رفتن به مطلب

۲ روش بافت سرهمی نوزاد با دو میل (دخترانه و پسرانه)


SARDAR

ارسال های توصیه شده

 

آموزش گام به گام بافت سرهمی نوزاد با دو میل از پاچه تا یقه برای نوزاد یک تا سه ماهه، شش ماهه و دو تا چهار سال. نحوه اندازه گیری بافت سرهمی نوزاد.

ستاره | سرویس خانه داری - پوشاندن لباس مناسب به نوزاد در فصل سرما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از مناسب ترین لباس ها برای محافظت نوزاد از هوای سرد کاپشن‌های سرهمی نوزاد و بلوزهای بافتنی سر همی است که از ورود هوای سرد به داخل لباس جلوگیری می‌کند. در این مطلب دو روش بافت سرهمی نوزاد به شما آموزش داده می‌شود تا بتوانید برای نوزاد زیبای خود ببافید. دقت کنید که کاموایی که انتخاب می‌کنید نرم و لطیف باشد تا بدن نوزاد اذیت نشود.

قبل از آموزش، برای اندازه زدن، می‌توانید از این جدول اندازه کودکان استفاده کنید. 

جدول اندازه کودکان برای بافت سرهمی نوزاد

آموزش بافت سرهمی نوزاد کلاه دار

آموزش بافت سرهمی نوزاد کلاه دار

 

این سرهمی برای سن‌های یک تا سه ماه، شش تا نه ماه، دوازده تا هجده ماه، دو سال و سه تا چهار سال مناسب است. در اندازه ها، عدد اول برای سایز یک تا سه ماهه است، عدد دوم برای سایز شش تا نه ماهه است، عدد سوم برای سایز دوازده تا هجده ماهه، عدد چهارم برای سایز دو ساله و عدد پنجم برای سایز سه تا چهار ساله است.

وسایل لازم :

  • کاموا ۳۰۰-۳۰۰-۳۵۰-۴۰۰-۴۰۰ گرم
  • میل دو طرفه و میل گرد شماره ۴.۵
  • میل دو طرفه و میل گرد شماره ۳.۵
  • دکمه ۵-۶-۸-۸-۹ عدد

نکته: کاموای مورد استفاده باید به گونه ای باشد که به ازای ۲۰ دونه در ۲۶ ردیف با میل شماره ۴.۵ و یک رج زیر یک رج رو، بافت دارای ابعاد ۱۰*۱۰ باشد. اگر این ابعاد حاصل نشد به نسبت ابعاد به دست آمده، تعداد دانه هایی که باید سرانداخته شود را حساب کنید.

نحوه کم کردن‌ها:

  • قبل از علامت: دو تا یکی از زیر
  • بعد از علامت: یک دونه را نبافته به میل راست بگیرید، یکی به زیر ببافید، دونه نبافته را به روی بافته بیاورید.
     

نحوه بافت:

۱) پاچه های سرهمی:

به صورت گرد بافته می‌شود. ۴۸-۵۴-۶۰-۶۶-۷۲ دونه با میل‌های دو طرفه شماره ۳.۵ سر بیاندازید. یک علامت در ابتدا بگذارید که نشان دهنده محل داخلی پاچه ها می‌باشد. یک دور به زیر ببافید و با کشباف سه تا زیر سه تا رو ادامه دهید.

وقتی اندازه کش ۴-۴-۴-۵-۵ سانتیمتر شد یک دور به زیر ببافید، همزمان ۶ دونه در طی این دور کم کنید (تعداد دانه ها ۴۲-۴۸-۵۴-۶۰-۶۶). بافت را با میلهای شماره ۴.۵ ادامه دهید. یک دور به رو ببافید و با بافت ساده ادامه دهید.

وقتی اندازه کار ۶-۶-۶-۷-۷ سانتیمتر شد یک دونه در هر طرف علامت اضافه کنید، عمل اضافه کردن را از هر ۳-۴-۵-۵-۷ سانتیمتر به تعداد ۴ بار انجام دهید (تعداد دانه ها بعد از افزایشها ۵۰-۵۶-۶۲-۶۸-۷۴).

وقتی اندازه کار ۱۶-۲۰-۲۳-۲۵-۳۲ سانتیمتر شد کار را از محل علامت از حالت گردی خارج کنید و همانند بافت دو میل ادامه دهید (این کار برای این است که راحت‌تر دانه ها را به میل گرد منتقل کنیم). در هر طرف علامت یک دونه سر بیاندازید (تعداد دانه ها ۵۲-۵۸-۶۴-۷۰-۷۶) وقتی اندازه کار ۱۸-۲۲-۲۵-۲۹-۳۴ سانتیمتر شد یک دونه در هر طرف علامت کور کنید.

این پاچه را کنار گذاشته و پاچه دومی را ببافید.

