رفتن به مطلب

صنعت گردشگری ژاپن


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

صنعت گردشگری ژاپن
 
 
 

صنعت گردشگری ژاپن در ۴ سال ۳‌ برابر رشد کرد

 

صبا رضایی: امروزه می‌توان ژاپن را یکی از کشورهای پیشرو در عرصه گردشگری به شمار آورد؛ کشوری که طی ۱۰ سال بیش از ۲۳ میلیون دلار بر درآمد گردشگری خود افزوده است.

ژاپن هم‌اکنون مقام بیست و دوم جهان را در جذب گردشگر خارجی در اختیار دارد و بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی بانک جهانی، درآمد حاصل از صنعت گردشگری ژاپن در سال ۱۹۹۵ میلادی (۱۳۷۳ - ۱۳۷۴ شمسی)۴/۸۹۴ میلیارد دلار بوده که در سال ۲۰۱۵ میلادی(۱۳۹۳ – ۱۳۹۴ شمسی) به ۲۷/۲۸۵ میلیارد دلار رسیده است؛ آماری که ۲ میلیون دلار کمتر از میزان اعلام‌شده از سوی آژانس رسمی گردشگری ژاپن است. آژانس رسمی گردشگری ژاپن به عنوان یکی از متولیان صنعت گردشگری در این کشور شرق آسیا اعلام کرد که تعداد بازدیدکنندگان خارجی از این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۳ – ۱۳۹۴ شمسی) افزون بر ۱۹/۷۴میلیون نفر بوده که در مقایسه با سال‌های گذشته، رقمی بی‌سابقه به شمار می‌رود.به گفته آژانس رسمی گردشگری در ژاپن، بیش از ۱۹ میلیون گردشگری که سال گذشته میلادی از این کشور بازدید کرده‌اند، در مدت حضور خود در خاک ژاپن بیش از ۳ تریلیون و ۴۸ ین ژاپن (معادل تقریبی ۲۹/۶ میلیارد دلار امریکا) درآمدزایی برای این کشور داشته‌اند که این رقم ۲ میلیون دلار بیشتر از آمار اعلام‌شده از سوی بانک جهانی است. آنگونه که خبرگزاری کیودوی ژاپن گزارش کرده، به نظر می‌رسد یکی از عوامل رشد قابل توجه گردشگران ورودی به این کشور، افت ارزش واحد ملی پول ژاپن (ین) در سال گذشته بوده که به لحاظ مالی فواید قابل توجهی را متوجه گردشگردان خارجی علاقه‌مند به بازدید از این کشور کرده است. به گفته این مرجع اطلاعات گردشگری، دولت این کشور برای جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی تا سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۸ - ۱۳۹۹ شمسی) یعنی زمان برگزاری مسابقات المپیک و پارالمپیک به میزبانی ژاپن هدف‌گذاری کرده است. بر اساس تحقیقات انجام‌شده از سوی آژانس گردشگری ژاپن، از دیگر عوامل رشد قابل توجه میزان گردشگران خارجی ورودی به این کشور، فراهم کردن تسهیلات صدور روادید و ایجاد معافیت‌های متعدد گمرکی برای گردشگران کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای آسیایی علاقه‌مند به بازدید از ژاپن بوده است.


