رفتن به مطلب

عکس ناسا از گراندکانیون مریخ که جزئیات جالبی را نشان می‌دهد!


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

با توجه به اندازه کل ایالات متحده، دره مارینرس (Marineris)  مریخی یک دره عظیمی است که گرندکانیون آمریکا در برابر بسیار خرد و کوچک جلوه می‌کند. دره‌ مارینرس در یک فضایی بسیار وسیع از سیاره سرخ کشیده شده است و تصاویری بسیار دقیق و با جزیئات کامل از آن به لطف ماموریت مدار وایکینگ (Viking) امروزه در دسترس ما می‌باشد. این تصاویر درست مانند یک موزاییک ایجاد شده‌اند، آنها از تکه به هم‌پیوسته از تصاویر با کیفیت بالای که توسط ناسا از نیم‌کره که دره مارینرس در آن وجود دارد، تشکیل شده است و حالا یک تصویر بسیار واضح از این دره و سیستم دره در دسترس وجود دارد.

عکس ناسا از گراندکانیون مریخ که جزئیات جالبی را نشان می‌دهد.

 

دره مارینرس در کجا مریخ قرار دارد؟

دره مارینرس در خط استوای مریخ واقع شده است و در حدود یک پنجم محیط سیاره سرخ را تشکیل می‌دهد. این سیستم با عمق بیش از ۴ مایل، عرض بیش از ۱۲۰ مایل، طولی در حدود ۲۵۰۰ مایل یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های منظومه شمسی می‌باشد. برای درک بزرگی این دره می‌توان آن را با گرندکانیون آمریکا مقایسه کنیم. گرندکانیون آمریکا دارای طول ۲۷۷ مایل، عرض ۱۸ مایل و عمق آن تنها کمی بیش از یک مایل است.

 

دره مارینرس عظیم از چه چیزی تشکیل شده است؟

در این زمینه به طور گسترده توافقاتی به دست آمده است. گفته می‌شود این دره‌ها نتیجه شکاف تکنونیک است که بر روی پوسته مریخ ایجاد شده است. در واقع این ترک‌ها و شکاف‌ها در زمان ایجاد منطقه تارسیس (Tharsis) که یک فلات بزرگ آتشفشانی در نزدیکی خط استوا در نیم‌کره غربی است، شکل گرفته‌اند.

با افزایش ضخامت پوسته، آتش‌فشان‌ها پوسته را به سمت بالا فشار و هل داده‌اند که این فشارها باعث ایجاد شکستگی‌های شده است. به مرور زمان این شکستگی‌ها به دلیل فرسایش گسترده‌تر و بزرگ‌تر شده‌اند.

علاوه بر تشکیل تارسیس، شواهی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد مناطق خاصی از این دره توسط آب شکل گرفته‌ است. این احتمال وجود دارد که این ترک‌ها آب‌های زیرزمینی سیاره را آزاد کرده‌اند و آب‌ها به روی زمین هجوم آورده‌اند. منطقه بعد از هجوم آب‌های زیرزمینی به زیر آب رفته است و باعث فرسایش بیشتر این شکستگی‌ها گردیده است.

عکس ناسا از گراندکانیون مریخ که جزئیات جالبی را نشان می‌دهد.

تکه‌های از عکس‌های بسیار دقیق ناسا، به ما چشم‌اندازی بی‌نظیر از دره مارینرس می‌دهد. همچنین این تصویر به دیگر  تصاویر آشنای از فضاهای خارجی ما در روی زمین اضافه شده است. این تصویر باشکوه از این ویژگی‌ زمین شناسی باورنکردنی از بیش از ۱۰۲ عکس گرفته‌ شده از ماموریت مدار وایکینگ به دست آمده که در طول سال‌های ۱۹۷۵ الی ۱۹۸۲ گرفته شده است.

عکس ناسا از گراندکانیون مریخ که جزئیات جالبی را نشان می‌دهد.

عکس با وضوح بالای ناسا از مریخ، نمایی دقیقی از دره مارینرس در هنگام بزرگنمایی به ما ارائه می‌دهد.

 

 

میهن چت

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...