رفتن به مطلب

سئو (SEO) یا بهینه سازی موتورهای جستجو چیست؟


ارسال های توصیه شده

سئو (SEO) یا بهینه سازی موتورهای جستجو چیست؟

  •  
سئو یا SEO برای متورهای جستجو چیست؟ سئو یا بهینه سازی برای متورهای جستجو چیست؟
 
 
 
 
 
راهنمای مطالعه
  1. سئو چیست؟
  2. سئو چگونه عمل می کند؟
    1. اما در پشت پرده این نتایج جادویی چه می گذرد و چگونه ترتیب آن ها مشخص می شود؟
    2. اما آیا برای اینکه رتبه بالاتری در نتایج جستجو داشته باشیم باید از الگوریتم های پیچیده اطلاع داشته باشیم؟
    3. سئو درون سایتی (On-Site SEO)
    4. سئو برون سایتی (Off-Site SEO)
  3. روش های مختلف سئو
    1. سئو کلاه سفید:
    2. سئو کلاه سیاه:
    3. سئو کلاه خاکستری:
  4. چرا سئو اهمیت بالایی دارد؟

نگاهی به زندگی خودمان هم که بیندازیم می بینیم که تقریبا برای حل هر مشکلی یا رفع هر نیازی، دست به دامان غولی بزرگی به نام گوگل می شویم.

اگر بخواهیم از قیمت روز دلار مطلع شویم، به راحتی در گوگل کلمه “قیمت دلار” را جستجو می کنیم و در کسری از ثانیه به نتیجه میرسیم. اگر سوالی ذهنمان را مشغول کند به هر روش یا زبانی جستجو میکنیم تا بالاخره به جواب میرسیم.

چه بخواهیم قبول کنیم چه نه، این گوگل است که در نهایت راه مناسب را برای انجام کاری یا یافتن پاسخی برای سوال هایمان به کمک ما می آید.

پس بیایید ببینیم با سئو (SEO) چه می توان کرد و چگونه سئو کنیم!

سئو چیست؟

Rand Fishkin مدیر عامل MOZ، تعریف سئو را اینگونه بیان میکند:

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو، عمل افزایش کمیت و کیفیت ترافیکی است که شما از طریق موتورهای جستجو دریافت می کنید.

 
 
 

خب به زبانی ساده اگر بخواهیم بگوییم، سئو یعنی هر کاری که شما انجام دهید که وب سایت شما در جستجو کلمات کلیدی مرتبط، رتبه بالاتری به دست آورد.
نتیجه آن هم این است که ترافیکی مناسب و هدفمند به سمت وب سایت شما می آید.

سئو چگونه عمل می کند؟

احتمالا تصوری که از یک موتور جستجو مانند گوگل دارید وب سایتی است که شما سوال یا نیاز خود را در نوار جستجوی آن تایپ می کنید و در کسری از ثانیه هزاران نتیجه از وب سایت های مختلف نشان می‌دهد که ظاهرا فقط ۵-۶ نتیجه اول برای شما کاربردی است و بقیه شاید نتایج کم اهمیت تر هستند که تطابقی دقیقی با خواسته شما ندارند.

زمانی که عبارتی را در گوگل جست و جو می‌کنید و در کسری از ثانیه، هزاران نتیجه از وب‌سایت‌های مختلف در نتایج ظاهر می‌شوند. زمانی که عبارتی را در گوگل جست و جو می‌کنید و در کسری از ثانیه، هزاران نتیجه از وب‌سایت‌های مختلف در نتایج ظاهر می‌شوند.

اما در پشت پرده این نتایج جادویی چه می گذرد و چگونه ترتیب آن ها مشخص می شود؟

در حقیقت صدها فاکتور مختلف برای مرتب سازی نتایج توسط موتورهای جستجو درنظر گرفته می شوند و اینکه چگونه تمام این فاکتورها برای تمام صفحات وب تجزیه و تحلیل می شوند و در نهایت خروجی از هزارن لینک به شما نمایش داده می شود حاصل از تجزیه و تحلیل الگوریتم های بسیار پیچیده ای است که طی ده ها سال توسط بهترین متخصصان دنیا توسعه پیدا کردند تا نیاز مخاطبان را به بهترین شکل پاسخ دهند.

