رفتن به مطلب

خانه خليليان و گنجينه بابل در لبه تيغ


SARDAR

ارسال های توصیه شده

خانه خليليان و گنجينه بابل  در لبه تيغ
 
ساري – ايرنا- حدود يك ماه از خبر تخريب بخشي از خانه تاريخي خليليان شهرستان بابل مي گذرد و حالا اين خطر در بيخ گوش موزه گنجينه اين شهر نيز احساس مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، آثار تاريخي بسياري در بابل وجود دارد كه متاسفانه بيشتر آنها ناديده انگاشته شده اند، پل محمد حسن خان، كاخ شاه، خانه خليليان، گنجينه بابل و .. از اعم حدود 200 اثر تاريخي و ميراث فرهنگي اين شهرستان است.
حدود نيمي از اين اثار پراكنده در نقاط مختلف اين شهرستان در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و اگر به خوبي تعمير و مورد محافظت قرار گيرند ، بابل مي تواند به يكي از شهرهاي پر جاذبه گردشگري در سطح كشور تبديل شود
پل محمد حسن خان كه نه تنها هر روز بيشتر از روز قبل در حال خراب شدن است بلكه همچنان وسايل نقليه سنگين روي آن رفت و آمد مي كنند, خانه خليليان حدود يك ماه است كه در چند مرحله در حال خراب شدن است و اخيرا نيز زمزمه هايي از تخريب گنجينه يا همان موزه بابل به گوش مي رسد.
خبرنگار ايرنا پس از شنيدن تخريب بخشي از خانه خليليان و همچنين خبر در خطر بودن گنيجنه بابل كه ادعا مي شود هر دو وقفي هستند بر آن شد تا موضوع را از مسئولان ذيربط ازجمله ميراث فرهنگي و اداره كل اوقاف و امور خيريه مازندران پيگيري كند.
** تابع قانون هستيم
مدير كل اوقاف و امور خيريه مازندران در گفت وگو با ايرنا،گفت: در نشستي با حضورمدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران، روي اين موضوع بحث كرديم.
حجت الاسلام ستارعليزاده ، با بيان اينكه تابع قانون هستيم ادامه داد: در نشست با مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اعلام آمادگي كرديم اگر خانه خليليان ثبتي و قابل تعمير است، انجام شود.
وي اضافه كرد: اگر اين ساختمان ثبت ميراث فرهنگي است و قابليت تعمير نيز دارد، كارشناسان روي آن نظر مي دهند و خانه خليليان را تعمير مي كنند.
مدير كل اوقاف و امور خيريه استان مازندران در پاسخ به ديگر سوال ايرنا درباره گنجينه بابل، اظهار داشت: گنچينه بابل نيز يك موقوفه است و اوقاف نمي خواهد كاري روي اين ساختمان انجام دهد.
وي با تاكيد بر اينكه اين گنجينه قطعا ميراث فرهنگي است، افزود: اما اين موقوفه حوزه علميه است و حوزه علميه مي خواهد متولي آن باشد و اين حق قانوني حوزه علميه است.
عليزاده با انتقاد از نامه اي كه به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نوشته شده است، گفت: از دوستان خواهش مي كنم حداقل در نامه خود به مسئولان بالادستي بگويند كه اين وقف حوزه علميه است و در نامه خود ننويسند اوقاف موزه بابل را از دست ميراث فرهنگي بيرون كشيد.
وي ادامه داد: البته بحث هاي فراواني درباره گنجينه بابل وجود دارد كه در يك فرصت ديگر توضيح خواهم داد.
** 20 درصد از خانه خليليان سالم باقي ماند
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بابل نيز به خبرنگار ايرنا، گفت: روزي كه خانه خليليان را ثبت كرديم سرپا بود و اعلام كرده بوديم از هيئت امنا و اوقاف كسي وارد آن ساختمان نشود ، اما آنها بخش عظيمي از ساختمان را تخريب كردند.
التفات اباذري ادامه داد: به اوقاف گفته بودم اگر به ثبت اعتراضي است از ميراث فرهنگي شكايت كنيد تا بررسي شود و درصورت قبول شكايت تخريب را انجام دهيد؛ چون اين بنا ظرف 10 دقيقه تخريب مي شود اما بازسازي آن زمان بر است.
وي افزود: خانه خليليان را تخريب كردند و تنها 20 درصد اين خانه سالم باقي مانده و با پادرمياني دادستان بابل و يكي از نمايندگان شهرستان در مجلس نشستي برگزار و قرار شد تا بيست و پنجم اين ماه يك كارشناس از طرف اداره اوقاف، يك كارشناس از طرف ميراث فرهنگي و يك كارشناس از طرفين دوباره ساختمان را مرمت كنند.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و امور گردشگري شهرستان بابل در پاسخ به ايرنا كه چرا خانه خليليان زودتر به ثبت نرسيده است، گفت: از سال 89 اين موضوع در اداره كل ميراث فرهنگي استان مطرح بود و شايد اوقاف حق داشته باشد كه چرا خانه خليليان زودتر ثبت نشده است؛ اما سوال اينجاست چرا آنها بعد از اعلام ثبت بنا، دست به تخريب آن زدندو قبل از ثبت تخريب را شروع نكردند.
اباذري درباره ساختمان گنجينه بابل نيز گفت: چيزي كه در افكار عمومي وجود دارد با آنچه كه در واقعيت مي بينيم در تضاد و تعارض است، بخشي از گنجينه بابل اداري است و قراردادي با امضاي اوقاف، ميراث فرهنگي، حوزه علميه و شهرداري وجود دارد كه بايد به آن قرارداد رجوع كرد.

