رفتن به مطلب

راه و روش زندگی به سبک ژاپنی ها


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

قوانین را رعایت کنید

ژاپنی‌ها نظم را در همه چیز رعایت می‌کنند. شما هرگز نمی‌بینید که آن‌ها یکدیگر را در فروشگاه، مترو یا سایر مکان‌های عمومی هل بدهند یا به هم ضربه بزنند. حتی اگر صد‌ها نفر در ایستگاه قطار منتظر باشند هیچ هرج و مرجی نمی‌بینید. آن‌ها صف می‌کشند و منتظر می‌مانند؛ در حالی که به فضای شخصی یکدیگر هم احترام می‌گذارند.


سیاره را تمیز نگه دارید

ژاپن یکی از بهترین سیستم‌های دفع زباله را در جهان دارد. همه چیز با تفکیک زباله در خانه شروع می‌شود که آنقدر هم که فکر می‌کنید ساده نیست. مثلا راهنمای تفکیک زباله شهر نیماها، ۴۲ صفحه توضیحات دارد که در مورد نوع و رفتار با زباله‌ها توضیح می‌دهد. همچنین در ژاپن عادی است که وقتی دوستان، همکلاسی‌ها یا همکاران دور هم جمع می‌شوند باهم زباله‌های محله را جمع کنند.


به دنبال نظم و هماهنگی در همه چیز باشید

ژاپنی‌ها در همه چیز، از روابط بین فردی گرفته تا چیدمان وسایل به دنبال نظم هستند. آن‌ها معتقدند که هارمونی در سازماندهی اشیا و فضا، ذهن و روحشان را هماهنگ می‌کند.


مسئولیت پذیر باشید

ژاپنی‌ها بهترین الگوی مسئولیت پذیری در محل کار هستند. راه آهن‌های ژاپن برای افزایش ایمنی مسافران سیستمی را ابداع کرده اند که همه کار‌ها با حرکت فیزیکی و صدا انجام شود تا احتمال خطا در آن کمتر شود.


مودب باشید

فرهنگ ژاپنی براساس ادب است و راه‌های بی‌شماری برای مودب بودن از رفتار پشت میز گرفته تا نحوه بیان کلمات وجود دارد. مفهوم ادب خودش با احترام همراه است که به معنای در اولویت قرار دادن دیگران، به خصوص سالمندان، معلمان، کارفرمایان، مهمانان یا مشتریان است.


حداقل یک دقیقه در روز را به مهارتی اختصاص دهید که می‌خواهید در آن پیشرفت کنید

طبق اصل کایزن، هر کاری هرچقدر هم سخت و پیچیده را می‌توان در قدم‌های کوچک کامل کرد. یعنی اگر روزانه حداقل یک دقیقه به چیزی که می‌خواهید یاد بگیرید اختصاص دهید، موفق می‌شوید. اگر می‌خواهید مهارت‌های زبانتان را ارتقا دهید، روزی یک دقیقه یا بیشتر به یادگیری آن اختصاص دهید. راز این اصل در ماهیت سیستماتیک آن نهفته که حتی یک دقیقه از فعالیت‌های روزانه را به اندازه ساعت‌ها تمرین یک بار هفته مفید می‌داند.


از آنچه دارید بیشترین را بسازید

ژاپن می‌تواند به همه دنیا یاد دهد که چطور به بهترین نحو از حداقل‌ها استفاده کند، به خصوص وقتی موضوع استفاده موثر از فضای محدود است. هیچ زمینی برای ساخت مسکن در شهر نیست؟ مشکلی نیست! در ژاپن خانه‌های کوچکی در فضای بین ساختمان‌های موجود ساخته می‌شود که اگرچه بسیار کوچک هستند، اما همه چیز‌هایی که برای یک زندگی راحت لازم است را دارند.


زیبایی را در همه چیز ببینید

ژاپنی‌ها زیبایی را در همه چیز می‌بینند، حتی اگر ناقص باشد. یک نمونه روشن از این اصل تعمیر سرامیک‌های شکسته به یک روش خاص است. لاکی که برای تعمیر قطعات شکسته استفاده می‌شود با پودر طلا، نقره یا پلاتین ترکیب می‌شود تا به جای پنهان کردن ترک‌ها بر آن تاکید کند.


از کسانی که به آن‌ها نیاز دارند، مراقبت می‌کنند

ژاپن اولین کشوری است که در آن کافه گربه محبوب شد. فضای کم، اجاره‌های بالا و سبک زندگی شلوغ، مانع ژاپنی‌ها در داشتن حیوانات خانگی نشده است. این کافه گربه‌ها روش خوبی برای نگهداری از گربه‌های ولگرد هستند و حس مثبتی می‌دهند.


غذای سالم بخورید

طبق آمار، ژاپن از نظر امید به زندگی پیشروی دنیاست. سبک زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل به ژاپنی‌ها کمک می‌کند بیشتر عمر کنند. مواد اولیه اصلی غذا‌های ژاپنی، ماهی و غذا‌های دریایی تازه، سبزیجات و برنج است.


به سالمندان احترام بگذارید

ژاپن هر سال روز احترام به سالخوردگان را جشن می‌گیرد، اما توجه به سالمندان بخشی از زندگی روزمره است. این توجه در خانواده‌ها با نگهداری از والدین توسط بچه‌های بزرگتر اتفاق می‌افتد.


قبل از اینکه استرس بگیرید، آرام باشید

هانامی به معنای «تماشای گل‌ها» عمل سنتی لذت بردن از شکوفه‌های گیلاس است. جشنواره‌ای که افرادی را از سراسر ژاپن و خارج از این کشور جمع می‌کند. هانامی ریلکس کردن است و فلسفه خاصی دارد. گل‌های گیلاس عمر بسیار کوتاهی دارند و ماهیت زندگی و مرگ را به ما یادآوری کرده و کمک می‌کنند قدر لحظاتمان را بدانیم.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...