رفتن به مطلب

حکومت هخامنشيان پس از کشته شدن کـــوروش بـــــزرگ


ارسال های توصیه شده

در روايتي آمده است کوروش بزرگ درسال 528 پيش از ميلاد به دست وحشياني که از شمال به ايران حمله کردند کشته شد.او در اين هنگام دو پسر داشت به اسم هاي کمبوجيه و برديا ، کمبوجيه پسر بزرگ کوروش بود به همين خاطر پس ازمرگ پدر به پادشاهي رسيد. او پس از رسيدن به قدرت تصميم گرفت کار نيمه تمام پدر خود را به اتمام برساند و به مصر حمله کند او مي دانست که حمله به مصر به خاطر طولاني بودن راه و گرفتاري هاي جنگ ممکن است سال ها طول بکشد. کمبوجيه مي ترسيد که درغيابش برادر او حکومت را از چنگ او در آورد به خاطر همين قبل ازحمله به مصر دست به کاري زشت و ناپسند زد! او دستورداد تا مخفيانه برادرش را به قتل برسانند.
اوحکومت را به يک مغ (روحاني زرتشتي) سپرد زيرا به او خيلي اعتماد داشت و خود با سپاهيانش راهي مصر شد.کمبوجيه توانست در چندين جنگ سرتاسر مصر را به تصرف خود درآورد و آن را جزء قلمرو ايران کند در اين موقع کشور ايران بسيـار بزرگ شد به طوري که قلمرو ايران آن زمان درحال حاضر به 15 کشور تبديل شده است.تصرف مصر کمبوجيه را مغرور کرد به همين خاطر او تصميم گرفت به سرزمين هاي ديگر آفريقايي نيز حمله کند.اما اين کار او بسيار اشتباه بود زيرا سربازان ايراني را گرفتار بيابان هاي آفريقا کرد و بسياري ازسربازان در آن بيابان ها تلف شدند او پس از سال ها تصميم گرفت به ايران برگردد اما ديگر بسيار دير شده بود!
برگشت کمبوجيه به ايران بيش از اندازه طول کشيد مغي که درغياب کمبوجيه ايران را اداره مي کرد و از مردم ماد بود به وسوسه افتاد که حکومت را از چنگ کمبوجيه درآورد اين روحاني يک برادر داشت که شباهت زيادي به برديا داشت و اسمش گئومات بود او به مردم اعلام کرد که چون کمبوجيه آمدنش به ايران طول کشيده و چون ممکن است ديگر به ايران برنگردد به همين خاطر حکومت را به دست برادر کمبوجيه مي سپارد.
گئومات (بردياي دروغين) به محض رسيدن به قدرت براي جلب رضايت مردم ماليات چند سال را به مردم مي بخشد.کمبوجيه درحال برگشت به ايران بود که خبر به پادشاهي رسيدن برادرش به او رسيد کمبوجيه که خود برادرش را کشته بود از اين خبر مات و مبهوت مي شود و مشهور است که از شدت خشم و غضب دست به خودکشي مي زند ولي روايت هاي ديگري هم وجود دارد که او درمسير برگشت در اثر اتفاقي کشته مي شود.
در هر صورت وقتي خبرمرگ کمبوجيه به ايران مي رسد گئومات بسيار خوشحال مي شود و پادشاهي خود را قطعي مي داند اما بعضي از بزرگان پارس که در راس آنها داريوش کبير قرار داشت مي دانستند که کمبوجيه برادر خود را کشته و اين کسي که به اسم برديا به قدرت رسيده قطعاَ برادر او نيست. موضوع را با بسياري درميان مي گذارند وقتي حقيقت آشکار مي شود شورشي به راه مي افتد که رهبري آن را داريوش برعهده مي گيرد. داريوش با حمله به کاخ سلطنتي ، گئومات را به قتل مي رساند و چون ديگر از کوروش بزرگ پسري باقي نمانده بود تا پادشاهي را به دست بگيرد ، داريوش خود به سلطنت رسيد و چون او از بستگان کوروش کبير بود همان سلسله هخامنشيان را ادامه مي دهد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...