رفتن به مطلب

Golshid

ارسال های توصیه شده

خریداران عسل ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی در مورد شکرک زدن عسل داشته باشند.

این عسله شکرک زده پس تقلبیه
ببین عسلش شکرک زده بود یعنی خیلی خوبه دیگه درسته؟
عسل طبیعی هیچ وقت شکرک نمیزنه، اگر شکرک بزنه یعنی به زنبور آب شکر دادن!

اما کدام یک از این دیدگاه ها درست است؟ آیا اصلا شکرک زدن عسل ارتباطی با طبیعی یا تقلبی بودن عسل دارد؟

برای پاسخ به سوالات بالا لازم است ابتدا با ساختار و مواد تشکیل دهنده عسل آشنا شوید.

شکرک زدن عسل

مواد تشکیل دهنده عسل

به طور کلی بیش‌تر ترکیب عسل را آب و قند تشکیل می‌دهد. حدود 15 درصد ترکیب عسل شامل آب و 80 درصد آن شامل سه نوع قند با نام‌های ساکارز، فروکتوز و گلوکز می‌باشد.

از بین قندهای مختلفی که در عسل وجود دارد، فروکتوز و گلوکز در حدود ۷۵ درصد عسل را تشکیل می‌دهند و ساکاروز عسل به صورت معمول کمتر از ۵ درصد عسل را تشکیل می‌دهد.

از بین این سه قند اصلی موجود در عسل، گلوکز تمایل زیادی به کریستاله شدن و یا رس بستن و خارج شدن از حالت محلول دارد. پس اگر در شرایط مناسبی قرار بگیرد، شروع به تشکیل کریستال می‌دهد که در بیان عامیانه به همان شکرک معروف است.

چرا عسل شکرک می‌زند؟

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد، می‌توان متوجه شد که در عسل به دلیل وجود مقدار زیادی قند در مقدار کمی آب و هم‌چنین وجود گلوکز در آن با خاصیتی که به آن اشاره کردیم، در صورتی که آن عسل در شرایط خاصی قرار بگیرد، ممکن است شکرک بزند.

از آن جایی که این حالت در تمامی عسل‌ها اعم از طبیعی، تغذیه‌ای و تقلبی وجود دارد، پس می‌توان گفت که امکان شکرک زدن برای تمامی آن‌ها وجود دارد.

یعنی به طور خلاصه عسل چه طبیعی باشد، چه تغذیه‌ای و چه تقلبی ممکن است شکرک بزند. بنابراین از روی شکرک زدن عسل، نمی‌توان به طبیعی بودن یا نبودن آن پی برد.

اما در کل یک سری عوامل وجود دارند که در زودتر رس بستن عسل موثرند. این عوامل شامل میزان گلوکز موجود در عسل، میزان رطوبت عسل، دمای محیط و ناخالصی‌های موجود در عسل است.

شما می‌توانید برای مطالعه کامل‌تر در این زمینه، روی " علت شکرک زدن عسل" کلیک کنید و درباره این عوامل بیش‌تر بخوانید تا بتوانید شکرک زدن عسل‌هایتان را به تاخیر بیندازید.

آیا شکرک زدن عسل می‌تواند نشانه خوبی باشد؟

در کل گفتیم که از روی شکرک زدن عسل نمی‌توان به طبیعی بودن یا نبودن آن پی برد ولی در مجموع رس بستن عسل می تواند از یک جنبه نشانه خوبی باشد.

گاهی برخی تولیدکنندگان و زنبورداران برای اینکه عسل شکرک نزند، آن را تا دماهای بالایی گرم می‌کنند و این باعث می‌شود عسل یا شکرک نزند یا خیلی دیرتر شکرک بزند، ولی در نقطه مقابل با توجه به میزان حرارتی که به عسل داده شده است، ممکن است تمام خواص عسل از دست برود.

این که عسل شکرک بزند می‌تواند نشان دهنده این باشد که آن عسل حرارت ندیده و خواص خود را حفظ کرده است.

آیا شکل شکرک عسل می‌تواند نشانه طبیعی یا تغذیه‌ای بودن آن عسل باشد؟

این حرف که شکرک عسل طبیعی نرم و شکرک عسل تغذیه‌ای زبر است، درست نیست. با توجه به تحقیقات صورت گرفته شکل شکرک یا کریستال‌های عسل ارتباطی با طبیعی و تغذیه‌ای بودن عسل ندارد و به عوامل دیگری مثل گلی که زنبور برای درست کردن عسل از آن تغذیه کرده، دمایی که عسل در آن شکرک زده و عوامل محیطی دیگری ارتباط دارد و از روی ظاهر کریستال‌های عسل شکرک زده نمی‌توان گفت که عسل تغذیه شده است یا خیر.

تنها راه تشخیص عسل طبیعی و خام از تقلبی، آزمایش عسل در آزمایشگاه عسل است. آزمایش عسل باید توسط فروشنده صورت گیرد. شما می‌توانید برای این که از طبیعی بودن عسل‌های خود مطمئن باشید، عسل را از فروشگاه‌هایی خریداری کنید که عسل‌هایشان را به همراه برگه آزمایش ارائه می‌دهند. فروشگاه اینترنتی درکام یکی از این فروشگاه‌ها است که تمام عسل‌هایش را قبل از فروش آزمایش می‌کند تا کاملا به طبیعی بودن آن ها اطمینان پیدا کند. شما می‌توانید برای خرید انواع عسل طبیعی به همراه برگه آزمایش، به این سایت به آدرس dorkam.com مراجعه کنید.

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...