سیاست‌های ارزی ژاپن
برخی از کشورها با اصلاح سیاست‌های ارزی خود و کاهش مداخله دولت در بازار ارز، نرخ مبادله پول‌های خارجی را به سمت میزان واقعی خود سوق داده و زمانی که این واقعی‌سازی قیمت‌ها به منزله افزایش نرخ ارز در بازار داخلی شده، رشدی قابل توجه در تعداد ورود گردشگر به ثبت رسیده که یکی از این کشورها ژاپن است. ژاپن با واقعی‌سازی نرخ ارز و کاهش آرام ارزش ین در بازارهای جهانی، در حالی که تا سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۰ – ۱۳۹۱ شمسی) رقمی حدود ۸ میلیون گردشگر ورودی داشت، در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۴ – ۱۳۹۵ شمسی) با ثبت جهشی خیره‌کننده از بیش از ۲۴ میلیون گردشگر پذیرایی کرد. تا سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۰ – ۱۳۹۱ شمسی) تعداد سالانه گردشگران ورودی به کشور آفتاب تابان بین ۶ تا ۸ میلیون نفر در نوسان بود. در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۰ – ۱۳۹۱ شمسی) رقمی که به عنوان میانگین نرخ مبادله هر دلار امریکا در بازارهای بین‌المللی به ثبت رسیده، حدود ۷۹/۸ ین بود که رقمی مشابه با سال‌های پیش از آن است. اما از همین سال بود که اصلاحات ارزی و حرکت به سمت واقعی‌سازی نرخ ارز آغاز شد. در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۱ – ۱۳۹۲ شمسی) و در پی کاهش ارزش واحد پول ژاپن، ارزش میانگین هر دلار در مبادلات انجام‌شده به ۹۷/۵ ین رسید و این جهش خیلی زود در همین سال، اثر خود را بر تعداد گردشگران ورودی به این کشور نشان داد؛ با افزایشی ۲۹ درصدی، تعداد گردشگران ورودی به ژاپن به بیش از ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسید. حرکتی که در اقتصاد ژاپن آغاز شده بود، استمرار یافت و با تثبیت روانی قیمت‌های کاهش‌یافته برای گردشگران خارجی و با رسیدن ارزش میانگین دلار امریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۲ – ۱۳۹۳ شمسی) به ۱۰۵.۸ ین، نزدیک به ۱۳/۵ میلیون گردشگر از سراسر جهان به این کشور سفر کردند. در ادامه این روند و در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۳ – ۱۳۹۴ شمسی) هر دلار با جهشی قابل توجه به مبلغ ۱۲۱ ین مبادله شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، ژاپن توانست رکورد دیگری با رقم ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در پذیرایی از گردشگران خارجی ثبت کند. این به آن معنا بود که این کشور نسبت به سال گذشته موفق شده بود رشدی ۴۷ درصدی را پشت سر بگذارد که در میان کشورهایی با این تعداد گردشگر ورودی، امری کمابیش بی‌سابقه بود. با وجود تقویت واحد پول ژاپن در برابر دلار در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۴ – ۱۳۹۵ شمسی) و رسیدن نرخ مبادله هر دلار به ۱۰۸/۷ ین، ژاپن توانست روند رو به رشد ورود گردشگر را حفظ کند و با ۲۲ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۳ – ۱۳۹۴ شمسی)، میزبان ۲۴ میلیون گردشگر از سراسر جهان باشد. با وجود تثبیت نرخ تبدیل واحد پول امریکا و ژاپن در محدوده ۱۱۰ ین به ازای هر دلار در ۲ سال گذشته، کارشناسان اعتقاد داشتند دیگر دوره ثبت رشدهای دورقمی در پذیرش گردشگران خارجی برای ژاپنی‌ها به سر آمده است. اما آمار مربوط به سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۴ – ۱۳۹۵ شمسی) از آن جهت اهمیتی ویژه دارد که از این واقعیت حکایت می‌کند که در صورت استمرار در سیاست واقعی‌سازی نرخ ارز، در بلندمدت رشد ورود گردشگر به کشور رقم خواهد خورد. ژاپن با بهره‌گیری از فرصت به‌دست آمده برای واقعی‌سازی نرخ ارز خود، در بازه‌ای حدود ۵ ساله، توانست با برندسازی به عنوان مقصد سفری نوظهور، جای خود را در میان گردشگران خارجی تثبیت کند، به گونه‌ای که اکنون نیز با وجود درجا زدن ارزش واحد پول ژاپن، مشکل می‌توان تصور کرد در صورت بروز نکردن تحولی در نرخ برابری دلار و ین، رقم کنونی گردشگری ورودی به این کشور افول کند. آمارهای سالانه سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۰ - ۱۳۹۱ شمسی) و پیش از آغاز اصلاحات ارزی، درآمد سالانه ژاپن از صنعت گردشگری حدود ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است که این رقم طی ۴ سال و در انتهای سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۴ – ۱۳۹۵ شمسی) به بیش از ۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. این ارقام بیانگر آن است که افزایش در تعداد ورود گردشگران به ژاپن و میزان هزینه‌کرد آنان در این کشور در پی واقعی‌سازی نرخ ارز به قدری بوده که با وجود کاهش ارزش ین، صنعت گردشگری این کشور بیش از ۲ برابر برای این کشور نسبت به وضعیت پیش از واقعی‌سازی نرخ ارز، درآمد ایجاد کرده است.


