رفتن به مطلب

19 منطقه ممنوعه جهان...


*Niloof@r*

ارسال های توصیه شده

هیچ چیزی جذاب‌تر از یک منطقه ممنوعه نیست. این حقیقت که شما اجازه نداشته باشید از مکانی بازدید کنید، اشتیاق شما را چندبرابر می‌کند. در این بخش، ۱۹ منطقه ممنوعه را به شما معرفی می‌کنیم.

 

در این مجموعه، ما به بررسی همه چیز، از جوامع مخفی تا جزایزی می‌پردازیم که اگر تصمیم بگیرید از آنها بازدید کنید، کشته خواهید شد! این مکان‌ها برای ذهن‌های کنجکاو همانند یک آهنربا عمل می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا بیش از پیش برای بازدید از آنها مشتاق شویم.

در ادامه، لیستی از ۱۹ منطقه ممنوعه که برخی از آنها واقعا ترسناک هستند و کسی اجازه ورود به آنها را ندارد، بررسی خواهیم کرد.

 

معرفی ۱۹ منطقه ممنوعه

۱. خزانه جهانی بذر سوالبارد، نروژ

منطقه ممنوعه

در مدار قطب شمال، جزیره اسپیتس‌برگن در نروژ، خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) در دل یک کوه مخفی شده است. از این منطقه به عنوان «خزانه بذر روز قیامت» هم یاد می‌شود چرا که در بدترین سناریویی که ممکن است برای انسان رخ دهد، این خزانه تنوع بذر غذاهای مختلف را حفظ کرده و می‌تواند به تشکیل دوباره تمدن کمک کند. این مکان با هدف مقاومت تا ۲۰۰ سال و تحمل انفجار و زمین‌لرزه ساخته شده است. خزانه سوالبارد در یک طرف کوه ساخته شده است تا حتی با ذوب شدن یخ دریا و بالا آمدن آب، باز هم بالاتر از سطح دریا باشد. در این خزانه ۱۰۰ میلیون دانه مختلف به عنوان بکاپ کامل دانه‌های خوراکی کره زمین در زمان فعلی نگهداری می‌شود.

اینجا سیاست بی‌معنی نیست و حتی کره شمالی هم دانه‌های خود را در آن فریز کرده است. نخستین برداشت از این خزانه، اخیرا توسط سوریه برای بازسازی «مرکز تحقیقات بین‌المللی» در حلب که در خلال جنگ از بین رفت، انجام شده است. ظاهرا از این دانه‌ها برای ذخیره مواد ژنتیکی محصولات زراعی استفاده شده است. امروزه این مخازن گم‌شده به چیزی بسیار حیاتی برای کشور جنگ‌زده و خشکی همچون سوریه تبدیل شده است.

۲. جزیره سنتینل شمالی، هند

منطقه ممنوعه

جزیره سنتینل شمالی (North Sentinel Island) محل زندگی مردمانی بومی، معروف به سنتینلی‌ها است؛ یکی از قبایلی که ارتباط آن با تمدن مدرن تقریبا صفر است. به نظر می‌رسد این قبیله با شکار، ماهی‌گیری و استفاده از گیاهان وحشی زندگی می‌کند، اما خبری از آتش یا کشاورزی در آن نیست.

نخستین اکتشاف موفق از این منطقه ممنوعه در سال ۱۹۶۷ توسط “T.N. Pandit” انجام شد. با این وجود، این قبلیه با دور کردن خشونت‌آمیز هر فردی که بخواهد وارد قملرو آنها شود، از هرگونه ارتباط با دنیای مدرن خودداری می‌کند. در سال ۲۰۰۶، دو ماهی‌گیر که به صورت اتفاقی وارد قلمرو این قبیله شده بودند، توسط سنتنیلی‌ها کشته شدند و از سوی دولت هند هم هیچ کاری برای پیگیری این ماجرا صورت نگرفت. حالا هرگونه ورود به این جزیره ممنوع بوده و در صورت تلاش، به مرگ منتهی خواهد شد.

