رفتن به مطلب

لیست غذاهای گرجی


ارسال های توصیه شده

 

لیست غذاهای گرجی

 

غذاهای گرجی به تنهایی از جاذبه های گرجستان محسوب می شوند. غذاهای گرجی بسیار خوشمزه و در بسیاری موارد سالم و کمتر سرخ کردنی هستند. بیشترغذاهای  گرجی با نان همراه است بر خلاف غذاهای ایرانی که با برنج همراه است. ما در این مطلب لیست غذاهای گرجی و نوشیدنی های غیر الکلی گرجی و  تنقلات و خوراکی های سالم گرجی را معرفی کرده ایم.

غذاهای گرجی

غذاهای گرجی به سبک های آشپزی و غذاهای تهیه شده توسط مردم گرجستان اشاره دارد. غذاهای گرجستان به طور کلی منحصر به فرد است اما برخی از تأثیرات دیگر سنت های آشپزی اروپایی و نزدیک خاورمیانه را نیز به همراه دارد.

هر استان تاریخی گرجستان دارای سنت متمایزی از آشپزی برای خود است. غذاهای گرجستان نتیجه تعامل گسترده ای از ایده های آشپزی است که در امتداد مسیرهای تجاری توسط تجار و مسافران در سراسر گرجستان پخش شده اند.

در طول یک مهمانی به نام سوپرا، انواع مختلفی از غداهای گرجی به همراه مقدار زیادی از نوشیدنی همراه است که می تواند برای ساعت ها ادامه یابد. رستوران های گرجستان در قرن بیستم در روسیه معروف بودند.

در روسیه، تمام شهرهای بزرگ، رستوران های گرجی زیادی دارند و رستوران های روسی اغلب غذاهای گرجی را در منو خود دارند. در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، غذاهای گرجستان نیز به دلیل مهاجرت گرجی ها به سایر جمهوری های شوروی محبوب و معروف شد.

سوپرا- لیست غذاهای گرجی

تصویری از سوپرا در گرجستان. منبع: ویکی پدیا

سوپرا- لیست غذاهای گرجی

تصویری از سوپرا در گرجستان. منبع: ویکی پدیا

خینکالی معروف ترین غذای گرجی 

خینکالی (Khinkali) یکی از غذاهای گرجی است که از خمیر تهیه شده و حاوی گوشت و ادویه است. خینکالی یکی از غذاهای ملی گرجستان محسوب می شود. مناطق مختلف گرجستان، خینکالی را با پر کردن انواع مختلفی از مواد غذایی درست می کنند. پرطرفدار ترین خینکالی مخلوط گوشت خوک و گوشت گاو است. در مناطق کوهستانی خینکالی اغلب با پر کردن گوشت بره تهیه می شود.

خینکالی را می توان با پر کردن پنیر ایمرتی با مخلوط  قارچ، سبزی های معطر و سیب زمینی له شده هم درست کرد. خینکالی های معروف شهری عبارتند از کالاکوری خینکالی (با جعفری نازک خرد شده) و خینکالی خوشورتی (بدون جعفری). برای مشاهده طرز تهیه خینکالی به لینک زیر مراجعه کنید، در وب سایت مربوطه مرحله به مرحله تهیه خینکالی با تصویر نمایش داده شده است.

خینکالی یکی از غذاهای گرجی

خینکالی از غذاهای معروف گرجی- خینکالی در عکس توسط نویسنده وب سایت تهیه شده

خینکالی یکی از غذاهای گرجی

خینکالی از غذاهای معروف گرجی

خاچاپوری از غذاهای معروف گرجی 

خاچاپوری (Khachapuri) یک غذای سنتی گرجستان است که نوع معمول آن در میان مردم گرجی، خاچاپوری ایمرتی است که نان پر شده از پنیر ایمرتی یا سولگونی است. انواع مختلفی از خاچاپوری به نام های کوبداری، آجارولی، ایمرتی و مینگرلین وجود دارد. نوع معمول خاچاپوری ایمرتی است که با پنیر پر می شود.

 خاچاپوری کوبداری در منطقه سوانتی معروف است و به جای پنیر در وسط نان گوشت پخته شده قرار می گیرد. نوع خاچاپوری آجارولی که یکی از مشهورترین غداهای گرجستان بین توریست ها است متعلق به منطقه آدجارا و باتومی است و بهترین خاچاپوری اجارولی را می توانید در باتومی پیدا کنید.

خاچاپوری آجارولی یک نان به شکل قایق است که در وسط آن پنیر و تخم مرغ خام می گذارند. خاچاپوری مینگرلین شبیه خاچاپوری ایمرتی است با این تفاوت که روی آن هم پنیر می ریزند و با فلفل شیرین قرمز آن را تزئین می کنند. خاچاپوری ازغذاهای ملی گرجستان است. طبق نظرسنجی سال 2009، 88 درصد از گرجی ها خاچاپوری را به پیتزا ترجیح می دهند. خاچاپوری بیشتر در بین مردان و افراد مسن محبوب است. خاچاپوری به عنوان یک غذای اصلی برای گرجستان محسوب می شود و قیمت خاچاپوری به عنوان شاخص تورم در شهرهای مختلف گرجستان است.