تورهای صنعتی در ژاپن
تورهای بازدید از کارخانه‌ها، مراکز تولید و پرورش گیاهان، موزه‌های صنعتی و تورهای بازدید از مزارع کشت صنعتی، از جمله تورهای جدید گردشگری در این کشور است که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. موسسه‌های گردشگری ژاپن در برخی شهرهای بزرگ که مقصد گردشگری را تشکیل می‌دهد، مانند توکیو و کیوتو، گردشگران را به مشاهده فرآیندهای تولید در بخشی از کارخانه بزرگ، چشیدن طعم غذاهای ژاپنی روی خط تولید و از همه مهم‌تر، دیدار با تاریخ‌سازان ژاپنی دعوت می‌کنند؛ تاریخ‌سازانی که چنین جوی از موفقیت و نوآوری را برای ژاپن امروز تداعی کردند. سازمان تجارت خارجی ژاپن در سال‌های اخیر، تلاش زیادی برای وارد کردن تورهای صنعتی به بسته‌های گردشگری قابل عرضه به گردشگران خارجی انجام داده و در این عرصه موفقیت‌های بسیاری هم کسب کرده است. در ژاپن، سازمان ملی برای توسعه گردشگری این کشور ایجاد شده و کشف بی‌پایان یا endless discovery شعاری است که سازمان ملی گردشگری ژاپن برای آینده گردشگری در این کشور تعیین کرده است.


سامانه‌های گردشگری چندزبانه
سازمان ملی گردشگری ژاپن، سایت‌های اطلاع‌رسانی تخصصی بسیاری را به زبان‌های گوناگون طراحی و راه‌اندازی کرده است که دیدار از ژاپن یکی از این وب‌سایت‌ها به شمار می‌رود. این سایت می‌کوشد تا ابزارهای برنامه‌ریزی، تعاملی و اطلاع‌رسانی هوشمند و چندلایه را در اختیار برنامه‌ریزان موسسه‌های گردشگری بین‌المللی که مشتاق سفر به این کشور هستند، قرار دهد که نوآوری جالبی به شمار می‌آید. امکان عضویت در خبرنامه روزانه و هفتگی که دنیایی از اطلاعات این صنعت را برای علاقه‌مندان به سفر به ژاپن تدارک دیده، بخشی از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی پرتال را تشکیل می‌دهد. یکی از موضوعات جالبی که می‌توان از صنعت گردشگری این کشور آموخت، اطلاع‌رسانی کاملا دیجیتالی چندزبانه است. اطلاع‌رسانی دیجیتالی چندزبانه، یکی از رکن‌های صنعت گردشگری این کشور را تشکیل داده است.


