رفتن به مطلب

"شب‌های مافیا"؛ مجموعه‌ای در قالب رئالیتی‌شو


Raheleh

ارسال های توصیه شده

"شب‌های مافیا"؛ مجموعه‌ای در قالب رئالیتی‌شو

«مافیا» به روش‌های متفاوت بازی می‌شود. در واقع این بازی یک نوع رقابت است که در آن دو گروه مافیا و شهروند باید با اتهام‌زنی و دفاع یکدیگر را شناسایی کنند و در نهایت شهروندان باید بتوانند مافیا را از شهر بیرون کرده و پیروز شوند.
 
 
354550_403.jpg
 
 «داستان‌ها و رمان‌های مافیایی هنوز هم برای آدم‌ها جذابند.» این یکی از جملاتی است که محمدرضا علیمردانی، بازیگردان «شب‌های مافیا» پیش از شروع این مجموعه آن را بیان می‌کند.
 
مجموعه‌ای در قالب رئالیتی‌شو که از ۲۷ آبان ماه در پلتفرم فیلیمو پخش خود را آغاز کرده است. تاکنون ۳ قسمت از این مجموعه که روز‌های سه‌شنبه پخش می‌شود، با حضور آقایان و یک قسمت با حضور بانوان منتشر شده است.
 
این کار به کارگردانی سعید ابوطالب در سال ۱۳۹۹ ساخته شده است و محمدرضا علیمردانی، نسیم ادبی، خاطره حاتمی، سیما تیرانداز، مریم مؤمن، آزیتا ترکاشوند، سید جواد هاشمی، محمدرضا هدایتی، بهرنگ علوی، مجید واشقانی، رضا شفیعی جم، هومن حاجی عبداللهی، حامد آهنگی، بیژن بنفشه‌خواه، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، عماد طالب‌زاده، کاوه خداشناس، شقایق دهقان، سمانه پاکدل، گلوریا هاردی، شبنم فرشادجو، شهرزاد کمال‌زاده، سمیرا حسن‌پور و رویا میرعلمی در آن به هنرمندی پرداخته‌اند.
 
طبق آمار در هفته اول پخش رئالیتی‌شو «شب‌های مافیا» به رکورد ۱۹ میلیون دقیقه تماشا دست یافته است.

یک شروع متفاوت
از نکات قابل توجه این مجموعه تیتراژ متفاوت آن است که برداشتی مستقیم از فیلم «هفت» (seven) اثر دیوید فینچر است. همچنین معرفی بازیگران هر قسمت با موسیقی‌های مختلف و حضور متفاوت محمدرضا علیمردانی به عنوان بازیگردان یکی دیگر از نقاط قوت «شب‌های مافیا» است.
 
با نگاهی به تاریخچه این بازی، متوجه می‌شویم که سازنده «مافیا» دیمیتری دیویدف و این بازی اولین بار در مسکو بازی شده است.
 
«مافیا» به روش‌های متفاوت بازی می‌شود. در واقع این بازی یک نوع رقابت است که در آن دو گروه مافیا و شهروند باید با اتهام‌زنی و دفاع یکدیگر را شناسایی کنند و در نهایت شهروندان باید بتوانند مافیا را از شهر بیرون کرده و پیروز شوند.

بازی مافیا در کافه
سعید ابوطالب درباره ایده ساخت «شب‌های مافیا» گفت: «پیشنهاد ساخت این مجموعه از سوی شرکت هنر اول که من پیش از این مجموعه «شام ایرانی» را برای آن ساخته بودم و هنوز هم تولید آن ادامه دارد، داده شد. منتها زمانی که پیشنهاد ساخت آن به من داده شد به دلیل آنکه اصلاً با این بازی آشنا نبودم، نپذیرفتم و مدتی در کافه‌های مختلف این بازی را بازی کردم و پس از بررسی‌های لازم، پیشنهاد ساخت را پذیرفتم.»

وی در پاسخ به این پرسش که بازی مافیا چگونه در این مجموعه اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: «بازی مافیا با ساختار مشخص خود و تنها با تغییرات اندکی در «شب‌های مافیا» اجرا می‌شود. البته لازم است بگویم این بازی در روسیه مهد آن، کشور‌های دیگر، ایران و... با تغییرات و تفاوت‌های اندکی اجرا می‌شود، اما ساختار اصلی در همه بازی‌ها یکی است.»

کارگردان «شب‌های مافیا» افزود: «ما سعی کردیم بازی را ۱۲ نفره طراحی کنیم که قدرت شهروند و مافیا تقریباً با یکدیگر برابر باشد. همچنین برخی از عنوان‌ها را نیز تغییر دادیم تا با شاخصه‌های فرهنگی ما تطابق بیشتری پیدا کند و البته از عناوین سینمایی مانند «ذهن زیبا»، «شلیک نهایی»، «پدر خوانده»، «مسیر سبز» و... برای نقش‌ها و کارت‌ها استفاده کردیم.»
 
