رفتن به مطلب

شاه دخت هیروکو نیشی زاوا شاهزاده ای از تبار ساسانیان


general yeom

ارسال های توصیه شده

خانم هیروكو نیشى‌زاوا، نویسنده و هنرمند ژاپنی كه بر اساس مستندات خانوادگی خود را از تبار شاهان ساسانی می‌داند در حال حاضر در بستر بیماری است و هنوز در آرزوی دیدار ایران است.

در ژاپن خانمی هست به نام هیروكو نیشى‌زاوا Hiroko Nishizawa. او الان 80 ساله است.

نیشی‌زاوا خود را در بین ایرانیان ساكن در ژاپن به عنوان یكی از بازماندگان تبار شاهزادگان ساسانى كه در روزگار باستان به این سرزمین آمده‌اند، معرفی كرده است.

او به گواهى اسناد خانوادگى كه در اختیار دارد خود را نسل پنجاه و سوم ازتبار شاهزادگان ساسانى می‌داند. شاهزادگان ساسانی سده هفتم میلادى به سمت شرق آسیا مهاجرت كرده‌اند.

هاشم رجب‌زاده، ایران‌ شناس مقیم ژاپن در گفت‌وگو با فارس، درباره آشنایی خود با هیروكو نیشى زاوا گفت: مراجعه كرده بودم به سفارت ایران در ژاپن و آن‌ها از من خواستند كه با ایشان دیدارهایی داشته باشم. البته خود خانم نیشى زاوا خواسته بودند كه با یكى از ایرانیان دانشگاهى در ژاپن برای كار تحقیق‌شان آشنا شوند و سفارت هم مرا به او معرفی كرده بود.

رجب‌زاده نتیجه این دیدار‌ها را در 3 مقاله در مجلات «بخارا»، «كتاب ماه تاریخ و جغرافیا» و مجله «ایرانشناسی» در واشنگتن منتشر كرده است.

یكی از مسائل مهم درباره ادعای این خانم ژاپنی در انتساب خود به شاهزادگان ساسانی اثبات این ادعا از طریق مدارك و اسناد است.

هاشم رجب‌زاده در این زمینه گفت: وسیله‌ای به آن صورت برای تأیید این مدارك نیست. با این حال تاریخ نشان می‌دهد كه این ادعا صحت دارد و به نظر من دلیلی هم نیست كه حرف‌های ایشان تصنعی یا تظاهری باشد.

پژوهشگر دانشگاه مطالعات خارجی اوساكا افزود: مداركی را با توجه به حرف‌های خانم نیشی‌زاوا جمع‌آوری كرده‌ام و قصد دارم آن‌ها را جمع‌بندی كنم و به صورت مقاله‌ای تازه منتشر كنم.

رجب‌زاده درباره سفر این خانم ژاپنی به ایران گفت: تا حالا متأسفانه به ایران نیامده. البته دو بار تا حالا از طرف مقامات فرهنگی دعوت شده كه یك بار بیماری و یك بار هم مسئله خانوادگی پیدا كرد و نتوانست بیاید.

به گفته این پژوهشگر، در حال حاضر نیشی‌زاوا به خاطر كهولت سنت ضعف بدنی دارد و در رفت و آمدهای خود احتیاط می‌كند.

شاهزادگان ساسانی سده هفتم میلادى بعد از ویران شدن تیسفون به خاور دور رفتند. با این حال مسیر تاریخی دقیق این مهاجرت و انگیزه آن به درستی مشخص نیست.

رجب‌زاده درباره تحقیقات تاریخی مورخان و ایرانشناسان در این زمینه گفت: تحقیقات خیلی مختصری انجام شده و منابع و مدارك تاریخی ژاپن هم این مهاجرت را نشان می‌دهد ولی خود من این موضوع را دنبال نكرده‌ام كه چرا این‌ها به ژاپن رفته‌اند.

به گفته این پژوهشگر، بخشی از دلایل سكونت بازماندگان ساسانی در ژاپن مربوط به شاهزاده‌های ساسانی است كه به چین فرار كردند.

رجب‌زاده گفت: در وقایع‌نامه‌ها و تاریخ‌نامه‌های ژاپنی كه به صورت روز نوشته می‌شده، مهاجرت شاهزادگان ساسانی ذكر شده است. با این حال تحقیق واقعاً دقیق‌تری تا حالا ممكن نشده چرا كه وسیله‌ای نبوده است.

به گفته رجب‌زاده، بخشی از این مسأله به دلایل و قرائن باستان‌شناسی بر می‌گردد.

پژوهشگر دانشگاه مطالعات خارجی اوساكا در ادامه این گفت‌وگو درباه دلایل مهاجرت اجداد نیشی‌زاوا به ژاپن از نگاه خود او گفت: این جزییات را ایشان اطلاع ندارند. اطلاعات او بر اساس اسناد خانوادگی است.

رجب‌زاده گفت: ایشان می‌گویند از نسل شاهزاده‌های ساسانی هستند و البته ایشان نمی‌گویند ساسانی، بلكه می‌گویند از شاهزاده‌هایی هستند كه نسل‌شان به هخامنشی می‌رسد. منتهی احتمال‌شان این است كه در دوره ساسانی به ژاپن آمده‌اند.

به گفته رجب‌زاده، از دوره‌های قبل از ساسانی هم سند و مدركی نیست كه كسی به ژاپن آمده باشد.

هیروكو نیشى‌زاوا كتابى داستان‌وار با عنوان «از تبارِ ایرانى» منتشر كرده كه درباره خاندانش است.

خانواده وى از دیر باز در ناگونو، ایالتِ كوهستانى در جزیره اصلى ژاپن ساكن بوده‌اند. اما خود وی اكنون در توكیو زندگى مى‏كند.
هیروكو نیشى‌زاوا

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...