نیروگاهی با ظرفیت‌های گردشگری
نیروگاه خورشیدی ناناتسوجیما در ژاپن نیز ظرفیت گردشگری صنعتی را فراهم کرده است؛ نیروگاهی که روی آب واقع شده و قصد دارد در کشور آفتاب تابان، سوخت پاک تولید کند و به ظرفیت گردشگری صنعتی این کشور بیفزاید. این نیروگاه در زمینی به وسعت یک میلیون و ۲۷۰ هزار متر مربع ساخته شده است. انرژی تجدیدپذیر، مقوله جالبی در کشور طرفدار محیط‌زیست و فناوری‌دوست ژاپن است که همه اینها می‌تواند افق‌هایی برای توسعه گردشگری روستایی و صنعتی آن باشد. در سال‌های اخیر، تورهایی برای بازدید گردشگران داخلی و بین‌المللی از این نیروگاه غول‌پیکر تولید انرژی خورشیدی برگزار شده است که امکان بازدید از ۲۹۰ هزار پنل خورشیدی تولید انرژی پاک و فرآیندهای صنعتی را برای آنها فراهم کرد. دانش‌آموزان و گردشگران خارجی، امروزه می‌توانند در داخل دریا با مناظر زیبایی از کوه‌های آتشفشانی اطراف، تولید انرژی را مشاهده کنند. ظرفیت‌هایی که گردشگری صنعتی ژاپن به دنبال آن است، نشان دادن توانایی این کشور به عنوان جامعه‌ای low-carbon (یعنی جامعه‌ای پاک) به شمار می‌رود.


سیستم پیشرفته فرودگاهی
سامانه‌های self-service check-in چند سالی است در کشورهای شرق آسیا به واسطه تردد بالای گردشگر، با استقبال و کاربرد فراوانی همراه شده است. ژاپن در زمره نخستین کشورها در نوآوری خدمات پیشرفته اتوماسیون کنترل جامع بار مسافران در فرودگاه‌ها به شمار می‌روداین سرویس‌های نوآورانه در عرصه خدمات فرودگاهی و صنعت گردشگری، ابتدا در فرودگاه هانداد (Haneda) عرضه شده و قرار است از اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۴-۱۳۹۵ شمسی)، در تعداد دیگری از فرودگاه‌های ژاپن و ۳۵ فرودگاه بین‌المللی پرتردد غربی نیز نصب شود. این سامانه که به ANA Baggage Drop Services مشهور است، به مسافران این امکان را می‌دهد تا به زبان‌های مختلف، از طریق نمایشگرهای قابل لمس این ابزار، بار خود را وزن کرده و برچسب تحویل به قسمت بار را دریافت کنند. کیوسک‌های دیجیتالی که خدمات صدور کارت پرواز را ارائه می‌دهند، یکی از خدمات نوآور در صنعت گردشگری ژاپنی‌ها را تشکیل داده‌اند. کیوسک‌هایی که از سوی خطوط هوایی ارزان‌قیمت PeachLCC ساخته شده است، فرصتی برای ارائه خدمات سریع، کم‌هزینه و دیجیتال‌محور به شمار گسترده مسافرانی بوده که به این کشور سفر می‌کنند. تسریع در ارائه خدمات و کاهش هزینه‌های سربار مربوط به منابع انسانی و تسهیل کاربری، از جمله مزایای بهره‌برداری از سامانه‌های خلاقانه جدید در عرصه خدمات فرودگاهی عنوان شده است. این شرکت با شرکت طراحی Yaneura همکاری دارد. متخصصان ساخت این دستگاه‌ها اعلام کرده‌اند که سامانه‌های دیجیتالی و خدماتی که در کیوسک‌های check-in خودکار تعبیه شده است، فرآیند check in را در فرودگاه بسیار تسریع کرده و ۸۰ درصد در هزینه‌های سنتی صرفه‌جویی می‌کند. ۵ نوع از این دستگاه‌های نوآور در عرصه خدمات فرودگاهی و گردشگری، در پایانه شماره ۲ فرودگاه کانسای اوزاگا که روی آب شناور است، نصب شد. این کیوسک‌ها نمایشگر قابل لمس دارند و زیر آنها نیز بخش صدور کارت قرار دارد. در واقع سامانه Cardboard and touch-screen displays فرصتی برای کاهش هزینه‌های رو به رشد منابع انسانی برای انجام چنین فعالیت‌های فرودگاهی در کشورهای مدرن به شمار می‌آید. پیش از این، فرودگاه‌هایی در تایلند، سنگاپور، چین و مالزی نیز کیوسک‌هایی برای مدیریت خودکار بار مسافران طراحی و نصب کرده بودند.

 

منبع : میهن چت

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...