وقتى خداوند يكتا باشد ديگر فرزندى ندارد چون اگر فرزندى داشته باشد، پس او هم مثل خداوند است و در اين صورت خداوند با فرزندش مىشوند دو خدا. در صورتى كه گفتيم خداوند يكتااست و شريكى ندارد. لمْ يُولَدْ، زاييده نشده. اولاً كسى كه میخواهد به دنيا بيايد نيازمند به كسى است كه او را به دنيا بياورد و آن كس هم مادرش میشود. در صورتى كه ما گفتيم خداوند بینياز است. پس مادر ندارد كه به آن نيازمند باشد. ثانياً كسى كه مادر دارد مادرش از جنس خودش است. وخداوند اگر مادر داشته باشد پس مادرش هم از جنس خود خدا است. و خدا با مادرش دو تا خدا میشود. در صورتى كه ما گفتيم خداوند يكتا است و شريكى ندارد. در اين باره، در قرآن شريف، آياتى وجود دارد كه در زير پياده مىكنيم:(قالُوا اتَّخَذَ اللهُ وَلَداً سُبْحانَ الله). «گروهى گفتند كه خدا داراى فرزند است كه پاك و منزه از آن است كه فرزند داشته باشد». (وَخَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَبَنات بِغَيْرِ عِلْم سُبْحانَهُ وَتَعالى عَمّا يَصِفُونَ). «گروهى پنداشتند كه خداوند دختران و پسرانى دارد، در صورتى كه خدا از همه اين نسبتها كه بر او وصف میكنند برتر و منزه است». (ما كانَ للهِ أنْ يَتَّخِذَ مِنْ وَلَد سُبْحانَهُ اِذا قَضى أمْراً فَاِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ* وَقالُوا اتَّخَذ الرَّحْنُ وَلَداً* لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً اِدّاً* تَكادُ السَّمواتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنهُ وَتَنْشَقّ الارَضُ وَتَخِرُّ الْجِبالُ هَدّاً* اَن دَعَو لِلرَّحْمنِ وَلَداً). «خدا هرگزفرزندى اتخاذ نكرده. وى منزه از آن است كه فرزندى داشته باشد، چون بگويد چيزى موجود باش بىدرنگ آن چيز موجود میشود. و كافران گفتند كه خداى رحمان فرزند برگرفته. اى كافران! همانا قولى بسيار زشت و منكر گفتيد. نزديك است ازاين گفته زشت شما آسمان ها ازهم فرو ريزد و زمين شكافته و كوه ها متلاشى گردد. چرا كه براى خداى مهربان فرزندى دعوى كرديد. تفسیر سوره توحید 4- و هیچکس همتای او نیست: ولادت نوعی تجزء و قسمت پذیری است و بدون ترکیب تصور نمیشود، و هر مرکبی به اجزاء خود نیاز دارد و حال آنکه خدای متعال صمد است و حاجت همه محتاجان به او منتهی میشود، و چنین کسی احتیاج در او متصور نیست، پس فرزند نداشتن خداوند فرع و نتیجه صمدیت اوست، همچنین خدای متعال مجانس و همسری ندارد تا بواسطه او فرزندی پدید بیاید. از طرف دیگر خداوند هرگز از کسی زاده نشده و این امر هم فرع صمدیت اوست، چون تولد چیزی از چیز دیگر مستلزم احتیاج مولود به والد است و خدای متعال صمد است، بنابراین احتیاج در او تصور نمیرود و نیز هر مولودی حادث و جسمانی است لکن این امر در مورد خداوند محال است .این آیه نفی قول نصاری است که مسیح را پسر خدا میدانند و نیز نفی قول مشرکین است که آلهه خود وملائکه را فرزندان خداوند میدانستند و اما کفو نداشتن خداوند، هیچ موجودی در ذات ، صفات یا افعال همتای خدای متعال نیست، و هیچ مماثل و نظیر و کفوی ندارد و این صفت او هم متفرع بر صمدیت اوست ، چون هر کفوی که برای خداوند فرض شود مستلزم آنست که آن کفو مستقل درذات خود و بی نیاز از خدای متعال باشد و حال آنکه خداوند صمد مطلق است و همه موجودات محتاج اویند.