اما آیا برای اینکه رتبه بالاتری در نتایج جستجو داشته باشیم باید از الگوریتم های پیچیده اطلاع داشته باشیم؟

جواب ساده به این سوال خیر است؛ فاکتورهایی زیادی برای بهبود رتبه و کیفیت صفحات وب وجود دارند که با بهینه سازی آن ها می توان بدون اطلاع از جزئیات الگوریتم های جادویی گوگل، رتبه بهتری در نتایج جستجو به دست آورد.
این فاکتورها به دو بخش کلی درون سایتی (On-Site) و برون سایتی (Off-Site) تقسیم می شوند:

سئو درون سایتی (On-Site SEO)

سئو درون سایتی یا On-Site SEO بخش پایه ای و ضروری بهینه سازی است که قبل از هر اقدام دیگری باید به طور کامل و اصولی انجام شود تا پروسه بهینه سازی برون سایتی به مراتب ساده تر شود. سئو On-Site شامل بهینه سازی مجموعه فاکتورهایی است که مستقیما از درون وب سایت قابل کنترل هستند. این فاکتورها به طور خلاصه شامل موارد زیر هستند:

  • انتخاب عنوان ها و زیر عنوان های مناسب
  • متا تگ ها
  • محتوای بهینه و ساختارمند
  • URLهای استاندارد
  • ساختار HTML استاندارد
  • استفاده از attribute های مناسب در تگ های HTML
  • ارتباط لینکی صفحات داخلی
  • ایجاد دسترسی آسان به تمام بخش های وب سایت
  • سرعت لود مناسب صفحات
  • طراحی واکنشگرا (Responsive)
  • و …

اگر مایلید اطلاعات جامع تری درباره بهینه سازی درون سایتی کسب کنید مقالات سئو را مطالعه کنید.

سئو برون سایتی (Off-Site SEO)

سئو برون سایتی یا Off-Site از اهیمت ویژه ای برخوردار است (به خصوص در عبارات کلیدی رقابتی) البته فراموش نکنید که قبل از آن، مرحله اول را به خوبی انجام داده باشید.

سئو Off-Site شامل مجموعه فعالیت هایی است که از بیرون برای اعتبار بخشی یک وب سایت انجام می شود. تمام کارهایی که باعث می شود گوگل بیشتر به وب سایت شما و محتوای آن اعتماد کند و در نتیجه امتیاز بیشتری به آن بدهد.

لینک سازی اصلی ترین فعالیتی است که در این راستا انجام می شود. به زبان ساده هر لینک خارجی از سایر وب سایت ها به وب سایت شما یک رای محسوب می شود که به آن اصطلاحا بک لینک می گویند. هر چه تعداد رای های شما بیشتر باشد رتبه بهتری خواهید داشت. البته همه رای ها ارزش یکسانی ندارند. شاید یک لینک کاملا بی اثر باشد، شاید یک لینک از یک وب سایت معتبر ارزش بیشتری از صدها لینک از وب سایت های کم اعتبارتر داشته باشند. در عین حال ممکن است یک لینک اثر منفی نیز داشته باشد. به طور خلاصه هرچه وب سایتی که به شما لینک می دهد مرتبط تر و معتبرتر باشد ارزش رای آن بیشتر خواهد بود.

البته لینک سازی پروسه ساده ای نیست و شامل فاکتورهای زیادی است که در مقالات بعدی به تفضیل توضیح داده خواهند شد.

ابعاد اجرائی درگیر در فرآیند سئو(SEO) ابعاد اجرائی درگیر در فرآیند سئو (SEO)

روش های مختلف سئو

این روزها افراد زیادی ادعا می کنند که می توانند وب سایت شما را در کلمات کلیدی رقابتی به بالاترین رتبه برسانند، اما استراتژی و روش هر کدام متفاوت است و نتیجه بخش بودن آن بسته به دانش، تجربه و بودجه تیمی است که فرآیند سئو را انجام میدهند؛ روش های مختلف سئو به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

سئو کلاه سفید:

همانطور که پیشتر گفته شد از نظر گوگل (یا هر موتور جستجو دیگری) یک وب سایت باید محتوای با ارزش و اعتبار بالایی داشته باشد تا بتواند رتبه ی بالایی کسب کند. گوگل معتقد است وب سایتی که محتوای با ارزشی داشته باشد به مرور زمان و به صورت طبیعی لینک های زیادی از وب سایت های مختلف دریافت خواهد کرد و در نتیجه رتبه آن بهبود می یابد. در حقیقت در سئو کلاه سفید (White Hat SEO)، لینک سازی به صورتی طبیعی ست که صرفا به واسطه محتوای ارزشمند آن به دست می آید.

