رفتن به مطلب

گزارش دبیر کل سازمان ملل: منشا موشک‌هایی که به عربستان شلیک شده، ایرانی است


Maryam

ارسال های توصیه شده

این گزارش در حالی منتشر شده که ایالات متحده می‌کوشد تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران را تمدید کند
"آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل در گزارش 14 صفحه‌ای خود به شورای امنیت که روز پنج‌شنبه تقدیم این شورا شده، منشا موشک‌های مورد استفاده برای حمله به تاسیسات نفتی و فرودگاه‌های سعودی در سال گذشته را ایرانی دانسته است.

 به نقل از رویترز، در گزارش گوترش تاکید شده که چندین مورد از سلاح‌ها و اشیایی که آمریکا در نوامبر 2019 و فوریه 2020 توقیف کرده "منشأ ایرانی" داشته‌اند.

دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود گفته برخی از اقلام کشف شده از نظر طراحی ویژگی‌های مشابهی با اقلامی دارند که در یک "واحد تجاری در ایران" نیز تولید می‌شود یا دارای مارک‌های فارسی هستند و برخی نیز بین فوریه 2016 و آوریل 2018  به ایران تحویل داده شده‌اند.

گزارش دبیر کل سازمان ملل: منشا موشک‌هایی که به عربستان شلیک شده، ایرانی است

گوترش در گزارش خود تاکید کرده این اقلام ممکن است با قطعنامه 2231 شورای امنیت (تصویب شده در سال  2015) درباره ممانعت از توسعه سلاح‌های هسته‌ای در ایران در تناقض و مغایرت باشد.

آنتونیو گوترش در گزارش خود تاکید کرده:"ارزیابی دبیرخانه سازمان بر این مبناست که موشک‌های کروز یا قطعات دیگری که در این چهار حمله  ( حمله به تأسیسات نفتی سعودی در عفیف در ماه مه 2019، فرودگاه بین‌المللی ابها در ماه‌های ژوئن و اوت 2019  و نیز تأسیسات نفتی آرامکو در خریص و عبقوق در ماه سپتامبر) منشا ایرانی داشته است.

گوترش همچنین تاکید کرده پهپادهای مورد استفاده در حملات ماه مه و سپتامبر پارسال نیز منشا ایرانی داشته‌اند.

به نوشته رویترز دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل هنوز به این گزارش دبیرکل واکنشی نشان نداده است.

این گزارش در حالی منتشر شده که ایالات متحده می‌کوشد تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران که در ماه اکتبر امسال منقضی خواهد شد، بار دیگر به بهانه‌های مختلف تمدید کند و در این راستا "کلی کرافت" سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده به زودی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت ارایه خواهد کرد.

روسیه و چین اعلام کرده‌اند با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالف‌اند.

شورای امنیت قرار است محتوای گزارش گوترش را در اواخر ماه جاری میلادی مورد بررسی قرار دهد.

دبیر کل سازمان ملل بر مبنای قطعنامه 2231 شورای امنیت که در تیرماه 1394 و در تایید "برجام" به تصویب شورای امنیت رسیده، موظف به ارایه 2 گزارش سالانه درباره نحوه اجرای تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...