رفتن به مطلب

نحوه پخت خورش قیمه، یک غذای ایرانی ساده و سریع


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

نحوه پخت خورش قیمه، غذای ایرانی سریع و ساده

نحوه پخت خورش قیمه که یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است، بسیار ساده می باشد. یکی از دلایل محبوبیت خورش قیمه این است که در بسیاری از مراسم مذهبی و جشن‌ها در ایران، قیمه یکی از رایج‌ترین غذاهایی است که پخته می‌شود و به عنوان غذای نذری پخش می‌شود.

خورش قیمه در بعضی از مناطق ایران به شیوه‌ای کمی متفاوت پخته می‌شود. اما مواد اولیه این خورش (لپه، لیمو عمانی و سیب‌زمینی سرخ کرده) در همه جا یکسان است. با این حال، نحوه پختی که در این مطلب ارائه می‌دهیم، رایج ترین نحوه پخت این غذای ایرانی است.

مواد اولیه برای پخت خورش قیمه

  • 500 گرم گوشت خورشی (گوشت بره یا گوساله)
  • 1 عدد پیاز بزرگ کاملاً خرد شده
  • نصف پیمانه لپه (از 1 الی 2 ساعت قبل در آب خیس خورده باشد)
  • 4 عدد سیب‌زمینی متوسط (خلالی و نازک بریده شود)
  • 4 عدد لیمو عمانی
  • 2 قاشق سوپ ‌خوری رب گوجه فرنگی
  • روغن مخصوص پخت و پز
  • 1 قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه
  • نمک و فلفل
  • یک چهارم قاشق چای‌خوری زعفران ساییده شده (اختیاری)
  • نصف قاشق چای‌خوری پودر دارچین (اختیاری)

نحوه پخت خورش قیمه

1. زعفران ساییده شده را در یک لیوان بریزید و یک عدد یخ کوچک به آن اضافه کنید. لیوان را کنار بگذارید تا یخ به آرامی آب شود.
2. لپه‌های از قبل خیس خورده را خشک کنید و در یک قابلمه بریزید. 3 لیوان آب به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کنید و در حالی که در قابلمه روی آن قرار دارد، بگذارید لپه‌ها نیم‌پز شوند. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید، آب لپه‌ها را خالی کنید و آن‌ها را کنار بگذارید.

نکته:

  • هنگام جوشیدن لپه‌ها، در قابلمه را کج بگذارید تا آب از قابلمه سرازیر نشود.

3. در یک قابلمه، پیازهای خورده شده را با 2 قاشق سوپ‌خوری روغن روی حرارت ملایم سرخ کنید تا کمی طلایی شود.
4. پودر زردچوبه را به آن اضافه کنید و بگذارید کمی تفت بخورد.
5. گوشت را اضافه کنید و حرارت گاز را کمی بیشتر کنید. تا زمانی که گوشت قهوه‌ای رنگ شود، مواد را هم بزنید.

نکته:

  • می‌توانید به جای گوشت بره یا گوساله از گوشت بوقلمون نیز استفاده کنید. نحوه پخت خورش قیمه در بین اقوام مختلف ایرانی می تواند متفاوت باشد. اما این را بدانید که گوشت بوقلمون برای پخته شدن به زمان بیشتری نیاز دارد و خورش قیمه دیرتر پخته می‌شود.

6. لپه‌ها و زعفران آماده شده را به گوشت اضافه کنید. آن‌ها را هم بزنید و بگذارید بپزند.
7. بعد از 3 الی 4 دقیقه، 3 لیوان آب جوش به مخلوط اضافه کنید و کمی هم بزنید. زیر گاز را بیشتر کنید تا به جوش بیاید. سپس گرما را کم‌تر و رو به متوسط کنید و در حالی که در قابلمه را گذاشته‌اید، بگذارید خورش به مدت 1 ساعت و نیم به آرامی بجوشد. هر از گاهی آن را هم بزنید.

نکته:

  • اگر قبل از اتمام پخت خورش قیمه نیاز داشتید که آب بیشتری به آن اضافه کنید، از آب جوش استفاده کنید.
  • زمانی که خورش در حال پخت است، زمان دارید تا سیب زمینی‌های سرخ شده را آماده کنید تا با آن‌ها خورش را تزئین کنید.

