رفتن به مطلب

انواع فلوت ریکوردر از نظر اندازه و محدوده صوتی


SARDAR

ارسال های توصیه شده

فلوت ریکوردر به طور تاریخی با چوب‌های محکم جنگلی یا عاج ساخته می‌شده است. اما در دوره مدرن و با احیای این ساز، تولید انبوه آن با استفاده از مواد پلاستیکی صورت گرفت. دراین مطلب در مجله پیانو باربد درباره انواع فلوت ریکوردر چوبی از نظر اندازه بیشتر می‌خوانیم.

از فلوت ریکوردر سوپرانو که به اندازه یک مداد است گرفته تا فلوت ریکوردر کنترباس که دو برابر یک ریکوردر باس است، در دنیای فلوت ریکوردر، شما با تنوع در اندازه مواجه می‌شوید. به طور خاص، مدلی که برای اجراهای انفرادی استفاده می‌شود، مدل «آلتو» است. عمده سونات‌ها و کنسرتوهای دوره باروک و بخش عمده سونات‌های معاصر برای فلوت ریکوردر آلتو نوشته شده است. به طور کلی در آنسامبل‌ها یا گروه‌های موسیقی، کوارتت (۴ بخشی) وجود دارد، به این معنا که از ۴ نوع فلوت ریکوردر در هر کوارتت استفاده می‌شود: فلوت ریکوردر سوپرانو، آلتو، تنور و باس.

هرچه که صدای فلوت ریکوردر بم‌تر شود، اندازه آن افزایش می‌یابد. ریکوردرهای باس گریت (Great bass recorder)، اندازه‌ای در حدود دو برابر یک فلوت ریکوردر تنور دارند. البته بم‌تر از ریکوردر باس هم در بازار موجود است و آن فلوتی با دو برابر اندازه ریکوردر باس به نام فلوت ریکوردر کنتر باس است. به خاطر درازای فلوت ریکوردرهای باس و گریت باس، نمی‌توان آن‌ها را مستقیما با دهان نواخت، به همین خاطر یک پایپ (لوله‌) از بخشی که مولد صدا است به سمت دهان نوازنده هدایت شده است. تغییر دیگری که به خاطر اندازه در این فلوت‌ها دیده می‌شود، اضافه شدن کلید روی سوراخ‌های هوا است. این کار به این دلیل صورت گرفته که انگشت‌گذاری نوازنده را آسان‌تر کند. با این حال، چون لوله هوا در فلوت ریکوردر، به طور کلی ساختار پیچیده‌ای ندارد و فقط برای هدایت هوا است، هر نوازنده مبتدی به راحتی می‌تواند به سرعت صدای دلخواهش را از این ساز دربیاورد. همین داستان در مورد انگشت‌گذاری هم صادق است.

با اینکه انگشت‌گذاری روی انواع مختلف ریکوردر یکسان است اما صدایی که از آن خارج می‌شود بسته به اینکه کدام نوع باشد، متفاوت است. یکی از جذابیت‌های فلوت ریکوردر هم می‌تواند همین موضوع باشد که از صداهای زیر تا بم‌ترین صدا، انواع آن، می‌توانند طیف وسیعی از زیر‌‌و‌بمی صوتی را پوشش دهند. در تصویر زیر می‌توانید، ۶ مدل فلوت ریکوردی را که کمپانی یاماها به بازار عرضه کرده است، ببینید.
 

%D9%81%D9%84%D9%88%D8%AA-%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%B1-2.jpg



فلوت ریکوردرهای یک دستی

ریکوردرهای یک دستی هم در بازار موجود هستند که دارای سیستم کلید روی سوراخ‌ها هستند. این ریکوردرهای قابلیت دارند تا از ۵ انگشت یک دست برای نواختن آن‌ها استفاده شود. این نوع فلوت ریکوردر برای کسانی که مشکلاتی در یکی از دست های‌شان دارند، مناسب است و هدف‌اش این است که هر کسی بتواند از نواختن موسیقی لذت ببرد.
 

%D9%81%D9%84%D9%88%D8%AA-%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%B1-2-1.jpg


فلوت ریکوردر برای نواختن با یک دست

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...