عکس زیر یک خاچاپوری همراه گوشت (کوبداری) روی اجاق است که در منطقه سوانتی پخته می شود.

خاچاپوری کوبداری روی اجاق در منطقه سوانتی گرجستان

خاچاپوری آجارولی از انواع خاچاپوری

خاچاپوری آجارولی (Khachapuri Adjaruli) که یکی از مشهورترین غداهای گرجستان بین توریست ها است یکی از انواع خاچاپوری است که متعلق به منطقه آدجارا و باتومی است و بهترین خاچاپوری آجارولی را می توانید در باتومی پیدا کنید. خاچاپوری آجارولی یک نان به شکل قایق است که در وسط آن پنیر و تخم مرغ خام می گذارند. برای خوردن این غذا بهتر است ابتدا پنیر و تخم مرغ را داخل نان هم بزنید و از نان قایقی شکل تکه ای جدا کرده و آن را آغشته به مخلوط پنیر و تخم مرغ کرده و میل کنید.

خاچاپوری آجارولی یکی از غذاهای گرجی

خاچاپوری آجارولی از غذاهای معروف گرجی

نیگوزیانی بادیرجانی از پیش غذاهای گرجی

نیگوزیانی بادیرجانی (Nigvziani Badrijani) یکی ازغذاهای معروف گرجی است که همچنین به عنوان بادیرجانی هم شناخته می شود. بادیرجانی از بادمجان سرخ شده و رول شده با خمیر گردو و ادویه های مخصوص گرجی درست می شود و روی آن را با با دانه های انار تزئین می کنند. بادیرجانی به عنوان پیش غذا هم سرو می شود و از پیش غذاهای محبوب در میان جهانگردان است و به طبع ایرانی ها هم نزدیک است.

نیگوزیانی بادیرجانی یکی از غذاهای گرجی

نیگوزیانی بادیرجانی یکی ازغذاهای معروف گرجی

متسوادی از غذاهای گرجی  

متسوادی(Mtsvadi) از غذاهای معروف گرجی، همان گوشت کبابی است که در جشن ها و مراسم گرجی بسیار معروف است. به خصوص در فستیوال تبیلیسوبا تمام خیابان های تفلیس قدیمی پر از منقل های کباب است و تقریبا همه در این جشن متسوادی می خورند. این غدا در گرجستان با گوشت خوک، گوسفند، گوساله و یا بره آماده می شود. گرجی ها متسوادی را با نان و شراب می خورند و متسوادی غذای محبوب گرجی ها و پادشاهان گرجی از قدیم تا به امروز بوده است.

متسوادی یکی ازغذاهای معروف گرجی

ساتیسوی مرغ از غذاهای گرجی 

ساتیسوی (Satsivi) یک سس گرجی ساخته شده از گردو است و به صورت سرد و یا به عنوان یک سس غوطه ور برای نان یا سس برای غذا های پخته شده و یا سرخ شده یا ماهی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور سنتی، ساتسیوی از گردو، آب، سیر، ترکیبی از گیاهان خشک شده، سرکه، فلفل و نمک ساخته شده است. این غذا شبیه خورش فسنجان ایرانی است و همچنین این سس در کشورهای ترکیه، ارمنستان، سوریه، لبنان و برخی کشورهای عربی تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت با سرخ کردن و طعم دار کردن مرغ و آماده شدن سس ساتیسوی این غذا با دانه های انار تزئین شده و با نان معروف گرجی (پوری) سرو می شود.

ساتیسوی مرغ یکی از غذاهای گرجی

ساتیسوی مرغ یکی ازغذاهای معروف گرجی

چکمرولی از غذاهای گرجی 

چکمرولی(Chkmeruli) غذایی شبیه ساتیسوی است با این تفاوت که سس آن به جای گردو از سیر به همراه فلفل تند و ادویه های مخصوص گرجی تهیه می شود. پس از تهیه سس، مرغ های سرخ شده و طعم دار شده به این سس خوشمره اصافه می شود. این غذا یک غذای خوشمزه، سالم و نسبتا گران است. گرجی ها این غذا را در مهمانی های مهم مانند سوپرا یا در جشن های عروسی و نامزدی برای مهمانان سرو می کنند.

