رفتن به مطلب

طرز تهیه دو نوع حلوا با شیر


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

حلوا ترکی ایرمیک به سبک استانبولی

«حلوا» از جمله شیرینی‌ها و دسرهای محبوب در خاورمیانه به خصوص کشور ترکیه است. حلوا در کشور ترکیه به روش‌های مختلف تهیه می‌شود. حلوا ترکیه‌ای «ایرمیک» که در یونان هم طبخ می‌شود از جمله حلواهای محبوب در خاورمیانه و کشورهای شرق دریای مدیترانه از جمله یونان و البته لبنان است که سبک ترکی استانبولی آن هواداران فراوانی دارد.

برای تهیه حلوا ترکیه‌ای به روش امروزی دو دستور پخت وجود دارد. در روش نخست حلوا را با آرد آجیل یا آرد کنجد می‌پزند و به صورت قالبی سرو می‌کنند که به آن «حلوا تاهینی» می‌گویند و معمولا در مغازه‌های قنادی و شیرینی‌پزی یافت می‌شود.

یک دستور پخت دیگر برای پخت حلوا ترکیه‌ای طبخ آن با آرد گندم یا سمولینا و کره یا روغن مایع است. ترک‌ها این حلوا را در منزل می‌پزند و با چای و قهوه میل می‌کنند. این حلوا ترکیه‌ای ایرمیک نام دارد.

یکی دیگر از حلواهای محبوب در ترکیه حلوای موسوم به «pekmez» است که با پودر کاکائو و انواع آجیل مثل فندق و گردو، عسل یا شیره انگور و شکر درست می‌شود.

مواد لازم 

شکر یک فنجان

آب ۱/۲ فنجان

شیر یک فنجان

روغن حیوانی یا کره مارگارین ۱۷۰ گرم

آرد یک و نیم فنجان

۱/۴ قاشق چایخوری عصاره وانیل یا گلاب به میزان دلخواه

۱/۴ فنجان آجیل برای تزیین

طرز تهیه

حلوای ترکی ایرمیک به سبک ترکی استانبولی با آرد سمولینا تهیه می‌شود. آرد سمولینا نوعی آرد دانه درشت و سبک است که در ایران هم می‌توانید از فروشگاه‌های بزرگ و مغازه‌های فروش لوازم قنادی تهیه کنید. برای تهیه این حلوا، ابتدا شربت حلوا را درست می‌کنیم. شیر، شکر و آب را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز بگذارید. مایع فوق را مرتب و به آرامی هم بزنید تا شکر در آن حل شود و مایع به جوش بیاید. در آخر عصاره وانیل یا گلاب را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود.

در یک ماهی‌تابه بزرگ و کم‌عمق کره یا روغن حیوانی را آب کنید. وقتی کره یا روغن آب شد و به قل قل افتاد، آرد را یک‌باره به آن اضافه کنید. مخلوط آرد و روغن را با یک قاشق چوبی خوب به هم بزنید.

شعله گاز را کم کنید و به هم زدن مخلوط آرد و روغن ادامه دهید. این مخلوط را آن‌قدر هم بزنید تا رنگش طلایی شود. زمانی که مخلوط آرد و روغن به رنگ طلایی درآمد شربت حلوا که در ابتدا درست کردید را کم‌کم به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا به قل‌قل بیفتد. مخلوط فوق را به هم بزنید و بعد از چند ثانیه شعله را خاموش کنید. بعد از خاموش کردن شعله گاز باز هم به هم زدن حلوا ادامه بدهید تا حلوا کم‌کم سرد شود. می‌توانید حین هم زدن حلوا مقداری مغز مثل بادام یا گردو به آن اضافه کنید.

زمانی که حلوا هنوز سرد نشده می‌توانید آن را با قالب یا ته قاشق به شکل دلخواه‌تان دربیاورید و مثل ترک‌ها با آجیل و در صورت دلخواه دارچین یا بستنی و پودر پسته تزیین و میل کنید.

