رفتن به مطلب

تجربه رانندگی با مرسدس AMG GTR مدل 2020


ارسال های توصیه شده

سال‏ هاست که نام AMG با مسابقات اتومبیلرانی و مدل‏ های ارتقا یافته مرسدس بنز از نظر فنی و ظاهری گره خورده است.
 

 
تجربه رانندگی با مرسدس  AMG GTR مدل 2020







به گزارش مجله ماشین / سال‏هاست که نام AMG با مسابقات اتومبیلرانی و مدل‏های ارتقا یافته مرسدس بنز از نظر فنی و ظاهری گره خورده است. در سال‏ های اخیر و با ادغام کامل AMG با دایملر، فعالیت‏های این شرکت بیش از پیش گسترده و خصوصاً با رونمایی از مدل SLS حضور این شرکت در بازارهای جهانی رشد بیشتری داشته است. با اعلام بازنشستگی SLS و جایگزینی آن با AMG GT در سال 2014 و معرفی مدل‏های مختلف از این خانواده، یک مدل بیش از همه توجه را به خود جلب می‏کند و آن GTR است. فرصتی مهیا شد تا ضمن آشنایی با AMG GTR، این تجربه ارزشمند را با شما خوانندگان مجله ماشین به اشتراک بگذاریم.




میراث‏دار شش دهه قهرمانی AMG

با گذشت بیش از دو دهه از معرفی CLK GTR توسط تیم AMG، کسب دو عنوان قهرمانی و نهایتاً تولید بسیار محدود این مدل به عنوان مدل جاده‏ ای، اینک توجه همه خودرو دوستان به قدم بعدی مرسدس بنز جلب شده و انتظار می‏رفت که مرسدس بنز فصلی تازه از تاریخ خود را آغاز کند. 
با گسترش فعالیت‏ های شرکت AMG و تولید موتورهای دست ساز برای مدل‏های تیراژ بالا از اوایل هزاره دوم میلادی، زمانی مناسب برای پاسخ به این چالش واقعی برای این شرکت فراهم شده بود. 
پاسخ شرکت اما اسطوره‏ای نبود جز مرسدس بنز SLS؛ خودرویی که تماما توسط مهندسین و تکنیسین‏های AMG ساخته شد و در ساخت آن حتی دیوید کولتهارد، قهرمان فرمولاوان نیز مشارکت داشت. 
پس از موفقیت جهانی مرسدس بنز SLS به عنوان اولین مدل تماماً تولیدی از این شرکت، زمان ارائه مدل جانشین فرا رسیده بود. در اواخر سال 2014 مرسدس از مدل AMG GT در نمونه‏های رودستر و کوپه رونمایی کرد و جالب‏تر آنکه این بار لوئیس همیلتون، قهرمان فرمولاوان تیم AMG نیز در بخش توسعه این مدل مشارکت داشت.
 

 
%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%20%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%AA%20%D9%87%D8%A7%20%D9%88%D8%B1%DA%98%D9%866.jpg




خشن ‏تر از همیشه 
AMG GT از لحاظ طراحی ویژگی‏ های نو آورانه و در عین حال شخصیت جسورانه‏ای را داراست. این کلاس تازه وارد توسط تیم خلاق گوردون واگنر (طراح ارشد مرسدس بنز از سال 2007) طراحی شده که طی این پروسه طراحان این مدل با آزادی عمل بیشتر و نگاهی آینده نگرانه در طراحی این کلاس نقش داشته ‏اند. 
اما از نکات ظاهری که GTR را نسبت به سایر هم خانواده آن یعنی GT و GTC متفاوت می‏سازد، کیت سپر عقب و جلو که جریان باد بیشتری به داخل موتور راه می ‏دهد، دیفیوزر عقب متفاوت، دریچه‏ های گلگیر جلو، بال عقب و آینه ‏های بغل ساخته شده از فیبرکربن و قسمت LED چراغ جلو ویژه مدل 2020 بوده که چهره خشن‏تری از اتومبیل را نشان می‏دهد. 
سایر مدل ‏های GT هر کدام به ترتیب با 11 تا 12 رنگ قابل سفارش عرضه می‏ شوند اما یک رنگ خاص GTR را از سایرین متفاوت می‏سازد که نمونه مشهور به AMG Green Hell Magno است. 
 

