SARDAR ارسال شده در 29 شهریور، 2020 اشتراک گذاری ارسال شده در 29 شهریور، 2020 سال هاست که نام AMG با مسابقات اتومبیلرانی و مدل های ارتقا یافته مرسدس بنز از نظر فنی و ظاهری گره خورده است. به گزارش مجله ماشین / سالهاست که نام AMG با مسابقات اتومبیلرانی و مدلهای ارتقا یافته مرسدس بنز از نظر فنی و ظاهری گره خورده است. در سال های اخیر و با ادغام کامل AMG با دایملر، فعالیتهای این شرکت بیش از پیش گسترده و خصوصاً با رونمایی از مدل SLS حضور این شرکت در بازارهای جهانی رشد بیشتری داشته است. با اعلام بازنشستگی SLS و جایگزینی آن با AMG GT در سال 2014 و معرفی مدلهای مختلف از این خانواده، یک مدل بیش از همه توجه را به خود جلب میکند و آن GTR است. فرصتی مهیا شد تا ضمن آشنایی با AMG GTR، این تجربه ارزشمند را با شما خوانندگان مجله ماشین به اشتراک بگذاریم. میراثدار شش دهه قهرمانی AMG با گذشت بیش از دو دهه از معرفی CLK GTR توسط تیم AMG، کسب دو عنوان قهرمانی و نهایتاً تولید بسیار محدود این مدل به عنوان مدل جاده ای، اینک توجه همه خودرو دوستان به قدم بعدی مرسدس بنز جلب شده و انتظار میرفت که مرسدس بنز فصلی تازه از تاریخ خود را آغاز کند. با گسترش فعالیت های شرکت AMG و تولید موتورهای دست ساز برای مدلهای تیراژ بالا از اوایل هزاره دوم میلادی، زمانی مناسب برای پاسخ به این چالش واقعی برای این شرکت فراهم شده بود. پاسخ شرکت اما اسطورهای نبود جز مرسدس بنز SLS؛ خودرویی که تماما توسط مهندسین و تکنیسینهای AMG ساخته شد و در ساخت آن حتی دیوید کولتهارد، قهرمان فرمولاوان نیز مشارکت داشت. پس از موفقیت جهانی مرسدس بنز SLS به عنوان اولین مدل تماماً تولیدی از این شرکت، زمان ارائه مدل جانشین فرا رسیده بود. در اواخر سال 2014 مرسدس از مدل AMG GT در نمونههای رودستر و کوپه رونمایی کرد و جالبتر آنکه این بار لوئیس همیلتون، قهرمان فرمولاوان تیم AMG نیز در بخش توسعه این مدل مشارکت داشت. خشن تر از همیشه AMG GT از لحاظ طراحی ویژگی های نو آورانه و در عین حال شخصیت جسورانهای را داراست. این کلاس تازه وارد توسط تیم خلاق گوردون واگنر (طراح ارشد مرسدس بنز از سال 2007) طراحی شده که طی این پروسه طراحان این مدل با آزادی عمل بیشتر و نگاهی آینده نگرانه در طراحی این کلاس نقش داشته اند. اما از نکات ظاهری که GTR را نسبت به سایر هم خانواده آن یعنی GT و GTC متفاوت میسازد، کیت سپر عقب و جلو که جریان باد بیشتری به داخل موتور راه می دهد، دیفیوزر عقب متفاوت، دریچه های گلگیر جلو، بال عقب و آینه های بغل ساخته شده از فیبرکربن و قسمت LED چراغ جلو ویژه مدل 2020 بوده که چهره خشنتری از اتومبیل را نشان میدهد. سایر مدل های GT هر کدام به ترتیب با 11 تا 12 رنگ قابل سفارش عرضه می شوند اما یک رنگ خاص GTR را از سایرین متفاوت میسازد که نمونه مشهور به AMG Green Hell Magno است. انتخاب این رنگ صرفاً یک تفاوت ساده یا اتفاق نیست. پیست نوربرگرینگ که به علت سرسبزی و گاهی مه غلیظ به جهنم سبز مشهور است، در حقیقت جایی است که مرسدس بنز GTR نه تنها بیشتر وقت توسعه خود را در آن صرف کرده بود، بلکه توانست زمان بینظیر 92/7:10 را نیز ثبت کند. پس از کسب این موفقیت این رنگ به صورت اختصاصی برای همین مدل ارائه میشود؛ رنگی ویژه که به تنهایی یک آپشن 10 هزار دلاری به شمار میرود. در بخش رینگ نیز تنها سه انتخاب ویژه این مدل وجود دارد که همگی 19 اینچی در جلو و 20 اینچی عقب است اما این در حالی است که مدلهای پایینتری مثل GTC شش انتخاب دارند. تجربه بینظیر رانندگی از نکاتی که شاید در اولین لحظات ارزیابی داخل کابین بنظر برسد، فضای کوچک آن است اما با توجه به طراحی ارگونومیک صندلی ها و نزدیکی کنسول و دکمه های کنترل کننده به راننده این فضا منطقی و راحت است. صندلیهای چرمی مشکی به همراه دوخت زرد رنگ کنار آن که همچنین در سایر قسمتهای داشبورد و رودری ها مشاهده میشوند، سقفی از جنس جیر و نیز روکش فیبرکربن مات روی کنسول، تلفیق زیبایی از یک خودروی اسپرت و لوکس را می نمایاند. شایان توجه است که در مدل 2020 تغییراتی مانند صفحه نمایشگر 12 اینچی و فرمانی با طراحی و امکانات جدید و دو دکمه لمسی در نظر گرفته شده است که این خودرو را با سایر مدل های مرسدس بنز همسو می کند. پس از آغاز رانندگی با GTR به این موضوع پی بردیم که در ساخت این مدل سعی شده تا حد ممکن از مواد اولیه سبکتر استفاده گردد چراکه وزن سبک آن نسبت به سایر مدلهای GT هویداست. تأثیر این کاهش وزن بر برخی امکانات رفاهی نیز حتی قابل مشاهده است چراکه بر خلاف سایر مدلها که یازده بلندگو دارند این مدل تنها چهار اسپیکر ساخته شده از مواد سبکتر است. در سمت راست راننده و درست در وسط کنسول یک دکمه زرد رنگ به چشم میخورد که با استفاده از آن میتوان کنترل کششی خودرو را در 9 حالت تنظیم کرد به صورتی که راننده امکان انتخاب مقدار کنترل پایداری را دارد. برای مثال پس از انتخاب قسمت اول تنظیم، این خودرو از هرگونه لغزشی جلوگیری میکند که برای رانندگی روزانه یا در شرایط بارش بسیار مناسب است، اما در صورت تنظیم روی قسمت نهم قطعاً در هر پیچ امکان از دست رفتن کنترل وجود دارد چرا که این تنظیم برای شرایط پیست ایده آل است. بنابرین باتوجه به جاده باریک و پر پیچ و خم پیش رو تنظیمات آن را روی قسمت سوم قرار دادیم. برتری AMG GT نسبت به رقبای خود به ویژه از نظر فنی نیز مشهود است. قلب تپنده GTR موتور M178 هشت سیلندری با دو توربوشارژر و حجم 4 لیتری است که مجموعاً 577 اسب بخار تولید کرده و میتواند حداکثر سرعت 318 کیلومتر برساعت را ثبت کند. این یعنی 108 اسب بخار بیشتر از GT و 28 اسببخار بیشتر از GTC، در حالی که سایر رقبا همانند پورشه 911 جی تی اس 450 اسببخار قدرت دارند. GTR از گیربکس هفت سرعته اسپید شیفت بهره میبرد که در همه شرایط، رانندگی لذّتبخش و هیجان انگیزی را تضمین می کند. از سری آپشن های فنی این مدل میتوان به ترمز سرامیکی کامپوزیتی اشاره کرد که دقیقاً نمونه استفاده شده در مدل های ایمنی (Safety Car) مرسدس AMG در مسابقات فرمولاوان است. از دیگر روشهای کنترل وضعیت رانندگی میتوان به چند تنظیم اصلی راحتی، اسپرت، اسپرت پلاس و مسابقه اشاره کرد که میتوان آن را از طریق دکمه با نمایشگر وضعیت روی فرمان خودرو تغییر داد. با انتخاب تنظیم راحتی، تعلیق، هندلینگ و صدای اگزوز باتوجه به سطح جاده در حالتی قرار می دهد تا کمترین مزاحمت برای سرنشینان ایجاد شود؛ برای مثال از این تنظیم میتوان در رانندگی طولانی مدت یا در بزرگراه استفاده کرد. اسپرت و اسپرت پلاس نیز برای جادههای خلوتتر با امکان مانور و لذّت رانندگی بیشتر و تنظیمات مسابقه برای شرایط پیست و صرفاً سرعتهای با عملکرد بالا ساخته شده است. در این بخش نیز با انتخاب تنظیم اسپرت پلاس نه تنها از صدای بینظیر و خالص سیستم اگزوز بهرهمند شدیم بلکه دریافتیم عملکرد اسپرت پلاس در شتابگیری صفر تا 100 فوقالعاده 6/3 ثانیهای GTR مؤثر بود. همچنین به لطف بالهای پهن موجود در عقب و باله سپر جلو، خودرو هندلینگ بسیار دقیق و واکنشی سریع داشت که تاثیر آن به ویژه بر سر پیچ ها قابل حس بود. شاید تنها نکته نه چندان جالب هنگام رانندگی با خودرو دید محدود راننده و وجود نقاط کور متعدد آن باشد. جالب اما در این مسیر با وجود سر و صدای ناشی از وزش باد، غرش موتور و منبع اگزوز، داخل کابین با توجه به سرعت بالا در حد قابل توجهی ساکت و راحت بود. در تمام طول این مسیر لذّت و هیجان بالای رانندگی با GTR بدون وزن سبک، تنظیمات مناسب رانندگی، طراحی آیرودینامیک و مهمتر از همه قدرت بالای موتور امکانپذیر نبود. ارزیابی نهایی مرسدس بنز AMG GTR 2020 به لطف قدرت موتور قابل توجه 577 اسببخاری و طراحی متفاوت نسبت به سایر اعضای خانواده AMG GT، برای عاشقان سرعت پیشنهاد جذابی است که با قیمت پایه 164 هزار دلار عرضه میگردد. شایان توجه است این نمونه که دارای تمام آپشنهای ارائه شده در مدل GTR بوده، با قیمت 202 هزار دلار به فروش میرسد. حال با گذشت شش سال از عرضه اولین مدل AMG GT، باید دید مرسدس AMG در سالهای آتی چگونه موفقیتهای این مدل را به محصول بعدی منتقل خواهد کرد. نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر تنظیمات بیشتر اشتراک گذاری ...
ارسال های توصیه شده
به گفتگو بپیوندید
هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .