رفتن به مطلب

آمپول پروژسترون چیست و چه نقشی در درمان بی نظمی های پریود و قاعدگی دارد؟


Maryam

ارسال های توصیه شده

چند روز بعد از تزریق آمپول پروژسترون پریود میشوم ؟

آمپول پروژسترون باعث تنظیم دوره های قاعدگی و پریودی استفاده می شود و عوارضی مانند جوش و سردرد و تورم در ناحیه تزریق دارد.

آمپول پروژسترون چیست و چه نقشی در درمان بی نظمی های پریود و قاعدگی دارد؟

آمپول پروژسترون برای درمان آمنوره و یا خونریزی های غیر طبیعی رحم که بدلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد میشود، تجویز می شود.تزریق پروژسترون نوعی هورمون زنانه است که برای جایگزین کردن هورمونی که بدنشان به اندازه کافی از آن تولید نمی کند، دریافت می شود.

 

در زنانی که باردار و یائسه نیستند، پروژسترون به احیای دوره های قاعدگی طبیعی که چندین ماه توقف شده است، کمک می کند.پروژسترون همچنین برای درمان خونریزی غیرطبیعی رحم هم به کار می رود که به دلیل سطح هورمون پایین و نه علل دیگر است (به عنوان مثال، فیبروئید، سرطان رحم).

آمپول پریودی

چرا آمپول پروژسترون در درمان بی نظمی های قاعدگی و پریود

برای درمان آمنوره، 5 تا 10 میلی گرم برای 6 تا 8 روز متوالی تزریق کنید. برای خونریزی عملکردی رحمی، 5 تا 10 میلی گرم روزانه برای شش روز انجام دهید.تزریق پروژسترون ممکن است با ضد قارچ آئول، ریفامایسین ها، مخمر جان، یا داروهای ضد تشنج، تداخل داشته باشد. تمام داروها و مکمل هایی را که استفاده می کنید، به پزشک خود بگویید.

تزریق پروژسترون در طول دوران بارداری توصیه نمی شود، زیرا ممکن است به جنین صدمه بزند، به خصوص در طول 4 ماه اول. اگر باردار هستید و یا فکر می کنید که ممکن است باردار باشید، به پزشک خود بگویید. این دارو وارد شیر مادر می شود. پس قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

بی نظمی پریود

پروژسترون برای قاعدگی و پریود نامنظم:

اغلب زنان در سن باروری خود چرخه قاعدگی بی قاعده ای دارند. اختلالات مغزی می تواند در سن بلوغ و یا زمانی آغاز شود که سن باروری یک زن به پایان برسد و به یائسگی نزدیک شود.

زمان های دیگر، چرخه های قاعدگی غیر عادی به دلیل شرایط پزشکی رخ می دهند که باعث عدم تعادل در هورمون های جنسی، مانند سندرم تخمدان یا بی اشتهایی می شوند. برای منظم کردن چرخه قاعدگی، پزشکتان می تواند پروژسترون را برایتان تجویز کند.

قاعدگی به هم ریخته

چرخه های پریودی و قاعدگی نامنظم:

در طول یک دوره طبیعی قاعدگی، غده هیپوفیز ترشح هورمون تحریک کننده فولیکول، یا FSH و هورمون لووتیونی یا LH را ترشح می کند. انتشار این هورمون ها، اعضای تولید مثل را برای تولید استروژن و پروژسترون، تحریک می کند.

این هورمون ها در چرخه حساسی قرار دارند که معمولاً 28 روزه است با این حال، مشکلات موجود در غده هیپوفیز ممکن است موجب ایجاد اختلال در پروژسترون، یا باعث افزایش یا کاهش استروژن شود و این، ممکن است منجر به خونریزی شدید، انحطاط، چرخه های قاعدگی کوتاه و یا دوره های قاعدگی شود.

تزریق برای پریود شدن

پروژسترون قاعده آور و تنظیم پریود:

پروژسترون، یک هورمونی است که توسط تخمدان ها در زمان تخمک گذاری، که حدود دو هفته از چرخه قاعدگی چرخه ای است، ترشح می شود. پروژسترون و استروژن مسئول تنظیم چرخه قاعدگی و تخمک گذاری هستند.

پروژسترون، یا شکل مصنوعی آن، اغلب به شکل قرص کنترل بارداری یا همراه با درمان جایگزینی استروژن برای اصلاح چرخه قاعدگی یا کاهش خونریزی شدید، به زنان داده می شود.

پروژسترون تجویزی:

در سال 2010 چهار شکل مختلف پروژسترون وجود داشتند که می توانند تجویز شوند:قرص، کرم، تزریق یا شیاف. براساس گزارش منابع بهداشتی زنان، قرص های پروژسترون در ظرف یک تا چهار ساعت به جریان خون جذب می شوند. شما باید این فرم را به همراه غذا بخورید، تا به جذب آن کمک کنید.

تزریق پروژسترون پایه روغنی دارد و به عضلات زده می شود. این میزان دارو ظرف 12 ساعت به اوج خود می رسد. شکل کرم عضلانی در عرض چهار ساعت جذب و اوج می گیرد و پوست، ظرف مدت یک روز در پوست جذب می شود.

آمپول روغنی پریود

ملاحظات پروژسترون برای پریود یا قاعدگی:

اگر بعد از رابطه جنسی، لکه بینی، خونریزی شدید، چرخه های کوتاه تر از 21 روز یا خونریزی بیشتر از هفت روز داشته اید، یک تست خون برای بررسی میزان هورمون شما در نظر میگیرند. بنا به گفته پزشکان، پروژسترون می تواند موجب بروز علائم بیماری هایی مانند افسردگی و تیروئید شود.

عوارض جانبی تزریق پروژسترون

تزریق پروژسترون به صورت عمومی موجود است. اثرات جانبی متداول در تزریق پروژسترون، عبارتند از:

_درد و ورم در محل تزریق

_حساسیت پستان

_سردرد

_افزایش یا کاهش وزن

_آکنه

جوش زدن

_تهوع

_افزایش موهای صورت و بدن

_ریزش موهای سر

_خواب آلودگی

_سرگیجه

عوارض تزریق پروژسترون

اگر با تزریق پروژسترون برای پریود این اثرات جانبی را داشتید، فوراً به پزشک خود بگویید:

_خونریزی / ترشحات غیرعادی واژینال

_توقف دوره های قاعدگی

_تومورهای سینه

_ورم مچ پا یا کف پاها

_تغییرات ذهنی / روحی (به عنوان مثال افسردگی،اضطراب)

افسردگی و ناراحتی

_لکه های سیاه روی پوست و یا صورت

_ادرار مکرر یا دردناک

_ادرار تیره

_زردی چشم ها و یا پوست

_درد شکم

_تهوع و استفراغ مداوم

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...