رفتن به مطلب

راهنمای خرید تبلت


azadeh

ارسال های توصیه شده

گوشی های هوشمند دارای قابلیت ها و خصوصیاتی هستند که آنها را به رایانه های کوچک شخصی تبدیل نموده است . آیا با وجود چنين گوشی هایی، نیازی به خرید یک تبلت حس می شود؟ دلیل های زيادي وجود دارد که شما را برای خرید یک تبلت مجاب می کند.

صفحه نمایش و وزن یک تبلت، از مهم ترین این علل هستند. صفحه نمایش تبلت به مراتب بزرگتر از صفحه یک گوشی هوشمند هست به همین علت بررسی کردن ایمیل ها، خواندن کتاب های الکترونیکی، وبگردی، تماشای فیلم و بقیه کارها در آن بسیار راحت تر از یک گوشی هوشمند با صفحه ای کوچک می باشد.

ایده ی استفاده از تبلت ها در محل کار، به ویژه جلسات کاری یکی از جذاب ترین راهکارها برای مدیران، بازرگانان و بازاریاب هایی است که مایلند در کوتاه ترین زمان ممکن، مشتري را به چنگ آورند.

استفاده از تبلت هایی با صفحه نمایش بزرگ، نسبت به مصرف از گوشی های هوشمند، راحت تر است. از سوی ديگر بخاطر وزن سبکتری که تبلت ها نسبت به لپ تاپ ها دارند، حمل و نقل شان ساده تر بوده و کم تر به ستون فقرات تان فشار خواهند آورد.

حال چنانچهراغب شده اید یکی از این تبلتها را خریداری نمایید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا جنبه های مختلف این ابزارهای دوستداشتنی را با هم بررسی کنیم.

برای خرید تبلت، اول باید نیازهای خویش را مشخص کنید. بعضی افراد احتیاج به تبلت با طول عمر بالا دارند و بعضی دیگر هم کیفیت دوربین و قابلیت اتصال آن به تلویزیون برایشان اهمیت دارد. برای بعضی دیگر هم ممکن هست، ابعاد و راحتی حمل معیار اصلی باشد.

بدون تردید سیستم عامل تبلت هم اهمیت ویژه ای دارد و می تواند در انتخاب شما تأثير گذار باشد. سیستم عامل iOS اپل که در iPad و iPhone بکار گرفته ميشود ، استوار، آراسته و قابل اطمینال است. ولی چنانچه آیپد بخرید وارد دنیای اپل می شوید و تنها می توانید از نرم افزارهایی که اپل تائید کرده استفاده نمایید.

ولی اندروید آزادي و کنترل بیشتری به شما می دهد. اما اندروید همیشه به نرمی iOS کار نمی کند. اندروید امکانات بسيارمتنوعی را در اختيار کاربر قرار می دهد. به طورمثال Android 3 یا Honeycomb که مختص تبلت هاست، به خوبی از صفحه نمایش بزرگ تبلت ها پشتيباني می کند و بهتر از iOS 4 و یا iOS 5 از صفحه تبلت برای مواردی همچون اطلاع رسانی( Notification)، ایمیل، مرور صفحه های وب و تماشای عکس ها بهره می برد.

جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت عملکردی بسیار خوب روی لپ تاپ ها و کامپیوترهای معمولی داشته و البته کاربران تبلت ها و ابزارهای هیبریدی هم از آن رضايت کامل دارند. ویندوز 10 بهترین ویژگيهای نگارش های فبلي سیستم عامل معروف مایکروسافت را با توان مندی هایی تازه ترکیب کرده و البته نگاه ویژه ای به بهره گیری از مزایای صفحات لمسی داشته است. به عنوان نمونه امکانات کنترل پنجره ها و دکمه ها در آن بزرگتر شده و حالت Tablet Mode هم اندازه منوی استارت سیستم عامل را به میزان فضای صفحه نمایش گسترش خواهد داد.

البته ویندوز مانند همیشه تکیه بسيار زيادی  رو ماوس و صفحه کلید دارد و به همین خاطر ممکن هست استفاده از برخی اپلیکیشن ها یا ویژگیها ها تا حدودی مشکل باشد. احتمالا همین امر سبب شده که اکثر تبلت های ویندوزی در رده دستگاه های جداشدني قرار بگیرند.

عملکرد و قدرت پردازشی

عملکرد و قدرت پردازشی پس از انتخاب نوع سیستم عامل، مهمترین آیتم قابل بررسی در خرید تبلت می باشد. بسته به هزینه ای که برای خرید در نظر گرفته اید و نیز نوع سیستم عامل، این آیتم هم متغیرهای زيادي را در برمیگیرد  . برای نمونه حافظه رم یک گیگابایتی برای سیستم عامل iOS تقریبا عملکرد يکساني را با حافظه رم 2 گیگابایتی برای اندروید و ویندوزفون دارا می باشد.