لذا حاصل مفاد این سوره، این مطلب است که ، خدای تعالی را به صفت احدیت وواحدیت توصیف میکند و در تفسیر الدر المنثور از رسول خدا ص نقل شده که سوره توحید معادل ثلث قرآن است . فواید خواندن سوره توحید خواص خواندن سوره توحید: رسول خدا صلی الله علیه و آله: «هر کس که قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را هنگام خواب سه مرتبه بخواند، خداوند پنجاه هزار ملک را بر او موکّل مینماید تا در آن شب حراستش کنند».(الکافی، ج 2، ص 620) امام علی (ع): امیر المؤمنین علیه السّلام نقل مینماید که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: «کسی که به هنگام خواب صد بار سوره توحید را بخواند، خداوند گناهان پنجاه سال او را میبخشد.» (الکافی، ج 2، ص 539) امام علی (ع): «کسی که پس از نماز صبح، یازده بار «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» بخواند، در آن روز گناهی از او سر نمیزند؛ گرچه شیطان خوار شود(یعنی شیطان هر چه تلاش کند، نتواند انسان را به گناه بکشاند و بدین ترتیب خوار شود).»(ثوابالأعمال و عقاب الاعمال، ص 277) امام باقر (ع): هر کس سوره توحید را یک بار بخواند مایه ایجاد برکت او میشود و هر کس این سوره را دوبار بخواند بر او و خانوادهاش برکت داده میشود و اگر آن را سه بار بخواند به او و خانواده و همسایگانش برکت داده میشود. پیامبر اکرم (ص): هر کس در شب یا روز جمعه ۲۰۰ مرتبه سوره توحید را در دو نماز دو رکعتی بخواند گناهانش بخشیده میشود حتی اگر به اندازه دریا باشد. ختم سوره توحید به روش های مختلف: 1- نمازختم سوره توحید: ختم زیر از پیامبر (ص) توصیه شده است. در روز پنج شنبه ۴ رکعت نماز به صورت دو نماز دورکعتی به شکل زیر بخوانید: رکعت اول: بعد از حمد ۱۱ بار سوره توحید رکعت دوم: بعد از حمد ۲۱ بار سوره توحید رکعت اول از دو رکعت دوم: بعد از حمد ۲۱ بار سوره توحید رکعت دوم از دو رکعت دوم: بعد از حمد ۴۱ بار سوره توحید پس از سلام نماز ۵۱ بار سوره توحید را بخوانید. ۵۱ بار صلوات بفرستید. به سجده بروید و ۱۰۰ مرتبه ذکر «یا الله یا الله» را بگویید و حاجت خودتان را طلب کنید. پیامبر (ص) فرمود: کسی که این نماز را بخواند و از خدا بخواهد که کوهها از هم پاشیده شود چنین خواهد شد یا این که از خدا طلب باران کند باریده واهد شد و این که حجابی بین او و پروردگارش نخواهد بود و خداوند بر کسی که این نماز را بخواند و حاجتی نخواهد غضب خواهد کرد. ۲. ختم ذکر سوره توحید در شب جمعه ۴۱ هزار بار ذکر «الله صمد» را بگویید. ۳. ختم سوره توحید برای وسعت روزی در ۳ شب جمعه هر شب ۲ رکعت نماز بخوانید و در هر رکعت ۱۰ بار سوره حمد و ۱۱ بار سوره توحید را تکرار کنید و بعد از سلام نماز ۱۰۰ بار صلوات بفرستید. 1 نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر تنظیمات بیشتر اشتراک گذاری ...
ارسال های توصیه شده
به گفتگو بپیوندید
هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .