رفتن به مطلب

 آیا می دانید ؟


Maryam

ارسال های توصیه شده

 

 

آشنایی با ماه گرفتگی, ماه گرفنگی چیست

تا سال ۱۴۸۴ شمسی مردم دیگر شاهد ماه گرفتگی کلی تا این حد طولانی نخواهند بود

 

۵/۵/۹۷ طولانی ترین ماه گرفتگی قرن بیست و یک رخ داد و مردم سراسر دنیا به تماشای این پدیده ی طبیعی شگفت انگیز نشستند. ماه گرفتگی بعدی ۷ سال دیگر رخ خواهد داد اما تا سال ۱۴۸۴ شمسی مردم دنیا دیگر شاهد ماه گرفتگی کلی تا این حد طولانی نخواهند بود. به همین مناسبت شاید بد نباشد کمی بیشتر درباره ی این پدیده ی نجومی حیرت انگیز بدانیم. در ادامه به حقایقی جالب و خواندنی درباره ی ماه گرفتگی می پردازیم.

 

۱- ماه گرفتگی تنها طی یک ماه کامل رخ می دهد

وقتی ماه در مقابل خورشید و زمین میان آن دو قرار می گیرد، سایه ی زمین روی ماه می افتد و ماه گرفتگی یا به عبارت دیگر، خسوف رخ می دهد. اما هر ماه شاهد رخ دادن خسوف طی یک ماه کامل نیستیم چون مدار کره ی ماه ۵ درجه از مدار کره ی زمین انحراف دارد و کره ی ماه اغلب در زیر یا بالای صفحه ی مدار زمین قرار می گیرد.

 

درباره ماه گرفتگی,رخداد ماه گرفتگی

وقتی زمین میان ماه و خورشید قرار می گیرد، سایه ی زمین روی ماه می افتد و خسوف رخ می دهد

 

۲- سه نوع خسوف وجود دارد

ماه گرفتگی می تواند کلی، جزئی و نیم سایه ای باشد. ماه گرفتگی کلی زمانی رخ می دهد که سایه ی زمین به طور کامل ماه را می پوشاند. ماه گرفتگی جزئی (تصویر بالا) زمانی اتفاق می افتد که سایه ی زمین تنها بخشی از ماه را می پوشاند. ماه گرفتگی نیم سایه ای هم زمانی رخ می دهد که ماه از قسمت نیم سایه ی زمین عبور می کند. نیم سایه یعنی منطقه ای که زمین فقط قسمتی از پرتوهای خورشید را مسدود می کند و مانع از رسیدن این پرتوها به ماه می شود. این نوع ماه گرفتگی عموما از چشم تماشاچیان گذری و غیر حرفه ای آسمان شب پنهان می ماند.

 

خسوف، چه کلی باشد چه جزئی یا نیم سایه ای، دو تا چهار بار در سال، در زمان عبور ماه از بخش هایی از سایه ی زمین رخ می دهد.

 

۳- خسوف از روی کره ی ماه هم قابل مشاهده است

اگر در زمان وقوع خسوف روی کره ی ماه باشید، کره ی زمین را تاریک خواهید دید چون در این حالت، خورشید در پشت آن قرار می گیرد. به علاوه دور تا دور کره ی زمین یک حلقه ی درخشان به رنگ قرمز خواهید دید که در حقیقت همان نور خورشید است که از میان اتمسفر کره ی زمین پراکنده شده است.

 

درباره ماه گرفتگی,رخداد ماه گرفتگی

وقتی زمین بین ماه و خورشید قرار می گیرد، سایه ی زمین روی ماه می افتد و خسوف رخ می دهد

 

۴- تجزیه ی نور باعث می شود ماه در زمان خسوف به رنگ قرمز دیده شود

وقتی ماه مایل به رنگ قرمز دیده می شود به آن ماه خونین می گویند و این اتفاق در جریان ماه گرفتگی، به دلیل تجزیه ی نور در اتمسفر کره ی زمین رخ می دهد. به این پدیده «پراکندگی ریلی» می گویند. در حقیقت، همین مسأله علت رنگ مایل به قرمز طلوع و غروب خورشید هم است.

 

۵- مدت زمان خسوف ها متفاوت است

بدیهی است که ماه گرفتگی ها هرگز تا ابد ادامه پیدا نمی کنند. برخی خسوف ها طولانی تر و برخی کوتاه تر هستند. این مسأله به شکل سایه ی زمین بستگی دارد. در حقیقت، این سایه شکلی مخروطی دارد بنابراین بسته به نقطه ی عبور ماه از این سایه، زمان خارج شدن ماه از سایه متفاوت است.

 

۶- ماه گرفتگی ها طی میلیون ها تا بیلیون ها سال آینده به شکل دیگری رخ خواهند داد

کره ی ماه هر ساله به میزان ۱/۶ اینچ (حدود ۴ سانتیمتر) از زمین دور می شود. همین مسأله سبب می شود تا در نهایت شکل سایه ی زمین روی ماه دچار تغییر شود.

 

طولانی ترین ماه گرفتگی,درباره طولانی ترین ماه گرفتگی

کره ی ماه هر ساله حدود ۴ سانتیمتر از زمین دور می شود

 

۷- تماشای ماه گرفتگی بی خطر است

برخلاف تصور رایج، تماشای خسوف با چشم غیر مسلح خطر چندانی ندارد چون ماه گرفتگی کم نورتر از ماه کامل است. اما تماشای خورشید گرفتگی یا همان کسوف، باید حتما با تجهیزات انجام شود.

 

۸- برخلاف خورشید گرفتگی، خسوف از همه جا قابل رؤیت است

خورشید گرفتگی را تنها در نقاط خاصی از دنیا می توان تماشا کرد اما ماه گرفتگی از هر نقطه ی زمین در هنگام شب قابل مشاهده است.

 

۹- ماه گرفتگی بیشتر از خورشید گرفتگی رخ می دهد

علت این مسأله سایه ی زمین است که اندازه ی آن کمی بزرگ تر از کره ی ماه است.

 

۱۰- پدیده ی سلنلیون زمانی رخ می دهد که خسوف و طلوع خورشید همزمان رخ دهد

پدیده ی نادر سلنلیون (Selenelion) تنها پیش از غروب آفتاب یا بعد از طلوع خورشید رخ می دهد و طی آن خورشید و ماه گرفتگی در نقاط مختلف آسمان درست در بالای خط افق پدیدار خواهند شد.

 

۱۱- مردم دوران باستان ماه گرفتگی را نشانه ی بدی می دانستند

از نظر آن ها این اتفاق به معنای آن بود که خدایان از انسان خشمگین هستند. برخی دیگر نیز تصور می کردند در هنگام خسوف، ماه شکار یک پلنگ می شود و به همین دلیل ماه به رنگ قرمز در می آید.

 

ماه گرفنگی چیست, دانستنی های جالب از ماه گرفتگی

انسان های دوران باستان خسوف را نشانه ی اینکه خدایان از انسان خشمگین هستند می دانستند

 

۱۲- کریستوف کلمب با علم به ماه گرفتگی توانست خود را از یک مخمصه نجات دهد

کریستوف کلمب، جهانگرد شهیر در سرزمین جامائیکا گرفتار شده بود که با علم به ماه گرفتگی توانست بومیان را وادار به خدمت به خود کند. ماه ها از حضور کلمب و خدمه ی کشتی اش در سرزمین جامائیکا می گذشت و بومیان از تأمین غذای آن ها خسته شده بودند. کلمب با دانشی که از ماه و پدیده ی ماه گرفتگی داشت توانست خسوف سال ۱۵۰۴ میلادی را پیش بینی کند. او اما بدون اشاره به حقیقت امر، ادعا کرد که خدای او از بدرفتاری بومیان با سیاحان خشمگین است. وقتی خسوف کامل رخ داد، بومیان که از کلمب و خدای خشمگین او ترسیده بودند، مجاب شدند باز هم غذای آن ها را تأمین کنند.

 

۱۳- بخشی از وبسایت آژانس فضایی ناسا به پدیده ی خسوف اختصاص دارد

بخشی از وبسایت ناسا به اطلاعات مربوط به ماه گرفتگی های گذشته و آینده اختصاص یافته و زمان و مکان مشاهده ی خسوف ها از اطلاعاتی هستند که در این بخش ارائه شده است

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 

اولین ستارگان جهان,شکل اولین ستارگان جهان

کهکشان ها از ستاره ها تشکیل می شوند

 

جهان وقتی تازه متولد شد شبیه امروز خود نبود. بیش از 13.7 میلیارد سال پیش، همه چیز بسیار متفاوت از حالا بود. هیچ سیاره، ستاره و کهکشانی وجود نداشت. اولین وقایع جهان در مه غلیظی از هیدروژن و ماده تاریک رخ داد.