در زمان خرید تبلت ارزان قیمت،  می توان مواردی را یافت که از حافظه رم یک گیگابایتی با چیپست های چهار هسته ای بهره می برند. ولی نکته ای که باید به آن دقت کنید، نوع چیپست می باشد. معمولا این قبیل از تبلت ها و مخصوصا تبلت های چینی این گروه، از چیپست های مدیاتک برخوردار هستند که عملکرد نسبتا ضعیفی نسبت به چیپست های اسنپ دراگون 200 و 400 دارند، ولی درصورتی که طول عمر باتری و داغ نکردن دستگاه برایتان اهمیت بیشتری دارد و از تبلت صرفا استفاده های روزانه و معمولی خواهید کرد، چیپست های مدیاتک گزينه خوبی هستند.


چنانچه کاربری های عادی و نرمالی در تبلت خواهید داشت، چیپست های 4 هسته ای با کلاک 1. 2 گیگاهرتز با حافظه رم یک گیگابایتی مورد مناسبی می باشد. در صورتیکه اندکی انتظاراتتان از تبلت زیاد است و کاربری های مختلفی خواهید داشت، چیپست های 4 هسته ای با کلاک 1. 6 گیگاهرتز به بالا و حافظه رم دو گیگابایتی جوابگوی نیازتان خواهد بود و در پایان این که درصورتی که پردازش های سنگینی مثل بازي های 3 بعدی دیتا دار روی تبلت خواهید داشت، باید به گزینه هایی با چیپست های 8 هسته ای با حافظه رم 3 گیگابایتی فکر کنید. 

مدل معمولی یا مدل جدا شدنی:

مدل های معمولي مانند تلفن های هوشمند بزرگ هستند: یک صفحه نمایش لمسی بزرگ، چندین دکمه مفید روی بدنه، یک اتصال مخصوص شارژر و... این تبلت ها وزنی بین 450 تا 900 گرم وزن داشته و معمولا کم تر از یک اینچ ضخامت دارند؛ به همین خاطر جمع و جور بوده و حمل و نقل آن ها هم راحت هست. شما با استفاده از یک صفحه نمایش لمسی آن ها را کنترل می کنید ولی معمولا می توان یک صفحه کلید بلوتوث را هم با آن ها جفت کرد.

تبلت های جداشدني انعطاف پذیری و قدرت کامپیوتر را با راحتی یک تبلت ترکیب می کنند. این ابزارهای 1x2 یا با یک صفحه کلید جداشدني ارائه شده یا عملا یک لپ تاپ بزرگ هستند که مجهز به یک صفحه نمایش لمسی شده است.

تبلت های جداشدنی از لحاظ ظاهر و عملکرد مثل تبلت های عادی اند، منتها مزیت اتصال به صفحه کلیدهای مخصوص را داشته و به نوعی می توان آن ها را جایگزین لپ تاپ های معمولي کرد. همراه برخی از مدل های جداشدنی به صورت پیش فرض یک صفحه کلید مخصوص ارائه ميشود ولی برای برخی از مدل ها مجبور به خرید جداگانه آن هستید. به عنوان مثال شرکت اپل برای تبلت iPad Pro صفحه کلیدی به نام Smart Keyboard با قيمت 169 دلار ارائه می کند.

قلم دیجیتال :

اکثر تبلت ها به ویژه تبلت iPad دارای قابلیت صفحه لمسی خازنی هستند، که قادر به گرفتن اطلاعات از کلیه ابزارهای رسانا، به عنوان مثال قلم های دیجیتال است. ولی برای کارهایی که احتیاج به دقت بالایی دارند، استفاده از قلم سازگار با تبلت مهم است.

اکثر تبلت های ویندوزی و اندرویدی که کاربران اهل کسب و کار را هدف قرار داده اند، از فناوری دیجیتایزر مخصوصی پشتيباني می نمایند که نیازمند قلمی مخصوص در کنار استفاده از صفحه نمایش خازنی هست. با استفاده از دیجیتایزر می توانید موقع استفاده از قلم دیجیتال، انگشتان خویش را بر روی صفحه نمایشگر قرار داده و حرکت دهید به طوری که اصلاً تاثیری بر کاری که می کنید نداشته باشد. بدین ترتیب انجام کار ساده تر بوده و دقت کار بیش تر خواهد شد.

رزولوشن تصویر :

رزولوشن یا وضوح تصویر برای کسانی که به خواندن کتاب های الکترونیکی، جست و جو در صفحات وب و تماشای فیلم علاقه دارند، اهمیت ویژه ای دارد. هرچقدر این عدد بالا تر باشد، وضوح عکس هم بالا تر خواهد بود. فعلا بیشترین وضوح عکس مربوط به آیپد پرو 12. 9 اینچی اپل با رزولوشن 2732 در 2048 پیکسل می باشد. درصورتی که به دنبال خرید تبلتی اندرویدی با اندازه رایج 10 اینچ هستید، دست کم رزولوشنی که باید برای آن در نظر بگیرید 1280 در 800 پیکسل می باشد.