۳. پلوتونیوم در هیراپولیس یا دروازه پلوتو، ترکیه

منطقه ممنوعه

دروازه پلوتو (Pluto’s Gate) در شهر باستانی هیراپولیس، زمانی به خدای مرگ در رم تعلق داشته است. مورخ باستانی، “Strabo”، از این مکان ترسناک بازدید کرده و می‌گوید «هر حیوانی که وارد شود، سریعا می‌میرد. من گنجشک‌ها را در این [دروازه] انداختم و آنها با کشیدن آخرین نفس‌های خود، سقوط کرده و به سرعت مردند.»

بعد از کشف در سال ۱۹۶۵، اثبات شد که خطرات دروازه پلوتو بیشتر از یک افسانه است. دانشمندان میزان تمرکز CO2 را در این بخش اندازه گرفتند و در حالی که در طول روز، خورشید این گاز را پراکنده می‌کند، در شب و زمانی که دما کاهش پیدا کرده و CO2 سنگین‌تر از هوا می‌شود، گاز در بخش پایینی جمع شده و یک «دریاچه» مرگبار را ایجاد می‌کند. هنگام سپیده دم، تمرکز این گاز، ۴۰ سانتی‌متر بالاتر از سطح عرصه به ۳۵ درصد می‌رسد که این میزان برای مردن یک حیوان یا حتی انسان‌ها ظرف چند دقیقه کافی است. خوشبختانه میزان تراکم CO2 در ارتفاعات بالاتر به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند؛ به همین جهت احتمالا ایستادن در این دروازه، بیشتر یک تهدید برای حیوان‌های کوچکتر باشد.

۴. دخمه مردگان پاریس، فرانسه

منطقه ممنوعه

یکی از مشهورترین و البته ترسناک‌ترین مکان‌های ممنوعه جهان، دخمه مردگان پاریس (Catacombs of Paris) در کشور فرانسه است. در این شبکه زیرزمینی، بقایای بیش از ۶ میلیون انسان از اواخر قرن هجدهم نگهداری می‌شود. اگرچه بخش بسیار کوچکی از این مجموعه به صورت عمومی قابل بازدید است، اما ۹۹ درصد از این مارپیچ ۱۷۰ مایلی (۲۷۳ کیلومتری) برای ورود قدغن شده چرا که قطعا در آن گم خواهید شد. با این حال، چنین چیزی مانع کنجکاوی مردم و اعضای جامعه مخفی اسرارآمیز نمی‌شود و آنها همواره به دنبال کاوش در این دخمه مخوف هستند.

۵. جزیره پووجیلیا، ایتالیا

منطقه ممنوعه

پوویجیلیا (Poveglia) نام یکی از ترسناک‌ترین و مرموزترین مکان‌های جهان است. همه چیز از دوره امپراطوری روم و زمانی آغاز شد که از این جزیره برای نگهداری قربانیان طاعون استفاده می‌شد. پس از آن، در خلال قرون وسطی، زمانی که طاعون بازگشت، این جزیره یک بار دیگر محل زندگی هزاران نفر از افراد بیمار شد. در اینجا مقدار وحشتناکی از مردم در گورها دفن شدند، روی زمین ماندند و حتی سوزانده شدند. مردم می‌گویند این سرزمین به گونه‌ای تحت تاثیر قرار گرفته است که ۵۰ درصد از خاک آن را خاکستر انسانی تشکیل می‌دهد. سپس در سال ۱۹۲۲، آنها یک بیمارستان روانی در این جزیره باز کردند.

با توجه به تعداد مخوف از انسان‌هایی که در این جزیره کشته شد، هم‌چنان می‌توان استخوان‌ها را در سواحل پوویجیلیا پیدا کرد. همان‌طور که بسیاری از مردم می‌گویند این جزیره خالی از سکنه است، غیر قانونی بودن بازدید از این منطقه ممنوعه چندان عجیب نیست و ما هم فکر نمی‌کنیم کسی مایل به بازدید از آن باشد.