 

سخت است موقعی را تصور کنیم که هیچ ستاره ای وجود نداشته چون در زمانه ای زندگی می کنیم که هزاران ستاره را در آسمان شب می بینیم.

 

وقتی در محیط بیرون قدم می گذارید و به بالای سرتان نگاه می کنید ستارگانی را می بینید که به شهر بزرگی از ستارگان به نام کهکشان راه شیری تعلق دارند. اگر با یک تلسکوپ به آسمان نگاه کنید می توانید قسمت بیشتری از کهکشان راه شیری را مشاهده کنید.

 

با استفاده از بزرگ ترین و قوی ترین تلسکوپ ها می توانید چشم اندازتان را به بیش از 13 میلیارد سال نوری گسترش دهید و تعداد بیشتری از کهکشان ها (و یا قسمت هایی از کهکشان ها) را ببینید. ستاره شناسان با این تلسکوپ ها به دنبال پیدا کردن پاسخ پرسش ها درباره نحوه و زمان تشکیل اولین ستاره ها و کهکشان ها هستند.

 

کدام یک اول به وجود آمدند؟ کهکشان ها یا ستاره ها؟ یا هر دو؟

کهکشان ها از ستاره ها تشکیل می شوند. اگر ستاره ها واحدهای اصلی سازنده کهکشان ها باشند، چگونه شروع به شکل گیری کرده اند؟ برای پاسخ دادن به این پرسش، باید درباره این که جهان چگونه شروع شده و اولین دوره های کیهانی چگونه بوده اند فکر کنیم.

 

همه ما درباره بیگ بنگ شنیده ایم و می دانیم که گسترش جهان از این واقعه آغاز شده است. دانشمندان عقیده دارند که این حادثه حدود 13.8 میلیارد سال پیش رخ داده است.

 

ما نمی توانیم به این دوره زمانی برگردیم، اما می توانیم با آن چه تابش زمینه ای ریزموج های کیهانی (CMBR) نامیده می شود درباره شرایط بسیار ابتدایی جهان چیزهایی بیاموزیم. این تابش زمینه ای حدود 400000 سال پس از انفجار بزرگ منتشر شد و از ماده منتشر کننده نوری که در سراسر جهان جوان و به سرعت در حال گسترش توزیع شد می آید.

 

جهانی پر از مه را تصور کنید که اشعه با انرژی بالا بیرون می داد. این مه که گاهی اوقات «سوپ اولیه کیهانی» نامیده می شود با اتم های گاز پر شده بود که هنگامی که جهان گسترش می یافت خنک می شدند. این مه به قدری متراکم بود که اگر ستارگان وجود داشتند، نمی توانستند از میان مه تشخیص داده شوند.

 

چند صد میلیون سال طول کشید تا جهان گسترش یافت و خنک شد و این ماده شفاف شد. این دوره زمانی که هیچ نوری نمی توانست راهش را از میان مه پیدا کند دوره های تاریک کیهانی نامیده می شود.

 

اولین ستارگان شکل می گیرند

ستاره شناسان با استفاده از ماهواره هایی مثل مأموریت پلانک (این ماهواره به دنبال پیدا کردن نور جهان اولیه است) فهمیده اند که اولین ستارگان چند صد میلیون سال پس از انفجار بزرگ تشکیل شده اند. این ستارگان در داخل دسته هایی متولد شدند که به کهکشان های اولیه تبدیل شدند.

 

در نهایت مواد داخل جهان شروع کردند به اینکه در داخل ساختارهایی به نام فیلمان ها (filaments) قرار گیرند و تکامل ستاره ای و کهکشانی آغاز شد. هنگامی که ستارگان بیشتری تشکیل شدند، سوپ کیهانی را گرم کردند. این فرایند که «باز یونیزه شدن» نامیده می شود جهان را روشن کرد و از دوره های تاریک کیهانی خارج کرد.

 

حالا این پرسش به ذهن می آید که ستاره های اولیه چه شکلی بودند.

ابری از گاز هیدروژن را تصور کنید. این دیدگاه وجود دارد که چنین ابرهایی با حضور ماده تاریک شکل گرفتند. این گاز در داخل نواحی بسیار کوچکی فشرده می شود و دماها افزایش می یابد. سپس هیدروژن مولکولی شکل می گیرد (یعنی این که اتم های هیدروژن ترکیب می شوند تا مولکول ها را تشکیل دهند) و ابرهای گاز به اندازه ای خنک می شوند تا توده های ماده را شکل دهند. در درون این توده ها، ستارگان شکل می گیرند -ستاره ها تنها از هیدروژن تشکیل می شدند.

 

از آن جایی که هیدروژن زیادی وجود داشته، بسیاری از این ستاره های اولیه توانستند رشد کنند و خیلی بزرگ و پر جرم شوند. این ستارگان اولیه بسیار داغ بودند و نور ماوراء بنفش بسیار زیادی را بیرون می دادند (این وضعیت باعث می شد مایل به آبی به نظر برسند). این ستاره ها مانند هر ستاره دیگری در جهان، کوره های هسته ای در داخل هسته هایشان داشتند که هیدروژن را به هلیوم و در نهایت به عناصر سنگین تر تبدیل می کردند.

 

این ستارگان بسیار عظیم، احتمالاً تنها چند ده میلیون سال زندگی کردند. در نهایت، بیشتر این ستارگان اولیه در نتیجه بروز انفجارهایی مردند.

 

تمام موادی که در هسته این ستاره ها پخته می شدند، به فضای بین ستاره ای پرتاب شدند و عناصر سنگین تر (هلیم، کربن، نیتروژن، اکسیژن، سیلیکون، کلسیم، آهن، طلا و غیره) را به جهان وارد کردند. این عناصر با بقیه ابرهای هیدروژنی ترکیب شدند تا سحابی ها را ایجاد کنند که مکان های تولد نسل های بعدی ستارگان است.

 

وقتی ستارگان شکل گرفتند، کهکشان ها هم تشکیل شدند و با گذشت زمان کهکشان ها در نتیجه چرخه های تولد و مرگ ستارگان غنی تر شدند. کهکشان ما یعنی کهکشان راه شیری، به احتمال زیاد به صورت یک گروه از کهکشان های اولیه کوچک تر بوده و از مواد پرتاب شده از ستاره های اولیه به داخل آن نسل های بعدی ستارگان ایجاد شدند.

 

کهکشان راه شیری حدود 10 میلیارد سال پیش شروع به شکل گیری کرد و امروزه هنوز هم کهکشان های کوتوله دیگر را در خود می بلعد. ما شاهد برخوردهای کهکشانی در سراسر جهان هستیم، بنابراین مخلوط شدن و ترکیب شدن ستاره ها و «مواد» تشکیل دهنده ستاره های اولیه تا زمان حال هم ادامه یافته است.

 

اگر به خاطر ستاره های اولیه نبود، هیچیک از وقایع باشکوهی که در کهکشان راه شیری و دیگر کهکشان ها دیده می شود به وجود نمی آمد. شاید در آینده نزدیک ستاره شناسان واقعاً راهی پیدا کنند که این ستارگان اولیه و کهکشان هایی که تشکیل می دادند را ببینند. این یکی از کارهای تلسکوپ فضایی جیمز وب در آینده است

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 
 
به طور میانگین قد تمام انسان های دنیا نسبت به ۱۰۰ سال گذشته ۱۰ سانتیمتر افزایش یافته است و به گفته دانشمندان به علت بهبود کیفیت زندگی آدم هاست که قد آن ها نسبت به گذشته بیشتر شده است.
 
 
 
در ادامه میانگین قد مردم کشورهای مختلف را با هم مقایسه کرده است.
 