۲) بافت قسمت بدن:

دو پاچه را را به میل‌های گرد شماره ۴.۵ منتقل کنید (تعداد دانه ها ۱۰۰-۱۱۲-۱۲۴-۱۳۶-۱۴۸). همانند بافت با میلهای دو تائی به صورت زیر ادامه دهید محل درز از وسط قسمت جلو می‌باشد (رج اول از روی کار): ۴ دونه کور کنید، بقیه را به زیر ببافید. برگردید، چهار دونه کور کنید و بقیه را به رو ببافید (تعداد دانه ها ۹۲-۱۰۴-۱۱۶-۱۲۸-۱۴۰).

با بافت ساده ادامه دهید. وقتی اندازه کار ۳۷-۴۵-۵۳-۵۸-۶۵ سانتیمتر شد رج بعد را از روی کار به صورت زیر ببافید: ۱۷-۲۰-۲۳-۲۶-۲۹ دونه ساده (این دونه ها مربوط به قسمت جلو سمت راست میباشد)، هشت دونه برای زیربغل کور کنید، ۴۲-۴۸-۵۴-۶۰-۶۶ دونه ساده ببافید (این دونه ها مربوط به قسمت پشت میباشد)، ۸ دونه برای زیر بغل بعدی کور کنید، ۱۷-۲۰-۲۳-۲۶-۲۹ دونه بافت ساده (این دونه ها مربوط به قسمت جلو سمت چپ میباشد).

این تکه را کنار گذاشته و آستین‌ها را ببافید.

۳) نحوه بافت آستین‌ها:

به صورت گرد بافته می‌شود. ۳۶-۴۲-۴۲-۴۸-۴۸ دونه در میل‌های دو طرفه شماره ۳.۵ سر بیاندازید. یک دور به زیر ببافید و با کش سه تا زیر سه تا رو ادامه دهید. وقتی اندازه کار تقریباً سه سانتیمتر شد یک دور به زیر ببافید، همزمان ۶-۱۰-۸-۱۲-۱۰ دونه در طی این دور کم کنید (تعداد دانه ها ۳۰-۳۲-۳۴-۳۶-۳۸)

بافت را با میلهای دو طرفه شماره ۴.۵ ادامه دهید و یک دور به رو ببافید. در ابتدای دور یک علامت بگذارید (این علامت نشان دهنده قسمت داخل آستین میباشد). با بافت ساده ادامه دهید، همزمان وقتی اندازه کار پنج سانتیمتر شد یک دونه در هر طرف علامت اضافه کنید و عمل اضافه کردن را از هر ۵-۵-۶-۶-۶ دور به تعداد ۶-۶-۷-۸-۹ بار انجام دهید (تعداد دانه ها ۴۲-۴۴-۴۸-۵۲-۵۶).

وقتی اندازه کار ۱۷-۱۸-۲۱-۲۴-۲۸ سانتیمتر شد چهار دونه در هر طرف علامت برای زیر بغل کور کنید (تعداد دانه ها ۳۴-۳۶-۴۰-۴۴-۴۸). این آستین را کنار گذاشته و دومی را ببافید.

۴) بافت یقه:

آستین‌ها را به میل گردی که قسمت بدن در آن است به محلی که برای زیر بغل کور کرده بودید منتقل کنید. (تعداد دانه ها ۱۴۴-۱۶۰-۱۸۰-۲۰۰-۲۲۰). چهار علامت در محل بین آستین‌ها و بدن بگذارید.

با بافت ساده ادامه دهید. همزمان در رج سوم یک دونه در هر طرف تمام چهار علامت کم کنید. عمل کم کردن را یک رج در میان از روی کار به تعداد ۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۱۵ بار ادامه دهید، همزمان وقتی که ۷-۶-۶-۶-۷ بار کم کردید در ابتدای هر رج دو دونه به تعداد ۳-۳-۴-۵-۵ بار برای شکل دادن یقه کم کنید. بعد هم یک دونه به تعداد ۰-۲-۲-۲-۳ بار کم کنید.

بعد از تمام این کاهشها تعداد دانه ها ۵۲-۵۶-۶۴-۷۲-۷۴ خواهد بود و اندازه ۴۵-۵۳-۶۲-۶۸-۷۷ سانتیمتر خواهد بود. بعد تمام دانه ها را کور کنید.

۵) نوار جلوی سرهمی:

۶۳-۷۵-۹۱-۹۵-۱۰۳ دونه از نیمه راست جلوی سرهم با میل شماره ۳.۵ بردارید. یک رج از پشت کار به زیر ببافید، یک رج از روی کار به زیر ببافید . با کشباف از پشت کار به صورت زیر ادامه دهید: یک دونه بافت ابری (همیشه به زیر)، * دو تا رو، دو تا زیر* فاصله بین دو * را تکرار کنید و با دو دونه رو تمام کنید.