ظرفیت و طول عمر باتری
پردازنده های 8 هسته ای و صفحه نمایش های بزرگ، مهمترین بخش از ميزان مصرف باتری را به خود اختصاص می دهند. پس طبيعي هست که از اینگونه تبلت ها انتظار شارژ نگهداری بیش از یک روز استفاده عادی را نداشته باشید. تبلت های 7 اینچی با ظرفيت باتری بالای 3500 میلی آمپری طول عمر باتری خوبی دارند. در مورد تبلت های 8 اینچی این مقدار تقریبا برابر با 5000 میلی آمپر می باشد.

تبلت های 10 اینچی و 12 اینچی هم با ظرفیت باتری بیش از 7500 میلی آمپر، عملکرد خوبی دارند.

اتصال و پورت ها :

بلوتوث: با شنيدن اسم بلوتوث یاد ارسال/ دریافت فایل می افتید؟ اشتباه نکنید، این بار می خواهیم از آن برای اتصال ابزار آلات جانبی مانند صفحه کلید و موس بهره ببریم. به همین منظور دارا بودن دست کم بلوتوث 2. 1 برای تبلت شما ضروري هست.

Wi- Fi: تقریبا تمامی تبلت ها مجهز به فناوری Wi- Fi هستند. اما اکثر از 802. 11a که دارای بسامد 5 گیگا هرتزی که مناسب کارهای تجاری هست برخوردار نمی باشند. گفتنی است، قابلیت اتصال بی سیم 5 گیگا هرتزی که در روترهای جدید هم بکار گرفته شده اند به علت اندک بودن نمونه های مشابه در اطراف شما، دارای اتصالات بهتر بی سیم هستند. تبلت های iPad2 و سامسونگ گلکسی تب 10. 1 دارای چنین امکانی می باشند.

دوربین: درصورتی که برگزاری ویدئو کنفرانس یا تماس های ویدئویی مد نظرتان هست، باید تبلتی تهیه کنید که دارای دوربین جلویی باشد.بهتر است بدانید یکی از ضعف های سری اول iPad های اپل، و برخی ديگر از تبلت ها همین فقدان بود، ولی نگران نباشید امروزه اکثر تبلت ها دارای این دوربین هستند و اختلاف اصلی شان در کیفیت عکس آنهاست. در صورتی که می خواهید مخاطبان خویش را با تصویر شفاف شگفت‌زده کنید به دنبال دوربین های 1. 3 مگاپیکسلی با تصویر ویدئویی p 720 باشید، اما به جز دوربین، یک اتصال اینترنتی پرسرعت هم ضروری است، آن را فراموش نکنید. از سوی دیگر درصورتی که عکاسی، اسکن مدارک و حتی استفاده از برنامه های OCR( تبدیل عکس ها به متن) مد نظرتان هست، تبلت تان باید دوربین پشتی خوبی هم داشته باشد.

پهنای باند: هر روز تعداد بیشتری از تبلت ها دارای قابلیت استفاده از پهنای باند بی سیم می شوند. برخی از مدل های iPad2 دارای اتصال G3 هستند و تبلت سامسونگ گلکسی تب و موتورولا 4G LTE Droid XyBoard هم از G4 بهره می برد. درصورتی که اتصال اینترنتی پهنای باند برایتان مهم است، پیشنهاد می کنیم مدلهایی G4 را تهیه فرمایید.

HDMI: درصورتی که تمایل دارید تا تبلت شما به عنوان پخش کننده فایلهای ویدئویی عمل کرده و قادر به اتصال به تلویزیونهای نسل جدید باشد، باید به دنبال دستگاهی باشید که دارای خروجی تصویری HDMI باشد. علی رغم محبوبیت بالای این پورت، درصورتی که از تبلت iPad استفاده می نمایید، لازم هست که یک آداپتور اختصاصی 40 دلاری بخرید! امان از دست اپل که برای کم شدن هزینه و ضخات محصولش، تمامی امکانت را از روی آن حذف نموده است !!

USB: بودن یا نبودن این پورت بستگی به شما دارد. این که چگونه می خواهید فایلهای موردنیاز خود را جابجا کنید یا سخت افزار جانبی مثل موس، صفحه کلید، دسته بازي، و غیره را به تبلت خود وصل نمایید، همه به عهده خودتان است.

برای بچه ها:

موقع خرید تبلت برای کودکان فاکتورهای متعددی مانند اندازه، قیمت (مشاهده قیمت انواع تبلت هواوی) و وجود ویژگی های نظارت والدین را باید مد نظر قرار داد. یک تبلت 7 اینچی مورد خوبی برای دست های کوچک بچه ها هست. به دلیل احتمال شکسته شدن تبلت به علت بی احتیاطی بچه ها بهتر است مدلی با قیمت پائین تهیه نمایید. اما تبلت های متنوع و مخصوصی برای کودکان از سوی تولید کننده های مختلف ساخته شده که برخی از آن ها دارای محافظ های اختصاصی برای مقاومت هر چه بیش تر در برابر شکستگی بوده و علاوه بر امکانات نظارتی، دارای رابط کاربری جذاب و زيبايي برای بچه ها هم هستند. از آن جایی که احتمال خرابي در تبلت های بچه ها بیش تر است بد نیست در صورت امکان مدلی تهیه نمایید که گارانتی دست کم دو ساله داشته باشد. 

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...