رفتن به مطلب

طرز تهیه چند نوع دمنوش دارویی


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

خواص دمنوش پونه

گیاه پونه بادشکن، معرق، مدر و محرک است، دمنوش پونه برای درمان سرماخوردگی، زکام، سردرد، مشکلات گوارشی و گلودرد استفاده می‌شود؛ این دمنوش همچنین تاثیر بسزایی در رفع نفخ، تب خفیف، حالت تهوع، درد‌های قاعدگی و بی‌خوابی دارد.

پونه‌کوهی بی‌اشتهایی و ضعف معده را از بین می‌برد و سکسکه را تسکین می‌دهد. عصاره پونه سبب کاهش درد نیز می‌شود و برای درمان کبودی پوست باید از ضماد پونه استفاده کنید، پونه را برای ضدعفونی کردن زخم‌ها نیز به کار می‌برند.

طرز تهیه دمنوش پونه

برای تهیه دمنوش پونه، باید یک قاشق غذاخوری سرخالی از برگ یا گل پونه تازه یا یک قاشق چای خوری برگ پونه خشک‌شده را درون یک لیوان بریزید و یک فنجان آب جوش را به آن اضافه کنید سپس صبر کنید تا به مدت ۱۰ دقیقه دَم بکشد؛ روزانه ۲ تا ۳ بار این دمنوش را میل کنید.

موارد منع مصرف دمنوش پونه

استفاده از دمنوش پونه در برخی از افراد سردرد را تشدید می‌کند، مصرف زیاد پونه و دمنوش پونه باعث مسمومیت می‌شود.

باید توجه داشت که استفاده زیاد از پونه برای زنان باردار ممنوع است، زیرا موجب سقط جنین می‌شود.

طرز تهیه چند نوع دمنوش دارویی


 هل یک درمان فوری برای گلودرد و سرماخوردگی

هل برای درمان گلودرد بسیار موثر است؛ برای این منظور هل را باید با زنجبیل، دارچین و آویشن مصرف کنید.
هِل میوه‌ای کوچک با پوست تیره و دانه‌های خوشبوست. هل، میوه گیاهی از تیره زنجبیل‌هاست و انواع مختلفی مانند سیاه، سفید و سبز دارد. در این مطلب به برخی خواص این گیاه ‌اشاره می‎کنیم.

درمان گلودرد

هل برای درمان گلودرد بسیار موثر است. برای این منظور هل را باید با زنجبیل، دارچین و آویشن مصرف کنید. هل احتقان مجاری تنفسی را رفع و از بروز التهاب‌های شدید پیشگیری می‌کند. دمنوش هل به همراه کمی عسل نقش موثری در بهبود گلودرد دارد.
حفظ سلامت کلیه‌ها

هل مُدر (ادرارآور) است و به دفع کلسیم و اوره انباشته شده در کلیه‌ها کمک می‌کند. مصرف منظم هل تاثیر بسزایی در پیشگیری و بهبود بیماری‌های دستگاه ادراری همچون سنگ کلیه، نفریت (التهاب کلیه)، سوزش و تکرر ادرار دارد. هل همچنین برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری نیز استفاده می‌شود.

رفع بوی بد دهان

هل یک درمان خانگی بسیار موثر برای رفع بوی بد دهان است. جویدن دانه‌های هل بوی بد دهان را از بین می‌برد. عصاره هل با برخی باکتری‌های بیماری‎زای موجود در دهان مانند «استرپتوکوک موتانس» و «کاندیدا آلبیکانس» مقابله می‌کند. همچنین ماده اصلی موجود در روغن هل «سینِئول» نیز ضدعفونی ‌کننده‌ای قوی است.

خواص گوارشی هل

هل به هضم چربی‌ها کمک و مشکلات گوارشی را کمتر می‌کند؛ برای بهبود مشکلات گوارشی دمنوش هل با رزماری را مصرف کنید.
دفع سموم بدن
هل سرشار از منگنز است، بنابراین در دفع سموم بدن نقش موثری دارد؛ برای این منظور افراد باید روزانه یک فنجان دمنوش هل میل کنند.

تاثیر معجزه‌آسای هل در درمان سرماخوردگی

برای درمان سرماخوردگی‌های طولانی و مزمن باید هشت عدد هل، هشت عدد فلفل سیاه هندی، هشت عدد میخک، ۲ قاشق غذاخوری زنجبیل تازه و خرد شده را به همراه ۲ تکه چوب دارچین با هم مخلوط و این ترکیب را با یک لیتر آب جوش ۲۰ دقیقه دَم کنید، سپس این مخلوط را از صافی بگذرانید و میل کنید.

طرز تهیه دمنوش هل

برای تهیه این دمنوش باید پنج عدد دانه هل را آسیاب کنید و آن را همراه ۲ لیوان آب جوش در یک قوری بریزید. سپس ۱۰ دقیقه آن را روی شعله ملایم قرار دهید و پس از صاف کردن با کمی عسل میل کنید.

موارد منع مصرف دمنوش هل

افراط در مصرف هل در افرادی که طبع گرم دارند، مضر است همچنین ‌اشخاص دچار یبوست نیز باید کمتر هل مصرف کنند. مبتلایان به فشار خون، زخم معده و ورم پروستات نیز باید در مصرف آن محتاط باشند. استفاده زیاد از هل تپش قلب را افزایش می‌دهد همچنین مصرف زیاد هل برای روده‌ها نیز مضر است. بنابراین در صورت استفاده زیاد باید آن را با کتیرا میل کرد.مقدار مجاز مصرف هل یک مثقال است.طرز تهیه چند نوع دمنوش دارویی


دمنوش ضد آنفولانزا

دمنوش چای سبز،لیمو ترش و عسل همان دمنوش ضد آنفولانزای ماست. چای سبز جزو آن دسته از نوشیدنی هایی است که هر چه از خواص و کاربرد هایش بگوییم باز هم یک مورد دیگر می ماند که قطعا آن را جا انداخته ایم. اگر تو هم جزو افرادی هستی که چای سبز در برنامه نوشیدنی های روزانه ات قرار دارد بهترین کار ترکیب آن با عسل و لیمو ترش برای درست کردن یک معجون شفا بخش است.

لیموترش سرشار از ویتامین c بوده و التهابات را کاهش می ‌دهد، عسل هم که نیاز به گفتن ندارد چون معجزه آسا ترین خوراکی روی زمین محسوب می شود و در هر امری کاربرد دارد. مصرف منظم و روزانه خود چای سبز هم در پیشگیری از سرماخوردگی و حتی آنفولانزا موثر است. این نوشیدنی مانند یک واکسن عمل می کند و علاوه بر آنتی‌اکسیدان ‌های موجود در آن سیستم ایمنی بدن را هم تقویت کرده و از آن در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری ‌ها محافظت می‌ کند. عسل هم علاوه بر تمام فوایتد و خواص ضد باکتری که دارد مانند یک شربت ضد سرفه عمل کرده و بسیار برای درمان سرماخوردگی و گلو درد مناسب است.

معجون سحرآمیز در درمان سرماخوردگی

یک دمنوش فوق العاده برای درمان سرماخوردگی وجود دارد که حاوی موارد زیر است:

۲ لیوان آب

۱ عدد سیر

۳ سانتی متر زنجبیل تازه

۲ شاخه شوید تازه

۱ عدد لیموترش

۱ عدد چای کیسه ای سیاه

۱/۲ قاشق چای خوری زردچوبه

برای تهیه این معجون سحرآمیز باید آب را در قوری یا کتری برقی بریزیم تا جوش بیاید. سپس سیر را پوست کنده و له می کنیم. زنجبیل تازه را خورد کرده و همراه سیر به آب در حال جوش اضافه می کنیم. حالا شوید، زردچوبه، لیمو ترش و چای کیسه ای را داخل قوری بریز و بگذار چند ثانیه بجوشد. اجازه بده حدود پنج دقیقه با در بسته مواد داخل دمنوش دم بکشد و سپس گاز را خاموش کن. دمنوش را داخل فنجان بریز، کمی که از حرارت افتاد عسل را به آن اضافه کرده و نوش جان کن. این دمنوش سیستم ایمنی بدنت را تقویت کرده و حسابی آن را گرم می ‌کند که باعث درمان فوری سرماخوردگی می‌شود.

طرز تهیه چند نوع دمنوش دارویی

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...