چکمرولی یکی ازغذاهای معروف گرجی

آجاپ سندل از غذاهای گرجی 

آجاپ سندل(Ajapsandal) یک غذای ارمنی، آذربایجانی و گرجی می باشد که در قفقاز شمالی نیز رایج است. آجاپ سندل شامل پیاز، بادمجان، سیب زمینی، گوجه فرنگی، هویج،  فلفل، جعفری و سایر ادویه ها است و گاهی اوقات  به آجاپ سندل گوشت گوساله یا گوشت گاو هم اضافه می کنند. آجاپ سندل شبیه خوراک کدو بادمجان خودمان است.

آجاپ سندل - لیست غذاهای گرجی

آجاپ سندل یکی ازغذاهای گرجی

اجاخوری از غذاهای گرجی  

اجاخوری(Ojakhuri) خوراک گوشت خوک است با سیب زمینی سرخ کرده، پیاز، فلفل قرمز و ادویه تهیه می شود. گرجی ها معمولا این غذا را با شراب و با سالاد در سوپرا (مهمانی های بزرگ ) سرو می کنند. معمولا از خوردن این غذا در رستوران های معمولی(ارزان) در گرجستان خودداری کنید چراکه بسیاری اوقات چربی خوک را به جای گوشت خوک برای شما سرو می کنند که برایشان ارزان تر تمام شود و نه برای سلامتی مفید است و نه خوشمزه است.

آجاپ سندل - لیست غذاهای گرجی

اجاخوری یکی ازغذاهای گرجی

پخالی اسفناج 

پخالی اسفناج (Spinach Pkhali) یک دسر سنتی گرجی است که از سبزیجات خرد شده و منجمد مانند  کلم، بادمجان، اسفناج، لوبیا، چغندرو ترکیب با گردو، سرکه ، پیاز، سیر و سبزی های معطر تهیه می شود. اگر شما یک گیاهخوار هستید غذاها و دسرهای زیادی را که فقط با سیزی ها درست شده اند را در رستوران های گرجستان می توانید پیدا کنید و این دسر هم برای شما مناسب خواهد بود. یک نوع دیگر از پخالی هم وجود دارد که به پخالی چغندر معروف است و به رنگ سرخ است.

پخالی اسفناج - Pkhali

پخالی اسفناج یکی ازغذاهای گرجی و از دسرهای گرجی

ماتسونی ماست گرجی 

ماتسونی(Matsoni) یکی از دسرهای ارزان و بسیار خوشمزه در گرجستان ماتسونی است و گرجی ها از آن به عنوان یک دسر سالم و طبیعی یاد می کنند و از داشتن آن در فرهنگ خود به آن افتخار می کنند. گرجی ها گاهی ماتسونی را با عسل سرو می کنند. طعم ماتسونی اصلا ترش نیست و با عسل بسیار دلچسب است که همه رستوران های گرجی آن را سرو نمی کنند.

ماتسونی ماست گرجی - لیست غذاهای گرجی

ماتسونی همان ماست گرجی

نوشیدنی های غیر الکلی گرجی

با اینکه در گرجستان نوشیدنی های الکلی به راحتی پیدا می شود ولی مردم گرجستان نوشیدنی های الکلی را بیشتر آخر هفته ها و در مهمانی های بزرگ بیشتر سرو می کنند. گرجی ها نوشیدنی های غیر الکلی زیادی هم دارند که از جمله آن ها می توان به کمپوتی تمشک، آلبالو، لیمونادی ترخون، گلابی، لیمو، سیب، نوشابه های لاگیدزه و آب معدنی های گازدار برجومی و نابقلاوی اشاره کرد.

آب معدنی گازدار برجومی از نوشیدنی های غیرالکلی گرجستان

آب معدنی برجومی - Borjomi Mineral Water

نوشابه لاگیدزه از نوشیدنی های غیرالکلی گرجستان

خوراکی ها و تنقلات سالم و معروف گرجی

تنقلات و خوراکی های بسیار سالم و طبیعی را در گرجستان می توانید پیدا کنید که بدون مواد نگهدارنده و افزودنی ها درست می شوند و گرجی ها هم اخیرا این اسنک ها و خوراکی های طبیعی را به اروپا صادر می کنند. از جمله این خوراکی ها می توان به چرچخلا(Churchkhela)، کلاپی یا همان لواشک گرجی، میوه های خشک شده مثل آلو، خرمالو، زردآلو و سیب اشاره کرد. بسیاری از توریست ها این خوراکی ها را به سوغات هم می برند. برای مشاهده تمام سوغات گرجستان می توانید روی قسمت آبی کلیک کنید.

چرچخلا از اسنک های گرجستان و از سوغات گرجستان

خرمالوی خشک شده - لیست غذاهای گرجی

میوه های خشک شده از اسنک های گرجستان و از سوغات گرجستان

خرمالوی خشک شده - لیست غذاهای گرجی

خرمالوی خشک شده از اسنک های گرجستان و از سوغات گرجستان

کلاپی لواشک گرجی - Tklapi

کلاپی لواشک گرجی از اسنک های گرجستان و از سوغات گرجستان

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...