رفتن به مطلب

طرز تهیه مرصع پلو، بهترین غذای مجلسی ایرانی


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

طرز تهیه مرصع پلو

یک دیس مرصع پلوی شیرازی، زینت یک میز تزیین شده با غذاهای مجلسی ایرانی

باید طرز تهیه مرصع پلو را بیاموزید، چرا که یکی از بهترین غذاهای مجلسی ایرانی برای سرو کردن در مراسم رسمی یا مهمانی‌ها به خصوص در مراسم عروسی است. “مرصع” به معنی “نگین‌دار” و “پلو” به معنای برنج پخته شده است. در واقع، مواد اولیه رنگارنگ در این مخلوط پلوی ایرانی دلیل نام‌گذاری آن است.

تاریخچه این غذا که در بین شهرهای ایران، شیراز به آن معروف است، به دوران صفوی برمی‌گردد و در آن دوران بود که مرصع پلو برای نخستین بار پخته شد. در آن دوران، آشپزی ایرانی پیشرفتی قابل توجه داشت و این غذاهای مخصوص مراسم پا به عرصه وجود گذاشتند. شهر شیراز، شهر مبدأ این غذای ایرانی بود اما امروزه مرصع پلو در تمام ایران مشهور است و پخته می‌شود.

مواد لازم برای پخت مرصع پلو:

  • 5 پیمانه برنج (از حدود 2 ساعت قبل خیس خورده شود)
  • 800 گرم گوشت سینه مرغ بدون استخوان (بدون پوست)
  • 1 پیمانه خلال پسته
  • 1 پیمانه کشمش (به مدت 30 دقیقه در آب خیس شود)
  • 1 پیمانه خلال پوست پرتقال (شیرین و خشک شود)
  • 1 پیمانه زرشک (به مدت 30 دقیقه در آب خیس شود)
  • 2 قاشق چای‌خوری زعفران ساییده شده (در 4 الی 5 قطعه یخ کوچک خیس شود)
  • روغن مخصوص پخت و پز
  • نمک، شکر و پودر زردچوبه

نکته:

  • برای شیرین کردن خلال پوست پرتقال مرصع پلویتان، دستورالعمل زیر را دنبال کنید (منظور از شیرین کردن، آماده کردن خلال‌های پوست پرتقال به گونه‌ای است که طعم تلخ آن از بین برود):

یک قابلمه آب را بجوشانید. خلال پوست پرتقال را در آن بریزید. بگذارید 10 دقیقه بجوشد. سپس آب قابلمه را خالی کنید و دوباره این کار را ادامه دهید. بعد خلال پوست پرتقال را در آب سرد به مدت 1 یا 2 روز خیس دهید (تا طعم تلخ آن از بین برود). در ضمن، آب را 3 یا 4 بار عوض کنید. سپس آب پوست پرتقال‌ها را بگیرید و آن‌ها را در یک سینی پخش کنید تا خشک شود. به این ترتیب، پوست پرتقال شیرین شده را می‌توانید برای پخت هر کدام از غذاهای ایرانی استفاده کنید.

طرز تهیه مرصع پلو، غذای ایرانی:

1. آب برنج را خالی کنید و آن را در قابلمه آب جوش بریزید. کمی نمک به آن اضافه کنید و بگذارید نیم‌پز شود. سپس آب برنج را خالی کنید و با آب سرد آن را آب بکشید.
2. حدود 1 قاشق سوپ‌خوری روغن را کف یک قابلمه تفلون (نچسب) بریزید. وقتی روغن روی شعله متوسط گاز داغ شد، برنج آماده شده را به آن اضافه کنید. در قابلمه را بگذارید و بعد از حدود 5 دقیقه حرارت گاز را کم کنید (این کار کمک می‌کند تا ته‌دیگ بهتری درست شود). بگذارید برنج به آرامی دم بکشد تا نرم شود. در این مدت، زمان لازم برای آماده کردن دیگر مواد را دارید.
3. مرغ را به قطعات کوچک ببرید.

