رفتن به مطلب

طرز تهیه ۴ نوع نان قندی خانگی


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

۱.نان قندی خانگی

مواد لازم 

آرد ۴۰۰ گرم آب ۸۰ میلی لیتر
سبوس گندم ۲۵ گرم نمک میوه ۵ گرم
شکر ۱۵۰ گرم تخم مرغ ۱ عدد برای رومال
روغن مایع ۱۰۰ گرم کنجد برای رومال به میزان لازم


طرز تهیه 

در ظرف مناسبی شکرسبوس گندم،روغن مایع، آب و نمک میوه را بریزید و با مفتول سیمی هم بزنید تا مخلوط شوند. آرد را کم کم اضافه کنید تا خمیر نرم و لطیفی حاصل شود.

خمیر را به ۲ تا ۳ قسمت مساوی تقسیم کرده و هرقسمت را به شکل گرد یا مستطیل با کمک وردنه به ضخامت تقریبی ۲ تا ۳ میلی متر باز کنید و در سینی چرب شده بگذارید.

روی خمیر را با چنگال سوراخ سوراخ کنید. تخم مرغ را در ظرفی ریخته و با چنگال بزنید تا از لختگی درباید. سپس با قلم موی آشپزی روی نان بمالید.

روی نان کنجد بپاشید و آن را در فر از قبل گرم شده با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت تقریبی ۳۰ دقیقه بپزید تا رویه آن طلایی شود.

این خمیر نیاز به استراحت و ورز دادن ندارد.

نکته

نمک میوه برای بهتر شدن کیفیت نان است و نوعی بهبود دهنده به حساب می آید. در صورتی که به نمک میوه دسترسی ندارید آن را حذف کنید.

طرز تهیه ۴ نوع نان قندی خانگی


۲.نون قندی ساوه

شیرینی یکی از شیرینی های سنتی شهر ساوه ست حالا اگه داخل خمیر این شیرینی مواد میانی (گردو،شکر،دارچین) بریزن بهش میگن نون قندی (که مثل قطاب پیچیده میشه) و اگه خمیر و بدون مواد میانی قالب بزنن بهش میگن نون ماستی!

موادلازم:

تخم مرغ یک عدد

شکر یک پیمانه

ماست یک پیمانه

روغن جامد یک پیمانه

آرد به میزان لازم

حال به ازای هر ۳ کیلو آرد:

وانیل ۱ شیشه کوچک = ۳ گرم

بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری

خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری


طرز تهیه:

تخم مرغ و شکر و ماست را با هم زده تا شکر آب شده و مخلوط کرم رنگ گردد، روغن را داغ کرده و ولرم شده ی آن را به این مخلوط اضافه می کنیم. خمیر مایه عمل آمده را اضافه کرده و سپس بیکینگ پودر و وانیل را اضافه می کنیم،

حال آرد را اضافه کرده و هم می زنیم تا خمیر لطیفی بدست آید،به خمیر نیم ساعت استراحت می دهیم  و سپس به شکل قطاب مواد داخلش ریخته و می پیچیم و توی روغن داغ سرخ میکنیم و یا به شکل ماه (به هرشکلی میتونین قالب میزنین وسرخ میکنیدتوی مواد میانیم یکم جوز هندی هم رنده کنید اگر دوست داریدبعد شیرینی ها رو توی پودر قند میغلطونیم

نکته

خمیرش بسیار لطیف و روغنیه سعی کنید برای باز کردنش و کلا ورز دادنش از آرد زیادی استفاده نکنید چون دیگه سفت میشه و تردی و پفی اصلی شیرینی رو نخواهد داشت.

