رفتن به مطلب

پخت ماهی با چاشنی سیر ، سبزیجات خشک شده و روغن زیتون


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

پخت ماهی با چاشنی سیر و روغن زیتون و سبزیجات

پخت ماهی در کشور های مختلف دنیا به روش های مختلفی می باشد. به دلیل تنوع گونه های ماهی، دستور العمل های متفاوتی برای طبخ ماهی ذکر شده است.

چیزی که بسیاری از افراد را آزار می دهد، به گونه ای که حتی حاضر نیستند یک تکه از گوشت ماهی را تست کنند، بوی ماهی می باشد. بو گیری کردن ماهی، عامل بسیار مهمی در طبخ ماهی می باشد. باید تا جایی که امکان دارد در انتخاب چاشنی ها و مواد دقت کنید تا بتوانید به طور کامل بوی زحم ماهی را بگیرید. در ایران از ادویه های مختلفی برای ماهی استفاده می شود. من خودم آب نارنج را برای جلوگیری از بوی بد ماهی اضافه می کنم و آن را استراحت می دهم تا آب نارنج به داخل بافت ماهی نفوذ کند.

اما در این دستور العملی که می خواهم به شما آموزش بدهم، لازم نیست که ادویه ی ماهی و آب نارنج را به ماهی اضافه کنید. با یکسری موادی که همیشه در دسترس اند، می توانید ماهی را بوگیری کنید و طعم خوشایندی را ایجاد کنید. اگر کودک دارید و فرزندتان ماهی نمی خورد، با این روش می توانید کودکتان را ترغیب به خوردن ماهی کنید. زیرا ماهی دارای خواص بسیار زیادی است. و خوردن آن برای بدن توصیه می شود. و هوش کودک را بالا می برد.

ماهی گریل شده با تزیین

در اینجا من از استیک فیله ی ماهی که در فروشگاه ها به صورت آماده وجود دارد استفاده کردم، ولی اگر شما یک ماهی کامل دارید، لازم است که قبل از طبخ آن را تکه تکه کنید و آن را خوب بشویید و پس از خشک شدن چاشنی ها را اضافه کنید و بعد طبخ کنید. سعی کنید که هنگام طبخ، پوست ماهی را جدا کنید. اگر نتوانستید ایرادی ندارد.

“شوهر من خیلی به خوردن ماهی علاقه ای ندارد، اما وقتی که این دستور پخت را با موادی که در زیر ذکر کردم، برای او درست کردم، از خوردن ماهی استقبال کرد و بسیار خوشش آمد. پخت ماهی با این رسپی خیلی ساده است. اگر در منزل ماهی دارید بیایید شروع کنیم و با همدیگر ماهی درست کنیم”

مواد لازم برای پخت ماهی

2 حبه سیر، له شده (می توانید چرخ کنید و یا له کنید)

6 قاشق غذا خوری روغن زیتون

1 قاشق چای خوری پودر ریحان خشک شده

1 قاشق چای خوری نمک

1 قاشق چای خوری  پودر فلفل سیاه

1 قاشق غذا خوری آب لیموی تازه

1 قاشق غذاخوری جعفری ریز شده یا خرد شده

2 تکه فیله ی ماهی با اندازه ی متوسط (انتخاب نوع ماهی سلیقه ای است)

مقداری روغن برای سرخ کردن

مقداری جعفری و کلم قرمز خرد شده و لیمو ترش حلقوی شده برای تزیین (اختیاری)

پخت ماهی، با این دستور حدود 1/5 ساعت وقتتان را می گیرد.

ماهی پخته شده در فر

طرز پخت ماهی با چاشنی سیر و سبزیجات خشک شده و روغن زیتون

در یک کاسه ی استیل یا شیشه ای، سیر، روغن زیتون، ریحان خشک شده، نمک، فلفل، آب لیمو ی تازه یا معمولی و جعفری ریز شده را داخل کاسه بریزید و با یک قاشق خوب مواد را با هم دیگر مخلوط کنید.

فیله های ماهی را در یک ظرف کم عمق یا یک پلاستیک فریزر قرار دهید و موادی که آماده کردید را روی فیله های ماهی بریزید و با دست، خوب مواد را به سطح ماهی پخش کنید تا مواد به تمام سطح ماهی آغشته شود . حالا سر پلاستیک را گره بزنید و یا اگر داخل ظرف در دار ریختید، در ظرف را بگذارید و به مدت 1 ساعت ماهی را در یخچال قرار دهید، گاهی اوقات در یخچال را باز کنید و ماهی ها را جا به جا کنید.

برای طبخ دو شیوه وجود دارد: یا اینکه بر روی آتش ماهی را کبابی یا گریل کنید و یا اینکه در ماهی تابه با مقداری روغن سرخ کنید.

فیله های ماهی را از داخل پلاستیک و یا ظرف در بیاورید و مواد اضافی را دور بریزید. ماهی ها را داخل روغن سرخ کنید. هر دو طرف ماهی را خوب سرخ کنید. ماهی شما زمانی آمادست که به راحتی یک چنگال، داخل ماهی نفوذ کند. اگر می خواهید بر روی آتش کباب کنید، حتما آن را به سیخ بکشید و یا از تابه ی گریل استفاده کنید. پس از اینکه آماده شد، ماهی را داخل یک دیس یا بشقاب قرار دهید و آن را بر هر چیزی که دوست دارید تزیین کنید.

تزیین

ماهی را با مقداری جعفری خرد شده و کلم قرمز تزیین کنید. اگر در منزلتان ترشی کلم قرمز دارید، با ترشی تزیین کنید. حتی می توانید با برگ های ریحان و مقداری فلفل دلمه ای قرمز و لیمو ترش حلقوی شده ماهی را تزیین کنید.

تزیین ماهی با فلفل دلمه ای

نکته

میزان موادی که در دستور تهیه ی این سبک از پخت ماهی ذکر کردیم بسته به میزان طعمی که مد نظرمان بود، تعداد فیله ی ماهی و سبک پختی که انتخاب کردیم، کاملا متفاوت خواهد بود. اگر غذا را پر چاشنی تر و پر ادویه تر و ترد تر می پسندید و یا تعداد ماهی های بیشتری دارید می توانید مواد را به نسبت ماهی هایی که دارید بیشتر کنید. حتی اگر ماهی را برشته تر می پسندید، می توانید زمان پخت آن را در روغن بیشتر کنید.

اگر می خواهید ماهی را با روغن و بر روی اجاق گاز سرخ کنید، حتما بگذارید شعله ی گاز کم باشد تا ماهی به طور کامل مغذ پخت شود و فقط سطح آن سرخ نشود. البته این کار، زمان بیشتری می خواهد.

در صورت تمایل می توانید ماهی را با سس پستو، نوش جان کنید.

ارزش غذایی

در تعداد ماهی و موادی که در دستور ذکر شد: 554 کالری، 43.7 گرم چربی، 2.2 گرم کربوهیدرات، 36.3 گرم پروتئین، 62 میلی گرم کلسترول، 1259 میلی گرم سدیم وجود دارد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...