رفتن به مطلب

نحوه تهیه کباب کوبیده ایرانی


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

نحوه تهیه کباب کوبیده ایرانی

در اینجا شما را با نحوه تهیه کباب کوبیده ایرانی آشنا می کنیم. کباب کوبیده یکی از غذاهای سنتی مشهور و مورد علاقه بیشتر ایرانیان است. کباب‌ها بر اساس دستورهای پخت مختلفی پخته می‌شوند. به همین دلیل است که در منوی غذای رستوران‌های ایرانی لیست بلندی از انواع کباب را مشاهده می‌کنید. در این مطلب می‌خواهیم در مورد نحوه گریل کردن کباب کوبیده که نوعی کباب با گوشت چرخ کرده است، صحبت کنیم.

در ایران انواع بسیار مختلفی از کباب گریل شده (روی منقل یا باربیکیو) وجود دارد. ایرانی‌ها از گریل اجاق گاز برای پخت کباب در خانه یا از سیخ‌های کوتاه یا بلند کباب‌پزی برای پخت آن در خارج از خانه استفاده می‌کنند این غذا را روی گرمای ملایم ذغال می‌پزند. قرن‌ها است که در ادبیات ایران به کباب اشاره می‌شود. حتی این غذا در خارج از ایران نیز شناخته شده است، طرفداران زیادی در دنیا دارد و با همین واژه به آن اشاره می شود.

مواد لازم برای پخت کباب کوبیده

  • 500 گرم گوشت چرخ کرده دنده بره
  • 500 گرم گوشت چرخ کرده راسته گوساله
  • 2 عدد پیاز متوسط رنده شده
  • 1 پر زعفران ساییده شده
  • نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه
  • نمک به مقدار کافی
  • سماق

نحوه تهیه کباب کوبیده ایرانی

ممکن است از خود بپرسید چرا کلمه ابرانی را در اسم این غذا به کار می بریم. علت آن این است که در سایر کشورها نیز با این اسم غذاهای دیگری درست می کنند. برخی نیز کباب کوبیده را غذای دیگری می دانند. به هر حال، طرز تهیه این کباب به شرح زیر است:

1. پیاز رنده شده را در صافی بریزید و آن را فشار دهید تا آب پیاز کاملاً گرفته شود.
2. زعفران ساییده شده را در یک لیوان قرار دهید و دو قطعه یخ کوچک با آن اضافه کنید. بگذارید یخ‌ها به آرامی آب شوند.
3. گوشت چرخ کرده بره و گوساله را در یک ظرف بزرگ با هم مخلوط کرده و کاملاً ورز دهید. سپس پیاز رنده شده، زعفران خیس خورده، فلفل و نمک را به آن اضافه کنید. مواد اضافه شده و گوشت را با هم مخلوط کرده و ورز دهید تا مانند خمیر نرم شود. سپس روی ظرف را با سلفون بپوشانید و آن را به مدت 2 تا 3 ساعت در یخچال قرار دهید.
4. ظرف را از یخچال بیرون بیاورید و آماده سیخ کردن کباب ایرانی شوید! یک ظرف آب سرد کنارتان قرار دهید. دستتان را با آب سرد مرطوب کنید. یک مشت از مایه کباب را بردارید و یک گلوله از آن درست کنید. یک سیخ آهنی پهن را برداشته و روی گلوله قرار دهید و شروع به پخش کردن گلوله گوشت روی سیخ کنید. برای این کار از انگشت شست و اشاره استفاده کنید. این کار را روی بقیه سیخ‌ها نیز انجام دهید.

نکات مهم:

  • بعد از آن که گوشت را روی سیخ پهن کردید، دو قسمت انتهایی آن را کمی بیشتر فشار دهید. این کار کمک می‌کند که گوشت به سیخ‌ها کاملاً بچسبد و در زمان گریل نیفتد.
  • ابتدا و انتهای گوشت پخش شده را از نوک سیخ و دسته آن کمی فاصله دهید تا به راحتی روی گریل قرار بگیرد.
  • ضخامت گوشت روی سیخ باید حدود 1 سانتی‌متر باشد.
  • سیخ‌های آماده شده گوشت را روی یک سینی قرار دهید و آن را با سینی فاصله دهید تا گوشت به سطح سینی برخورد نکند و سپس آن‌ها را برای مدتی در یخچال قرار دهید.

