رفتن به مطلب

طرز تهیه چند نوع خمیر و نان


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

 انواع نان و خمیر

نان سوخاری بادامی

مواد لازم

آرد ۳ لیوان . شکر ۱ و نیم لیوان . کره ۱۷۰ گرم . بادام شیرین ۲۵۰ گرم . تخم مرغ ۳ عدد

زرده تخم مرغ ۱ عدد . بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری . نمک نوک قاشق چایخوری . اسانس وانیل چند قطره

طرز تهیه :

کره را از ۱ ساعت قبل در دمای اتاق قرار دهید تا نرم شود سپس داخل کاسه بریزید و شکر اضافه کنید ، مخلوط شکر و کره را با همزن بزنید تا کرم رنگ و یکدست شود سپس وانیل ، ۳ تخم مرغ کامل و ۱ زرده تخم مرغ را اضافه و مخلوط کنید.

آرد ، بکینگ پودر و نمک را مخلوط کنید و کم کم به مواد دیگر اضافه نمایید ، با قاشق مخلوط کنید تا مایه نان یکدست شود سپس بادام شیرین ها را اضافه نمایید.

ته سینی فر کاغذ روغنی بیندازید سپس مایه نان سوخاری را مانند نان باگت در مرکز سینی پهن کنید ( یا داخل قالب مستطیلی بریزید ) ، قالب را داخل فری که از قبل با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن کرده اید و گرم شده است به مدت ۱۵ – ۲۰ دقیقه قرار دهید تا نان ترد و طلایی شود.

پس از پخت نان را از فر خارج کنید و با چاقو نان را از طول برش های یک اندازه بزنید ( سرعت عمل بالا داشته باشید تا نان خشک نشود ) ؛ نان های برش خورده را ته سینی فر بچینید و مجدد ۵ دقیقه داخل فر قرار دهید تا سطح نان کاملا خشک و ترد شود سپس از فر خارج کنید ( این نان سوخاری ها برای مدت طولانی قابل نگهداری میباشند ).


اشترودل هات داگ

مواد لازم

آرد ۳ و نیم لیوان . تخم مرغ ۱ عدد . شیر ولرم ۱ لیوان . مخمر فوری ۳ قاشق چایخوری

شکر ۱ قاشق چایخوری . نمک ۱ قاشق چایخوری . روغن مایع ۱/۴ لیوان . هات داگ مقدار لازم

طرز تهیه :

مخمر و شکر را مخلوط کنید سپس شیر گرم را به مخمر اضافه کنید و هم بزنید تا خوب مخلوط شود ، تخم مرغ و نمک را مخلوط کنید و با چنگال بزنید تا کف کند سپس به مخلوط شیر و مخمر اضافه نمایید.

آرد را داخل کاسه ای بریزید و میان آن را گود کنید ، مخلوط تخم مرغی و روغن را در مرکز آرد بریزید و کم کم مخلوط کنید و ورز دهید تا خمیر نرمی بدست بیاید سپس خمیر را داخل کاسه ای که چرب کرده اید قرار دهید و روی آن را بپوشانید و به مدت ۲ ساعت در جای گرمی قرار دهید تا حجم خمیر دو برابر شود.

هات داگ ها را کمی در روغن تفت دهید تا طلایی شوند ، تکه هایی از خمیر بردارید و کمی بیشتر از طول هات داگ و به شکل مستطیل پهن کنید سپس هات داگ را در مرکز خمیر بگذارید ، اطراف خمیر را با فاصله های یکسان برش هایی بزنید.

برش ها را به صورت ضربدری روی هم قرار دهید تا شکلی مانند گیس بافت شود سپس با زرده تخم مرغ روی سطح خمیرها را برس بزنید تا پس از پخت طلایی شود ( در صورت تمایل میتوانید از کنجد و سبزیجات معطر برای روی خمیر استفاده کنید ).

ته سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید و خمیرها را داخل سینی بچینید ، ۱۵ دقیقه به خمیر استراحت دهید سپس داخل فری که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کرده اید و گرم شده است به مدت ۲۰ – ۳۰ دقیقه قرار دهید تا سطح نان ها برشته و طلایی شود ( پیشنهاد میشود در زمان پخت ۱ کاسه آب داخل فر قرار دهید تا نان ها تردتر شوند ).

پس از پخت اشترودل را از فر خارج کنید و برش بزنید سپس بهمراه سس گوجه فرنگی سرو کنید ( در صورت تمایل میتوانید در زمان پیچیدن هات داگ در خمیر مقداری سس گوجه فرنگی روی هات داگ ها بریزید ).


