رفتن به مطلب

عجایب و شگفتی‌های دنیای زیر آب


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

زیر آب دنیای باورنکردنی و جذابی وجود دارد. در طول سال‌ها آن‌ها که نسبت به این جهان جذاب کنجکاو بودند و اندک دل و جراتی داشتند، دل به اعماق دریا زدند و آنچه دیدند دنیای کاملا جدیدی بود که شگفتی‌هایش باعث می‌شد بیشتر غواصی کنند و مناظری باورنکردنی‌ ببینند. به شما پیشنهاد می‌کنیم ادامه این گزارش را نخوانید، چون ممکن است با خواندن آن دل‌تان بخواهد که لباس غواصی برای خودتان دست و پا کنید و دل به دریا بزنید. همه ما درباره عجایب هفتگانه‌ای که روی زمین وجود دارد، چیز‌هایی شنیده‌ایم، اما شاید چیزی درباره عجایب هفتگانه‌ای که زیر آب وجود دارد، نشنیده باشید. سال ۱۹۸۹ «CEDAM International» که یک انجمن بین‌المللی در حوزه غواصی است تصمیم گرفت لیستی ارائه کند که در آن مکان‌های درخشان زیر آب را مشخص می‌کرد. در ادامه قصد داریم برخی از این عجایب هفتگانه را به شما معرفی کنیم.

صخره مرجانی، بلیز
 
عجایب و شگفتی‌های دنیای زیر آب

صخره مرجانی چشمگیری مانند نواری در ساحل اقیانوس اطلس واقع در دریای کارائیب حدود ۳۰۰ متر از ساحل در شمال کشور بلیز و حدود ۴۰ کیلومتر در جنوب را فرا گرفته است. بلیز کشوری در شمال‌غربی مکزیک است که در شرق دریای کارائیب قرار دارد. این صخره با توجه به زیبایی شگفت‌انگیز و اکوسیستم‌های متنوعش، یکی از معجزات زیر آب جهان شناخته می‌شود. این صخره از مرجان‌های زیبا، ماهی‌های بی‌شمار و بی‌مهرگان تشکیل شده است. اکثر گونه‌های مرجانی که درحال ایجاد صخره‌ها هستند، در آب‌های روشن دریای بلیز زندگی می‌کنند.
 
عجایب و شگفتی‌های دنیای زیر آب
 
این بهشت شگفت‌انگیز خانه لاک‌پشت‌ها، کوسه‌ها، پروانه‌ماهی‌ها و بسیاری از موجودات دریایی دیگر است. در این منطقه گونه‌های خطرناکی مانند تمساح آمریکایی زندگی می‌کنند. اینجا یکی از اکوسیستم‌های متنوع جهان است که در آن بیش از ۷۰ گونه مرجان‌های سخت، ۳۶ گونه مرجانی نرم، ۵۰۰ گونه ماهی و ۳۵۰ قارچ و همچنین انواع مختلف اسفنج‌ها و کرم‌های دریایی زندگی می‌کنند. با این وجود، اکثر دانشمندان بر این باورند که تنها ۱۰ درصد از گونه‌هایی که در این اکوسیستم زندگی می‌کنند، کشف شده‌اند.
دریاچه‌های عمیق، اکوادور
 
عجایب و شگفتی‌های دنیای زیر آب

به دریاچه‌های عمیق، دریچه‌های هیدروترمال یا دریچه‌های آب گرم هم گفته می‌شود. آن‌ها در سطح سیاره زمین قرار دارند و به دلیل انرژی گرمایی زمین تولید می‌شوند. در مناطق مختلف زمین قرار دارند، اما نخستین دریچه هیدروترمالی که مورد مطالعه قرار گرفت و معروف‌ترینش در شرق جزایر گالاپاگوس در اکوادور قرار دارد. این دریچه‌ها معمولا در امتداد ارتفاعات میانه اقیانوس در مکان‌هایی ایجاد می‌شوند که ساختار متفاوتی دارند. در چنین شرایطی انرژی گرمایی زیادی ایجاد می‌کند که عمدتا آب دریا با فشار و دمای بالا از آن خارج می‌شود. دریچه‌های هیدروترمال جزایر گالاپاگوس معمولا بیش از دوهزار و ۴۳۸ متر عمق دارند.
 