8. یک تابه برای سرخ کردن بردارید. سیب‌ زمینی‌ها را داخل آن بریزید. 2 قاشق سوپ‌خوری روغن به آن اضافه کنید. آن‌ها را روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا طلایی و تُرد شوند. سپس کمی نمک به آن اضافه کنید و چند ثانیه آن را هم بزنید و سپس تابه را کنار بگذارید.

نکته:

  • به جای سیب‌زمینی سرخ شده خانگی، می‌توانید از چیپس خلالی استفاده کنید.

9. در 30 دقیقه آخر پخت خورش، نمک، فلفل، رب گوجه و لیمو عمانی را اضافه کنید (نمک و فلفل را با توجه با ذائقه تان کم یا زیاد کنید).

نکات:

  • اگر رب گوجه را با یک قاشق سوپ‌خوری روغن به مدت چند دقیقه در تابه سرخ کنید و سپس به خورش قیمه اضافه کنید رنگ خورش بهتر می‌شود.
  • قبل از اضافه کردن لیمو عمانی‌ها، آن‌ها را با چنگال سوراخ کنید. به این ترتیب خورش در زمان پختن طعم می‌گیرد.
  • زمانی که گوشت و لپه‌ها کمی نرم‌تر شد، باید نمک و لیمو عمانی‌ها را به آن اضافه کنید. در غیر این صورت، گوشت و لپه به خوبی پخته نمی‌شود و زمان بیشتری برای آماده شدن خورش لازم است. همچنین اگر خورش مدت زمان زیادی با لیمو بپزد، طعم آن تلخ می‌شود.
  • می‌توانید به جای لیمو عمانی از آب‌لیمو استفاده کنید یا برای ترش‌تر شدن خورش، هر دو را هم زمان استفاده کنید.

10. اگر طعم دارچین را دوست دارید، پودر دارچین را در 15 دقیقه مانده به اتمام پخت قیمه به آن اضافه کنید. افزودن این ادویه در نحوه پخت خورش قیمه در برخی نواحی ایران بسیار متداول است و می تواند آن را بسیار خوشمزه کند.

نکته:

  • اگر دارچین را زودتر اضافه کنید، رنگ خورش تیره می‌شود.

11. بعد از اتمام پخت، در قابلمه را بردارید و این غذای ایرانی را که پخته‌اید، بررسی کنید. اگر یک لایه روغن روی سطح آن می‌بینید و غلظت آن مناسب است (شبیه به سس اسپاگتی غلظت دارد)، آماده سرو کردن است.

خورش قیمه را چگونه سرو کنیم؟

حال که با نحوه پخت خورش قیمه آشنا شدید، بد نیست با نحوه سرو آن نیز آشنا گردید. این خورش مانند سایر خورش‌های ایرانی همراه با برنج سرو می‌شود. می توانید آن را در یک کاسه بزرگ برای همه بریزید و یا آن که برای هر کس جداگانه در کاسه‌ای کوچک بریزید. از سیب‌ زمینی‌های سرخ کرده برای تزئین خورش استفاده کنید.

برای میل کردن این غذای ایرانی خوش‌طعم، یک قاشق خورش بردارید، آن را روی پلو بریزید و با استفاده از قاشق آن را میل کنید. می توانید برای هدایت کردن پلو و خورش به داخل قاشق، از چنگال استفاده کنید.

چاشنی‌های رایجی که در کنار این غذا استفاده می‌شود، سبزیجات، سالاد، ماست یا ترشی های مختلف است. نوشیدنی محبوبی که با این غذا سرو می‌شود دوغ است (نوشیدنی مفرح ایرانی که از ماست تهیه شده و با پودر نعناع خشک یا دیگر سبزیجات محلی نوشیده می‌شود).

اگر خودتان نحوه پخت خورش قیمه را بدانید و آن را پخته باشید، تجربه ای بسیار جالب کسب کرده اید و با میل کردن این غذای ایرانی، از طعم آن لذت خواهید برد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...