رفتن به مطلب

منطقه‌ ای تاریک در گرینلند که مشکلی برای تمام کره زمین است


αℓιяєzαα

ارسال های توصیه شده

منطقه‌ ای تاریک در گرینلند

منطقه‌ ای تاریک در گرینلند و مشکلات زیست محیطی آن

گرینلند سرزمین یخ زده ای که به همین علت در جهان شهرت دارد، و مقصد اکثر گردشگرانی است که اهل ماجراجویی و سفرهای پرهیجان هستند است. اما این روزهای محققان بر روی برخی از نقاط این منطقه تمرکز ویژه ای کرده اند، علت این توجه نیز این است که بر روی صفحه یخی گرینلند منطقه تاریکی به وجود آمده و بررسی‌های جدید با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین نشان می‌دهند که این منطقه در حال تیره ‌تر شدن است، این تیرگی سبب شده تا یخ های این منطقه به سرعت ذوب شوند و این خود باعث بروز مشکلات زیادی در محیط زیست جهان خواهد شد. در ادامه همراه الی گشت باشید تا بیشتر درباره ی منطقه‌ ای تاریک در گرینلند توضیح دهیم.

منطقه‌ ای تاریک در گرینلند

باریکه ای یخی در منطقه گرینلند، با سرعت بالا در حال ذوب شدن به سمت جنوب غربی گرینلند است. این منطقه دارای اندازه ای با طول ۴۰۰ کیلومتر و عرض ۱۰۰ کیلومتر می باشد. به وضوح در تصاویر ماهواره ای قابل مشاهده است و جدایی از بحث تاریک بودن این منطقه به عنوان منطقه ای یخ کاست در جهان مطرح است و نسبت به سایر بخش های صفحه ی یخی با سرعت بیشتری در حال ذوب شدن است.

در سال ۲۰۱۴ دانشمندانی که بر روی این حوزه تحقیق می کردند، دلیل ذوب شدن یخ های این منطقه را بقایای مواد معدنی و میکروبی روی سطح یخ های می دانستند. طبق داده های اخیر یک هواپیمای بدون سرنشین جدید که توسط مرکز نروژی CAGE هدایت می‌شود، این اطلاعات را تایید کرده است و نشان می‌دهد که مشکلات زیست محیطی در این منطقه بسیار حاد است. یکی از نویسندگانی که در نوشتن مقاله ای در این رابطه همکاری داشته «آلون هوبارد» است که در اینباره گفته است:

“ما نشان دادیم که منطقه‌ی تاریک با لایه‌ی بسیار نازکی از غبار و کربن سیاه پوشانده شده است و فراهم‌کننده‌ی غذای جلبک‌های تیره رنگی هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند. این‌ها علت اصلی تیره بودن منطقه هستند.”

منطقه‌ ای تاریک در گرینلند

این مشکل نه تنها برای گرینلند باعث بروز مشکل می شود، بلکه برای کل کره ی زمین نیز امری نامطلوب محسوب می گردد. به ‌ویژه مناطقی که تحت تاثیر افزایش سطح آب دریا با این مشکل قرار خواهند گرفت. در حال حاضر میزان افزایش سالیانه در سطح آب دریا حدود سه میلیمتر است که این رقم هیچ وقت ثابت نیست. هر ۱۲ ماه یک پرش ۰/۰۸ میلیمتری در این مقدار اتفاق می‌افتد و پژوهشگران می‌دانند که آب شدن گرینلند در این روند وحشتناک تاثیر قابل توجهی دارد.

اما پشت صحنه ی این مشکل که باعث تسریع در ذوب شدن منطقه یخی گرینلند شده نیز منطقه تاریکی ای است که در این مکان وجود دارد؛ همانطور که هوبارد گفت در این منطقه رنگ‌های تیره ای وجود دارد که تشعشعات بیشتری در جذب نور دارند و رنگ‌های روشن‌تر، نوری بیشتری را به نسبت نورهای تیره منعکس می‌کنند، وقتی که یخ تیره‌ تر باشد گرمای بیشتری از خورشید می‌گیرد و با سرعت بیشتری ذوب می‌شود.

منطقه‌ ای تاریک در گرینلند

واحد اندازه گیری میزان نور بازتابیده شده از سطح یخ ها در این منطقه گرینلند، “آلبدو” نامیده می شود. یک آلبدوی بالا به‌ مفهوم بازتابندگی بالا است. آلبدوی نسبتا کم منطقه‌ی تاریک به معنای این است که این یخ نسبت به یخ سفید خالص پنج برابر سریع‌تر ذوب می‌شود. همچنین زمانی که یخ ذوب می‌شود، خاصیت بازتابندگی خود را هم از دست می‌هد و آب موجب رشد جلبک‌های بیشتر می‌شود. حتی افزایش ناچیز در دما می‌تواند یخ را آب کرده و موجب شکوفایی جلبک‌ها شود. این مسئله برای فصول بهار و تابستان معمول است.

منطقه‌ ای تاریک در گرینلند

هوبارد همچنین در ادامه نیز گفت:

جلبک‌ها به مواد غذایی به‌ویژه گرد و غبار، کربن ارگانیک و آب نیاز دارند. در تابستان این جلبک‌ها” زیادند و موجب تیره‌تر شدن منطقه می‌شوند و اینجاست که منطقه نور خورشید بیشتری جذب کرده و بیشتر ذوب می‌شود.”

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مزایای بیشتر نسبت به استفاده از داده‌ های ماهواره ‌ای دارد. شما می‌ توانید یک هواپیما را کنترل کنید، آن را روی نقطه‌ ای که مورد نظرتان است، متوقف کنید و کلا در مناطقی که فکر می‌کنید مناسب‌تر است، آن را هدایت می‌کنید؛ هواپیماهای بدون سرنشین همچنین بسیار به سطح زمین نزدیک ترند؛ یعنی به‌وسیله‌ی این هواپیماها، ثبت جزئیات دقیقی ممکن می‌شود که ماهواره‌ ها به‌علت فاصله‌ی زیاد قادر به جمع‌ آوری آن‌ ها نیستند. محققان با ترکیب این دو تکنولوژی توانسته اند، تصویر واضح‌تری از این منطقه‌ی تاریک نسبت به قبل به دست آورند. همچنین آنان می گویند غبار، کربن سیاه (دود حاصل از احتراق سوخت‌ ها و آتش‌سوزی) و جلبک‌ها از جمله دلای ۷۳ درصدی تغییرات آلبدو هستند. محققاندر گزارشات خود نوشته‌اند که ما پیشنهاد می‌کنیم، افزایش انتشار آلودگی‌ها که توسط افزایش آلبدو و فعالیت‌های بیولوژیکی تقویت می‌شود، موجب گسترش بیشتر منطقه‌ی تاریک گرینلند در آینده خواهد شد. دانشمندان نیز معتقدند که باید پژوهش‌های بیشتری برای مشخص شدن تاثیر ذوب شدن و مواد غذایی کربنی روی رشد و تجمع جلبک‌ها انجام شود.

منبع : میهن چت

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...