رفتن به مطلب

با تفاوت های قرص و کپسول ها آشنا شوید


Maryam

ارسال های توصیه شده

با تفاوت های قرص و کپسول ها آشنا شوید

در این مقاله قصد داریم شما را با ساختار قرص و کپسول آشنا کنیم و به سؤال شما درباره تفاوت‌های قرص و کپسول پاسخ دهیم پس با ما همراه باشید.

با تفاوت های قرص و کپسول ها آشنا شوید
 خیلی از افرادی که از مکمل‌ها و دیگر اقلام دارویی استفاده می‌کنند با این سؤال مواجه‌اند که قرص و کپسول چه تفاوت‌هایی دارند؟ استفاده از کدام‌یک به نفع ما خواهد بود؟ در این مقاله قصد داریم شما را با ساختار قرص و کپسول آشنا کنیم و به سؤال شما درباره تفاوت‌های قرص و کپسول پاسخ دهیم. اینگونه می‌توانید با دید بهتری آن‌ها را انتخاب و استفاده کنید؛ پس با ما همراه باشید

متداول‌ترین فرم داروها، قرص‌ها هستند که غالبا یک داروی خوراکی هستند که با روش‌های قالب‌سازی یا فشرده‌سازی خاصی آماده می‌گردند. قرص ها به‌صورت های مختلف نظیر بلعیدنی، جوشان، جویدنی، زیرزبانی یا گونه‌ای، قرص‌های آهسته رهش دیده می‌شوند. از قرص ها استفاده وسیعی می شود، به طوری که حدود دوسوم از تمام تجویزهای دارویی در فرم‌های دارویی جامد و نیمی از آن‌ها به صورت قرص هستند. اگرچه قرص ها معمولاً به‌صورت یک داروی خوراکی مصرف می‌شوند، ممکن است به‌صورت زیرزبانی، داخل رکتوم یا داخل وریدی نیز تجویز گردند. استفاده از قرص‌ها به سال ۱۵۰۰ بازمی‌گردد؛ درحالی‌که کپسول‌ها از سال ۱۸۴۷ وارد صنعت دارویی شدند. امروزه انواعی از قرص‌ها با فرمولاسیون‌ها مختلف و حتی شکل ها و رنگ های متنوع، تولید و روزانه بازار شده است.

اگر دچار ریزش مو هستید و یا رشد موهایتان متوقف شده پیشنهاد می کنیم مقاله “قرص هیرویت چیست و چه خواصی دارد؟” را مطالعه کرده و در صورت نیاز برای رفع ریزش موهایتان از این قرص پرطرفدار و با کیفیت استفاده کنید.

کپسول چیست؟

کپسول

علت تولید کپسول‌ ، مشکلاتی بود که برخی از افراد در بلع قرص‌ها داشتند. در کپسول‌ها ، ترکیبات دارویی توسط یک پوشش ژلاتینی قابل‌هضم، پوشیده و نگه‌داری می‌شوند که می‌تواند سخت یا نرم باشد. داروی بسته‌بندی‌شده در کپسول نیز می‌تواند نرم یا سخت باشد. درواقع کپسول یک پوسته یا ظرف است که برای بسته‌بندی داروها استفاده می‌شود. این فرم از داروها نیز غالبا به‌صورت خوراکی مصرف می‌شود. کپسول‌ها معمولاً از ژلاتین حیوانی ساخته می‌شوند و اگر گیاهی باشند، از نشاسته هیدرولیز شده و یا هیدروکسی پروپیل متیل سلولز (یک مشتق فیبر گیاهی) ساخته می‌شود.

برای کاهش میزان سختی کپسول‌های نرم (سافت ژل‌ها)، از نوعی ماده پلاستیک مانند استفاده می‌شود و از رنگ‌های خوراکی، برای تغییر رنگ آن‌ها استفاده می‌گردد. سافت ژل‌ها معمولاً برای روغن‌ها یا مواد فعالی که در روغن معلق می‌باشند، استفاده می‌شود. کپسول‌های سخت از جنس ژلاتین بوده و حاوی ترکیبات خشک و پودری هستند.

پوشش ژلاتینی کپسول‌ها بسیار حساس است و در هوای خشک به‌سرعت می‌شکند و محتویات کپسول به بیرون نشت می‌کند. در هوای مرطوب نیز، پوشش ژلاتینی سوراخ می‌گردد. در هر دو حالت، محتویات کپسول کیفیت خود را از دست می‌دهد و دیگر قابل‌استفاده نخواهد بود؛ بنابراین نگه‌داری از کپسول‌ها ، از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. توصیه مهم این است که کپسول‌ها را از ظرف نگه‌دارنده آن‌ها خارج نکنید و به‌محض استفاده، درب آن را محکم ببندید.

 

مکمل های حاوی زینک تاثیر بسزایی در سلامت بدن و همیطور پوست و مو دارند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کپسول های حاوی زینک، مطالعه مقاله “بهترین مکمل زینک پلاس کدام است؟” پیشنهاد می شود.