5. کباب‌های آماده شده را روی کباب‌پز قرار دهید. برای جلوگیری از جدا شدن گوشت‌ها و افتادن کباب‌ها بر روی آتش کباب‌پز، سیخ‌ها را به درستی بگردانید تا بتوانید آن‌ها را تنظیم کنید. این کار را چند دقیقه انجام دهید تا هر دو طرف کباب به یک اندازه سرخ شود. سپس می توانید بگذارید یک قسمت به طور کامل بپزد و گریل شود و پس از آن طرف دیگر آن را گریل کنید.

نکته مهم:

حتماً این دستور پخت را رعایت کنید. اگر صبر کنید تا یک طرف گوشت کاملاً گریل شود در حالی که طرف دیگر آن خام است، و سپس شروع به چرخاندن آن کنید، گوشت به سیخ نمی‌چسبد و از آن می‌افتد.

6. کباب کوبیده گریل شده را بین دو تکه نان قرار دهید و از سیخ به بیرون بکشید. اکنون می‌توانید از خوردن کباب کوبیده ایرانی و خانگی لذت ببرید.

نکات مهم در گریل کردن این غذا

  • گوشت را دو یا سه بار چرخ کنید. هر چه بیشتر گوشت چرخ شود، مایه کباب نرم‌تر و چسبنده‌تر می‌شود.
  • اصلاً به مایه گوشت زردچوبه نزنید! زردچوبه طعم کباب را عوض می‌کند.
  • اگر سیخ‌ های کباب تان نو و جدید است، بهتر است کمی آن‌ها را روی گرما قرار بدهید و سپس بعد از آن که خنک شد از آن‌ها استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است گوشت از روی سیخ‌ها بیفتد.
  • مایه کباب در این نوع کباب کوبیده باید یا فقط از گوشت بره باشد یا ترکیبی از گوشت بره و گوساله. نمی‌توانید فقط از گوشت گوساله استفاده کنید زیرا به اندازه کافی چربی ندارد.

کباب کوبیده را چگونه سرو کنیم؟

کباب کوبیده به همین صورتی که از روی منقل، باربیکیو یا گریل برداشته می شود، قابل سرو است!

هر فرهنگی شیوه خود را در سرو غذا دارد. فرهنگ غذای ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. ایرانی‌ها برای سرو کباب کوبیده به دو صورت زیر عمل می‌کنند:

  • آن را در یک دیس ریخته و به همراه نان لواش یا سنگک (نان سنتی ایرانی) سرو می‌کنند. هر فرد یک کباب را در بشقاب خود می‌گذارد، آن را به تکه‌های کوچک قطعه قطعه می‌کند، لای نان می‌گذارد و سپس آن را میل می‌کند.
  • کباب را با برنج سرو می‌کنند. ایرانی‌ها سرو کباب با برنج را چلوکباب می‌نامند. برای این روش نیاز به قاشق و چنگال برای میل کردن است. معمولاً آن را همراه با کره که به آرامی داخل گرمای ظرف غذا آب می‌شود می‌خورند. بر حسب ذائقه تان می‌توانید کره آب شده را روی برنج یا کبابتان بریزید.

نکته:

اکثر مردم برای بریدن کباب از قاشق و چنگال خود استفاده می‌کنند، نه از چاقو. اما اگر در رستوران هستید و کارد برایتان نیاورده‌اند، می‌توانید تقاضا کنید که یک کارد برایتان بیاورند.

می‌توانید کباب را با کمی سماق تزئین کنید و از سبزیجات رایج برای خوردن کباب یعنی ریحان و جعفری استفاده کنید. محبوب‌ترین چاشنی این غذا برای ایرانی‌ها گوجه کبابی شده است. اما چاشنی‌های دیگری مانند ماست، سبزی، لیمو (برای ریختن آب آن روی کباب) یا پیاز خام (که قطعه قطعه شده است) نیز وجود دارند.

محبوب‌ترین نوشیدنی که همراه کباب ایرانی یا چلوکباب سرو می‌شود، دوغ  است که با پودر نعناع خشک شده یا دیگر سبزیجات محلی نوشیده می‌شود.

اگر در ایران هستید، اصلاً مهم نیست که در کدام شهر یا منطقه هستید، چون این غذای ایرانی را در منوی تمامی رستوران‌ ها خواهید یافت. شک نکنید و آن را سفارش دهید. اگر دوست داشتید، که مطمئنا دوست دارید، می‌توانید مرتبا تجربه این طعم لذیذ را تکرار کنید و در خانه با خانواده یا دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید. معمولا به خانه هر کس که بروید، ادعا می کنند که آنها بهترین طرز تهیه کباب کوبیده ایرانی را بلد هستند. این به دلیل تنوع در نحوه درست کردن این کباب است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...