رفتن به مطلب

۹ روش برای از بین بردن شته گیاهان


SARDAR

ارسال های توصیه شده

برای از بین بردن شته گیاهان می توانید از آب، مایع حشره کش، روغن چریش، حشره کش خانگی، الکل و اسپری های شیمیایی استفاده کنید. شته نوعی حشره مکنده از خانواده Aphididae است. این گروه تقریبا شامل ۵۰۰۰ گونه مختلف است که چند صد نوع آن ممکن است برای کشاورزی و باغبانی دردسر آفرین باشند.
 
از بین بردن شته گیاهان
 
سرویس گیاهان و حیوانات – شته‌های بالغ شبیه به گلابی هستند و کمتر از ۳ میلی متر طول دارند. رایج‌ترین شته گیاهان خانگی به رنگ سبز روشن است، اما شته‌ها می‌توانند به رنگ‌های صورتی، سفید، خاکستری و سیاه نیز وجود داشته باشند. علاوه بر این، شته‌های بالدار پس از ساختن کلنی‌ها می‌توانند پرواز کرده و دیگر گیاهان را آلوده کنند. در ادامه به روش‌هایی برای از بین بردن شته گیاهان اشاره می‌کنیم.

پیشگیری و از بین بردن شته گیاهان
همانند بسیاری از آفات، بهترین روش برای کنترل شته، راه دفاعی است. گیاهان سالم و برومند نسبت به گیاهان ضعیف و پلاسیده کمتر در معرض آفت و شته قرار می‌گیرند. به طور کلی، اگر گیاهان خود را سالم نگه داشته و از آن‌ها مراقبت کنید، احتمال آفت و شته زدن آن‌ها بسیار کمتر خواهد شد. اگر گیاهان خانگی شما شته زدند، می‌توانید از روش‌های زیر برای کنترل آن‌ها استفاده کنید. اکثر این روش‌ها غیر شیمیایی هستند.

۱. شستن
اولین و سادهترین روش برای از بین بردن شته گیاهان شستن با آب است. از جریان قوی آب برای شستن شته‌ها از روی گیاهان استفاده کنید. همچنین، می‌توانید شته‌ها را با انگشت یا پنبه از روی گیاهان بردارید. این روش برای تعداد کم کاربرد دارد.

۲. قرار دادن گیاه در آب
اگر گیاه دارای شاخ و برگ شکننده‌ای است که نمی‌تواند جریان آب را تحمل کند، در این صورت، کل گیاه را درون آب قرار دهید تا شته‌ها از بین بروند. گیاه را برعکس کرده و شاخ و برگ شکننده را درون یک ظرف آب تمیز با دمای اتاق قرار دهید.

۳. استفاده از مایع حشره کش
شما می‌توانید از مایع‌های حشره کش موجود در بازار استفاده کرده یا خودتان با استفاده از مایع ظرفشویی آن را تهیه کنید. سعی کنید از محصولات بدون عطر استفاده کرده تا به گیاه آسیب وارد نشود. ماده مورد نظر را با آب رقیق کنید (۱ قاشق چای خوری در یک گالن آب). سپس، مایع را بر روی گیاه، به ویژه در زیر برگ‌ها اسپری کنید.

 
از بین بردن شته گیاهان
 

۴. استفاده از روغن چریش
یکی از موثرترین روش‌های از بین بردن شته گیاهان استفاده از روغن چریش (روغن درخت Neem) است. این روغن یک محصول ارگانیک به شمار می‌آید. بر اساس دستورالعمل روغن، از آن استفاده کنید. علاوه بر خواص حشره کشی، چریش همچنین ضد قارچ بوده و فواید سیستمیک دارد. بر اساس، انجمن حفاظت از محیط زیست، استفاده از این روغن برای سبزیجات و گیاهان غذایی بی خطر است.

