رفتن به مطلب

درمان التهاب استخوان های سزاموئید ( استخوان کنجدی )


sanazhedayati

ارسال های توصیه شده

استخوان سزاموئید استخوانی است که درون تاندون یا عضله قرار گرفته است. این کلمه از کلمه لاتین sesamum (“دانه کنجد”) گرفته شده که بیانگر کوچک بودن کنجد است.

استخوان های کنجدی (سزاموئید) منحصر به فرد هستند زیرا تنها استخوان هایی در بدن می باشند که بوسیله مفاصل به استخوان های دیگر متصل نمی شوند. این استخوان ها  به وسیله تاندون ها به دیگر استخوان ها متصل شده و یا در درون عضلات بدن جای گرفته اند.


استخوانهای سزاموئید استخوانهای جاسازی شده در تاندون ها هستند. این استخوان های کوچک و گرد معمولاً در تاندون های دست، زانو و پا دیده می شوند. استخوان های سزاموئید برای محافظت از تاندون ها در برابر فشار و ساییدگی عمل می کنند.

نمونه های استخوان های کنجدی در بدن شامل کشکک زانو و دو استخوان کوچک در پا می شوند که هر کدام تقریبا به اندازه یک دانه ذرت می باشند. این دو استخوان در زیر سر استخوان متاتارس اول پا قرار دارند که یکی از آن ها در قسمت بیرونی و دیگری در نزدیکی قسمت میانی پا جای گرفته است. این استخوان ها در تاندون خم کننده شست پا قرار دارند.

استخوان کنجدی چیست؟

استخوان های کنجدی در پا کاربردهایی چندگانه دارند. آن ها وزن بدن را تحمل کرده، به تاندون ها اجازه اعمال نیروهای بیشتر بر روی استخوان را می دهند. هنگامی که تاندون های احاطه کننده استخوان های سزاموئید تحریک و ملتهب می شوند، سزاموئیدیت رخ می دهد.

 به گفته آکادمی جراحان ارتوپدی، رقصنده های باله، دوندگان و دریافت کنندگان در بازی بیس بال به دلیل فشار هایی که در حین این فعالیت ها بر روی پاهایشان وارد می شود، بیشتر مستعد ابتلا به سزاموئیدیت هستند. همچنین، افراد دارای قوس شدید پا نیز به دلیل فشار اضافی که بر پای آن ها وارد می شود در معرض خطر بالای ابتلا به سزاموئیدیت قرار دارند.

 

علائم استخوان های کنجدی

استخوان های سزاموئید شست پا علاوه بر سزاموئیدیت در معرض شکستگی نیز قرار دارند. گاهی اوقات، تمایز این دو بیماری از یکدیگر دشوار می باشد. هنگامی که فردی به شکستگی استخوان سزاموئید مبتلا می شود درد و تورم و گاه کبودی فورا اتفاق می افتد اما افراد مبتلا به سزاموئیدیت درد را به صورت تدریجی تجربه خواهند کرد. دیگر علائم سزاموئیدیت شامل موارد زیر می شوند:

  •  مشکل در صاف و خم کردن شست پا
  •  تورم
  •  درد، مخصوصا در کف پا

spacer.png

از آنجایی که سزاموئیدیت در طول زمان بوجود می آید، امکان دارد فرد دردی مبهم را تجربه کند که در طول روز پدیدار شده و از بین می رود. این درد معمولا در کف پا و انگشتان آن بروز می کند.

درد ایجاد شده توسط سزاموئیدیت میتواند سبب لنگیدن فرد در هنگام راه رفتن شود. علاوه بر آن، این افراد جهت کاهش فشار اضافی و درد، وزن خود را بر روی پای دیگر خود یا روی کنار بیرونی پای مبتلا وارد می کنند.

تشخیص

پزشک تشخیص سزاموئیدیت را با پرسش از فرد در ارتباط با علائم او شروع می کند. سوالاتی که امکان دارد پزشک بپرسد شامل موارد زیر می شوند:

  •  چه فعالیت هایی را به طور معمول انجام می دهید؟
  •  درد چگونه شروع شد؟
  •  چه فعالیت هایی علائم را بهتر یا بدتر می کنند؟
  •  چه داروها یا درمان هایی سبب احساس بهتری در شست پا می شوند؟

همچنین، پزشک شست پای فرد را معاینه کرده و از او می خواهد تا شست خود را خم و صاف کند. علاوه بر آن، امکان دارد پزشک از فرد بخواهد جهت معاینه پا و شست آن و همچنین شناسایی شکستگی های استخوانی احتمالی، رادیوگرافی انجام دهد.

در برخی موارد، پزشک می تواند تصویر برداری MRI یا اسکن هسته ای استخوان را جهت تشخیص آسیب های استخوانی احتمالی به بیمار پیشنهاد دهد. با این حال، ظاهر استخوان های کنجدی متفاوت بوده که این می تواند تشخیص وجود شکستگی را برای پزشک دشوار سازد.

برای اطلاع از روش های درمان استخوان های سزاموئید اینجا کلیک کنید. 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...