سئو کلاه سیاه:

به زبان ساده اعتبار بخشی جعلی به یک وب سایت از نظر گوگل کاری غیرقانونی بوده و افرادی که سعی کنند با روش های اسپم و جعلی برای یک وب سایت لینک بسازند توسط گوگل جریمه خواهند شد. سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) دارای تکنیک های پیچیده تری نیز هست که شاید توسط گوگل قابل شناسایی نباشند ولی این موضوع را به یاد داشته باشید که گوگل روز به روز هوشمندتر و فریب دادنش هم سخت تر می شود!

سئو کلاه خاکستری:

همانطور که گفته شد سئو کلاه سیاه روش قابل اطمینانی نیست، از طرفی سئو به روش کلاه سفید نیز بسیار زمان بر و پرهزینه است. این جاست که مفهوم سئو کلاه خاکستری مطرح میشود.
سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO) در واقع همان سئو کلاه سفید است که اعتبار بخشی ظاهری کاملا طبیعی دارد ولی در حقیقت خیلی هم طبیعی نیست. اما مهم این است که گوگل آن را طبیعی برداشت می کند.

چرا سئو اهمیت بالایی دارد؟

  • بیش از ۸۰ درصد افرادی که از موتورهای جستجو استفاده می کنند، هیچ وقت از صفحه اول نتایج فراتر نمی روند و سعی می کنند در همان نتایج ابتدایی پاسخ نیاز خود را پیدا کنند یا اگر پیدا نکردند عبارت کلیدی دیگری را امتحان می کنند.
  • تقریبا ۷۲ درصد افراد فقط از بین ۳ نتیجه اول انتخاب می کنند.
  • تجربه نشان داده است اگر وب سایت شما اولین رتبه نتایج جستجو باشد احتمال کلیک کردن مخاطب روی نتیجه شما (CTR) بیش از ۲۰ درصد خواهد بود.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 4 هفته بعد...

سئو چیست (به زبان ساده)

اکثر افرادی که در زمینه سئو فعالیت می کنند یا پیش زمینه ای از سئو در ذهن خود دارند، فکر می کنند همه چیز را در مورد آن می دانند. اما این افراد در اشتباه هستند، زیرا سئو مانند یک بازی هیجان انگیزی است، که هرچه به مراحل بالاتر آن می رسیم، باز هم با چیزهای جدیدی رو به رو می شویم. در سئو چیست می خواهیم در مورد مطالب اولیه و پیدایش سئو صحبت کنیم.

مقاله تنها به عنوان یک عامل نمی تواند، بر روی رتبه و بازدهی سایت تاثیر گذارد، بلکه مهمترین عامل آن می تواند سئو سایت باشد. ما قصد داریم آموزش فوق العاده کارا و تاثیرگذار، در اختیار شما قرار دهیم. پس تا پایان مقاله سئو چیست؟ با ما همراه باشید. ما در این مقاله عواملی که ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده است؛ همچون تاریخچه سئو، معنی کلمه سئو، اهمیت سئو، زمان استفاده از آن، راه های یادگیری سئو و به چگونگی ظهور سئو در ایران می پردازیم.

مطالبی که برای شما آماده کرده ایم، مطالب پایه ای است، که هر سئوکاری باید آن را بداند. این مطلب شما را از کج فهمی ها و بسیاری از افکار دور می کند. پس از پایان این مقاله می توانید با استفاده از آموزش سئو از صفر تا صد در مدت زمان کوتاه، تخصصی بالا در زمینه سئو کسب کنید.

معنی واژه سئو چیست؟

واژه seo  (سئو) مخفف عبارت انگلیسی Search Engine Optimization به معنی “بهینه سازی برای موتور جستجو ” است.  به بهینه سازی مناسب وب سایت برای موتور جستجو که باعث دیده شدن آن سایت در نتایج جستجو طبیعی کاربران می شود و کمیت و کیفیت سایت را افزایش می دهد، سئو می گویند.

سئو چیست؟

سئو راهکار و دستورالعملی است که با استفاده از آن می توان بدون روش های غیر طبیعی، یک سایت را با کلمات کلیدی خاص در نتایج طبیعی جستجو کاربر در رتبه اول صفحات گوگل نشان داد. این راهکار رتبه و بازدید سایت را بالا آورده، سایت و محتوای داخل آن را نیز قوی و بهینه می کند. سئو با بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو (گوگل) با هدف ارتقا رتبه سایت در گوگل معرفی می شود.