۶. مقبره اولین امپراتور چین

منطقه ممنوعه

مقبره اولین امپراتور چین (Mausoleum Of The First Qin Emperor) با نام «چین شی هوانگ»، در منطقه لینتونگ، شهر شی‌آن و استان شاآنشی واقع شده و ورود به آن ممنوع است. اگرچه مجسمه‌های لشکر سفالین در سال ۱۹۷۴ توسط کشاورزان کشف شدند، اما هنوز مقبره امپراتور حفاری نشده است. مخالفان حفاری می‌گویند تکنولوژی فعلی نمی‌تواند چیزی که داخل این مقبره هست را حفظ کند، به همین جهت انجام آن ممنوع است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 

۷. منطقه محرومیت چرنوبیل، اوکراین

منطقه ممنوعه

۱۹۸۶ سال اتفاق هسته‌ای غم‌انگیزی است که از آن با عنوان فاجعه چرنوبیل هم یاد می‌شود. به خاطر سطح بالای تشعشع، به تمام مردم دستور داده شد این محوطه را تخلیه کنند و این منطقه ممنوعه هم متروکه شد. حالا شما می‌توانید کفش‌ها، اسباب‌بازی‌ها و دیگر اموالی که به خاطر تخلیه سریع به جا مانده‌اند را مشاهده کنید. اگرچه از بخش‌هایی از این شهر متروکه می‌توان بازدید کرد، اما قسمتی ۱۹ مایلی (۳۰.۵ کیلومتری)، منطقه محرومیت چرنوبیل (Chernobyl Exclusion Zone) نام گرفته و به خاطر امکان آلوده شدن به رادیواکتیو، هرگونه بازدید از آن اکیدا ممنوع اعلام شده است.

 

 

۸. جزیره مارها، اقیانوس اطلس

منطقه ممنوعه

جزیره مارها (Snake Island) در سواحل کشور برزیل در اقیانوس اطلس واقع شده و محل زندگی افعی طلایی به عنوان سمی‌ترین و خطرناک‌ترین مار سمی این جزیره است. بازدید از این جزیره برای حفاظت از جمعیت این مارهای سمی و همچنین محفوظ ماندن جان بازدیدکنندگان، ممنوع شده است. تخمین زده می‌شود در هر متر مربع از این جزیره، یک مار وجود دارد.

۹. جزیره سرتسی، ایسلند

منطقه ممنوعه

سورت یا سرتسی (Surtsey) نام جزیره‌ای در ایسلند است که در سال ۱۹۶۳ و به وسیله فوران آتشفشانی که سه سال طول کشید، تشکیل شده است. حالا از این منطقه فقط برای انجام تحقیقات علمی استفاده می‌شود. تمرکز اصلی کار، درک بهتر از چگونگی شکل‌گیری یک اکوسیستم بدون دخالت انسانی است. تنها چند دانشمند اجازه ورود به این جزیره را دارند تا شاهد تبدیل آن به یکی از چند منطقه ممنوعه زمین باشیم.

یکی از قوانین اصلی برای دانشمندان، نیاوردن هرگونه بذری است. پیش‌تر یکی از دانشمندان به این قانون توجه نکرد و دانه‌ای را زیر گدازه‌ها مخفی کرد. پس از مدتی، رشد گیاه سیب‌زمینی در این جزیره آنها را متحیر کرد. بعد از مشخص شدن علت اصلی، این گیاه سریعا نابود شد تا اختلالی در تحقیقات آنها ایجاد نشود.

۱۰. منطقه ۵۱، آمریکا

منطقه ممنوعه

«منقطه ۵۱» (Area 51) نام یک منطقه نظامی فوق سری در ۱۰۰ مایلی (۱۶۰ کیلومتری) شمال لاس وگاس در آمریکا است. از آنجایی که دولت آمریکا تا سال ۲۰۱۳ وجود این منطقه را انکار می‌کرد، برخی از آن به عنوان یکی از اسرارآمیزترین مکان‌های دنیا یاد می‌کنند. امروزه، منطقه ۵۱ با تئوری‌های توطئه متعدد در مورد یوفوها شناخته می‌شود.

