رفتن به مطلب

اصول کاشت، تکثیر و پرورش گل وریزیا در خانه


sAmaR!

ارسال های توصیه شده

به طور کلی گیاه وریزیا گیاهی علفی و از خانواده بدومیلده یا همان آناناس خودمان می باشد که بومی مناطق و جنگل های بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی است و دارای طول عمر بسیار درازی نیز می باشد. به همین خاطر است که نگهداری این گیاه راحت است و در نقاط مختلف دنیا به خوبی قابل رشد است البته که نور و رطوبت مورد نیاز آن بیشتر به عنوان آپشن محسوب می شوند.

آشنایی با پرورش گل وریزیا

بهتر است بدانید که گل وریزیا در واقع دارای بیش از ۱۹۰ گونه مختلف از گیاهان چند ساله گلخانه ای و زینتی می باشد که دارای گل های مختلف و گوناگون و با حالت هایی مورب و افقی است. در واقع گونه هایی از این گیاه که دارای گل هایی زرد رنگ هستند در طول روز گل می دهند ولی آن هایی که دارای گل های سفید رنگ می باشند در طول شب گلدهی را آغاز می کنند و آن را با نام گونه بومی گینه می شناسند و معمولا ارتفاعشان به حدود ۴۵ سانتی متر می رسد. از آنجایی که گیاه وریزیا دارای حالتی روزنه ای است اغلب برگ های آن به رنگ سبز تیره با لکه های عرضی ارغوانی تیره می باشند. گل های وریزیا شمشیر مانند هستند و دارای دم گلی در حدود ۶۰ سانتی متر هستند که البته نصف آن شامل گل آذین سنبله با برکته هایی قرمز و گل هایی زرد رنگ است. برگ های برافراشته آن نیز به صورت گلی گرد روئیده اند و دارای انحنایی ظریف هستند. این برگ ها در واقع دارای بافتی محکم و به شکل ناودان می باشند که پشت و رویشان نوار های عرضی قهوه ای رنگی پوشانده است. معمولا گل های وریزیا که بر روی پایه برافراشته ای به طول ۴۰ سانتی متر قرار گرفته اند حاوی کاسبرگ هایی است که دوام چندانی ندارند. جالب است بدانید که این گیاه زیبا بلافاصله پس از گلدهی از بین می رود و پاجوش ها یا بچه ی آن ها جایش را می گیرند. به همین خاطر بهتر است پس از پایان دوره گلدهی گیاه را کف بر کنید تا اجازه رشد سریع تر بچه داده شود. همچنین می توانید با پوشیدن پلاستیک و قرار دادن سیب رسیده یا موز در قسمت زیرین پوشش آن گیاه را وادار به گلدهی نمایید.

چگونگی پرورش گل وریزیا

 

دستورالعمل کاشت و تکثیر وریزیا:

توجه داشته باشید که این گیاه زیبا اغلب از طریق کاشت بذر تکثیر می شود به گونه ای که برای کاشت بایستی بذور را به صورت پراکنده در سطوح کمپوست ویژه بذر و قلمه بکارید.

لازم است تا خاک بستر را مرطوب نموده و سطح گلدان را با کیسه ای پلاستیکی شفاف و یا شیشه ای بپوشانید تا رطوبت محیط کشت فراهم گردد. دمای محیط را نیز بر روی ۲۷ درجه سانتی گراد ثابت نگه دارید تا بذر ها سه هفته بعد جوانه بزنند.

بهتر است بدانید که پس از ظهور اولین جوانه می توانید دمای محیط را کمی پایین تر بیاورید و زمانی که نهال ها حدود ۶ الی ۸ برگ تولید کردند آن ها را از درون بستر بیرون بیاورید.

سپس هر کدام را به صورت جداگانه ای درون گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتی متر و کمپوست مخصوص گیاهان خانواده آناناس و یا کمپوست گلدان با پایه پیت ماس بکارید.

همچنین جالب است بدانید که می توانید گیاه وریزیا را پس از گلدهی از طریق جدا نمودن پاجوش ها نیز تکثیر نمایید.

دستورالعمل کاشت گیاه وریزیا

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه وریزیا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از شرایط لازم برای پرورش گل وریزیا بپردازیم:

آبیاری:

آبیاری گل وریزیا با سایر گیاهان کاملا متفاوت است زیرا به جای خاک گلدان باید حفره میانی برگ های آن همواره دارای آب باشد. همچنین به خاک همیشه مرطوب نیز حساس است و احتمال پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری زیاد وجود دارد و به همین خاطر لازم است تنها از طریق حفره وسط آبیاری را انجام دهید تا خاک بستر کمتر مرطوب گردد. کافی است هفته ای یک مرتبه در وسط حفره میانی برگ ها آب تازه و بدون کلر بریزید و به اندازه ای آب بریزید که حفره پر شده و آب اضافی از روی گلدان خارج شود.

