رفتن به مطلب

نمازی که نباید آن را از دست داد ​​​​​​​


Maryam

ارسال های توصیه شده

نمازی که نباید آن را از دست داد

 

نمازی که نباید آن را از دست داد

آخرین روز از ماه ذی‌الحجه است، برای این روز نمازی سفارش شده که نباید آن را از دست داد؛ نمازی که اثرش آمرزش تمام گناهان یک سال گذشته می‌تواند باشد.

 در طول سال، اعمال و فرصت‌های نابی قرار داده شده تا انسان‌ها به واسطه آنها بتوانند اسباب بخشیده شدن را برای خود فراهم آورند که یکی از این اعمال مربوط می‎‌شود به نماز آخر دهه ذی‌الحجه که نباید به سادگی از کنار این نماز گذشت. 

باتوجه به اینکه امروز آخرین روز از ماه ذی‌الحجه و آخرین روز از سال قمری است، بنابر آنچه در کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس آمده، برای این روز نمازی وارد شده که اثرش آمرزش تمام گناهان یک سال گذشته می‌تواند باشد!

این نماز دو رکعت است که در هر رکعت حمد یک مرتبه و ده مرتبه قُل هُواللّهُ اَحَدٌ و ده مرتبه آیة الکرسی باید خوانده شود و بعد از نماز این دعا وارد شده است:

اَللَّـهُمَّ ما عَمِلْتُ فی هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَل نَهَیْتَنی عَنْهُ، وَلَمْ تَرْضَهُ، وَنَسیتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ، وَدَعَوْتَنی اِلَی التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائی عَلَیْکَ، اَللَّـهُمَّ فَاِنّی اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِر لی، وَما عَمِلْتُ مِنْ عَمَل یُقَرِّبُنی اِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنّی، وَلا تَقْطَعْ رَجآئی مِنْکَ یاکَریمُ؛ 

خدایا طلب بخشش می‌کنم از هر کاری که در سال گذشته انجام‌ دادم که مرا از آنها نهی کرده بودی و نسبت به آنها راضی نبودی و الآن آنها را فراموش کرده ام ولی تو فراموش نکرده‌ای، تو مرا به توبه دعوت کردی بعد از این که بر تو جرات کردم، خدایا از آنها استغفار می‌کنم، پس مرا ببخش و هر کاری که در این سال کردم که مرا به تو نزدیک کند آنها را از من قبول کن و امید مرا قطع مکن، ای کریم.

بعد از این عمل، شیطان می‌گوید: «وای برمن ! با گفتن این کلمات هرچه سختی کشیدم در مورد او در این سال همه را با گفتن این کلمات خراب کرد!» 
و سال گذشته شهادت دهد برای او که سال خود را به خیر تمام کرد.[1]

البته طبیعی است که منظور از آمرزش تمامی گناهان، گناهانی می‌باشد که نسبت به ساحت مقدس الهی صورت گرفته اما بحث حق الناس و بازگرداندن حقوق افرادی که بدهکار آنها هستیم و یا حتی ادا کردن مثلاً نمازهایی که از انسان قضا شده است نیز بحثی جدا بوده که ادا کردن آنها لازم می‌باشد.
* حجت‌الاسلام طاهر قلی‌زاده محمدی، استاد حوزه علمیه قم
پی‌نوشت:
[1] یُصَلِّی رَکْعَتَیْنِ بِفَاتِحَةِ الْکِتَابِ وَ عَشْرَ دَفَعَاتٍ سُورَةِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ عَشْرَ دَفَعَاتٍ آیَةِ الْکُرْسِیِّ ثُمَّ تَدْعُو وَ تَقُولُ اللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِی هَذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَیْتَنِی عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ وَ نَسِیتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِی إِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرَائِی عَلَیْکَ اللَّهُمَّ فَإِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِی وَ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ یُقَرِّبُنِی إِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنِّی وَ لَا تَقْطَعْ رَجَائِی مِنْکَ یَا کَرِیمُ قَالَ فَإِذَا قُلْتَ هَذَا قَالَ الشَّیْطَانُ یَا وَیْلَهُ مَا تَعِبْتُ فِیهِ هَذِهِ السَّنَةَ هَدَمَهُ أَجْمَعَ بِهَذِهِ الْکَلِمَاتِ وَ شَهِدَتْ لَهُ السَّنَةُ الْمَاضِیَةُ أَنَّهُ قَدْ خَتَمَهَا بِخَیْرٍ. (اقبال الاعمال ، ج 1 ، ص 530)

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...