 
%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%20%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%AA%20%D9%87%D8%A7%20%D9%88%D8%B1%DA%98%D9%862.jpg




انتخاب این رنگ صرفاً یک تفاوت ساده یا اتفاق نیست. پیست نوربرگرینگ که به علت سرسبزی و گاهی مه غلیظ به جهنم سبز مشهور است، در حقیقت جایی است که مرسدس بنز GTR نه تنها بیشتر وقت توسعه خود را در آن صرف کرده بود، بلکه توانست زمان بی‏نظیر 92/7:10 را نیز ثبت کند. 
پس از کسب این موفقیت این رنگ به صورت اختصاصی برای همین مدل ارائه می‏شود؛ رنگی ویژه که به تنهایی یک آپشن 10 هزار دلاری به شمار می‏رود. 
در بخش رینگ نیز تنها سه انتخاب ویژه این مدل وجود دارد که همگی 19 اینچی در جلو و 20 اینچی عقب است اما این در حالی است که مدل‏های پایین‏تری مثل GTC شش انتخاب دارند. 

تجربه بی‏نظیر رانندگی
از نکاتی که شاید در اولین لحظات ارزیابی داخل کابین بنظر برسد، فضای کوچک آن است اما با توجه به طراحی ارگونومیک صندلی‏ ها و نزدیکی کنسول و دکمه‏ های کنترل کننده به راننده این فضا منطقی و راحت است.
صندلی‏های چرمی مشکی به همراه دوخت زرد رنگ کنار آن که همچنین در سایر قسمت‏های داشبورد و رودری‏ ها مشاهده می‏شوند، سقفی از جنس جیر و نیز روکش فیبرکربن مات روی کنسول، تلفیق زیبایی از یک خودروی اسپرت و لوکس را می ‏نمایاند. 
شایان توجه است که در مدل 2020 تغییراتی مانند صفحه نمایشگر 12 اینچی و فرمانی با طراحی و امکانات جدید و دو دکمه لمسی در نظر گرفته شده است که این خودرو را با سایر مدل‏ های مرسدس بنز همسو می ‏کند. 
پس از آغاز رانندگی با GTR به این موضوع پی بردیم که در ساخت این مدل سعی شده تا حد ممکن از مواد اولیه سبک‏تر استفاده گردد چراکه وزن سبک آن نسبت به سایر مدل‏های GT هویداست. 
 

 
%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%20%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%AA%20%D9%87%D8%A7%20%D9%88%D8%B1%DA%98%D9%868.jpg



تأثیر این کاهش وزن بر برخی امکانات رفاهی نیز حتی قابل مشاهده است چراکه بر خلاف سایر مدل‏ها که یازده بلندگو دارند این مدل تنها چهار اسپیکر ساخته شده از مواد سبک‏تر است. 
در سمت راست راننده و درست در وسط کنسول یک دکمه زرد رنگ به چشم می‏خورد که با استفاده از آن می‏توان کنترل کششی خودرو را در 9 حالت تنظیم کرد به صورتی که راننده امکان انتخاب مقدار کنترل پایداری را دارد.
برای مثال پس از انتخاب قسمت اول تنظیم، این خودرو از هرگونه لغزشی جلوگیری می‏کند که برای رانندگی روزانه یا در شرایط بارش بسیار مناسب است، اما در صورت تنظیم روی قسمت نهم قطعاً در هر پیچ امکان از دست رفتن کنترل وجود دارد چرا که این تنظیم برای شرایط پیست ایده‏ آل است.
 