** هنوز سند وقفيت گنجينه بابل ارائه نشده است
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بابل با بيان اينكه اگر گنجينه بابل وقف حوزه علميه است بايد سند نشان داده شود، گفت: تاكنون سندي مبني بر وقفيت ارائه نشده است.
وي اضافه كرد: اوقاف مدعي است ميراث فرهنگي به تعهدش مبني بر پرداخت اجاره عمل نكرده است كه بايد بگويم از سال 93 كه رياست ميراث فرهنگي اين شهرستان را برعهده گرفتم هيچ سندي به بنده و اداره كل بابت پرداخت اجاره ارائه نشده است.
اباذري با تاكيد بر اينكه حرف زدن بايد براساس اسناد باشد، افزود: توپ شوت كردن به يكديگر در شان شهرستاني چون بابل نيست و متهم كردن افراد معنا ندارد و بهترين راهكار برگزاري نشستي با حضور طرفين است تا هركس سند خود را ارائه دهد و يك حكم نيز براي اين موضوع انتخاب كنند.
** خانه خليليان مرمت مي شود
نمانيده مردم بابل در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايرنا، از مرمت و بازسازي خانه مرحوم خليليان خبر داد و گفت: عصر پنجشنبه گذشته نشستي در دفتر بنده با حضور شهردار، رئيس اداره اوقاف و امور خيريه، رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بابل برگزار و در اين جلسه قرار شد كارشناسان مربوطه در راستاي بازسازي خانه خليليان جلسه اي داشته باشند.
حجت الاسلام علي اكبر ناصري ادامه داد: همه مسئولان ذيربط درباره اين موضوع به تفاهم رسيدند و پيگير آن هستيم تا اين جايگاه فرهنگي به هر روش ممكن احيا شود.
خانه خليليان بين دستان اداره كل ميراث فرهنگي و اوقاف و امورخيريه استان به اين سو و آن سو كشيده مي شود و گويي اوقاف كه خود را صاحب اين ملك مي بيند، توانسته بر ميراث فرهنگي غالب آيد و دست به تخريب اين اثر زيبا بزند؛ هرچند كه اظهارات اين مسئولان نويدبخش فردايي بهتر براي ميراث يك قوم و شهرستان است.
خانه قاجاري خليليان بابل ميراثي ماندگار از عهد قاجار محل برگزاري روضه و حضور علماي بزرگ از جمله مرحوم آيت الله بيكايي و مرحوم آيت الله هادي روحاني بود.
موزه بابل معروف به گنجينه بابل به عنوان تنها موزه مردم‌شناسي مازندران در ساختمان شهرداري سابق شهر كه در سال 1307 به عنوان بلديه (شهرداري) بنا شد، واقع گرديده است.
اين بنا در اسفند ماه ۱۳۷۴ با كاربري فرهنگي در اختيار سازمان ميراث فرهنگي مازندران قرار گرفت و در بهمن ماه سال ۱۳۷۵ پس از احيا و مرمت و باز پيرايي تحت عنوان موزه بابل گشايش يافت.
اين موزه با بخشهاي باستان‌شناسي، مردم‌شناسي و چوب به مدت ۴ سال داير بود و در سال ۱۳۷۹با مرمت اساسي شيرواني و زيرزمين آن در سال ۱۳۸۲به عنوان تنها موزه مردم‌شناسي مازندران شروع به كار كرد.ك4

 
میهن چت
 
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...