این منطقه بیشتر توسط سازمان سیا و نیروی هوایی ایالات متحده به عنوان یک قلمرو آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فارغ از اینکه اینجا یک پایگاه نظامی است، بسیاری از مردم معتقدند اینجا مکانی است که احتمالا دانشمندان مشغول مطالعه روی یک سفینه فضایی سقوط‌کرده هستند. بسیاری از نظریه‌پردازان توطئه از بخش‌های نزدیک به منطقه ۵۱ بازدید می‌کنند، اما بازدید از آن به صورت کامل قدغن است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

۱۱. متروی ۲، روسیه

منطقه ممنوعه

در زمان حکم‌رانی استالین، یک سیستم حمل و نقل زیرزمینی مخفی با نام متروی ۲ (Metro-2) در روسیه ساخته شد. تصور می‌شود این سیستم مترو مرموز نهادهای اداری مثل کرملین، فرودگاه دولتی Vnukovo-2 و آکادمی نظامی General Staff Academy را به یکدیگر متصل می‌کند. علاوه بر این، گفته شده است که این تونل‌ها شامل آپارتمان‌ها و اتاق‌های فنی هم می‌شوند. از آنجایی که این سیستم در دسترس بیگانگان قرار نداشت، اعتقاد بر این است که این یک تونل فرار مخفی برای افراد مهم در هنگام جنگ باشد.

مدیریت مترو موسکو وجود چنین تونل‌هایی را انکار کرده است؛ با این حال، در سال ۱۹۹۴ یک گروه از کاوشگران شهری مدعی پیدا کردن راه ورود به این سیستم زیرزمینی شده‌اند. هم‌اکنون، فقط وجود یکی از چهار خط مترو تایید شده و آن، خط D6 است. دسترسی به این بخش، برای افراد بیگانه شدیدا ممنوع بوده و تنها با مجوز مخصوص می‌توان از آن بازدید کرد.

۱۲. غارهای لاسکو، فرانسه

منطقه ممنوعه

غارهای لاسکو (The Lascaux Caves) نام مجموعه‌ای از غارها در نزدیکی روستای «مونتینیاک» است. سقف‌ها و دیوارهای این غار از تصاویر مختلف پوشیده شده و اغلب عکس‌ها از حیواناتی بزرگ هستند. تخمین زده می‌شود که قدمت این نگاره‌ها به حدود ۱۷ هزار سال می‌رسد. این مجموعه در سال ۱۹۴۰ و توسط فردی ۱۸ ساله با نام “Marcel Ravidat” پیدا شده است و مردم در مورد منشا و معنای تصاویر آن هیچ نظری ندارند. انسان‌شناسان معتقدند که این نقاشی‌ها به منظور نمایش موفقیت در شکار یا برای مراسمی عرفانی به منظور شکار حیوانات در آینده ترسیم شده باشند.

باز شدن غار در خلال جنگ جهانی دوم سبب تغییر محیط آن شد. بازدید روزانه ۱۲۰۰ نفر از این غار، تغییراتی در جریان هوا ایجاد کرد و حضور نور نیز صدمات جبران‌ناپریری را به نقاشی‌ها وارد نمود. همین موضوع نیز باعث شد تا نهایتا در سال ۱۹۶۳، بازدید از این مجموعه ممنوع شود.

۱۳. بایگانی‌های سری واتیکان، واتیکان سیتی

منطقه ممنوعه

واتیکان و کلسیای کاتولیک پیش از این به اندازه کافی مرموز هستند؛ اما آیا می‌دانستید که آنها یک بایگانی مخفی داشته و در آن اسناد مربوط به کلیسای کاتولیک را که بعضی از آنها برای قرن هجدهم میلادی هستند، نگهداری می‌کردند؟ طول همه قفسه‌های این مجموعه به ۵۳ مایل (۸۵ کیلومتر) رسیده و ورود به این بخش تنها برای محققانی که اجازه ویژه دارند، آزاد است. از نمونه اسناد موجود در این مکان می‌توان به اطلاعاتی پیرامون طرد مارتین لوتر توسط کلیسای کاتولیک و نامه میکل آنژ به پاپ ژولیوس دوم اشاره کرد.