 
 
هلند
 
میانگین قد مرد و زن هر کشور, قد مردان هر کشور
در کشور هلند میانگین قد مردها: ۱٫۸۰ و قد زن ها: ۱٫۶۷ است
 
مردها: ۱٫۸۰
 
زن ها: ۱٫۶۷
 
 
 
ایالات متحده آمریکا
 
میانگین قد مردم هر کشور,اندازه قد مردم هر کشور
در کشور ایالات متحده آمریکا میانگین قد مردها: ۱٫۷۶ و قد زن ها: ۱٫۶۲ است
 
مردها: ۱٫۷۶
 
زن ها: ۱٫۶۲
 
 
 
چین
 
میانگینی از قد افراد هر کشور, قد افراد هر کشور
در کشور چین میانگین قد مردها: ۱٫۷۰ و قد زن ها: ۱٫۵۸ است
 
مردها: ۱٫۷۰
 
زن ها: ۱٫۵۸
 
 
 
فرانسه
 
میانگین قدها در کشورهای مختلف,قد افراد مختلف
در کشور فرانسه میانگین قد مردها: ۱٫۷۶ و قد زن ها: ۱٫۶۴ است
 
مردها: ۱٫۷۶
 
زن ها: ۱٫۶۴
 
 
 
فیلیپین
 
قد مردان هر کشور, میانگین قد زنان هر کشور
در کشور فیلیپین میانگین قد مردها: ۱٫۶۳ و قد زن ها: ۱٫۵۱ است
 
مردها: ۱٫۶۳
 
زن ها: ۱٫۵۱
 
 
 
دانمارک
 
اندازه قد مردم هر کشور,میانگین قد مرد و زن هر کشور
در کشور دانمارک میانگین قد مردها: ۱٫۸۲ و قد زن ها: ۱٫۶۷ است
 
مردها: ۱٫۸۲
 
زن ها: ۱٫۶۷
 
 
 
اسپانیا
 
اندازه قد مردمان هر کشور, میانگینی از قد افراد هر کشور
در کشور اسپانیا میانگین قد مردها: ۱٫۷۸ و قد زن ها: ۱٫۶۵ است
 
مردها: ۱٫۷۸
 
زن ها: ۱٫۶۵
 
 
 
مکزیک
 
قد افراد هر کشور,میانگین قدها در کشورهای مختلف
در کشور مکزیک میانگین قد مردها: ۱٫۷۰ و قد زن ها: ۱٫۵۸ است
 
مردها: ۱٫۷۰
 
زن ها: ۱٫۵۸
 
 
 
لتونی
 
میانگین قدها در کشورهای مختلف,اندازه قد مردم هر کشور
در کشور لتونی میانگین قد مردها: ۱٫۷۷ و قد زن ها: ۱٫۶۷ است
 
مردها: ۱٫۷۷
 
زن ها: ۱٫۶۷
 
 
 
عربستان سعودی
 
قد افراد مختلف,میانگین قد مردم هر کشور
در کشور عربستان سعودی میانگین قد مردها: ۱٫۶۹ و قد زن ها: ۱٫۵۴ است
 
مردها: ۱٫۶۹
 
زن ها: ۱٫۵۴
 
 
 
کنگو (پیگمه ها)
 
میانگین قد مرد و زن هر کشور, قد مردان هر کشور
در کشور کنگو (پیگمه ها) میانگین قد مردها: ۱٫۳۳ و قد زن ها: ۱٫۲۳ است
 
مردها: ۱٫۳۳
 
زن ها: ۱٫۲۳
 
 
 
نروژ
 
میانگین قد مردم هر کشور,اندازه قد مردم هر کشور
در کشور نروژ میانگین قد مردها: ۱٫۷۹ و قد زن ها: ۱٫۶۷ است
 
مردها: ۱٫۷۹
 
زن ها: ۱٫۶۷
 
 
 
کانادا
 
میانگینی از قد افراد هر کشور, قد افراد هر کشور
در کشور کانادا میانگین قد مردها: ۱٫۷۶ و قد زن ها: ۱٫۶۳ است
 
مردها: ۱٫۷۶
 
زن ها: ۱٫۶۳
 
 
 
آرژانتین
 
میانگین قدها در کشورهای مختلف,قد افراد مختلف
در کشور آرژانتین میانگین قد مردها: ۱٫۷۴ و قد زن ها: ۱٫۶۱ است
 
مردها: ۱٫۷۴
 
زن ها: ۱٫۶۱
 
 
 
پرو
 
قد مردان هر کشور, میانگین قد زنان هر کشور
در کشور پرو میانگین قد مردها: ۱٫۶۴ و قد زن ها: ۱٫۵۱ است
 
مردها: ۱٫۶۴
 
زن ها: ۱٫۵۱
 
 
 
کره جنوبی
 
اندازه قد مردم هر کشور,میانگین قد مرد و زن هر کشور
در کشور کره جنوبی میانگین قد مردها: ۱٫۷۳ و قد زن ها: ۱٫۶۱ است
 
مردها: ۱٫۷۳
 
زن ها: ۱٫۶۱
 
 
 
کره شمالی
 
اندازه قد مردمان هر کشور, میانگینی از قد افراد هر کشور
در کشور کره شمالی میانگین قد مردها: ۱٫۶۴ و قد زن ها: ۱٫۶۱ است
 
مردها: ۱٫۶۴
 
زن ها: ۱٫۶۱
 
 
 
هندوستان
 
قد افراد هر کشور,میانگین قدها در کشورهای مختلف
در کشور هندوستان میانگین قد مردها: ۱٫۶۴ و قد زن ها: ۱٫۵۲ است
 
مردها: ۱٫۶۴
 
زن ها: ۱٫۵۲
 
 
 
آفریقای جنوبی
 
میانگین قدها در کشورهای مختلف,اندازه قد مردم هر کشور
در کشور آفریقای جنوبی میانگین قد مردها: ۱٫۶۹ و قد زن ها: ۱٫۵۹ است
 
مردها: ۱٫۶۹
 
زن ها: ۱٫۵۹
 
 
 
مصر
 
قد افراد مختلف,میانگین قد مردم هر کشور
در کشور مصر میانگین قد مردها: ۱٫۶۹ و قد زن ها: ۱٫۶۰ است
 
مردها: ۱٫۶۹
 
زن ها: ۱٫۶۰
 
 
 
روسیه
 
میانگین قد مرد و زن هر کشور, قد مردان هر کشور
در کشور روسیه میانگین قد مردها: ۱٫۷۷ و قد زن ها: ۱٫۶۲ است
 
مردها: ۱٫۷۷
 
زن ها: ۱٫۶۲
 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

درباره اظهارنامه مالیاتی, آشنایی با اظهارنامه مالیاتی
مالیات در ایران به دو صورت علی الرأس و خود اظهاری محاسبه می گردد
 
 
 
کارنامه مالی یک سال کاری شرکت یا شخص که جهت محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه می گردد را اظهارنامه مالیاتی می نامند.
 
 
 
محاسبه مالیات در ایران
 
مالیات در ایران به دو صورت علی الرأس و خود اظهاری محاسبه می گردد. امروزه نظام های مالیاتی پیشرفته تمایل دارند به جای شیوه ی علی الرأس که در آن مأموران اداره‌ی مالیات به تعیین میزان مالیات می پردازند، خوداظهاری را جایگزین کنند.
 
 
 
در روش خوداظهاری شخص حقیقی یا حقوقی خود اعلام می نمایند که چه مقدار درآمد داشته و چه مقدار باید مالیات پرداخت نماید بی آنکه ممیزین و کارشناسان سازمان امور مالیاتی در محاسبه و دریافت مالیات، دخالت قابل توجهی داشته باشند. برای این منظور اظهارنامه ای تکمیل کرده که شامل کل درآمدها و کل هزینه و استهلاک و حقوق کارمندان و …می باشد و پس از کسر معافیت مالیاتی، مبلغ مالیات سالیانه نیز محاسبه می گردد.
 
 
 
کارشناسان سازمان امور مالیاتی نیز به شرط صحت مطالب و کامل بودن مدارک و عدم تخلف از قوانین ثبت دفاتر و اظهارنامه و … آن را مورد پذیرش قرار داده و با توجه به آن مالیات محاسبه شده را دریافت می نماید. در صورت عدم پذیرش اظهارنامه مالیاتی یا عدم ارائه آن به سازمان امور مالیاتی، ممیز مربوطه به صورت علی الرأس مالیات را محاسبه نموده و به مودی اعلام می نماید و نظر ممیز و کارشناس سازمان امور مالیاتی ملاک پرداخت مالیات می باشد.
 
 
 
سال مالی و سال مالیاتی:
 
وقتی در مورد اظهارنامه مالیاتی صحبت می شود، سال مالیاتی اصطلاحی است که فراوان به چشم می خورد. سال مالیاتی عبارت است از یک سال شمسی که از اول فروردین هر سال شروع و به آخر اسفند همان سال ختم می شود. توجه داشته باشید که در مورد اشخاص حقوقی مشمول مالیات که سال مالی آن‌ها بر اساس اساسنامه با سال مالیاتی مطابقت نمی کند، درآمد سال مالی آن‌ها به جای سال مالیاتی مبنای محاسبه مالیات قرار می گیرد.
 
 
 
در نهایت ذکر این نکته ضروریست که مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی حداکثر تا پایان چهار ماه شمسی پس از سال مالی است پس بدیهی است اگر سال مالی شرکتی با سال مالیاتی مطابقت داشته باشد، برای تحویل اظهارنامه مالیاتی تا 31 تیرماه فرصت خواهد داشت.
 
 
 
آیا همه باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند؟
 
طبق قوانین کشور ما، این افراد موظف و ملزم به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند:
 
 
 
تمام افرادی که به صورت حقیقی یا حقوقی به فعالیت مشغولند.
 