 

تفاوت قرص و کپسول چیست؟

قرص و کپسول

قرص و کپسول

حال که با ساختار قرص و کپسول آشنا شدید، سؤال بعدی این است که تفاوت قرص و کپسول چیست؟ کدام‌یک بهتر جذب می‌شود و مزایای بیشتری در پی دارد؟ در ادامه با تفاوت‌های قرص و کپسول و مزایا و معایب آن‌ها، بیشتر آشنا خواهید شد.

عده زیادی تصور می‌کنند که مواد مغذی کپسول بهتر از قرص جذب می‌شود؛ این موضوع ممکن است در مواردی درست باشد، اما یک قانون ثابت نیست که همیشه صدق کند. درواقع نوع فراوری دارو است که تعیین می‌کند چگونه در بدن جذب و دفع شود. درصورتی‌که یک قرص به‌خوبی فراوری نشود، ممکن است به آهستگی تجزیه شود و یا کلاً تجزیه نشود؛ درنتیجه مواد مغذی آن به‌خوبی جذب نمی‌گردد و همچنین ممکن است ناراحتی‌های گوارشی ایجاد کند.

یکی از تفاوت‌های قرص و کپسول در مورد شکل ظاهری آن‌هاست. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، کپسول‌ها می‌توانند به‌صورت سافت ژل و یا کپسول‌های سخت باشند؛ درحالی‌که قرص‌ها تنها به‌صورت پودرهای فشرده‌شده وجود دارند. از طرفی کپسول‌ها تنها به‌صورت خوراکی مصرف می‌شوند؛ درحالی‌که قرص‌ها می‌توانند به‌صورت خوراکی، زیرزبانی، داخل رکتوم یا داخل وریدی تجویز شوند.

یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای بهبود سلامت عمومی بدنتان این است که کلیه نیازهای تغذیه‌ای بدنتان را تأمین کنید استفاده از مکمل یکی از راه های جذب مواد معدنی می‌باشد که یکی از بهترین محصولات در این زمینه قرص فارماتون است، برای شناخت بیشتر مطالعه مقاله “قرص فارماتون چیست | خواص و قیمت قرص فارماتون” پیشنهاد می شود.

قرص‌ها با شکر یا مواد مشابهی پوشیده شده‌اند، به این معنی که مواد حاوی آن‌ها بلافاصله وارد جریان خون نمی‌شود؛ اما داروی بسته‌بندی‌شده در کپسول بلافاصله وارد جریان خون می‌شود. در عوض قرص‌ها ماندگاری طولانی‌تری نسبت به کپسول‌ها دارند.

 

مزایای کپسول

  • می‌تواند حاوی ترکیبات منحصربه‌فردی از مواد باشد.
  • کپسول‌های ژلاتینی سخت می‌توانند حامل خوبی برای اکسیژن باشند.
  • قابلیت حفاظت مناسب از مواد حساس را دارد.
  • کپسول‌ها می‌توانند جهت دسترسی به مواد تشکیل‌دهنده باز شوند و مثلاً محتویات به داخل نوشیدنی ریخته شده و میل گردد.
  • تحریک گوارشی بسیار کمی ایجاد می‌کنند.
  • بی‌بو، بی‌مزه و با بلع آسان هستند.
  • قابلیت تحویل مواد مغذی محلول در روغن و چربی را دارند.

 

مزایای قرص

  • به‌طور گسترده در سراسر جهان پذیرفته شده و بسیار باسابقه است.
  • اندازه، شکل و ظاهر متنوعی دارند.
  • امکان تقسیم دوز مصرفی در بسیاری از قرص‌ها وجود دارد (در محل شیار مشخص‌شده)
  • به‌طورمعمول قیمت کمتری دارند.
  • امکان تحویل دوزهای بالاتر دارو را دارند (زیرا با فشرده‌سازی تهیه می‌شوند و می‌توانند حاوی مواد بیشتری باشند)
  • انواع مختلف قرص نظیر جویدنی، زیرزبانی، داخل رکتوم و غیره وجود دارد که کاربرد و جذب متفاوتی دارند.
  • آزادسازی تدریجی و کنترل‌شده در برخی از قرص‌ها ، به جذب مواد مغذی خاص کمک می‌کند.
  • قابلیت کنترل انحلال برای انتشار سریع و یا تأخیری

 

 معایب کپسول‌ها

  • مواد حجیم ممکن است باعث بزرگ شدن اندازه کپسول شوند
  • مواد تشکیل‌دهنده کپسول می‌توانند با پوسته کپسول برهم‌کنش داشته باشند.
  • معمولاً گران‌تر هستند.
  • محتویات سافت ژل‌ها به‌شدت نسبت به PH حساس هستند.
  • وزن داروی حمل شده در کپسول ، محدود است.

 

معایب قرص

  • تجزیه آن‌ها در دستگاه گوارشی ضعیف است مگر اینکه تجزیه آن به‌خوبی و با فرمولاسیون‌های خاص، کنترل شود.
  • نسبت به پوشش حساسیت بالقوه دارند و تنها در شرایط محدودی، این کار امکان‌پذیر است.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...