354551_833.jpg

بازیگران دو یا سه نسل بازیگری
ابوطالب در جواب به این سؤال که چگونه محمدرضا علیمردانی به عنوان لیدر و بازیگردان این پروژه انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: «محمدرضا علیمردانی علاوه بر آنکه بازی مافیا را بلد است، تجربه موفقی در بازیگری و حتی اجرای برنامه‌های تلویزیونی دارد.
 
او همان کسی بود که ما احتیاج داشتیم؛ لذا از بین گزینه‌های متعدد به ایشان رسیدیم و البته حالا مشخص شده که انتخاب صحیحی بوده است.»

وی درباره نحوه انتخاب بازیگرانی که در این پروژه حضور دارند، بیان کرد: «شبکه نمایش خانگی طیف گسترده‌ای از مخاطبان را در گروه‌های سنی مختلف در برمی‌گیرد.
 
اگرچه بازی مافیا را بیشتر نسل جوان بازی می‌کنند، اما این مجموعه در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود و همه افراد خانواده قرار است با آن ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین ما باید بازیگران‌مان را از دو یا سه نسل بازیگری انتخاب کنیم. همچنین باید از بازیگرانی استفاده می‌کردیم که علاوه بر تمرکز بالا، به این بازی علاقه داشته باشند.»

تهیه‌کننده «شب‌های مافیا» ادامه داد: «انتخاب بازیگر برای این پروژه سخت است و دست ما در انتخاب بازیگر زیاد باز نیست و باید به اندازه پیش‌تولید یک فیلم سینمایی برای هر گروه ۱۲ نفره وقت صرف کنیم.»

عدم تغییر بازیگران خانم
به گفته وی، تعداد جلسات تمرینی بستگی به علاقه و توان یادگیری افراد شرکت‌کننده دارد. یک مربی به کسانی که بازی مافیا را اصلاً بلد نیستند طی یک تا دو جلسه آموزش می‌دهد و بعد در مکان‌های اختصاصی بازیگران با پلیر‌های حرفه‌ای تمرین می‌کنند.
 
کارگردان «رالی ایرانی» در جواب به این سؤال که آیا بازیگران خانمی که برای این پروژه انتخاب شده بودند تغییر کردند یا نه، اظهار کرد: «ما در ابتدا بازی را با ۱۲ خانم تمرین کردیم، اما جلسه‌ای که این مسابقه را ضبط می‌کردیم ۴ تا ۵ بازیگر خانم تغییر کردند.
 
عده‌ای تصور می‌کردند جلسات تمرینی ما جلسه ضبط برنامه بوده است در حالی که آن جلسات تمرینی بود. ما با ۲۰ بازیگر خانم قرارداد داریم که با ۱۲ نفر از آن‌ها فصل دوم را ضبط کرده‌ایم و با بقیه بازیگران فصل‌های بعدی را تولید می‌کنیم.»

رقابت واقعی بین بازیگران
کارگردان «شب‌های مافیا» با اشاره به اینکه ذات اصلی رئالیتی‌شو این است که بازیگر از نقش اطلاع نداشته باشد و به عبارت دیگر خودش باشد، گفت:
 
«در «شب‌های مافیا»، چون بازیگران قبل از ضبط چندین جلسه با یکدیگر بازی می‌کنند به طور ضمنی یک رقابت سالم و واقعی بین آن‌ها شکل می‌گیرد. ما هم در طول ضبط نیز کمترین دخالت را داریم که آن هم فنی است. این عوامل کمک می‌کند بازی واقعی باشد.»

به گفته ابوطالب، لوکیشن، طراحی صحنه، نوع پوشش و گریم بانوان و آقایان، موسیقی و سکانس‌های افتتاحیه مناسب فضای بازی مافیا طراحی شده است و جهان خاصی را برای بیننده می‌سازد که شبیه فیلم‌های مافیایی است.

او معتقد است خانواده‌ها نیازمند محتوای سرگرم‌کننده و سالم هستند: «برخی از محتوا‌های تولید شده در فضای مجازی علاوه بر آنکه مناسب خانواده نیست، صدمه هم می‌زند. ما چه در «شام ایرانی» و چه در «شب‌های مافیا» تلاش کرده‌ایم محتوای سالم با هنجار‌های جامعه تولید کنیم که علاوه بر جذابیت و خوب کردن حال مخاطب، سرگرم‌کننده نیز باشد.»
 
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...