اشخاص حقیقی و حقوقی که مقیم ایران هستند و داخل یا خارج از کشور فعالیت اقتصادی دارند.
 
 
 
اشخاصی که خارج از ایران اقامت دارند و درآمد و فعالیت آنها از طریق ایران می باشد.
 
تمامی اشخاص غیرایرانی فعال در ایران، به نسبت در آمدهایی که در ایران کسب می کنند باید مالیات پرداخت کنند.
 
 
 
از سوی دیگر این گروه ها ملزم به تنظیم و تحویل اظهارنامه مالیاتی نیستند:
 
1. شهرداری
 
2. تمامی سازمان هایی که بودجه آن ها از طرف دولت مشخص می شود.
 
 
 
3. موسسات و وزارتخانه های دولتی.
 
4. شرکت های تعاونی دانش آموزی، کارمندی، کشاورزی، کارگری، صیادی و عشایری.
 
 
 
اظهارنامه مالیاتی,اظهارنامه مالیاتی چیست
موسسات و وزارتخانه های دولتی موظف به پرداخت مالیات هستند
 
 
 
نحوه‌ پر کردن اظهارنامه‌ مالیاتی :
 
فرم اظهارنامه مالیاتی در ایران شامل ۲۶ جدول می باشد :
 
جدول ۱: پرداخت‌های مربوط به این اظهارنامه
 
جدول ۲: اطلاعات مجوزهای تأسیس و بهره‌برداری
 
جدول ۳: اسامی اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل
 
جدول ۴: فهرست دفاتر رسمی ثبت شده
 
جدول ۵: جزییات پذیرش بورس سهام
 
 
 
جدول ۶: درآمدهایی که مالیات آن‌ها قبلاً به صورت مقطوع پرداخت شده است
 
جدول ۷: درآمدهای معاف
 
جدول ۸: استهلاک زیان سنواتی
 
جدول ۹: معافیت ها و بخشودگی ‌های مالیاتی
 
جدول ۱۰: توسعه، نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و معدنی (ماده ۱۳۸ ق.م. م)
 
 
 
جدول ۱۱: معافیت ‌ها و بخشودگی های درآمد حاصل از فعالیت ‌های خارج از کشور (کسر از مالیات مقرر) تبصره ماده ۱۸۰ ق.م.م.
 
جدول ۱۲: فعالیت‌های حاصل از توافقنامه‌های مالیاتی موضوع ماده ۱۶۸ ق.م.م.
 
جدول ۱۳: ثبت کمک های مالی پرداختی
 
جدول ۱۴: ترازنامه
 
جدول ۱۵: صورت سود و زیان
 
 
 
جدول ۱۶: گردش حساب سود (زیان) انباشته
 
جدول ۱۷: موجودی مواد و کالا
 
جدول ۱۸: سرمایه
 
جدول ۱۹: انواع محصولات اصلی به ترتیب بیشترین فروش
 
جدول ۲۰: بهای تمام شده کالای فروش رفته
 
 
 
جدول ۲۱: بهای تمام شده کار انجام شده پیمانکاری/ خدمات
 
جدول ۲۲: تعداد کارکنان
 
جدول ۲۳: درآمد ناخالص پیمانکاری/ ارائه خدمت
 
جدول ۲۴: فهرست صادرات و مابازاء دریافتی
 
جدول ۲۵: اطلاعات مالک/ مالکین
 
جدول ۲۶: اطلاعات سرمایه گذاری خارجی
 
 
 
در پایان باید بیان نمود که در صورتی که اظهارنامه‌ مالیاتی با شرایطی که در بالا ذکر شد به اداره‌ی امور مالیاتی تسلیم شود و مأموران اداره آن را مطابق واقع تشخیص بدهند و مدارک را کافی بدانند و تخلفی از قوانین ثبت دفاتر و اظهارنامه و … مشاهده نکنند، مطابق با اظهارنامه، مالیات تعیین شده را ملاک قرار خواهند داد ولی در صورتی که اظهارنامه قابل پذیرش نباشد و به عنوان مثال تخلفی از قوانین یا نقص مدارک در آن مشهود باشد، به صورت علی الرأس، مالیات توسط کارشناسان مالیاتی اداره‌ی امور مالیاتی تعیین می شود
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

میکروب های بدن انسان, ژن های موجودات میکروسکوپی

نقطه به نقطه بدن انسان پوشیده از ريزموجودات میکروسکوپی است

 

دانشمندان می گویند بیش از نیمی از بدن انسان را توده های میکروبی تشکیل داده اند و تنها ۴۳ درصد از آن از سلول های انسانی تشکیل شده است.

 

براساس گزارش BBC، شناخت نيمه ناشناخته بدن انسان، بخش ميكروبي بدن يا ميكروبيوم بدن، متشكل از ویروس، میکروب و قارچ، به درک بهتر انسان از انواع بیماری های، از آلرژی گرفته تا پارکینسون کمک خواهد كرد.

 

اين حوزه از دانش پرسش هايی درباره معنی انسان بودن مطرح می كند كه پاسخ آنها می تواند به ابداع روش های درمانی جديد بيانجامد.

 

روت لی مدیر بخش علوم میکروبیوم مركز ماکس پلانک معتقد است میکروبیوم برای سلامت انسان ضروری است زيرا بدن انسان تنها متشكل از سلول‌هاي انساني نيست. نقطه به نقطه بدن انسان پوشیده از ريزموجودات میکروسکوپی است و هر چه بدن شسته يا ضدعفونی شود بازهم میکروب‌ها باقی خواهند ماند. بيشترين تمركز اين موجودات در اعماق تاریک و پیچ در پیچ و کم اکسیژن روده های انسان است.

 

برهمين اساس دانشمنداني مانند راب نایت، محقق دانشگاه سن دیه‌گو کالیفرنیا معتقدند ما بيشتر ميكروب هستيم تا انسان. در ابتدا تصور مي‌شد در ازاي هر 10 سلول انساني يك ميكروب در بدن وجود دارد،‌اما اكنون اين آمار به نسبت يک به يک نزديکتر شده است و اگر تمامی سلول های بدن به دقت شمرده شوند،‌ تنها 43 درصد از كل بدن را تشكيل می دهند. اما اين وضعيت در زمينه ژنتيكی وخيم تر نيز می شود و انسان از نظر ژنتيكی نيز در بدن خود در اقليت است.

 

ژنوم انسان از 20 هزار ژن تشکیل شده است درحاليكه اما مجموعه ژن های موجودات میکروسکوپی بدن انسان بین دو تا 20  میلیون ژن است. سارکیس مازمانیان، میکروب‌شناس مؤسسه فناوری کالیفرنیا معتقد است انسان تنها يک ژنوم ندارد،‌ ژن های ميكروب های بدن نيز ژنوم ثانويه بدن را تشكيل می دهند كه عملكرد ژنوم اوليه را تقويت می كند. آنچه انسان را تشكيل داده تركيبی از دی ان ای انسانی و دی ان ای ميكروب های روده است.

 

ساده انگاری است اگر فکر کنیم تمامی موجودات میکروسکوپی كه در بدن حمل مي‌كنيم تاثير و تعامل خاصی در بدن ندارند. دانش به صورت مداروم در حال کشف نقش میکروبیوم ها در عملكرد دستگاه گوارش، تنظیم سیستم ایمنی و مبارزه با بیماری ها و نقش آنها در تولید ویتامین های لازم است.

 

به گفته نایت این موجودات میکروسکوپی به شکلی باورنکردنی با سلامت انسان در ارتباطند از اين رو باید ديدگاه خود را نسبت به میکروب ها تغيير دهيم و در رابطه ای خصمانه خود با ميكروب ها تجديد‌نظر كنيم.

 

آنتی بیوتیک‌ و واکسن‌، سلاح های بشر برای مبارزه با انواع بيماری های عفونی مانند آبله و سل به شمار می روند كه زندگی بسیاری را نجات داده اند اما برخی از محققان نگرانند در این مبارزه باكتری های خوب قرباني باكتری های بد شده باشند. درك بهتر ميكروبيوم ها می تواند به درک بهتر تغييراتی كه به مرور زمان در آنها ايجاد شده منجر شود و به اين ترتيب انسان در مبارزه با عوامل بيماري زا موفق تر عمل خواهد كرد.

 

میکروبیوم ها با بیماری های التهابی روده و پارکینسون و تاثیر داروهای ضدسرطان، شیمی درمانی و حتی افسردگی و اوتیسم و مهمتر از همه چاقي نيز  مرتبط دانسته می شوند. امروزه مشخص شده است که سابقه خانوادگی و سبک زندگی نقش مهمی در چاقی دارد اما شايد میکروب های مفید نيز بي‌تاثير نباشند.