 
%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%20%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%AA%20%D9%87%D8%A7%20%D9%88%D8%B1%DA%98%D9%864-1.jpg



بنابرین باتوجه به جاده باریک و پر پیچ و خم پیش رو تنظیمات آن را روی قسمت سوم قرار دادیم. برتری AMG GT نسبت به رقبای خود به ویژه از نظر فنی نیز مشهود است. قلب تپنده GTR موتور M178 هشت سیلندری با دو توربوشارژر و حجم 4 لیتری است که مجموعاً 577 اسب‏ بخار تولید کرده و می‏تواند حداکثر سرعت 318 کیلومتر برساعت را ثبت کند. 
این یعنی 108 اسب ‏بخار بیشتر از GT و 28 اسب‏بخار بیشتر از GTC، در حالی که سایر رقبا همانند پورشه 911 جی تی اس 450 اسب‏بخار قدرت دارند. GTR از گیربکس هفت سرعته اسپید شیفت بهره می‏برد که در همه شرایط، رانندگی لذّت‏بخش و هیجان ‏انگیزی را تضمین می ‏کند. 
از سری آپشن ‏های فنی این مدل می‏توان به ترمز سرامیکی کامپوزیتی اشاره کرد که دقیقاً نمونه استفاده شده در مدل‏ های ایمنی (Safety Car) مرسدس AMG در مسابقات فرمولاوان است. از دیگر روش‏های کنترل وضعیت رانندگی می‏توان به چند تنظیم اصلی راحتی، اسپرت، اسپرت پلاس و مسابقه اشاره کرد که می‏توان آن را از طریق دکمه با نمایشگر وضعیت روی فرمان خودرو تغییر داد. 
با انتخاب تنظیم راحتی، تعلیق، هندلینگ و صدای اگزوز باتوجه به سطح جاده در حالتی قرار می ‏دهد تا کمترین مزاحمت برای سرنشینان ایجاد شود؛ برای مثال از این تنظیم می‏توان در رانندگی طولانی مدت یا در بزرگراه استفاده کرد. 
اسپرت و اسپرت پلاس نیز برای جاده‏های خلوت‏تر با امکان مانور و لذّت رانندگی بیشتر و تنظیمات مسابقه برای شرایط پیست و صرفاً سرعت‏های با عملکرد بالا ساخته شده است. 
در این بخش نیز با انتخاب تنظیم اسپرت پلاس نه تنها از صدای بی‏نظیر و خالص سیستم اگزوز بهره‏مند شدیم بلکه دریافتیم عملکرد اسپرت پلاس در شتاب‏گیری صفر تا 100 فوق‏العاده 6/3 ثانیه‏ای GTR مؤثر بود. 
همچنین به لطف بال‏های پهن موجود در عقب و باله سپر جلو، خودرو هندلینگ بسیار دقیق و واکنشی سریع داشت که تاثیر آن به ویژه بر سر پیچ‏ ها قابل حس بود. 
 

 
%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%20%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%AA%20%D9%87%D8%A7%20%D9%88%D8%B1%DA%98%D9%865.jpg



شاید تنها نکته نه چندان جالب هنگام رانندگی با خودرو دید محدود راننده و وجود نقاط کور متعدد آن باشد. جالب اما در این مسیر با وجود سر و صدای ناشی از وزش باد، غرش موتور و منبع اگزوز، داخل کابین با توجه به سرعت بالا در حد قابل توجهی ساکت و راحت بود. 
در تمام طول این مسیر لذّت و هیجان بالای رانندگی با GTR بدون وزن سبک، تنظیمات مناسب رانندگی، طراحی آیرودینامیک و مهم‏تر از همه قدرت بالای موتور امکان‏پذیر نبود.

ارزیابی نهایی 
مرسدس بنز AMG GTR 2020 به لطف قدرت موتور قابل توجه 577 اسب‏بخاری و طراحی متفاوت نسبت به سایر اعضای خانواده AMG GT، برای عاشقان سرعت پیشنهاد جذابی است که با قیمت پایه 164 هزار دلار عرضه می‏گردد. 
شایان توجه است این نمونه که دارای تمام آپشن‏های ارائه شده در مدل GTR بوده، با قیمت 202 هزار دلار به فروش می‏رسد. حال با گذشت شش سال از عرضه اولین مدل AMG GT، باید دید مرسدس AMG در سال‏های آتی چگونه موفقیت‏های این مدل را به محصول بعدی منتقل خواهد کرد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...