اهمیت سئو آنجایی مشخص می شود که سایتی در رتبه اول گوگل قرار دارد، معمولا بالاترین بازدید را به خود اختصاص می دهد. اما این رتبه چرا باید برای ما اهمیت داشته باشد؟ به عنوان مثال، هنگامی که شما عرضه کننده محصولی باشید یا برای ارتقا کار خود می خواهید تبلیغاتی را انجام دهید. در این صورت رتبه سایت برای شما اهمیت پیدا می کند؛ چرا که بازدید بیشتر به معنای مشتری بیشتر برای کسب کار شما و در نتیجه درآمد بالاتری است.

همچنین در زمینه تبلیغات هرچه بازدید تبلیغ شما بیشتر باشد، کسب و کار شما بیشتر دیده می شود. سئو می تواند جستجو هر چیزی را در برگیرد؛ اینکه کاربر چه چیزی را چگونه جستجو می کند از اهمیت بالایی در زمینه سئو برخوردار است. زیرا تمامی رقبا به اندازه یک کلیک روی سایت با هم فاصله دارند. یک سئوکار باید کلماتی( کلمات کلیدی) که یک کاربر، بیشتر آن را جستجو می کند را بداند تا بتواند سایت را به بهترین شکل بهینه سازی (سئو) کند.

تاریخچه سئو

در ابتدا به پیدایش سئو و تاریخچه آن نگاهی می اندازیم. سئو در زمانی که موتور های جستجو (گوگل) پدید آمد، جای خود را در میان آنها پیدا کرد. سئو به دهه 1990 میلادی، زمانی که موتور های جستجو Yahoo، Alta Vista و … توسط بزرگ ترین مدیران سایت بوجود آمد، برمی گردد. پس از گذشت زمان و با پیشرفت اینترنت و ایجاد کسب و کار های جدید، موتور های جستجو نیز پیشرفت کرده و خود را با این نوآوری تطبیق دادند.

اما تحول هنگامی آغاز شد که موتور های جستجو توسعه و پیشرفت قابل توجهی داشتند. این مورد، طراحان سایت را مجبور کرد تا بهینه سازی (سئو) را در سایت خود افزایش دهند. با گذشت زمان و با پیچیده تر شدن الگوریتم های موتور های جستجو، طراحان سایت را مجبور به پخش کلمات کلیدی در مطالب سایت کرد تا با استفاده از تکنیک هایی که برای موتور های جستجو قابل فهم است، به دیده شدن محتویات سایت کمکی کرده باشد.

در سال 2004 میلادی موتور های جستجو برای جلوگیری از لینک های تقلبی،  الگوریتم های جدیدی را توسعه دادند، که این الگوریتم ها باید توسط متخصصین سئو بررسی شوند. آنها این بررسی ها را در مقالات مختلفی بیان کردند. در حقیقت همه ی آنها تنها تجربیات خود را در اختیار کاربران قرار دادند.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 3 ماه بعد...

الگوریتم های گوگل و تاثیر آنها در سئو

 

الگوریتم های گوگل (Google Algorithms) ساخته شده‌اند تا مشکلات نمایش اشتباه سایت‌ها به کاربران را برطرف نمایند. مثلا اگر در گوگل عبارت آموزش سئو را سرچ کنید، گوگل با توجه به همان قوانین و دستورالعمل‌ها، قادر خواهد بود تعداد زیادی صفحه را رتبه‌بندی ‌کند.

همانطور که در جریان هستید، گوگل هر روز به معرفی الگوریتم های رتبه‌دهی می‌پردازد که بعضی از آن‌ها دارای ترفندهای کوچک بوده و بعضی دیگر، کل جایگاه‌های موجود در SERP را تغییر می‌دهند. مانند الگوریتم مرغ مگس خوار .

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 ماه بعد...
ممکن است فکر کنید که من نگاه متعصبانه به موضوع تبلیغات در گوگل دارم چون در این حوزه مشغول به کار هستم. اما باید بدانید که تاثیرات تبلیغ در گوگل بسیار زیاد است. معتقدم که گوگل ادوردز می تواند برای همه کسب و کارها از جمله کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ مفید باشد. شرکت شانار گروپ در خدمت شماست.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...