رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

مقدمه

تمام خودرو های امروزی از دو بخش اصلی تشکیل شده اند. مکانیک خودرو و برق خودرو دو بخش اصلی خودرو ها می باشد. مکانیک خودرو نیرو محرکه خودرو می باشد اما اگر بخواهیم خودرو را به بدن انسان تشبیه کرده کنیم. برق خودرو مانند اعصاب بدن می باشد. پیام ها و اطلاعات در خودرو ها با استفاده از سیستم برق خودرو انجام می گیرد. در این مطلب در مورد برق خودرو و آموزش برق خودرو های خارجی با همدیگر صحبت خواهیم کرد.

برق خودرو

سیستم برق خودرو پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین قسمت خودرو می باشد. از لحظه‌ای که در خودرو را باز می‌کنید تا زمانی که موتور خودرو را خاموش می‌کنید، پیاده می‌شوید و در خودرو را قفل می‌کنید، به نوعی در حال استفاده از سیستم برق خودرو هستید. سیستم برق خودروهای قدیمی چندان پیچیده نبود اما در مورد خودروهای پیشرفته جدید داستان فرق می‌کند. صنعت خودروسازی روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و قطعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدیدی به خودرو ها اضافه می‌شود. به همین دلیل این خودروهای جدید به قطعات الکتریکی پیشرفته‌تری نیاز دارند. خودروهای پیشرفته امروز مجهز به قطعات کامپیوتری هستند که با برق می‌کنند و در صورت بروز مشکل در سیستم برق خودرو حتی قادر به روشن کردن آن‌ها نخواهید بود.

%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8

اجزای سیستم برق خودرو

پنج قسمت اصلی سیستم برق‌رسانی خودرو، از قدیمی‌ترین خودروها تا جدیدترین آن‌ها وجود دارد، اگرچه نوع و عملکرد آنها متفاوت است. علاوه بر این اجزای اصلی، قطعات و اجزای دیگری هم هستند که در غیاب آن‌ها سیستم برق خودرو درست عمل نمی‌کند. در ادامه نقش این اجزا را در برق‌رسانی خودرو شرح می‌دهیم

  • تولیدکننده برق

تولید کننده برق همان قلب در بدن انسان می باشد.در خودروهای قدیمی دینام و در خودروهای امروزی آلترناتور وظیفه تولید برق را به عهده دارد. در واقع می‌توان گفت کارکرد هر دو یکی می باشد. دینام یا آلترناتور نیروی مکانیکی را که از گردش موتور حاصل می‌شود، به واسطه یک تسمه دریافت می‌کند. سپس طی فرایندی آن را به برق 12 ولت تبدیل می‌کند و به ذخیره‌کننده برق یا همان باتری تحویل می‌دهد. در واقع وظیفه دینام یا آلترناتور این است که ذخیره‌کننده برق یا باتری را در زمان روشن بودن خودرو شارژ کند.

  • ذخیره‌کننده برق

ذخیره برق در سیستم برق خودرو توسط باتری انجام می‌شود. کارکرد باتری این است که در زمان خاموش بودن موتور، برق خودرو را تامین کند. یعنی برقی را که در زمان روشن بودن موتور از دینام یا آلترناتیو تحویل گرفته، در خود ذخیره می‌کند.تا بتواند در غیاب موتور به مصرف‌کننده‌ها از جمله بالابر شیشه، رادیو، چراغ‌ها، فلاشر، برف‌پاک‌کن، استارت و… برساند. باتری خودرو یک قطب مثبت و یک قطب منفی دارد و اگرچه مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها بسته به نوع خودرو متفاوت است، اما کارکرد آن‌ها مشابه یکدیگر است.

  • توزیع‌کننده برق

توزیع‌کننده یا سیم‌کشی برق خودرو، وظیفه رساندن برق به مصرف‌کننده‌ها از تولیدکننده یا ذخیره کننده را به عهده دارد. دقیقا وظیفه ای که رگ در سیستم خون رسانی بدن ایفا می کنند. سیم‌های روکش‌دار توزیع‌کننده برق بسته به نوع مصرف‌کننده متفاوت هستند و انواع مختلفی دارند. برای جلوگیری از بی‌نظمی در سیستم برق خودرو، سیم‌های هم‌مسیر را داخل یک لوله پلاستیکی قرار می‌دهند و یا با چسب برق به هم می‌چسبانند. در نتیجه به جای سیم‌های بیشمار، دسته سیم‌هایی داریم که شناسایی آن‌ها هم راحت‌تر است. همین تعداد زیاد سیم ها سیم کشی خودرو را پیچیده می کند.