 

محققان احتمال می دهند شايد ترکیب نامناسب میکروب هایی که متابولیسم غذا را در بدن انجام می دهند باعث چاقی شود. نتيجه آزمايش اين نظريه روی موش هايی كه در محيط استريل و بدون هيچ نوع ميكروبی رشد كرده بودند نشان داد ورود باكتری بدن افراد چاق به بدن موش ها آنها را چاق و ورود باكتری بدن افراد لاغر به بدن موش ها آنها را لاغر می كند. برهمين اساس پزشكان بسيار اميدوارند بتوانند از ميكروب ها به عنوان دارو استفاده كنند.

 

ترفر لالی، محقق موسسه تحقيقاتی ولکام تراست سانگر در بریتانیا معتقد است بیماری ممکن است باعث حذف برخی موجودات میکروسکوپی شود و هدف مطالعات وی آن است كه دوباره آنها را وارد بدن انسان سازد. به گفته او شواهد زيادی وجود دارند كه نشان می دهند ترمیم میکروبیوم یک فرد می تواند به مداوای بیماری هایی مانند کولیت اولسراتیو، نوعی بیماری التهابی روده منجر شود. به گفته او برای درمان تعدادی شناخته شده از بيماری به تركيبی از ده تا 15 ميكروب نياز است

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 

آیا میدانید شهریور 90

 

 


آیا می دانید تقریبا یک سوم وزن یک زن و یک دوم وزن یک مرد را ماهیچه تشکیل می دهد.

 

آیا می دانید ۳۰ برابر جمعیتی که امروزه بر روی کره زمین است در زیر خاک مدفون اند...

 

آیا می دانید با یک مداد می توان خطی به طول ۵۶ کیلومتر کشید.

 

آیا می دانید عقرب ها تنها موجوداتی هستند که اشعه رادیواکتیو تاثیری بر آنها ندارد.

 

آیا می دانید عقرب ها دو دشمن دارند که یکی از آن ها یک نوع سار و دیگری مگس است.

 

آیا می دانید شیشه به ظاهر جامد است ولی مایعی است که با سرعت بسیار کند حرکت می کند.

 

آیا می دانید اولین راه شوسه و زیرسازی شده در جهان توسط داریوش ساخته شد.

 

آیا می دانید نور می تواند در یک ثانیه ۷٫۵ دور، دور زمین بچرخد.

 

آیا می دانید اگر تمام رگ های خونی را در یک خط بگذاریم تقریبا ۹۷۰۰۰ کیلومتر می شود.

 

آیا می دانید سرعت صوت در فولاد ۱۴بار سریع تر از سرعت آن در هواست.

 

آیا می دانید وقتی مگس بر روی یک میله فولادی می نشیند به اندازه ۲میلیونیم میلیمتر خم می شود.

 

آیا می دانید فشار در مرکز خورشید تقریبا ۷۰۰ میلیون تن بر ۵/۴ مترمربع است.

 

آیا می دانید طول عمر مردم سوئد و ژاپن از دیگر ملل جهان بیشتر است.

 

آیا می دانید داغ ترین نقطه زمین در دالول اتیوپی است که دمای هوا در سایه ۹۴ درجه است.

 

آیا می دانید ۱ لیتر سرکه در زمستان سنگین تر از تابستان است.

 

آیا می دانید ۶۰ درصد از ماهواره های جهان، نظامی و ۴۰ درصد بقیه غیرنظامی است.

 

آیا می دانید در هر ثانیه ۵۰۰۰ بیلیون بیلیون الکترون به صفحه TV برخورد می کند تا تصویر را ایجاد کند.

 

آیا می دانید یک بیلیون برابر با میلیون ضرب در میلیون است.

 

آیا می دانید شانس شبیه بودن دو اثر انگشت ۱ به ۶۴ میلیارد است.

 

آیا می دانید یک گالن روغن سوخته، می تواند تقریبا ۱ میلیون گالن آب تمیز را آلوده کند.

 

آیا می دانید خوردن ۱ سیب اول صبح، بیشتر از قهوه باعث دورشدن خواب آلودگی می شود.

 

آیا می دانید قدیمی ترین آدامسی که جویده شده، متعلق به ۹۰۰۰ سال پیش بوده است.

 

آیا می دانید اسکیموها هم از یخچال استفاده می کنند، منتها برای محافظت غذا در مقابل یخ زدن.

 

آیا می دانید جویدن آدامس هنگام خردکردن پیاز مانع از اشک ریزی شما می شود.

 

آیا می دانید در ۴۰۰۰ سال قبل، هیچ حیوانی اهلی نبود.

 

آیا می دانید به طور متوسط روزانه ۱۲ نوزاد به خانواده ها اشتباه داده می شوند.

 

آیا می دانید هیچ کس نمی داند چرا صدای اردک ها اکو نمی شود.

 

آیا می دانید سس کچاپ در سال ۱۸۳۰ به عنوان یک دارو به فروش می رفته است.

 

آیا می دانید لئوناردو داوینچی ۱۰ سال طول کشید تا لب های مونالیزا را نقاشی کند.

 

آیا می دانید وقتی پاهایتان را آرام بالا بیاورید و به پشت بخوابید در ماسه فرو نمی روید.

 

آیا می دانید اکثر افراد در کمتر از ۷ دقیقه خوابشان می برد!

 

آیا می دانید یک انسان ۸ ثانیه بعد از قطع گردن هنوز به هوش است.

 

آیا می دانید سالی ۵۰۰ شهاب سنگ به زمین برخورد می کنند.

 

آیا می دانید خورشید روزی ۱۲۶۰۰۰ میلیارد اسب بخار انرژی به زمین می فرستد.

 

آیا می دانید کوچک ترین زمین فوتبال ساخته شده یک بیست هزارم یک تار مو است.

 

آیا می دانید با دویدن می توان مسافر زمان بود و کسری از ثانیه از دیگران بیشتر عمر کرد.

 

آیا می دانید ۵۶ درصد افرادی که چپ دست هستند، تایپیست اند.

 

آیا می دانید برای تولید ۱ لیتر بنزین ۲۳٫۵ تن گیاه در گذشته مدفون شده است.

 

آیا می دانید هر ۱ دقیقه نسل یک موجود زنده منقرض می شود.

 

آیا می دانید داوینچی با یک دست می نوشت و با دست دیگر نقاشی می کشید.

 

آیا می دانید گوش و بینی در تمام طول عمر رشد می کنند.

 

آیا می دانید آب دریا بهترین ماسک صورت است.

 

آیا می دانید در ساخت برج ایفل ۲٫۵ میلیون پیچ و مهره به کار رفته است.

 

آیا می دانید بینی انسان قادر به تشخیص ۱۰۰۰۰ نوع بوی مختلف است.

 

آیا می دانید انرژی که خورشید در ۱ ثانیه تولید می کند برای مصرف ۱ میلیون سال زمین کافی است.

 

آیا می دانید غیرممکن است که بتوانید با چشم باز عطسه کنید.

 

آیا می دانید ما در طول زندگیمان ۱۸ کیلو پوست می اندازیم.

 

آیا می دانید رنگ مورد علاقه ۸۰ درصد آمریکایی ها آبی است

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 

جالب ترین ماهی ها,دانستنی هایی از ماهی ها

هر سال 100 میلیون کوسه كشته می شود

 

در این مقاله مجموعه ای از دانستنی های جالب و خواندنی از آبزیان را جمع آوری کرده ایم.

آیا می دانستید

گوپی کوتوله و لوزون از ماهی های آب شیرین فیلیپین و گوپی جزایر مارشال و ماهی برنج ریز تایلند از ماهی های آب شوری هستند که نهایتا تا 1 سانتیمتر یعنی به اندازه یک دانه برنج رشد می کنند، این ماهی ها به عنوان کوچکترین ماهی های دنیا شناخته می شوند.

 

آیا می دانستید

هر سال 100 میلیون کوسه كشته می شود.

شرط عقل اين است كه انسان ها از کوسه ها بترسند اما تحقیقات جدید نشان می دهد عكس آن دقیق تر است. چرا كه هر سال حدود 100 میلیون کوسه کشته می شوند و ميزان صيد آنها به قدری زیاد است که جمعيت كوسه ها قادر به جايگزينی تعداد از دست رفته نيستند.

 

تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد تقريباً از هر 15 کوسه يكی صيد می شود. با توجه به افزایش تقاضا برای باله كوسه، آنها بيش از هر زمان ديگري هم در معرض خطر قرار گرفته اند. به تازگی استفاده از باله كوسه برای تهيه سوپ به ويژه در قاره آسيا افزايش يافته است.

 

جمعیت کوسه ها به خصوص به خاطر صید بی رویه گونه های در معرض خطر انقراض کم شده. کوسه ها سیر رشد بسیار آهسته ای دارند و همچنین قادر به تکثیر سریع نیستند.