۱۴. جزیره نیهاو، هاوایی

منطقه ممنوعه

نیهاو (Niihau) نام جزیره‌ای است که در هاوایی واقع شده و معمولا از آن با عنوان “The Forbidden Island” به معنی «جزیره ممنوعه» یاد می‌کنند. سال ۱۸۶۴، این جزیره توسط «الیزابت سینکلر» خریداری و از آن زمان به صورت کاملا شخصی نگهداری شده است. سال ۱۹۵۲ و هنگام همه‌گیر شدن بیماری فلج اطفال در جزایر هاوایی، ورود و خروج از این جزیره به منظور جلوگیری از آلوده شدن ممنوع اعلام شد. خوشبختانه، به این صورت هیچ کسی در جزیره بیمار نشد. حالا با جمعیت ۱۷۰ نفر، این جزیره به یکی از مکان‌هایی تبدیل شده که افراد زیادی مایل به بازدید از آن هستند. مردم می‌گویند حتی افرادی از خانواده سلطنتی یا افراد بسیار ثروتمند هم برای ورود به جزیره باید درخواست بدهند. به عنوان نمونه، یک‌بار “Mick Jagger” -یکی از خوانندگان صاحب‌نام- از فرود با بالگرد شخصی خود در این جزیره منع شده است.

۱۵. جزیره North Brother، آمریکا

منطقه ممنوعه

“North Brother” نام جزیره‌ای ۱۳ هکتاری است که در «رودخانه ایست» و چند مایل دورتر از منهتن واقع شده است. اینجا مکانی است که بیش از هزار نفر بعد از غرق شدن یک کشتی مسافری در آب‌های جزیره، جان خود را از دست دادند. پس از آن، بیمارستانی در حاشیه آب بود که در آن افراد دارای بیماری‌های مسری تحت درمان قرار می‌گرفتند.

مری مالون (Mary Mallon) یکی از بدنام‌ترین ساکنان این جزیره بود که با نام «تایفوید مری» (Typhoid Mary) هم شناخته می‌شد. مری نخستین شخص ثبت‌شده در آمریکا است که حامل باکتری مربوط به بیماری حصبه بود. گفته می‌شود که او بیش از ۵۰ نفر را به این بیماری آلوده کرده بود که البته ۳ نفر از آنها جان خود را از دست دادند. اگرچه او همیشه حامل بودن این باکتری را انکار می‌کرد، ولی هنگام درست کردن دسرهای مختلف، به ندرت دست‌های خود را می‌شست و همین موضوع باعث شد تا افرادی که دسرها را میل می‌کردند، به این بیماری آلوده شوند.

پس از آن، این جزیره تا دهه ۱۹۵۰ متروکه بود؛ تا اینکه مرکزی به منظور درمان افراد معتاد در این جزیره باز شد. این منطقه حالا به پناهگاهی برای پرندگان ماهی‌خوار و دیگر پرندگان دریایی تبدیل شده و عموم مردم نمی‌توانند از آن بازدید کنند.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

۱۶. منطقه ممنوعه فوکوشیما، ژاپن

منطقه ممنوعه

سال ۲۰۱۱ و بعد از رخ دادن حادثه اتمی فوکوشیما، تا شعاع ۱۸ مایلی (۲۹ کیلومتری) محل حادثه از سکنه خالی شد. حادثه فوکوشیما دومین فاجعه اتمی (بعد از فاجعه اتمی چرنوبیل) بود که در درجه ۷ (بالاترین درجه) از مقیاس بین‌المللی حادثه هسته‌ای قرار گرفت. به خاطر تشعشعات بسیار بالا، هیچ کسی اجازه ورود به این منطقه ممنوعه را ندارد. هرچند، یک عکاس ۲۷ ساله مالزیایی با نام “Keow Wee Loong” بسیار شجاع (یا شاید احمق) بود و بدون هرگونه تجهیزات، به این مکان نفوذ کرد. او در گفتگویی با “Bored Panda” گفت که این تجربه همانند «نسخه واقعی از بازی Fallout» بوده است!