عجایب و شگفتی‌های دنیای زیر آب
 
دریچه‌های هیدروترمال جریان‌های آب ظاهری هستند که به سرعت با مواد معدنی مختلف مانند منگنز، مس، روی، آهن، انیدریت معدنی و سولفید‌ها مخلوط می‌شوند. آب ظاهری در دمای بالا می‌تواند به ۴۰۰ درجه سانتیگراد برسد. زندگی موجودات زنده‌ای که در ناحیه اطراف دریچه‌های هیدروترمال قرار دارند، فقط به منابع تولید شده توسط دریچه‌های هیدروترمال بستگی دارد. اولین پیوند در زنجیره غذایی این سیستم یک باکتری شیمیایی شبیه‌سازی است که از ترکیبات گوگرد مانند سولفید هیدروژن و انرژی گرمایی زمین برای تولید انرژی و مواد آلی استفاده می‌کند.
شمال دریای سرخ، اردن
 
عجایب و شگفتی‌های دنیای زیر آب

شمال دریای سرخ یکی از زیباترین مناطق زیردریایی جهان است. گاهی اوقات باغ عدن (بهشت زمینی) زیر آب نامیده می‌شود که توسط انجمن جهانی غواصان یکی از هفت عجایب جهان زیر آب شناخته می‌شود. دریای سرخ یک ورودی نمکی از اقیانوس هند است که بین آسیا و آفریقا قرار دارد. این کانال بزرگ طبیعی حدود ۱۹۰۰ کیلومتر طول دارد، عرض آن بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر و عمقش حدود ۵۰۰ متر است. آب آن بعضی اوقات کمی قرمز می‌شود که علت آن شکوفایی نوع خاصی از میکروارگانیسم‌های شناخته‌شده به‌عنوان جلبک قرمز است. شمال دریای سرخ توسط سواحل بیابانی احاطه شده که یکی از بزرگ‌ترین سواحل ماسه‌ای جهان است. با این حال، با وجود ظاهر بیابانی، یکی از اکوسیستم‌های شگفت‌انگیز زیر آب این سیاره است و خانه بسیاری از گونه‌های مرجانی زیبا و طیف وسیعی از گونه‌های ماهی منحصربه‌فرد است.
 
عجایب و شگفتی‌های دنیای زیر آب
 
دریای سرخ شمالی دارای هزار نوع ماهی، بیش از هزار گونه بی‌مهرگان و حدود ۴۰۰ نوع مختلف مرجان است. تقریبا ۱۰ درصد از این گونه‌ها دارای اندام هستند. آب این دریا سالم‌ترین نمک جهان را دارد و میزان شوری آن بین ۳.۶ تا ۸.۳ درصد متغیر است. از سوی دیگر، میزان جزر و مد دریای سرخ شمالی ۶۰ سانتیمتر است. دمای منطقه دریا سرخ شمالی در تابستان حدود ۲۶ درجه سانتیگراد است، در حالی که دمای متوسط آب ۲۲ درجه سانتیگراد است. یکی از معروف‌ترین بخش‌های دریای سرخ شمالی، خلیج عقبه است که یکی از مکان‌های موردعلاقه در جهان برای غواصی است. این منطقه پر از مرجان‌های شگفت‌انگیز و تنوع ماهی بزرگ است. همچنین کشتی‌های زیادی وجود دارند که محیط ایده‌آلی را برای موجودات دریایی فراهم می‌کنند. بعضی از باستان‌شناسان بر این باورند که خلیج عقبه جایی بود که دریا توسط حضرت موسی (ع) به اذن خدا شکافته شد تا او و قومش از آن عبور کنند، البته این نظریه هنوز ثابت نشده است.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...