 
 
از بین بردن شته گیاهان با روغن چریش
 

۵. استفاده از حشره کش خانگی
برای تهیه حشره کش خانگی، ۱ حبه سیر، ۱ پیاز کوچک و ۱ قاشق چای خوری فلفل کاین را درون یک مخلوط کن ریخته و آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید. سپس، ۱ پیمانه آب به مخلوط اضافه کرده و بگذارید یک ساعت بماند. بعد، ترکیب را صاف کرده و ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرف شویی به آن اضافه کنید. خوب آن‌ها را مخلوط کنید. این مخلوط را می‌توانید تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

۶. استفاده از الکل
اگرچه این روش کمی وقت گیر است، اما می‌توانید یک پنبه را به الکل آغشته کرده و با آن شته‌ها را از بین ببرید.

۷. برداشتن قست آسیب دیده گیاه
قسمت‌های آفت زده گیاه را بریده و از منزل خارج کنید.

۸. استفاده از روش تله چسبان
می‌توانید از کاغذ یا ورق‌های چسبناک در اطراف گیاهان خود استفاده کنید. این ورقه‌ها را می‌توان از فروشگاه‌های باغبانی یا ابزار فروشی‌ها تهیه کرد.

 
از بین بردن شته گیاهان با روش تله چسبان
 

۹. استفاده از اسپری شیمیایی
در صورت امکان بهتر است از اسپری شیمیایی استفاده نکنید. اما اگر آلودگی شدید است، می‌توانید از اسپری‌های حاوی پیرترین، ایمیداکلوپراید یا پیرتروید‌ها استفاده کنید. در بین این مواد، اسپری‌های پیرترین حاوی سموم کمتری بوده و ماندگاری چندانی ندارند.

شته‌ها چطور به گیاهان آسیب می‌رسانند؟
آفت شته به سرعت شیوع پیدا می‌کند و شته‌ها بسیار متحرک هستند، بدین معنی که به سرعت از یک گیاه به گیاه دیگر می‌روند. در فضای باز، کلنی شته‌ها مورد توجه مورچه‌ها قرار می‌گیرد. زیرا مورچه‌ها از مایع عسل مانندی که توسط شته‌ها ترشح می‌شود، تغذیه می‌کنند. بر اساس مشاهده محققان، مورچه‌ها شته‌ها را به سمت گیاهان جدید می‌برند. در حقیقت، مورچه‌ها برای استفاده از شهد شته، به نوعی شته‌ها را کشت می‌دهند. در فضای بسته، شته‌ها با پرواز یا خزیدن بین گیاهان حرکت می‌کنند.

 
از بین بردن شته گیاهان
 
شته‌ها با مکیدن شهد گیاهان در حال رشد، به آن‌ها آسیب می‌رسانند. شته‌ها در انتهای گیاهان در حال رشد جمع شده و خود را به ساقه‌های نرم و سبز گیاه می‌چسبانند. در نتیجه، شاخ و برگ جدید گیاه ممکن است کوچک و چروکیده به نظر رسیده و شته‌ها معمولا در اطراف ساقه قابل مشاهده هستند. اگر آفت زیاد باشد، برگ‌های گیاه خواهند افتاد. در نهایت، مایع ترشح شده از شته می‌تواند باعث رشد قارچ و کپک شود.

چرخه زندگی شته
در فضای باز، تخم شته در زمستان با چسبیدن به بافت چوب زنده می‌ماند. در بهار، تخم‌ها تبدیل به حشرات ماده می‌شوند. حشرات ماده بدون جفت گیری، شفیره‌ها رو به دنیا آورده و این شفیره‌ها به سرعت بالغ می‌شوند (در طی ۱۰ روز). حشرات نر در پاییز متولد شده و پس از جفت گیری با حشرات ماده، تخم‌ها را برای زمستان تولید می‌کنند. با این حال، در فضای بسته، زمستانی وجود ندارد که سرعت تولید مثل را کاهش دهد و شته‌های ماده می‌توانند در تمام طول سال بدون هیچ وقفه‌ای شفیره تولید کنند. بنابراین، جمعیت شته‌ها در گیاهان خانگی به سرعت غیر قابل کنترل خواهد شد.

شما چه روش‌های دیگری را برای از بین بردن شته گیاهان سراغ دارید؟ تجربیات خود را در انتهای این صفحه و در قسمت "ارسال نظر" با ما به اشتراک بگذارید.
 
g0520.gif
 
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...