 

آیا می دانستید

مارماهی دهن گرد یکی از لجن ساز ترین موجودات روی کره زمین است، این ماهی می تواند ظرف یک دقیقه لجن مورد نیاز برای پر کردن یک سطل را تولید کند.

 

آیا می دانستید

ماهی چهار چشم آنابلپس می تواند همزمان بالا و پایین سطح آب را ببیند.

 

آیا می دانستید

ماهی ها جز خونسردان هستند

دمای داخلی بدن ماهی مطابق با دمای محیط اطراف اوست.

 

آیا می دانستید

خفاش ماهی هنگام نزدیک شدن خطر خود را به مردن می زند، هنگام وحشت این ماهی به بغل شناور می شود و به شکل یک برگ شناور روی سطح آب دیده می شود.

 

آیا می دانستید

امروزه تنها دو گونه از ماهی‌های بی آرواره وجود دارند.

ماهی های بی آرواره گروهی از ماهیان هستند که در حدود 500 میلیون سال قبل ظاهر شدند. امروزه تنها گونه های دهان گردوارن و مخاطی وران در زمین هستند.

 

آیا می دانستید

بزرگ ترین ماهی در جهان کوسه نهنگ است. این ماهی در واقع کوسه است و نهنگ نیست. کوسه نهنگ بیش از 46 پا (14 متر) طول دارد و وزنش بیش از 15 تن است.

 

آیا می دانستید

کوسه های سرچکشی می توانند در گروه های بیش از 500 عددی زندگی کنند، معمولا قویترین ماده در وسط گروه شنا می کند.

 

آیا می دانستید

کلمه پیرانا از یک ترکیب برزیلی به معنای قیچی گرفته شده است.

 

آیا می دانستید

مارماهی الکتریکی انرژی الکتریکی کافی برای کشتن یک اسب را دارد.

 

دانستنی هایی درباره ماهی ها,دانستنی های جالب درباره ماهی ها

بزرگ ترین ماهی در جهان کوسه نهنگ است

 

آیا می دانستید

زائده شاخ مانندی که بین چشم های تانک تک شاخ رشد می کند می تواند در یک ماهی جوان تا 13 سانتیمتر رشد کند و در نرها معمولا بزرگتر است.

 

آیا می دانستید

ماهی ها نخستین جانوران مهره دار جهان بوده اند.

قبل از این که مهره داران به وجود آیند، طنابداران بوده اند -طنابداران جانوران دریایی کوچکی هستند که تقارن دوطرفه دارند، ناحیه سر از ناحیه دم متمایز بوده و طناب های عصبی در تمام طول بدن شان وجود دارد. کمی بیش از 500 میلیون سال پیش، در طول دوره کامبرین، جمعیت طنابداران به اولین مهره داران واقعی تکامل پیدا کردند که و سپس تمام خزندگان، پرندگان، دوزیستان و پستاندارانی  که ما می شناسیم را ایجاد کردند. گروه ششم جانوران، یعنی بی مهرگان، ستون فقرات پیدا نکردند و در عین حال امروزه 97 درصد تمام گونه های جانوری را تشکیل می دهند.

 

آیا می دانستید

کوسه ها تنها ماهی هایی هستند که پلک دارند.

 

آیا می دانستید

پیرترین ماهی زنده شناخته شده در آکواریوم یک لانگ فیش استرالیایی است که در سال 2003 به ثبت رسیده است، این ماهی همچنان در سلامت و در سن 65 سالگی زندگی می کند.

 

آیا می دانستید

ماهی های غضروفی بزرگ ترین گروه ماهی ها هستند. حدود 24000 گونه از ماهی غضروفی وجود دارد که به 431 خانواده تقسیم می شوند.

 

آیا می دانستید

ترومپت فیش دائما داخل صخره ها رنگ خود را تغییر می دهد، او با این روش طعمه های بی خبر را غافل گیر کرده و با پوزه دراز خود آنها را شکار می کند.

 

آیا می دانستید

تغییرات آب و هوایی بزرگترین تهدید در برابر سدهای عظیم و زیبای مرجانی است، این تغییرات می تواند باعث سفید شدن و مردن این توده های عظیم شود.

 

تفاوت کوسه ها با ماهی های دیگر,پیرترین ماهی زنده

سفره ماهی ها از بو در گیرنده های الكتريكى خود استفاده می كنند

 

آیا می دانستید

بعضی از مردم فکر می کنند مارماهی مثل یک مار به نظر می رسد، اما اگر شما نگاه از نزدیک به آن دقت کنید باله های کوچک این ماهی راخواهید دید.

 

آیا می دانستید

خرچنگ نعل اسبى می تواند اندام هاى از دست رفته خود را در طول زمان بازسازی کند.

 

آیا می دانستيد

هشت پا در حقيقت یک نوع نرم تن بى صدف به نام سفلاپود است.

 

آیا می دانستيد

بیشتر از 20 گونه از پیرانا در واقع همه چیز خوارند، خوردن میوه، دانه ها و ماهی ها از عادات غذايى آنهاست.

 

آیا می دانستيد

سفره ماهی ها از بو در گیرنده های الكتريكى خود استفاده می كنند دقيقا شبيه به تكنيكى كه کوسه ها برای پیدا کردن طعمه از آن استفاده می كنند.

 

آیا می دانستید

بسیاری از ماهی ها مجهز به کیسه هوا هستند.

ماهی در اکوسیستم های طبقه ای زندگی می کند: زنجیره غذایی 9 متر زیر سطح آب با دو سه کیلومتری عمق آب بسیار متفاوت است. به همین دلیل، نفع ماهی در این است که یک عمق ثابت را حفظ کند که بسیاری از گونه ها با کمک کیسه هوای خاص ماهی این کار را انجام می دهند.

 

این کیسه هوا یک اندام پر شده از گاز در داخل بدن ماهی است که شناوری ماهی را حفظ می کند و نیاز به شنا کردن با حداکثر سرعت را از بین می برد. این باور وجود دارد (هر چند که هنوز ثابت نشده است) که ریه ابتدایی نخستین چهارپایان از کیسه هوای ماهی ها تکامل یافته اند. یعنی این کیسه هوا برای این هدف ثانویه انتخاب شده که جانوران مهره دار بتوانند در خشکی استقرار یابند.

 

آیا می دانستيد

دندانپزشکان یونان باستان از سمى گرفته شده از ستون فقرات سفره ماهى به عنوان یک بی حس کننده استفاده می كردند.

 

آيا می دانستيد

بدن يک عروس دريايى بالغ از ٩٤ تا ٩٨ درصد آب تشكيل شده است.

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

آیا می دانید چک الکترونیکی چیست؟

 

آشنایی با چک الکترونیکی, شناخت چک الکترونیکی

چک الکترونیکی قابليت جایگزينی با چک های كاغذی در فرآيندهای تجاری را دارد

 

چک الکترونیکی چیست؟

هيچ كس مطمئن نيست كه اولين چک چه زمانی نوشته، يا بر روی چوب يا سنگ حک شده است. بعضی كارشناسان بر اين عقيده اند كه ممكن است رومی ها در حدود 352 سال قبل از ميلاد چک را ابداع كرده باشند. حتی اگر اين مطلب صحيح باشد ظاهرا اين ايده ها در آن زمان چندان جايگاه كاربردی نداشته اند. بانک ها يا موسسات مشابه آن در بين النهرين، يونان و روم باستان وجود داشته اند و احتمالا سپرده ها را از يک حساب به ديگر حساب ها انتقال می داده اند. اما هيچ مدرک مستندی از آن انتقال ها باقی نمانده است.

 

آخرين مدرک از سپرده گذاری ها در قالب چيزی به نام چک ايتاليای قرون وسطی و كاتالونيا مربوط می شود. در اين نواحی بانک های قديم سپرده گذاران را مقيد می كردند قبل از آنكه بانک سپرده شان را مصادره كند و يا آن را به حسب مشتری ديگری انتقال دهد، شخصا به بانک مراجعه كنند. استفاده عملی از ابزارهای نوشتاری برای نيل به چنين مقاصدی به تدريج شكل گرفت.

 

گفته می شود كه چک در ايالات متحده، حدود سال 1681 برای اولين بار استفاده شد. وقتی بازرگانان در بوستون زمين خود را در يک سرمايه گذاری گرو می گذاشتند، دريافتند كه می توان به جای اين‌ كار چک نوشت. اولين چک چاپی مربوط به سال 1763 است كه از بانک داری بريتانيايی لورنس چايلدز (Lawrence Childs) به جای مانده است.