نکته:

  • می‌توانید برای پخت یک مرصع پلوی مجلسی از قسمت‌های دیگر مرغ هم استفاده کنید. تنها نکته این است که مرغ پخته شده باید بدون استخوان باشد.

4. پیاز را با حدود 3 قاشق سوپ‌خوری روغن روی حرارت ملایم بگذارید و سرخ کنید تا کمی طلایی شود. مقداری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید و بگذارید کمی دیگر روی حرارت تفت داده شود.
5. تکه‌های مرغ را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مرغ کمی قهوه‌ای طلایی شود. 2 تا 3 لیوان آب جوش، 1 قاشق چای‌خوری زعفران مایع و نمک به آن اضافه کنید. بگذارید تا زمانی که نرم می شود به پختن ادامه دهد.
6. مرغ را بیرون بیاورید و بگذارید خنک شد. سپس مرغ را ریش ریش کنید و آن‌ها را کنار بگذارید.
7. خلال بادام و پسته را به صورت جداگانه چند دقیقه روی دمای ملایم تفت دهید و سپس آن‌ها را کنار بگذارید.

نکته:

  • برای بهتر شدن طعم مرصع پلو، می‌توانید خلال بادام و خلال پسته را در ترکیب گلاب و کمی شکر حل شده در گلاب (طبق ذائقه‌یتان) از شب قبل خیس کنید.

8. در یک تابه، مقداری روغن را گرم کنید. قبل از این که کاملاً داغ شود، آن را از روی حرارت گاز بردارید. کشمش‌ها را به آن اضافه کنید. تا زمانی که گرمای روغن وجود دارد، کشمش‌ها را هم بزنید تا نرم شود. سپس آن را کنار بگذارید.
9. خلال پرتقال را با کمی شکر (طبق ذائقه ‌یتان) روی حرارت ملایم به مدت چند دقیقه تفت دهید. سپس آن را کنار بگذارید.
10. زرشک را با کمی شکر (طبق ذائقه ‌یتان) و 1 قاشق چای‌خوری زعفران مایع روی حرارت ملایم به مدت چند دقیقه تفت دهید. آن را کنار بگذارید.

نکته:

  • اگر طعم کره را دوست دارید می‌توانید برای آماده کردن این مواد، به جای روغن از کره استفاده کنید.

11. برنج را نگاه کنید و اگر آماده بود، زمان سرو مرصع پلوی شما رسیده است.

نحوه سرو مرصع پلوی مجلسی

2 پیمانه از برنج پخته شده را بردارید. آن را با باقی‌مانده زعفران مایع مخلوط کنید و برای تزئین کنار بگذارید. سپس نیمی از برنج پخته شده باقی مانده را در دیس بریزید. مرغ‌های ریش ریش شده را به عنوان لایه دوم روی پلو پخش کنید. روی مرغ‌ها را با لایه سوم برنج بپوشانید.

برای تزئین غذا، پلوی زعفرانی، خلال بادام و پسته، کشمش، خلال پوست پرتقال و زرشک را روی پلوی داخل دیس بریزید. سپس مقداری روغن یا کره آب شده روی آن‌ها بریزید. در واقع می‌توان گفت که تزئین مهم‌ترین قسمت سرو این غذای ایرانی ‌است، زیرا ظاهر بسیار جذابی برای آن ایجاد می‌کند، بخصوص برای مرصع پلو.

می‌توانید این غذای ایرانی را همراه با سبزی خوردن، سالاد کاهو و ماست سرو کنید. ته‌دیگ پلو و همچنین آب مرغ نیز می‌تواند در کنار این غذای ایرانی سرو شود.

حتماً طرز تهیه مرصع پلو را یاد بگیرید تا بتوانید این غذای مجلسی ایرانی را امتحان کنید و با خانواده و دوستان تان از خوردن آن لذت ببرید. مطمئنا حتی عاشق ظاهر زیبای آن نیز خواهید شد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...