رفتن به مطلب

بیانیه فیفا درباره ابراز انزجار بازیکنان فوتبال از رفتار نژادپرستانه


Maryam

ارسال های توصیه شده

بیانیه فیفا درباره ابراز انزجار بازیکنان فوتبال از رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا

فدراسیون جهانی فوتبال به ابراز خشم بازیکنان فوتبال از اتفاق نژادپرستانه اخیر در آمریکا که منجر به قتل یک شهروند سیاه‌پوست شد واکنش نشان داد

 
 
بیانیه فیفا درباره ابراز انزجار بازیکنان فوتبال از رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا

 فدراسیون جهانی فوتبال روز گذشته (دوشنبه) با ارسال بیانیه‌ای برای خبرگزاری آسوشیتدپرس، موضع این سازمان را در قبال واکنش‌های اخیر بازیکنان به تراژدی نژادپرستانه اخیر در آمریکا مشخص کرد.

پس از قتل ظالمانه جورج فلوید شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست مأموران پلیس مینه‌سوتا، بازیکنان تیم‌های مختلف فوتبال اروپا از جمله جیدون سانچو، مارکوس تورام و ... به صورت عملی (در قالب شادی‌های پس از گل)، مصاحبه یا انتشار پیام در فضای مجازی این اتفاق را محکوم کرده‌اند. شاید یکی از مهمترین نمونه‌های آن پیام‌هایی بود که در این مدت بعضی از بازیکنان در تقبیح نژادپرستی روی تی‌شرت زیر پیراهن خود می‌نوشتند تا پس از به ثمر رساندن گل آن را مقابل دوربین‌هایی که تصویرشان را به میلیون‌ها تماشاگر زنده مسابقه می‌رساند، نشان دهند. طبق قوانین فیفا درج شعارهای سیاسی، مذهبی و تجاری روی پیراهن بازیکنان ممنوع است اما ظاهراً این بار فدراسیون جهانی فوتبال موضع دیگری اتخاذ کرده است.

فیفا در بیانیه خود از برگزار کنندگان مسابقات فوتبال در نقاط مختلف دنیا خواسته است که برای بررسی واکنش بازیکنان به حادثه اخیر در آمریکا عقل سلیم به کار ببرند و برای آنهایی که در طول مسابقات خواستار اجرای عدالت درباره جورج فلوید شده‌اند، مجازاتی در نظر نگیرد.

در این بیانیه که پس از اعلام فدراسیون فوتبال آلمان مبنی بر آغاز بررسی شادی گل بازیکنان و احتمال مجازات آنها به خاطر نقض قوانین منتشر شده، آمده است: فیفا کاملاً عمق احساسات و نگرانی ابراز شده از سوی بسیاری از فوتبالیست‌ها در خصوص ماجرای غم‌انگیزی که برای جورج فلوید رخ داده است درک می‌کند. تصمیم‌گیری درباره اجرای قوانین فوتبال همچنان بر عهده برگزار کنندگان مسابقات است که البته آنها باید در این مورد از عقل سلیم استفاده کنند و ملاحظاتی درباره شرایط درباره اتفاقاتی که می‌‌افتد داشته باشند.

فیفا که نیمی از حق آرای لازم برای تصویب هر قانون جدید توسط اتحادیه بین‌المللی فوتبال (IFAB) را دارد – 4 حق رأی دیگر در اختیار کشورهای انگلیس، ایرلندشمالی، اسکاتلند و ولز است – سال 2014 با پیشنهاد انگلیسی‌ها برای منع نمایش شعار‌ها و سیاسی، مذهبی و شخصی روی زیرپوش‌های بازیکنان موافقت کرد که همین موضوع باعث کارت زرد گرفتن جیدو سانچو بازیکن انگلیسی تیم بوروسیا دورتموند در پیروزی روز یکشنبه این تیم به خاطر نشان دادن پیام «عدالت برای جورج فلوید» روی تی‌شرت زیر پیراهن خود پس از گلزنی مقابل پادربورن بود. دیگر بازیکن دورتموند اشرف حکیمی نیز پس از گلزنی پیامی مشابه را روی تی‌شرت زیر پیراهنش نشان داد اما از آنجایی که او پیراهنش را بالاتر از شانه‌هایش نبرد، کارت زرد نگرفت.

فیفا همچنین به بهانه ماجرای رخ داده در آمریکا، یک بار دیگر بر موضع خود در قبال نژادپرستی تأکید کرد و ضمن ابراز تأسف از وجود بی‌عدالتی‌ها در میان نژادهای مختلف اشاره‌ای هم به برخی انتقادات از تلاش‌ ناکافی برای ریشه‌کن کردن نژادپرستی در فوتبال داشت.

در ادامه بیانیه نهاد حاکم بر فوتبال جهان آمده است: فیفا مکرراً موضع خود که مخالفت اکید با نژادپرستی و تبعیص‌نژادی از هر نوع بوده را مشخص کرده و اخیراً هم قوانین انضباطی‌اش برای برخورد با چنین مواردی به منظور از بین بردن نژادپرستی در فوتبال را سختگیرانه‌تر کرده است فیفا خود بارها مبلغ جنبش‌های نژادپرستانه‌ای بوده است و به تناوب در جریان بازی‌های برگزار شده تحت مدیریتش مبارزه با نژادپرستی را اشاعه داده است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...