انجام آبیاری لازم برای گیاه

نور:

به طور کلی نکته مثبت در روند پرورش گل وریزیا این است که با مقدار کم و زیاد نور کاملا سازگار خواهد بود و می تواند هم در شرایط سایه و هم محیط های پر نور روند رویش خود را به خوبی طی کند هر چند که برگ های وریزیا در نور کامل خوشرنگ و خوش فرم خواهند شد. به یاد داشته باشید که هر چه وریزیا نور بیشتری دریافت کند نیاز به آب بیشتری خواهد داشت تا برگ هایش خشک نشوند و به همین خاطر بهترین فضا برای قرار دادن گیاه وریزیا پشت پنجره های شرقی و جنوبی است که اغلب با پرده ای نازک پوشیده شده اند.

خاک:

معمولا گیاه وریزیا قادر است در جنگل ها به صورت هوازی رشد کند و مستقیما به خاک تماسی ندارد اما شما می توانید آن را در گلدان و خاک سبک همراه با زهکشی ایده آل کشت نمایید. همچنین که ترکیب خاک پیت ماس و کمپوست نیز برای گیاه مفید خواهند بود.

استفاده از خاک غنی برای بستر گیاه

دما:

گیاه وریزیا برای رشد معمولا دمای حدود ۲۵ درجه سانتی گراد را می پسندد و در این دما می تواند گل می دهد هر چند که قادر است بازه دمایی ۱ الی ۳۲ درجه سانتی گراد را هم مدت کوتاهی تحمل کند. توجه داشته باشید که اگر در محلی اقدام به پرورش گل وریزیا کرده اید که زمستان ها دمای هوا به پایین صفر درجه می رسد بهتر است گلدان حاوی گیاهتان را در فضای باز و هوای سرد قرار ندهید.

کوددهی:

معمولا گیاه وریزیا برای رشد نیاز به کود عمومی گل های آپارتمانی ۲۰.۲۰.۲۰ دارد که به مقدار یک چهارم مقدار توصیه شده در دستور استفاده نمایید. لازم است تا در طول فصول رشد یعنی از فصل بهار تا اواسط پاییز کود محلول در آب را دو مرتبه به تمامی قسمت های برگ بپاشید و یا حفره هایی در وسط برگ ها بریزید.

تعویض گلدان:

بهتر است بدانید که این گیاه نیازی به تعویض گلدان ندارد و تنها لازم است جوانه های جدید را از کنار گیاه مادری جدا نمایید و درون بستر جدیدی کشت نمایید تا گیاه اصلی فضای بیشتری یرای رشد داشته باشد.

شرایط لازم برای پرورش وریزیا

آفات و بیماری ها:

اگر گل ها ظاهر شده اند اما برگ ها در حال خشک شدن هستند کاملا طبیعی است زیرا پاجوش ها از این به بعد ظاهر شده و رشد خواهند کرد. توصیه می شود پس از اینکه گیاه مادری از بین رفت پاجوش ها را جدا نمایید و هر کدام را به یک گلدان کوچک تر انتقال دهید.

اگر برگ ها رنگ خود را از دست داده اند نشانه کافی نبودن نور محیط است و گیاه نیاز به تغذیه مصنوعی دارد. پس بهتر است شرایط را بسنجید و گیاه را به محل روشن تری منتقل کنید و یا بر اساس دستور آن را تغذیه نمایید.

اگر برگ ها زرده رنگ شده اند و لکه هایی قهوه ای رنگ در سطح زیرین آن ها مشاهده می گردد می تواند علل آن وجود آفات در بستر باشد. به همین خاطر توصیه می شود هفته ای یک مرتبه با استفاده از سموم حشره کش نفوذی بر اساس دستور گیاهتان را سمپاشی نمایید تا علائم برطرف شوند.

اگر برگ ها حالت رنگ زدگی پیدا کرده اند، بهتر است از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید زیرا پارچه و یا اسفنج هایی مرطوب برای تمیز نگه داشتن برگ ها مناسب تر هستند.

اگر نوک برگ ها قهوه ای شده اند و خشک می شوند علل آن می تواند خشکی هوا و یا کم آبی باشد که در صورت لزوم توصیه می شود گلدان را آبیاری و غبارپاشی نمایید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...