رفتن به مطلب

خورش مرغ ترش گیلانی با آلو


ارسال های توصیه شده

خورش مرغ ترش گیلانی با آلو

خورش مرغ ترش گیلانی با آلو

سلام دوستان
یکی از بهترین نتایجی که سایت نویسی من داشته آشنا شدن با دوستان خوبی از شهرهای مختلف هست که غذاهای بومی شهرشون رو به بهترین شکل یاد دادن ، یعنی من یادمه که خیلی از این غذاها را از رو دستورات کتابهای آشپزی درست میکردم اما همیشه انگاری یک چیزیش کم بود و غذام خوشمزه نمیشد ، من برای دستورات خطه سر سبز شمال و مخصوصا رشت یک راست میرم سراغ هانی جون ، از بس که دستورات را کامل و خوب توضیح میده من واسه خودم دیگه یلی شدم تو غذاهای شمالی ، بازم بوی بچه تهرون و لات بازیهاش به مشام میرسه !!!!!
بریم که دستور خورش مرغ ترش گیلانی را که دفعه اولم بود درست میکردم را براتون بگم ، من عاشق این عطر و بوی سبزیجاتی هستم که شمالی ها و جنوبی ها تو غذاهاشون استفاده میکنن ، این خورش هم عطر خیلی خوبی داره ، یک روز تعطیل واسه ناهار درست کنید ، به مدل تنبلونه من هم درست کنید وقتتون کم گرفته میشه! هم به خوابتون میرسین هم به شکمتون!

مواد لازم :
فیله مرغ ۴ تا ۵ تکه که مکعبی خرد کردین میتونید از رون مرغ هم استفاده کنید اما اونجوری کمی زمان پختش بیشتر میشه
سبزی شامل تره ، جعفری ، گشنیز ، نعناع و خالواش ، من یک روزی که داشتم تو شهروند واسه خودم راه میرفتم یک دفه چشمم به یک بسته سبزی خورد که روش نوشته بود سبزی مرغ ترش! رو هوا زدمش! بسته اش فکر کنم ۴۰۰ یا ۵۰۰ گرم بود که من همش را تو این خورش استفاده کردم ، یک کم هم سبزی خشک شمالی خانم برادرم برام آورده بود اونم ریختم توش که تو عکسا معلومه.
لپه نصف پیمانه
سیر ۴ تا ۵ حبه
پیاز متوسط یک عدد
تخم مرغ ۲ عدد
آب نارنج نصف یک استکان کمر باریک ، من فکر کنم آبغوره ریختم البته، آب نارنج نداشتیم
نمک ، فلفل، زعفران به میزان لازم

طرز تهیه :
اول از همه بگم که من آدمی هستم که بعضی وقتا تو دستورات دست می برم تو این دستور هم دست بردم ، یادم رفت سبزیش را تفت بدم ولی بازم خوشمزه شد، شمالی های عزیز به بزرگی خودتون ببخشید.
پیاز را مکعبی خرد کنید و در روغن تفت بدین تا طلایی بشه ، سیر را هم با سیر خورد کن له کنید و به پیاز اضافه کنید و تفت بدین ، بهش زردچوبه اضافه کنید و تفت بدین ، مرغها را که مکعبی درشت خرد کردین اضافه کنید و باز تفت بدین.
من هیچ وقت لپه را خیس نمیکنم ، همیشه تفتش میدم و همون اول میریزم تو خورش ، اینجا هم همین کارو کردم ، لپه را هم اضافه کردم و تفت دادم ، حتما تفت بدین که لپه له نشه
تو این مرحله من باید سبزی را هم میریختم و تفت میدادم اما یادم رفت!
۳ تا ۴ لیوان آب جوش ریختم تو خورش

مرغ ترش گیلانی

مرغ ترش گیلانی

لپه و مرغتو که پخته شدن سبزی تفت داده شده را اضافه کنید ، می بینید من یک کم سبزی خشک شمالی هم توش ریختم تو عکس معلومه
نمک ، فلفل ، زعفرون آب کرده و آب نارنج را اضافه کنید و بذارین خورش جا بیفته. نذارین آبش خیلی کم بشه

طرز تهیه مرغ ترش

طرز تهیه مرغ ترش

تخم مرغ ها را تو یک کاسه هم بزنید و به خورش اضافه کنید و بذارین تخم مرغ ها بسته بشن ، اینجا خورش شما آماده است
من دقیق که فکر میکنم می بینم که به این خورش آلو هم اضافه کرده بودم ، دلیلش هم این بود که آب غوره خیلی ترشی نداشتم ، آب لیمو هم نداشتم ، آب نارنج هم نداشتم ، واسه همین توش آلو ریختم ، خیلی هم خوب شده بود اما خب چاشنی اصلی این خورش آب نارنج یا آب لیمو است.

خورش مرغ ترش

خورش مرغ ترش

جاتون خالی خیلی خوشمزه بود ، خیلی هم زود درست میشه.

طرز تهیه مرغ ترش رشتی

طرز تهیه مرغ ترش رشتی

لازم به ذکر هست ، شبیه خورشت قورمه سبزیه ، البته ما اصفهانی ها گاهی این خورشت رو با مرغ می پزیم البته با گوشت خوشمزه تره. خوشمزه باید باشه چون من غذای ترش رو دوس دارم.
نا محدود بودن در آشپزی. به نظرم این چیزیه که آشپزی رو تبدیل به هنر میکنه. دقیق تر بگم آشپزی باید از شکل کلیشه ای خارج بشه تا علاوه بر لذت بخش بودن ، آشپز بتونه قدرت مانور در حین کار داشته باشه.
اگه بجای این سبزی از برگ سیر«سیرسبز»استفاده کنی.میشه سیرقلیه.خیلی خوشمزه تر.با آب نارنج عالی میشه.
سعی کنید تو فصل اومدن نارنج این خورشتو درست کنید که هیچ ترشی مثل آب نارنج خوشمزه اش نمی کنه
مرغ رو که بهتره کمی تفت داده بشه با لپه و سیر و نمک و کمی زرذ چوبه بزارید بپزه و بهنره با رون مرغ این خورشت رو بپزید که خیلی خوشمزه تر میشه
بعد از کمی جوشیدن و نیم پز شدن سبزی سرخ شده ( تره ، جهفری ، گشنیز ، سیر و نعناع و در صورت موجود بودن خالواش و یک پیاز کوچک رنده شده در سبزی و سرخ کردن با نمک و زردچوبه و کمی فلفل ) را اضافه کنید وقتی لپه پخته شد آب نارنج اضافه کنید و اجازه دهید خورشت یه اصطلاح جا بیفتد
یک فاشق مربا خوری آرد سفید را در آب حل کرده و پس از ته نشین شدن آرد در آب ، آب روی آرد را در خورشت ریخته و اجازه دهید کمی بجوشد تا آب خورشت لعاب دار و کمی غلیظ شود . در این مرحله به شعله خیلی کم نیاز است و در خورشت را یاز بگذارید تا آبش در صورت زیاد بودن کم شود و خورشت به روغن بیفتد
دو تا سه تخم مرغ بسته به مقدار حجم خورشت را برداشته و بعد از شستن پوسته تخم مرغ کمی از قسمت نوک تیز تر تخم مرغ ، پوسته آن را بر داشته و با دم یک قاشق چایخوری در داخل پوسته تخم مرغ آن را بهم زده و به صورت تیکه تیکه و حالت پاشیدن ، داخل خورشت ریخنه و درش را ببندید تا تخم مرغ در خورشت ببندد یا پخته شود و سپس در ظرف ریخته و نوش جان کنید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...