رفتن به مطلب

نحوه ی کاشت و نگهداری از گل نرگس آفریقایی


sAmaR!

ارسال های توصیه شده

بهتر است بدانید که گل نرگس آفریقایی در واقع از دسته گیاهان پیازی و جز گل های باغچه ای شناخته می شود که اغلب به دلیل زیبایی منحصر به فرد یکی از محبوب ترین گیاهان به شمار می آید. این گیاه زیبا دارای بیش از ۵۰ گونه مختلف است و از خانواده نرگسیان محسوب می شود. جالب است بدانید که این گیاه در دوران ملکه ویکتوریا نماد جوانمردی بوده اما در حال حاضر به عنوان سمبلی از دوستی و امید شناخته می شود.

آشنایی با گل نرگس آفریقایی

به طور کلی گل نرگس گیاهی است با ساقه های زیرزمینی یا همان ریزوم دار که با تعداد تقریبی ده گونه که البته از نظر گیاه شناسی هنوز به درستی مشخص نشده و در منایع مختلف آمده است که اصل این گیاه از مشرق زمین بوده و در سال ۱۳۶۰ از ایران توسط یک پدر روحانی به فرانسه برده شده است. گل نرگس آفریقایی در واقع بومی آفریقای جنوبی می باشد و برگ های آن روبان شکل و به طول ۵۰ سانتی متر هستند. رنگ آن ها سبز شفاف بوده و معمولا در قسمت زیادی از سال باقی می مانند. توجه داشته باشید که از میان برگ ها تنها ساقه گل دهنده به طول تقریبی ۷۵ سانتی متر بیرون می آید که در انتهای آن گل آذینی به شکل چتر و حدود ۵۰ عدد گل به شکل نرگس و به رنگ های آبی و بنفش قرار دارد. جالب است بدانید که بوی این گیاه به صورت متناوب کم و زیاد می شود و این بدین معنی است که در طول روز کم بو بوده و با غروب آفتاب شروع به زیاد شدن می کند. شدت بوی عطر این گیاه کمی پس از شب هنگام است و مجدد در اواسط شب کاهش پیدا خواهد کرد. به طور کلی این گیاه زیبا نه تنها یکی از بهترین گلهای آپارتمانی محسوب می شود بلکه در هوای آزاد نیز می توان آن را به آسانی پرورش داد و از طرفی کشت آن نیز به خاطر فراوانی گل هایش قابل ملاحظه می باشد.

اصول نگهداری گل نرگس آفریقایی

 

دستورالعمل کاشت گیاه نرگس آفریقایی:

توجه داشته باشید که برای کاشت بذور نرگس آفریقایی لازم است تا پیاز ها را پس از تهیه تا زمان کاشت درون فضای یخچال نگهداری نمایید. پیش از کاشت بذور آن را به مدت دو ساعت درون آب ولرم بخیسانید.

حال باید یک گلدان یا قسمتی از باغچه که دارای زهکشی و نور مناسب و همچنین خاک کمی اسیدی است را انتخاب نمایید.

گیاه را باید به گونه ای درون خاک قرار دهید که خاک عمقی حدودا دو برابر پیاز گل داشته باشد.

توجه داشته باشید که به دلیل مواد سمی مترشحه از گل نرگس قرار دادن سایر گیاهان با نرگس درون یک گلدان به هیچ وجه توصیه نمی شود.

پس از جوانه زنی پیاز ها باید گیاهتان را تغذیه کنید اما توصیه می شود که از کودهای نیتروژن برای این گیاه پرهیز نمایید.

در طول دوران رشد بایستی بستر گیاه را به صورت مداوم آبیاری نمایید و بستر را در محلی گرم و زیر نور خورشید قرار دهید.

توجه داشته باشید که پس از گلدهی گیاه نباید برگ های آن را جدا نمایید مگر زمانی که برگ ها در حال زرد شدن باشند.

دستورالعمل کاشت گل نرگس

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه نرگس آفریقایی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان روش های ایده آل برای نگهداری گل نرگس آفریقایی بپردازیم:

آبیاری:

گیاه نرگس برای رشد نیاز به آب فراوان دارد و در زمان کاشت باید حتما خاک بستر مرطوب باشد. به طور کلی لازم است برای گل دادن گیاه نرگس پیازها علاوه بر یک دوره سرما یک دوره خشکی هم طی کنند زیرا در غیر این صورت گیاه برگ های فراوانی پیدا خواهد کرد اما گلدهی نخواهد داشت.

آبیاری منظم گیاه نرگس

نور:

به طور کلی گیاه نرگس نسبت به سرما مقاوم می باشد و حتی برای گل دادن پیاز های نرگس لازم است گیاه یک دوره سرما را تجربه کند. از آنجایی که پس از به گل نشستن گیاه نیاز به دمای بالاتری دارد باید دمای مورد نیاز را تامین نمایید.

کوددهی:

توجه داشته باشید که اگر کاشت گیاه نرگس را درون گلدان انجام داده اید لازم است تا جهت نگهداری گل نرگس آفریقایی از کودهای آلی مانند کمپوست مفید استفاده نمایید. در فضای باغچه نیز می توان از کودهای حیوانی استفاده نمود.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه

خاک:

بهتر است بدانید که خاک مورد نیاز برای کاشت گل نرگس خاکی است با بافت متوسط و نسبتا سبک که غنی از مواد آلی باشد. به همین خاطر معمولا استفاده از ترکیب خاک های پیت ماس و پرلیت توصیه می شود.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...