 

اگر چه امروزه چک در سطح وسيعی قابليت دارد، اما بانک داری مشكلات بزرگی را در خصوص آن مشاهده می نمايد كه هم‌چنان وجود دارد: به راستی چگونه می توان اين قطعه كاغذ را به گونه ای جريان داد تا بتوان در بانک های ديگر آن را وصول كرد. در چک های رسيده می فرستاد. اما اين امر، رفت و آمدهای زياد و بعضا سرقت پول ها در نتيجه ناامنی را موجب می شد.

 

راه‌ حل‌ اين مشكل در قرن هفدهم هم زمان با پيدايش علم بانک داری در بريتانيا پيدا شد. داستان از اين قرار بود كه يكی از پيک های بانک لندن در يک يا چند نقطه مستقر می شد و پيک های ساير بانک ها را می پذيرفت. آن ها می توانستند در اين مكان مذاكره كنند و تمام چک های صادر شده از ساير بانک ها را قابل پرداخت نموده، تصميم به معاوضه آن ها بگيرند يا اين كه جريان آن ها را در جهت ديگری قرار دهند. اين سيستم را اصطلاحا سيستم Clearinghouse می گويند. پيوستن به اين شبكه كاغذی بانک ها كه در آن معاوضه چک با يكديگر صورت می گيرد هم چنان كاربر دارد.

 

چک الكترونيكی

در اين نوشته قصد قصد بر اين است كه تا ويرايشی امروزی تر از چک، كه آن را چک الكترونيكی می نامند ارايه دهيم. چک الكترونيكی يک ابزار نوين پرداخت است متشكل از امنيت، سرعت بوده و دارای فرآيند بازدهی تمام تراكنش های الكترونيكی هم گون و توام با زيرساخت قانونی گسترش يافته صحيح است قابليت جایگزينی با چک های كاغذی در فرآيندهای تجاری را دارد. اولين بار چک الكترونيكی توسط خزانه داری ايالات متحده برای آنكه پرداخت های كلان را در سطح اينترنت بسازند، به كار گرفته شد.

 

مفهوم چک الكترونيكی طی پروژه ای از F S T C، شركت سرويس های نوين مالی (Financial Services Technology Consortiurn) گسترش داده شده است. FSTC دارای 100 عضو است كه شامل تعدادی از بانك‌های بزرگ، كارپردازان فنی امور مالی، دانشگاه ها و لابراتوارهای تحقيقاتی است. كار فنی بر روی پروژه چک الكترونيكی در چند مرحله انجام شد. توليد ايده های جديد، انجام تحقيقات اوليه، ساخت و تثبيت نمونه های اوليه، به قاعده‌ در آوردن خصوصيات برای سيستم آزمايشی و اجرايی سيستم آزمايشی.

 

چک الكترونيكی چيست؟

يک چک الكترونيكی نسخه الكترونيكی و يا به عبارتی نسخه نمايشی چک كاغذی است.

 

چند ويژگی اوليه چک های الكترونيكی از اين قرارند: همان اطلاعاتی را دارند كه در چک های كاغذی موجود است. می توانند با همان ارزش و چهارچوب قانونی چک های كاغذی پايه ريزی شوند. قابليت پيوند به اطلاعات نامحدود و معاوضه سريع بين ساير بخش ها. می توانند در هر تراكنش مشابه چک های كاغذی امروزی استفاده شوند. توسعه قابل استفاده بودن در مقايسه با چک های كاغذي با اضافه كردن مبلغ.

 

چک الکترونیکی,چک الکترونیکی چیست

چک الكترونيكی به همان روش چک های كاغذی عمل می كند

 

چک الكترونيكی چگونه كار می كند؟

چک الكترونيكی به همان روش چک های كاغذی عمل می كند: نويسنده چک (Payer)، چک الكترونيكی را به كمک انواع مختلفی از دسـتگاه های الكترونيكی می نويسد و سپس آن را به وسـيله ترمينال های دريافت كننده (Payer) به بانک های دريافت كننده واگذار می كند. دريافت كننده های الكترونيكی، چک الكترونيكی را كه نوعی اعتبار رسيده محسوب می شود، در قالب سپرده دريافت نموده و سپس آن را به بانک های پرداخت كننده (Payer’s banks) می سپارند. بانک های پرداخت كننده چک الكترونيكی را تاييد نموده و حساب مرتبط با چک را شارژ می كنند.

 

چک الكترونيكی از زاويه ای ديگر

در جريان چک الكترونيكی، تراكنش می تواند از جانب بانک های دريافت كننده (Payer’s banks) آغاز شود:

 

تراكنش با ارسال صورت حساب و يا يک يادداشت بانكی به پرداخت كننده چک، كه در سيستم حساب های قابل پرداخت مشتری طراحی شده است، آغاز می شود. وقتی زمان پرداخت صورت حساب فرا رسيد، اطلاعات موجود در صورت حساب به وسيله سيستم حساب های قابل پرداخت بررسی می گردد و سپس داده های صورت حساب‌ برای آن كه يک چک الكترونيكی صادر شود مورد استفاده قرار می گيرد.

 

چک الكترونيكی صادرشده شامل مجموعه اطلاعات يک چک، نظير دريافت كننده چک، مبلغ، زمان پرداخت و اطلاعات حساب می باشد. برای امضا نمودن چک، پرداخت كننده يک رمز را برای گشوده شدن كارت دفترچه چک خود وارد می نمايد. (مشابه ورود رمز در كارت هوشمند).

 

اين كارت يک جايگاه امن برای كليد امضای خصوصی پرداخت كننده است. يک امضای چک الكترونيكی ممكن است به شكل رمز‌نويسی شده، يک كپی از صورت حساب چک الكترونيكی را پيوست داشته باشد، بنابراين يک مزاحم نمی تواند صورت حسابی ديگر را به صورت‌ تقلبی ثبت و ارسال نمايد.

 

قالب بندی صورت حساب ها ثابت نيست ولی می تواند از لحاظ طولی، شكل و داده های موجود در آن قابل تغيير باشد. بنابراين يک پرداخت كننده می تواند متن رسيده از دريافت كننده (Payee) را برگشت دهد. اين امر دريافت كننده را قادر می سازد تا اطلاعات موردنياز جهت پرداخت صحيح را تكميل نمايد.

 

چک الكترونيكی امضا شده به وسيله email يا تراكنش وب، به يک دريافت كننده ارسال می شود. دريافت كننده صحت امضا پرداخت كننده را روي چک الكترونيكی و صورت‌حساب بررسي كرده، اطلاعات صورت‌حساب را استخراج نموده و به حساب های قابل وصول ارسال می كند، دريافت كننده رمز خود را جهت گشودن دفترچه چک الكترونيكی وارد می كند.

 

چک های پشت نويسی شده به بانک های دريافت كننده جهت تسويه و قرارگيری در حساب ارسال می شوند. فرآيند تسويه می تواند به وسيله سيستم های نمايش چک الكترونيكی (ECP System) موجود يا ديگر سيستم های تسويه و پرداخت انجام شود هر دو بانک دريافت كننده و پرداخت كننده، امضاهای چک الكترونيكی و پشت نويسی های به كار رفته در دو لايه از سيستم (تاييد كليدهاي امضا و حساب بانک پرداخت كننده اصلی (صادركننده چک)) را بررسی می كنند.

 

بانک پرداخت كننده تحقيق می كند كه اين چک الكترونيكی تكراری نباشد، حساب و هويت پرداخت كننده جاری صحيح باشد و سپس چک را به پرداخت كننده حساب سپرده درخواست (DDA) ارسال می كنند.

 

در نهايت يک پيام به پرداخت كننده ارسال می شود كه در آن شرح كاملی از روند تراكنش آمده است.

 

چرا چک های الكترونيكی را به كار می بريم؟

چک های الكترونيكی ويژگی های مهمی دارند، آن ها خدمات زير را عرضه می كنند: تراكنش های بانكی را قادر می سازند تا با امنيت كافی در اينترنت به كار گرفته شوند. در بستری نامحدود ولی كنترل شده اطلاعات، صحت خود را حفظ می كنند. تقلب های ايجاد شده روی چک ها از بين می رود. تاييد خودكار محتويات و صحت چک ها. خصيصه های مرسوم چک های معمولی نظير توقف پرداخت و اصلاح آسان آن. افزايش قابليت های نظير فعال نمودن تاريخ پرداخت.

 

تكنولوژی چک الكترونيكی: ‌

تكنولوژی چک های الكترونيكی ارتقا نرم افزارها و سخت افزارها توسط FSTC به منظور: كاهش هزينه های اوليه (در مقايسه با ساير ابزارهای پرداخت). به دست آوردن استاندارد صنعتی جهانی. فراهم كردن يک ابزار جهانی برای كاربران. امروزه چک های الكترونيكی بر پايه های زير بنا شده اند: زبان مشترک فروش خدمات بانكی (FSML). تقويت امضاهای الكترونيكی به منظور به كار بردن آلگوريتم های فعال پرداخت. امنيت سخت افزارهایی نظير كارت های هوشمند. تاييد هويت ديجيتالی. فعال نمودن عمليات بانک ها و تجارت.