وقتی اندازه کشباف ۲ سانتیمتر شد جا دکمه ها را در رج بعد به صورت زیر ایجاد کنید: ۱۰-۱۰-۲-۶-۲ دونه اول ادامه کشباف، * دو تا یکی از رو، یک ژوته، ده دونه کشباف*، فاصله بین دو ستاره را ۴-۵-۷-۷-۸ بار تکرار کنید، با دو تا یکی از رو، یک ژوته دو تا زیر و یک دونه بافت ابری تمام کنید.

کشباف را ادامه دهید تا اندازه آن چهار سانتیمتر شود، با دونه های رو به رو و زیر به زیر کور کنید. همین کار را برای نوار سمت چپ نیز انجام دهید البته جا دکمه ایجاد نکنید.

۶) کلاه سرهمی نوزاد: 

۶۰ تا ۱۰۰ دونه از میان دونه های کور شده یقه با میل گرد شماره ۴.۵ بردارید (از دونه های نوار سمت راست و چپ برندارید). یک رج به زیر از پشت کار ببافید، همزمان تعداد دونه ها را به ۴۴-۴۸-۵۲-۵۶-۶۰ برسانید.

چهار رج بافت ابری ببافید. سپس یک رج از روی کار به زیر ببافید، همزمان ۲۴ دونه اضافه کنید، تعداد دونه ها ۶۸-۷۲-۷۶-۸۰-۸۴ خواهد بود. یک دور از پشت کار به رو ببافید و از روی کار کشباف را به صورت زیر ببافید: یک دونه بافت ابری، دو تا زیر، *دو تا رو، دو تا زیر* فاصله بین دو * را تکرار کنید و با یک دونه با بافت ابری ادامه دهید.

دو سانتیمتر کشباف ببافید و بعد با بافت ساده به سمت نیمه جلوی کلاه ادامه دهید تا اندازه کلاه ۲۱-۲۳-۲۵-۲۷-۲۸ سانتیمتر شود البته دونه اول و آخر باید با بافت ابری باشد. بعد کور کنید.

کلاه را دولا کرده و در قسمت بالا به هم بدوزید. ۱۱۲-۱۲۴-۱۳۶-۱۴۴-۱۵۲ دونه از قسمت گردی جلوی کلاه با میل شماره ۳.۵ بردارید. یک رج از پشت کار به زیر ببافید، یک رج از روی کار به زیر ببافید و با کشباف به صورت زیر ادامه دهید (از پشت کار): یک دونه با بافت ابری، *دو تا رو، دو تا زیر* فاصله بین دو ستاره را تا دونه ۱۰۸-۱۲۰-۱۳۲-۱۴۰-۱۴۸ ادامه دهید و با دو تا رو و یک دونه با بافت ابری تمام کنید.

۸ سانتیمتر کشباف ببافید، با دونه های رو به رو و زیر به زیر کور کنید.

۷) وصل کردن و دوختن قسمت های سرهمی: 

درز زیر آستین‌ها و داخل پاچه های شلوار را بدوزید. نوار جلوی سمت چپ و راست را در پایین محکم کنید و دکمه ها را به نوار سمت چپ بدوزید. چهار سانتیمتر ابتدا و انتهای کلاه را به نوارهای جلوی سمت چپ و راست بدوزید. کشباف دور کلاه را دو لا کرده و محکم کنید.

بافت سرهمی نوزاد با دو میل (دخترانه و پسرانه)r


آموزش بافت سرهمی نوزاد؛ بلوز سه دکمه سرهمی

نحوه بافت سرهمی نوزاد؛ بلوز سه دکمه سرهمی

بلوز نوزادی سه دکمه یا سرهمی نوزادی سه دکمه (بافت از یقه و سجاف و جا دکمه روی خط جدا کننده آستین از جلو)

در اولین رج تقسیم بندی به این شکل عمل می‌کنیم: به تعداد دونه سجاف از دونه های جلو رو طبق مدل سجاف می‌بافیم (جادکمه ها روی این قسمت میخورن)، ژوته، باقی دونه های جلو، از دونه های آخر قسمت جلو به تعداد دونه های سجاف طبق مدل سجاف می‌بافیم (این کار دلخواه است، می‌توانید این دونه ها رو طبق مدل دونه های وسط جلو ببافید)، ژوته، خط جداکننده، ژوته، آستین، ژوته، خط جداکننده، ژوته، پشت، ژوته، خط جداکننده، ژوته، آستین، ژوته، خط جداکننده، ژوته، سجاف (دکمه ها روی این سجاف دوخته می‌شوند)

کار رو ادامه میدین تا قسمت زیر بغل و قسمت جدا کردن آستین ها، بعد از بافتن آستین ها ، قسمت پشت جدا بافته میشه و جلو جدا، فقط دقت کنید که تو این مدل سه دکمه، هر دو سجاف در سمت راست و ابتدای رج هستند، پس سجاف کنار آستین و سجاف کناری جلو رو یکی در میون داخل میل می‌کنید و بعد باقی دونه های جلو و دونه های سجاف رو دو تا یکی می‌کنید و طبق مدل جلو می‌بافید. سرهمی نوزاد شما آماده است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...