طرز تهیه ۴ نوع نان قندی خانگی


۳.نان قندی

مواد لازم 

ماست‏ شیرین ۱/۲ لیوان

شکر۱/۲ لیوان

۱/۲ لیوان روغن مایع

بیکینگ پودر ۲ قاشق چای خوری

پودر هل ۱/۲ قاشق چای خوری

آرد سفید ۱.۵ لیوان

نمک ۱/۴ قاشق چای خوری

وانیل‏ (اختیاری)۱/۴ قاشق چای خوری


طرزتهیه

ماست وشکررامخلوط کنیدوباقاشق یا همزن دستی خوب خوب هم بزنید تادانه های شکر کاملا حل بشه ،سپس روغن مایع را اضافه کنیدوکمی دیگر هم بزنید ،وانیل یا هل را هم بیفزایید ،

آردوپکینگ پودرونمک راسه بارالک کنید وکم کم باقاشق به مواداضافه کنیدهم بزنید ،تاجای ممکن خمیررا باقاشق هم بزنیددست آخرکمی بانوک انگشتان خمیررایکدست کنید تا خمیربسیارلطیفی داشته باشیم.

خمیربا این میزان آردبسیارلطیفه ،اگردرحدکمی هم چسبنده بود اشکالی ندارد (این خمیر چسبنده هست کمی) دستتان را با آرد و یا روغن آغشته کنید تا بتونید راحت پهن کنید خمیر رو

ولی اگر خیلی شل بود آرد بزنید برای من ۲ لیوان آرد بُرد بستگی به آرد داره بعضی آردها زود میگیره بعضی ها دیرتر خمیرنیازبه ورز ندارد ،اگرخمیررازیاد ورزبدین به روغن خواهدافتادودرنتیجه نان بعدازپخت خشک وسفت خواهدشد.

خمیرنیازی به استراحت نداردوبلافاصله بعدازآماده شدن ،آن راپهن کنید. من کف قالب رو با اَرده چرب کردم کف قالب یاسینی یا تابه موردنظر کاغذروغنی بیندازید،روی کاغذراکمی چرب کنید،خمیرآماده شده را بادست وبه شکل دلخواه وبه قطر۳ تا پنج میلی پهن کنید خمیر رو حتما داخل قالب باز کنید ،روی آن طرح بیندازید من با چنگال طرح انداختم.

روی خمیررابامخلوط زرده تخم مرغ وزعفران رومال کنید کنجدو..بپاشید روش پخت روی گاز.شعله پخش کن با حرارت ملایم میذاریم داغ بشه بعد مدت ده دقیقه بعد تابه رو روش میذاریم درش رو میبندیم مدت ده دقیقه زمان میخواد بعد این زمان روی نون رو برگردانید تا روی نون برشته بشه.

روش پخت داخل فر :درفرازقبل گرم شده ۲۰۰درجه،طبقه بالا به مدت ۲۰_۱۵دقیقه قراردهیدتانان بپزد،روی نان رادست آخرکمی درحدخوش رنگ شدن گریل کنید

طرز تهیه ۴ نوع نان قندی خانگی


۴. نان قندی اراک

نان قندی اکثرا در شهرهای اراک و ساوه درست میشود و چون شیرین و خوشمزه است برای عصرانه از آن استفاده میکنند 

مواد لازم 

شکر ۵۰ گرم
روغن مایع ۹۰ گرم
اب ۸۵ میلی لیتر
ارد ۴۰۰ گرم
نمک میوه ۲/۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ برای رو مال


طرز تهیه 

شکر، روغن، آب رو مخلوط می‌کنیم وبا همزن دستی می‌زنیم نمک میوه رو اضافه می‌کنیم ودر اخر ارد رو اضافه می‌کنیم تا به شکل خمیر یک دستی در بیاد.

این خمیر نیاز به استراحت نداره و سریع درست میشه.

وبعد خمیررو پهن می‌کنیم وبا چنگال یا هر چیز دیگه سوراخ ایجاد کنید تا پف نکنه بعد روشو زرده تخم مرغ بزنید. من خمیرو کلفت گذاشتم هر چی نازک تر بهتر مدتی نونتون رو تو فر می‌زارید که طلایی بشه.:درفرازقبل گرم شده ۲۰۰درجه،طبقه بالا به مدت ۲۰_۱۵دقیقه قراردهی

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...