 

مقايسه چک الكترونيكی و ساير ابزارهای پرداخت

از آن‌چه تاكنون گفته شد می توان به قابليت های چک الكترونيكی در مقايسه با چک های كاغذی معمولی پی برد. اما آنچه در مقايسه سيستم خدمات كارت با چک الكترونيكی می توان گفت از اين قرار است: كارت ها به وسيله اشخاص حقيقی و در وسعت كسب و كار كوچکتری به كار می روند تا پرداخت ها را در مكان های فروش و يا ترمينال های نزديک به مشتريان مقدور سازند. سيستم امنيتی كه در اينترنت برای كارت به كار می رود می تواند در سطح Offline نيز به كار گرفته شود. چک های الكترونيكی می توانند امنيت پرداخت ها را نه تنها در پرداخت های جزيی محلی بلكه در سراسر سطح اينترنت برقرار كنند.

 

برخلاف كارت، چک الكترونيكی می تواند برای اشخاص حقوقی مانند وصول پرداخت های تجاری به كار گرفته شود. در واقع می توان به جای چک های معمولی در تجارت از آن استفاده نمود.

 

به سبب ريسک های وابسته به كارت، برخی صادركنندگان كارت ها يک محدوديت روزانه روی مبلغی كه می تواند در يک كارت شارژ نمود قرار داده‌اند. در حالیكه چک الكترونيكی در اختيار مشتری است نه بانک، همچنين هيچ تبصره مشاهبی برای اينگونه محدوديت ها تعريف نشده است.

 

كلام آخر

چک الکترونیکی قابل استفاده برای تمام دارندگان حساب، كوچک و بزرگ، است؛ در جايی كه ساير راه حل های پرداخت الكترونيكی با ميزان ريسک بالا و يا نامناسب باشند. امن ترين ابزار پرداخت فعال تا به امروز به شمار می روند. فراهم نمودن سرعت و امنيت تسويه های مالی لازم. تواما با حساب های چک های معمولی موجود قابل استفاده است. قابل جريان به كمک دامنه متنوعی از سخت افزارها و نرم افزارهای كاربردی است

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 

آیا میدانید؟

 

 

آیا میدانید :  تقریبا ۶۵ ٪ وزن انسان را اکسیژن تشکیل میدهد ؟

آیا میدانید :  انسان برای اولین بار در ۱۷۸۳ پرواز را تجربه کرد و توانست ۸ کیلومتر با بالن پرواز کند ؟

آیا میدانید :  جنین انسان بعد از ۱۷ هفته (۴ ماه) می تواند خواب هم ببیند ؟

آیا میدانید :  تنها موجودای که میتواند به پشت بخوابد انسان است ؟

آیا میدانید :  بدن یک انسان در طول عمرش به طور متوسط ۱۳۰۰ لیتر عرق تولید میکند ؟

آیا میدانید :  انسان‌های راست دست به طور میانگین ۹ سال بیش از چپ دست‌ها عمر می‌کنند ؟

آیا میدانید :  کره زمین از ۱۰۲ عنصر بوجود آمده و این ۱۰۲ عنصر در بدن انسان وجود دارد ؟

آیا میدانید :  حس بویایی انسان قادر به دریافت و تشخیص ده هزار بوی متفاوت است ؟

آیا میدانید :  حدود ۱۰ درصد وزن بدن انسان (بدون آب) را باکتریها تشکیل میدهند ؟

آیا میدانید :  از دست دادن تنها ۱% از آب بدن موجب تشنگی میشود ؟

آیا میدانید :  بیشتر سردردهای معمولی از کم نوشیدن آب است ؟

آیا میدانید :  ناخن‌های انگشتان دست، تقریبا چهار برابر ناخن‌های پا رشد می‌کنند ؟

آیا میدانید :  قد انسان تا ۲۰، ۲۵ سالگی و گاها ۴۰ سالگی بلند می‌شود و از چهل سالگی به بعد، قد انسان هر دو سال حدود ۶ میلی‌متر کوتاه می‌شود ؟

آیا میدانید :  دهان انسان روزانه یک لیتر بزاق تولید می‌کند ؟

آیا میدانید :  وزن پوست بدن انسان بالغ بر ۲/۷ کیلوگرم (دو و هفت دهم) است ؟

آیا میدانید :  کمبود خواب، زودتر از کمبود غذا موجب مرگ انسان می‌شود ؟

آیا میدانید :  انسان در سال ۳۰۰۰ قد متوسط ۲ متر و ۱۲۰ سال عمر و پوست قهوه‌ای خواهد داشت ؟

آیا میدانید :  قلب انسان هنگام تپیدن میان دو تپش استراحت میکند این یعنی اگر فرد ۷۰ سال عمر کرده باشد قلبش به اندازه ۴۰ سال استراحت کرده است ؟

آیا میدانید :  وزن اسکلت انسان بالغ بر ۱۳ تا ۱۵ کیلوگرم است ؟

آیا میدانید :  انسانهای امروزی بطور متوسط شش سال از عمر را تلویزیون نگاه می کنند و شش سال را هم صرف غذا خوردن میکنند و یک سوم از عمر را هم در خوابند ؟

آیا میدانید :  مغز انسان تنها ۲ درصد از وزن انسان را تشکیل می دهد ولی ۲۵ درصد اکسیژن دریافتی بدن را به تنهایی مصرف می کند ؟

آیا میدانید :  مغز بیشتر انرژی را در بدن مصرف میکنند به همین دلیل هم از سایر نقاط بدن گرمتر است ؟

آیا میدانید :  مغز یک انسان در طول یک روز بیشتر از تمام تلفن های جهان به سلول ها پیام عصبی می فرستد ؟

آیا میدانید :  پیام های عصبی با سرعتی برابر با ۱۷۰ مایل در ساعت به مغز رسیده و از مغز به سلول های عصبی می رسند ؟

آیا میدانید :  مغز در هنگام خواب فعالتر از وقتی است که تلویزیون می بینید ؟

آیا میدانید : بطور متوسط یک انسان در طول زندگی خود در حدود ۴۴ پوند گرد و خاک را تنفس می‌کند ؟

آیا میدانید :  در تمام انسانهای کره زمین ۹۹۹ % شباهت ژنتیکی وجود دارد ؟

آیا میدانید :  طول رگهای بدن انسان پانصد و شصت هزار کیلومتر است ؟

آیا میدانید :  در یک سانتی متر پوست شما ۱۲ متر عصب و ۴ متر رگ و مویرگ است ؟

آیا میدانید :  در هـر ۳ سانتی متـر از پوست، ۴ هزار بافت عصبی، ۱۳۰۰ سـلول عصبی، ۱۰۰ غده عرق، ۳ میلیون سلول، و ۳۰۰۰ رگ خونی وجود دارد ؟

آیا میدانید :  اگر رگ های خونی موجود در ۵ سانتی متر از پوست را در امتداد هم قرار دهیم، طول آن به ۲۰ فوت می رسد ؟

آیا میدانید :  اگر تمام رگهای خونی را در یک خط بگذاریم تقریبا ۹۷۰۰۰ کیلومتر میشود ؟

آیا میدانید :  کبد یا جگر تنها عضو داخلی بدن است که اگر با عمل جراحی قسمتی از آن برداشته شود دوباره رشد میکند ؟

آیا میدانید :  خطر بیماری قلبی و سرطان ریه در افراد غیر سیگاری که در خانه در معرض دود سیگار اطرافیانشان هستند، بیست و پنج درصد بیشتر از دیگران است ؟

آیا میدانید :  بدن ما به طور مداوم خود را ترمیم می کند هر سه ماه یکبار بافت استخوانی به طور کامل تعویض می شود و هر ماه پوست جدید رشد می کند به راحتی می توانیم فرآیند پیری را به تاخیر بیندازیم ؟

آیا میدانید :  بدن یک انسان معمولی به اندازه کافی شامل: سولفور برای کشتن تمام شپش های بدن یک سگ، کربن برای ساخت ۹۰۰ مداد، پتاسیم برای آتش زدن یک توپ فوتبال، چربی برای ساختن ۷ قالب صابون، فسفر برای درست کردن سر ۲۲۰۰ کبریت و آب برای پر کردن ۱۰ تنگ را دارد ؟

آیا میدانید :  پیشانی انسان مرکز دمای انسان است یعنی اگر شما دمای پیشانیتان را تغییر دهید دمای بدنتان هم به همان انداره تغییر میکند این یکی از دلایلی است که وقتی ما می خواهیم ببینیم که آیا تب داریم یا نه دستمان را روی پیشانی میگذاریم ؟

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...