رفتن به مطلب

√|صنایع دستی مشهد|√


SARDAR

ارسال های توصیه شده

هنگام سفر به مشهد مقدس از صنایع دستی این شهر قافل نشوید، سفر به مشهد هم زیارت است و هم سیاحت، اما نباید این را فراموش کرد کهمشهد قطب صنایع دستی کشور نیز هست. صنایع دستی مشهد از سوغاتی های مشهوریست که در هنگام سفر با تور مشهد، هنگام گشت و گذار در مراکز خرید بزرگ مشهد می توان دید. سخت است صنایع دستی مشهد را دید و از آنها خرید نکرد. آوازه صنایع دستی مشهد هماننده مروارید خلیج فارس (جزیره کیش) در سرتاسر کشور پیچیده و این آوازه و شهرت بی دلیل نیست. این دست سازه های بسیار زیبا و فوق العاده می توانند یادگای بی مانند از سفر شما به مشهد باشند . از صنایع دستی اصیل و ویژه مشهد می توان به : گلیم بافی، فرش بافی، ارغوان بافی، سنگ تراشی، نمد بافی، سماور سازی، آینه کاری و از همه مهم تر فیروزه تراشی و سنگ تراشی اشاره کرد.

در مشهد سوغات چه بخریم و از کجا ارزان خرید کنیم ؟ بورس سوغاتی در مشهد 

در ادامه به توضیح بیشتر این دست سازه های هنری حاصل تلاش و زحمت کردم خوش ذوق و خوش سلیقه مشهد می پردازیم.

فرش مشهد
فرش صنعت دست مشهد – فرش مشهد از صنایع مشهوریست که در سرتاسر دنیا خوش آوازه است، قالی های مشهد بخصوص آثار دوران صفویه در اکثر موزه های سراسر دنیا هنر ایران را به نمایش گذاشته است. مشهد از مهم ترین مراکز فرش بافی و قالی بافی در ایران می باشد که با سفر به این شهر می توانید شاهد زیبا ترین فرش دستباف اگر قصد خرید فرش را دارید در بازار فرش مشهد می توانید زیباترین و مرغوب ترین فرش ها را پیدا کنید. در طول سفر به مشهد همچنین می توانید فرش مشهد را به عنوان یک یادگاری ماندگار و گرانبها تهیه کنید. راهنمای خرید فرش دستبافت مرغوب و اصل مشهد +
 
صنایع-دستی-مشهد-1
 
سلامتی رفیقی کِ اسم ما گوشه موبایلش خاک میخوره !
 
گلیم بافی مشهد
گلیم، صنعت دست مشهد – گلیم بافی از صنایع قدیمی مشهد است که از گذشته تا به حال زیبایی و اصالت خود را در میان ایرانیان حفظ کرده است. مشهد یکی از مراکز بافت گلیم است که در آن گلیم با الیاف مرغوب به همراه ذوق و سلیقه ای بی مانند بافته می شود. بسیاری از طرح های این گلیم ها الهام گرفته از طبیعت هستند و در نقش های متنوع حیوانی و طرح های هنری بافته می شوند. در مراکز صنایع دستی مشهد دو نوع اصلی گلیم به نام های سوماک و سوزنی به چشم می خورد.

تفاوت گلیم سوزنی و سوماک – تفاوت این دو نوع گلیم در این است که در گلیم های سوزنی با وجود داشتن گره یک بافته شبیه قالی هستند با این تفاوت که پرز ندارند.وجه اشتراک گلیم و بافته های سوزنی یا پیچ ها یا سوما ها نداشتن پرز است.

علاوه بر این به هنگام خرید گلیم مشهد می بایست به جنس آن نیز توجه کنید، چنس گلیم ها نیز متفاوت است، گلیم ها می تواند از جنس نخ پشمی، پنبه ای و یا کنفی باشند.
 
صنایع-دستی-مشهد-2
 
سلامتی رفیقی کِ اسم ما گوشه موبایلش خاک میخوره !
 
پوستین دوزی مشهد
پوست، صنعت دست مشهد – از دیگر صنایع دستی مشهور مشهد، دست سازهایی است از جنس پوست گوسفند است که به صورت ماهرانه و استادانه ای تزئین، رنگ آمیز و سوزن دوزی شده است.

مراحل ساخت این پوست های زیبا و گرانبهای مشهد به این صورت است : پوست های تازه گوسفند دباغی رنگ آمیزی (به شکل چرمی زرد رنگ ) شده و به صورتی نرم آماده می کنند، سپس به طرح و الگو مد نظر برش داده و با سوزن می دوزند. برای تزئین آن از هنر رنگ آمیزی و سوزن دوزی استفاده می کنند.

پوست های تزئین شده مشهد را می توانید در مراکز خرید مشهد به خصوص در بازارچه های طرقبه و شاندیز به یادگار تهیه کنید. از محصولات پوست مشهد می توان به پالتو، کلاه، شال گردن، پاپوش، دستکش، انواع سجاده، پا دری و ... اشاره کرد.
 