  • کنترل‌کننده برق

کنترل‌کننده به دکمه‌ها و کلیدهایی گفته می‌شود که در مسیر توزیع‌کننده برق قرار می‌گیرند. با استفاده از این کنترل‌کننده‌ها، سرنشینان می‌توانند فعال یا غیرفعال بودن مصرف‌کننده، سرعت و شدت مصرف برق و یا حالت و جهت آن را کنترل کنند. به عنوان مثال کلید بالابر شیشه خودرو یک کنترل‌کننده است که با استفاده از آن می‌توان جهت (بالا یا پایین) مصرف‌کننده را کنترل کرد. کلید فن خودرو هم کنترل‌کننده دیگری است که با استفاده از آن می‌توان شدت مصرف برق را کنترل کرد.

%D8%B3%D9%88%DA%A9%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9

  • مصرف‌کننده برق

تمام لوازم برقی موجود در خودرو، مصرف‌کننده برق هستند. چراغ‌های داخل و خارج خوردو، فن، کولر، استارت، شیشه‌ها، رادیو و ضبط و… همه از مصرف‌کننده‌های برق هستند.

خودرو های خارجی

در صنعت خودرو سازی ایران جایگاه مناسبی ندارد. به همین دلیل تقاضای بازار خودرو به سمت خرید خودرو های خارجی می رود. همین امر باعث می شود تعداد خودرو های موجود در ایران بیشتر خارجی باشد. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که خرید خودرو های خارجی با توجه به کیفیت خودرو های داخلی، کاری مقرون به صرفه به نظر می آید. زیرا خودرو های خارجی از لحاظ تکنولوژی و مواد اولیه کاملا با خودرو های داخلی متفاوت بوده و به مراتب کیفیت ساخت و مواد اولیه خودروهای خارجی، از خودرو های داخلی بیشتر می باشد. این پیشرفته تر بودن در تمام ابعاد خودرو می باشد. برق خودرو های خارجی هم نسبت به برق خودرو های داخلی متفاوت می باشد.

برق خودرو های خارجی

در ابتدای این مطلب گفته شد که تمام اجزای اصلی سیستم برق در تمام خودرو ها یکسان می باشد. اما در بخش قبل به این اشاره شد که خودرو های خارجی در تمام بخش ها پیشرفته تر می باشد. این پیشرفت در سیستم برق خودرو نیز مشاهده می شود. درست است که نحوه عملکرد تمام سیستم های برق خودرو یکسان می باشد اما سیستم برق خودرو های خارجی ظرافت های مخصوص به خود را دارد. همچنین اشاره شد که بازار امروز خودرو در ایران بیشتر طرفدار خودرو های خارجی می باشد. به همین دلیل دوستانی که به دنبال آموزش برق خودرو هستند، بهترین گزینه از نظر اقتصادی آموزش برق خودرو های خارجی می باشد.

آموزش برق خودرو های خارجی

آموزش برق خودرو های خارجی نیاز به دانش و تجربه کافی می باشد. زیرا اگر این دانش و تجربه نباشد آموزش شما ناقص می شود. در مجتمع تخصصی فنون خودو علاوه بر دانش و تجربه کافی اساتید، ما سعی کرده ایم دانشجویان و کارآموزان خود را در شرایط واقعی آموزش قرار دهد. زیرا ما معتقد هستیم بخش عمده آموزش آموزش عملی می باشد. آموزش آکادمیک در بهترین شرایط 50 درصد آموزش را تشکیل می دهد. در نتیجه بهترین آموزش برق خودرو های خارجی را می توانید در مجتمع تخصصی فن خودرو تجربه کنید.

%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8

جمع بندی

مشاهره نمودید که برق خودرو یکی از مهم ترین بخش های خودرو های امرزوی می باشد، به طوری که دیگر نمی تواند آپشن و امکانات خودرو را بدون ارتقا دادن سیستم برق خودرو ایجاد کرد. برق خودرو های خارجی هم پیشرفته تر هستند همین امر آموزش برق خودرو های خارجی را سخت می کند. در این مطلب قصد داشتیم شما را با آموزش برق خودرو های خارجی آشنا کنیم. امیدوارم توانسته باشم به این هدف برسم. با ما همراه باشید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...