۱۷. معبد ایسه، ژاپن

منطقه ممنوعه

ایسه (Grand Shrine of Ise) نام معبدی است که به ستایش «آماتراسو»، الهه خورشید و جهان آئین شینتو، اختصاص داده شده است. ساخت این معبد بدون استفاده از هرگونه میخ و تنها با سر هم کردن چوب‌ها با یکدیگر ساخته شده است. جذاب‌ترین بخش، بازسازی این معبد هر ۲۰ سال یک‌بار و بزرگداشت مفهوم مرگ و تولد دوباره در آئین شینتو است. علاوه بر این، بازسازی این معبد را می‌توان راهی برای ادامه دادن سنت بسیار قدیمی ساخت معابد با متصل کردن مفاصل به یکدیگر در نظر گرفت. جدای از زیبایی و تقدس این مکان، معبد ایسه یک منطقه ممنوعه بوده و تنها کشیشان و نمایندگان خانواده امپراتوری حق ورود به آن را دارند. در این صورت، تنها راه برای ورود به این معبد، عبور از دیوارهای چوبی است. البته باید اشاره کنیم که کسی حق عکاسی در این مکان ندارد.

۱۸. بوهمین گروو، آمریکا

منطقه ممنوعه

بوهمین گروو (Bohemian Grove) یک «کمپ» سالانه در خیابان بوهمین واقع در منطقه مسکونی مانتی ریو ایالت کالیفرنیا است. هر ساله، حدود ۲۵۰۰ نفر از برجسته‌ترین افراد در این رویداد که آغاز آن به سال ۱۸۷۲ برمی‌گردد، حاضر می‌شوند. در این رویداد، فقط از مهم‌ترین افراد در دنیا دعوت می‌شود که از جمله آنها می‌توان به بالارده‌ترین سیاستمداران، برندگان جوایز نوبل، مقامات نظامی رسمی مختلف و همچنین رییس برترین دانشگاه‌ها همچون ییل یا هاروارد اشاره کرد.

گفته می‌شود افراد حاضر در این مراسم، برخی کارهای تشریفاتی را به عنوان بخشی از سنت خود انجام می‌دهند. “Weaving Spiders Come Not Here”، شعار این باشگاه است؛ به این معنی که در این مکان نباید در مورد نگرانی‌های بیرونی صحبت کرد و همه برای تفریح و آرامش در این منطقه ممنوعه جمع می‌شوند. در این مراسم، فقط مردان به عنوان مهمان دعوت می‌شوند و خانم‌ها تنها می‌توانند به عنوان خدمه کارکنان حضور داشته باشند. یکی از روزنامه‌نگاران با نام “Jon Ronson” ضمن اشاره به صرف نوشیدنی بسیار و «آداب و رسوم شبح‌وار» که مانند بت‌پرستی است، این انجمن را بسیار نابالغ می‌داند:

شاید این مردم به اوج حرفه خود رسیده باشند، اما از نظر احساسی، به نظر می‌رسد آنها در دام سال‌های کالج خود هستند.

۱۹. جزیره مورگان (جزیره میمون)، کارولینای جنوبی

منطقه ممنوعه

آخرین منطقه ممنوعه در لیست ما، جزیره مورگان (Morgan Island) یا جزیره میمون (Monkey Island) نام دارد؛ جزیره‌ای که در شهرستان بوفورت در کارولینای جنوبی واقع شده است. نام این جزیره از یک کلونی تقریبا ۴ هزارتایی از میمون‌های رزوس که در آنجا زندگی می‌کنند، گرفته شده است. هرچند، این جمعیت بومی نیست چرا که میمون‌ها از روستایی به اسم “La Parguera” در پورتوریکو به آنجا مهاجرت کرده‌اند. بعد از شروع فرار میمون‌های آلوده‌شده به ویروس هرپس B و افزایش بیش از حد تعداد آنها در La Parguera، نقل مکان آنها به جزیره مورگان پیشنهاد شد.

هم‌اکنون، این جزیره یک منطقه ممنوعه بوده و قانون به منظور ایمنی مردم (و البته خود میمون‌ها) به کسی اجازه ورود نمی‌دهد. ظاهرا فقط محققان موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی مشهور به NIAID می‌توانند وارد این جزیره شوند؛ افرادی که صاحب میمون‌های این منطقه ممنوعه هستند.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...