نان موز و گردو دارچینی

مواد لازم

آرد ۱ و نیم لیوان . موز ۳ عدد . گردوی خرد شده ۱/۳ لیوان . روغن ۱/۴ لیوان

تخم مرغ ۲ عدد . ماست ۱/۲ لیوان . شکر ۱/۴ لیوان . جوش شیرین ۱ قاشق چایخوری

نمک ۱/۲ قاشق چایخوری . پودر دارچین ۱/۲ قاشق چایخوری . اسانس وانیل چند قطره

طرز تهیه :

فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود ؛ داخل کاسه ای تخم مرغ ها ، ماست ، روغن ، شکر و وانیل را بریزید و بزنید تا یکدست شود سپس موزهای له شده را اضافه نمایید.

مواد خشک ( آرد ، جوش شیرین ، دارچین ، نمک ، گردوهای خرد شده ) را باهم مخلوط کنید و قاشق قاشق به مواد اضافه نمایید و با لیسک هم بزنید تا خمیر نرمی بدست بیاید.

ته قالب را چرب کنید یا کاغذ روغنی بیندازید سپس خمیر نرمی که تهیه کرده اید داخل قالب بریزید ، قالب را داخل فری که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کرده اید و گرم شده است به مدت ۳۰ – ۴۵ دقیقه ( بسته به نوع فر ) قرار دهید تا نان بپزد.

پس از پخت نان را از فر خارج کنید و اجازه دهید خنک شود سپس از قالب خارج کنید ، برای سرو نان را برش بزنید و روی ان مقداری عسل بریزید ( این نان را میتوانید تا چند روز داخل کیسه نایلونی نگهداری کنید ).


خمیر مخصوص تارت

مواد لازم

آرد ۲ لیوان . نمک ۱/۲ قاشق چایخوری . شکر ۱ قاشق چایخوری . کره سرد ۲۰۰ گرم . آب سرد مقدار لازم

طرز تهیه :

آرد ، نمک و شکر را داخل میکسر بریزید و مخلوط کنید سپس کره سرد را از یخچال خارج کنید و به تکه های کوچک خرد کنید و به مواد دیگر اضافه نمایید ( در صورتی که میکسر ندارید میتوانید از انگشتان دست برای مخلوط کردن مواد استفاده کنید ).

کمی مخلوط کنید تا آرد و کره به خورد هم بروند ، پس از اینکه تکه های کره کمی با آرد مخلوط شد چند قاشق آب سرد اضافه و مخلوط کنید تا مواد ترکیب شوند و حالت خرده نان به خود بگیرند.

خرده های خمیر را روی نایلون منتقل کنید و با نوک انگشتان دست کمی مخلوط کنید تا خمیر یکدست شود ( خمیر را ورز ندهید تا به روغن نیفتد ، در حدی که خمیر یکدست شود کافی است ) ؛ خمیر اماده را حداقل به مدت ۱ – ۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا سرد و سفت شود سپس برای تهیه تارت استفاده کنید ( پیشنهاد میشود خمیر یک شب داخل یخچال بماند )


خمیر مخصوص پای

موادلازم

آرد ۳ و نیم لیوان . کره ۲۲۰ گرم . آب سرد ۵ قاشق غذاخوری . زرده تخم مرغ ۲ عدد

آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری . نمک ۱ قاشق چایخوری . شکر ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه :

آرد را با شکر و نمک مخلوط کنید ، کره سرد و سفت را به تکه های کوچک برش بزنید و اضافه کنید سپس با نوک انگشتان دست مواد را باهم مخلوط کنید.

آب سرد ، آبلیمو و تخم مرغ را داخل کاسه ای بریزید و با چنگال بزنید تا یکدست شوند سپس این مخلوط را کم کم به خمیر اضافه و مخلوط کنید تا خمیر خودش را بگیرد.

در ادامه خمیر پای را روی سطح کار قرار دهید و از اطراف به طرف مرکز جمع کنید و فشار دهید تا ذرات خمیر به هم بچسبند ( این خمیر را زیاد ورز ندهید ، فقط تا اندازه ای خمیر را ورز دهید که مواد با هم مخلوط شوند ).

خمیر پای را پس از اماده شدن درون نایلون فریزر قرار دهید و حداقل به مدت ۵ ساعت داخل یخچال بگذارید تا آماده کار شود ( پیشنهاد میشود خمیر ۱ شب داخل یخچال بماند ).


نان سیر

مواد لازم

نان تست ۴ عدد . سیر تازه ۲ حبه . روغن زیتون به مقدارلازم

طرز تهیه :

روغن زیتون را با قلمو روی نان های تست بزنید به صورتی که تمام سطح نان ها به روغن اغشته شود سپس هر سیر را به ۲ قسمت تقسیم کنید و روی نان های روغنی را با سیر ماساژ دهید تا زمانی که احساس کنید نان بوی سیر با به خود کشیده است.

