رفتن به مطلب

مهدویت در زیارت جامعه


Maryam

ارسال های توصیه شده

مهدویت در زیارت جامعه| درخواست زنده شدن در دوران رجعت اهل‌بیت به دنیا

 

 
مهدویت در زیارت جامعه| درخواست زنده شدن در دوران رجعت اهل‌بیت به دنیا

طبق آموزه‌های زیارت جامعه کبیره مأموریت اهل بیت وحی به پایان نرسیده بلکه حداقل تا رسیدن به سرزمین ظهور همچنان تداوم

اعتقاد به مهدویت از مهم‌ترین معارف قرآنی و از اعتقادات بنیادین شیعه است. بر اساس آموزه‌های دین، عدم ایمان به مهدویت مساوی با انکار تمام رسالت انبیا و ولایت ائمه علیهم‌السلام است. از این جهت در پله اول، ایمان به امام غایب و در پله بعد توجه و تفکر درباره ملحقات آن مثل آخرالزمان و ظهور مورد تأکید آیات و روایات ما است.

اهل‌بیت علیهم‌السلام در جوّی از خفقان دشمنان خویش که سعی در گسترش فساد در جامعه اسلامی آن دوران داشتند و نیز در بین فرقه‌هایی که جزو مدعیان دروغین مهدویت محسوب می‌شدند، به تبیین اندیشه‌های ناب و امیدبخش مهدویت می‌پرداختند؛ منتها در مقاطعی به دلیل شدت اختناقی که وجود داشت، گاهی در قالب ادعیه و مناجات به مسئله مهدویت می‌پرداختند.

یکی از این منابع، زیارت مشهور «جامعه کبیره» صادره از امام هادی علیه‌السلام است. متن این زیارت را اولین بار شیخ صدوق در من لایحضره الفقیه  و در عیون اخبار الرضا از امام هادی نقل کرده است. در این زیارت، اهل‌بیت علیهم‌السلامر جانشینان بر حق پیامبر وصف شده‌اند و به تمام آموزه‌های شیعی به زبانی فصیح اشاره شده است؛ از جمله به ارتباط ائمه با پیامبر اکرم، برشمردن مقامات علمی و اخلاقی و سیاسی ائمه، اسوه بودن آنان، یکپارچگی خلقت ایشان، ارتباط امامت و توحید، رابطه شناختِ امام با شناخت خدا. از دیگر مباحث مطرح در این زیارت،  مهدویت به ویژه مسئله رجعت و حکومت آرمانی عترت علیهم‌السلام است که تقریباً در سه بخش بیان شده است.

در قسمتی از متن این زیارتنامه از خداوند درخواست داریم:

«مَکَّنَنِی فِی دَوْلَتکُمْ وَ أَحیَانِی فِی رَجْعَتِکُمْ وَ مَلَّکَنِی فِی أَیَّامِکُمْ؛ خداوند در دوران حکومت شما مرا از جایگاهی برخوردار سازد، و در زمان رجعت شما زنده کند، و در روزگار شما مرا قدرت ببخشد.»

در این فراز، به سه گزاره و در واقع به سه اعتقاد از باورهای مهدوی  اشاره شده است:  درخواست تمکین در دولت و حکومت عترت  زنده شدن در دوران رجعت عترت  قدرت و تملّک در ایّام عترت که همان سرزمین آرمانی ظهور است.

این سه باور اگر در جامعه‌ای شیعی تبدیل به ایمان و معرفت عملی شود، به طور قطع شاهد پویایی و امید مضاعف در آن جامعه خواهیم بود؛ چه اینکه معمولاً به اهل‌بیت علیهم‌السلام نگاهی مقطعی و تاریخی داریم؛ به این صورت که انوار مقدسی‌ هستند که مدتی در دنیا آمدند، با دشمنان نبرد کردند و در انتها به شهادت رسیدند و بس؛ در حالی که در اندیشه ناب مهدوی و بر اساس این فراز از زیارت جامعه کبیره، مأموریت اهل بیت وحی حداقل تا رسیدن به سرزمین ظهور و پس از آن، بر اساس آموزه‌های قرآن، تا قیامت و به اذن‌الله برپایی بهشت‌های قیامت تحت عنوان «رجال‌الأعراف» ادامه دارد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...