صنایع-دستی-مشهد-3
 

فیروزه تراشی مشهد
فروزه تراشی، صنعت دست مشهد – همانطور که می دانید معروفترین معدن های فیروزه در استان خراسان واقع شده و مشهد یکی از مهمترین مراکز تراش فیروزه در دنیاست. فیروزه سالها و قرن هاست که به دلیل چذابیت و خواص بسیار زیاد در میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است. در طول سفر به مشهد، زیبا ترین و خوش تراش ترین سنگ های فیروزه را می توانید پیدا کنید، گردنبند، انگشتر، دستبند و یا گوشواره های فیروزه یکی از بهترین سوغاتی های مشهد است که می توانید در مراکز خرید مشهد، به خصوص در بازار رضای مشهد پیدا کنید. زیبایی زیورآلات فیروزه مشهد شما را حتما حیرت زده خواهد کرد. 
 
صنایع-دستی-مشهد-4
 

سنگ تراشی و هرکاره تراشی مشهد
سنگ تراشی، صنعت دست مشهد – از قدیمی ترین و البته اصیل ترین صنایع دستی مشهد است که قدمت آن به قرن 14 ام برمیگردد، حتی تماشای قلم کاری کردن و طرح و نقش انداختن بر روی دیگ ها و ظروف سنکی بسیار جذاب است. هز چقدر که از زیبایی و جذابیت این ظروف سنگی بگوییم باز کم است، این ظروف سنگی از سنگ «سرپانتین» ساخته شده و دارای جنسی نرم و ضربه پذیر است، این دیگ ها در برابر آتش مقاوم هستند و پخت غذا به دلیل طبخ ملایم لذیذتر است. 

دیزی های سنگی مشهد در دو نوع هستند :

دیزی های سنگی استوانه ای که تک نفره و یا دو نفره هستند و نوعی دیگر برای تعداد بیش تر از دو نفر ساخته شده و قابلمه سنگی و یا هر کاره نام دارد. 
 
صنایع-دستی-مشهد-5
 
سلامتی رفیقی کِ اسم ما گوشه موبایلش خاک میخوره !
 
نمد بافی مشهد
نمد، صنعت دست مشهد – نمد که جنسی از پشم گوسفند است، از دیگر صنایع دستی مشهد است. نمد دارای خواص درمانی بسیاریست و در میان افرادی که به روماتیسم و استخوان درد مبتلا هستند از محبوبیت خاصی برخوردار است. در طول سفر به مشهد به هنگام گشت و گذار در امکان دیدمی مشهد حتما فروشگاه های صنایع دستی مشهد را خواهید دید. در این فروشگاه ها می توانیید لباس ها، قالیچه و یا حتی تشک نمدی تهیه کنید.

درست کردن محصولات نمدی بسیار سخت و طاقت فرساست : پشم را بعد از تمیز کردن و رنگرزی، حلاجی می کنند، سپس پشم آماده رفتن به مرحله نمد مال است، در این مرحله به کمک دست و پا نمد را روی زمین می غلطانند که این مرحله و در حین کار کف و صابون هم اضافه می کنند. در نهایت پشم بصورت نمد در می آید.
 
صنایع-دستی-مشهد-6
 

ارغوان بافی مشهد
ارغوان بافی، صنعت دست مشهد - طرقبه مشهد در زمینه بافت سبد شهرت دارد، این سبد ها از چوب درخچه خودرویی در طرقبه بافته می شود، چوب ها از اواسط بهار تا اواخر پاییز جمع آوری شده و از خیس و مرطوب نگه داشتن توسط هنرمندان بافنده این را بصورت تار و پود در هم یافته و هنری به نام ارغوان بافی خلق می کنند. تقریبا در همه فروشگاه های صنایع دستی مشهد می توانید ارغوان کاری را ببینید و از آن خریداری کنید، اما در بازار هیا صنایع دستی شاندیز و طرقبه تنوع و گوناگونی این محصولات به اوج خود می رسد.

ارغوان بافی به این گونه است که پس از جمع آوری، ابتدا ترکه ها در محیطی خیس و مرطوب گذاشته شده و سپس به شکل سبد و کالاهای تزئینی بافته می شوند. 
 
صنایع-دستی-مشهد-7
 

سماور سازی مشهد
سماور، صنعت دست مشهد – در طول سفر به مشهد سماور های دست ساز با طرح های سنتی وبسیار زیبایی را خواهید دید، در هنگام گشت و گذار و بازدید از صنایع دستی مشهد سماوردستساز مشهد توجه شما را حتما جلب خواهد کرد.
 
صنایع-دستی-مشهد-8
 

آینه کاری مشهد
آینه کاری، صنعت دست مشهد - به محض ورود به مشهد و زیارت حرم مطهر آقا اما رضا علیه السلام آیینه کایر زیبای حرم شما را حتما متحیر خواهد ساخت، امکان ندارد کسی به مشهد بروید و محو تماشای آیینه کاری های ازیبای این شهر نشود. 
 
صنایع-دستی-مشهد-9
 

 

image.gif

image.gif

image.gif

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...