نان را در فر قرار دهید تا تست و طلایی شود سپس مصرف کنید ، میتوانید نان سیر را تکه تکه کنید و در انواع غذاها و خوراک ها استفاده نمایید ، همچنین میتوانید نان سیر تست شده را خرد کنید و به صورت پودر سوخاری برای انواع شنیسل ها و … بکار ببرید.


نان فنجانی پنیری

مواد لازم

آرد ۱ و نیم لیوان . روغن زیتون یا روغن مایع ۱/۳ لیوان . تخم مرغ ۱ عدد

شیر ولرم ۲/۳ لیوان . پنیر رنده شده ۱/۲ لیوان . نمک مقداری

طرز تهیه :

تخم مرغ را از ۱ ساعت قبل در دمای اتاق قرار دهید تا به دمای اتاق برسد ، فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود.

تخم مرغ ، روغن و شیر ولرم را داخل کاسه ای ای بریزید و با همزن بزنید سپس مخلوط آرد ، نمک و پنیر را اضافه کنید و مجدد بزنید تا یکدست شود ، قالب مخصوص کاپ کیک را چرب کنید و تا ۲/۳ هر قالب از مایه نان بریزید و داخل فر به مدت ۱۵ – ۲۰ دقیقه قرار دهید تا نان ها پف کرده و طلایی شوند ، پس از پخت نان ها را از فر خارج کنید ، ۱۰ دقیقه اجازه دهید نان ها کمی سرد شوند سپس سرو کنید.

نکته ها : از هر نوع پنیری که تمایل دارید میتوانید در تهیه این نان استفاده کنید.


خمیر هزارلا و شیرینی زبان

مواد لازم

۳۰۰ گرم آرد کاملا سفید
۱۵۰ گرم کره
یک عدد تخم مرغ
یک قاشق سوپخوری روغن مایع
یک دوم قاشق چایخوری جوهرلیمو
یک دوم قاشق چایخوری وانیل
یک قاشق چایخوری نمک
یک فنجان آب خنک

طرز تهیه 

در کاسه بزرگی آرد را بریزید. وسط آن را گود کرده و در ظرف دیگری تخم مرغ، روغن مایع، جوهرلیمو، آب و نمک را مخلوط کنید و آن

را به آرد اضافه کنید تا خمیر صاف یک دستی به عمل بیاید. خمیر را یک ساعت بگذارید، بماند تا جا بیفتد. روی سطح مسطحی آرد

پاشیده، خمیر را به قطر۲ سانتی متر به شکل مربع پهن کرده و کره را در وسط خمیر جای دهید و چهارگوش خمیر را روی کره

بکشید و با وردنه آرام آرام روی خمیر ضرباتی وارد کنید تا کره نرم شود. سپس خمیر را به ضخامت یک سانتی متر پهن کرده و آن را

شش لا، تا بزنید و در جای خنک بگذارید و پس از ۲۰ دقیقه خمیر را مجدداً پهن کرده و به قطر یک سانتی متری باز کنید و این بار

برعکس دفعه گذشته، عرض خمیر را طول خمیر قرار دهید و شش لا، تا بزنید و در جای خنکی بگذارید و باز بعد از۲۰ دقیقه عمل

دفعه گذشته را تکرار کنید و هر بار آرد اضافه روی خمیر را با برس کنار زده و ۶ بار خمیر را باز و بسته کنید و در دفعه آخر آن را به قطر

یک سانتی متر پهن کنید. شیرینی هایی که می توانید با این خمیر تهیه کنید عبارتند از: ناپلئونی، پاپیونی، زبان، قیفی، خامه ای و

ولوان.

طرز تهیه شیرینی زبان :

خمیرهزارلا را به شکل مربع یا مستطیل به قطر ۵/۱ تا ۱ سانتی متر باز کرده و با قالب شیرینی زبان، خمیر را قالب می زنیم و با

نوک کارد تیزی وسط خمیر را از طول برش ۲ سانتی می زنیم و سطح آنها را با شربت کارامل و تخم مرغ مخلوط شده ( شربت

کارامل: شکر را روی حرارت بخار آب ذوب کرده و تخم مرغ را به آن می افزاییم ) تزئین می کنیم و در سینی فرمی چینیم و آن را در

این شیرینی خوشمزه بایدبه مدت۲۰ دقیقه در دمای۲۴۰ درجه خته شود.

یاد آوری :

۱- در صورتی که جوهرلیمو خمیر بیش از حد معین شده مصرف شود، شیرینی زبان کج خواهد شد.

۲- داغ بودن زیادی فر باعث سوخته شدن سطح شیرینی ها خواهد شد و مغز آنها نپخته خواهند ماند.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...