ماده اصلی در پخت حلوا ترکی ایرمیک به سبک ترکی استانبولی «آرد سمولینا» است. حقیقت این است که حلوا ایرمیک در گذشته با «آرد ایرمیک» تهیه می‌شد اما امروزه به دلیل قیمت بالای آرد ایرمیک، آرد سمولینا برای تهیه این حلوا استفاده می‌شود. اما تفاوت آرد ایرمیک با آرد سمولینا چیست؟

«ایرمیک» در واقع میانی‌ترین قسمت گندم است که در هر ۱۰۰ تن گندم ۵ کیلو آرد ایرمیک به دست می‌آید. ایرمیک خالص‌ترین جوانه گندمی است که هیچ سبوسی ندارد.

عمده ترین تفاوت ایرمیک با سمولینا در داشتن سبوس است. آرد سمولینا به نسبت مشخصی سبوس دارد. سمولینا آردی است که حاصل آسیاب کردن گندمی خاص به نام گندم «دوروم» است. ذرات آرد سمولینا از ذرات آرد معمولی درشت‌تر است بیشتری دارد.

طرز تهیه دو نوع حلوا با شیر


حلوا شیری زعفرانی مجلسی

حلوا شیری زعفرانی مجلسی در میان انواع و اقسام حلواهای ایرانی و عربی از جمله شیرینی‌ها و دسرهای محبوب در تمام فصول سال به خصوص در ماه مبارک رمضان است.  تفاوت حلوا شیری با حلوا معمولی این است که به جای طبخ با آب با شیر درست می‌شود.

مواد لازم

شیر پر‌چرب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

آرد نانوایی (ترجیحا آرد نان سنگک): آرد سفید یا آرد قنادی یک لیوان فرانسوی

شکر: ۲/۱ لیوان تا یک لیوان ( با همان لیوانی که شیر را پیمانه می‌کنید، شکر را هم پیمانه کنید)

روغن مایع یا روغن حیوانی: ۲/۳ لیوان

کره: ۵۰ گرم

گلاب ۱/۴ لیوان (بستگی به ذائقه شما دارد)

پودر هل: ۱ قاشق چایخوری ( به جای پودر هل می‌توانید از عرق هل استفاده کنید)

زعفران دم کرده غلیظ: به میزان دلخواه


طرز تهیه حلوا شیری

ابتدا آرد را روی شعله خیلی ملایم و به آرامی تفت می‌دهیم. هنگام تفت دادن آرد مرتب آن را به هم بزنید تا یکنواخت تفت داده شود و بوی خامی آن هم گرفته شود. دقت کنید که تمام ذرات آرد یکنواخت تفت بخورد و نسوزد. بعد ازاین‌که رنگ سفید آرد به رنگ کرم تبدیل شد شعله را خاموش کنید (رنگ آرد نباید خیلی تغییر کند چون طعم تلخی به خودش می‌گیرد) مدت زمان لازم برای تفت دادن آرد روی شعله خیلی ملایم، طولانی است و ممکن است حتی نیم ساعت یا بیشتر هم طول بکشید، پس باید در این مرحله صبور باشید. در مرحله بعد آردهای تفت داده شده را با الک صاف می‌کنیم تا در هنگام پختن حلوا گوله نشود و حلوایی یک‌دست داشته باشیم.

بعد از الک کردن آردها روغن را اضافه می‌کنیم. توجه داشته باشید که اگر از روغن مایع استفاده می‌کنید کره را هم به آردها اضافه کنید، در غیر این‌صورت اگر از روغن حیوانی برای طبخ حلوا استفاده می‌کنید، کره را حذف کنید. بعد از اضافه کردن روغن باز هم آردها را کمی با روغن تفت دهید و سپس زیر شعله را خاموش کنید.

بعد از الک کردن آردها روغن را اضافه می‌کنیم

برای درست کردن شربت یا همان ترکیب شیر و شکر ، ابتدا دو لیوان شیر را مدتی روی شعله ملایم گرم کنید. بعد از گرم شدن شیر، یک لیوان یا نصف لیوان شکر( اگر حلوای کم شیرین می‌پسندید) به شیر اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا شیر و شکر با هم مخلوط شوند.

در مرحله بعد یک قاشق چای‌خوری پودر هل یا کمی عرق هل،یک یا نصف لیوان گلاب و زعفران به مقدار دلخواه را به این شربت اضافه کنید. بعد از این‌که شربت خنک شد آن را به ترکیب آرد و روغن تفت داده شده اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا حلوا از کف ظرف بلند شده و صاف و یک‌دست شود. اگر حلوا سفت شده بود کمی روغن مایع به آن اضافه کنید تا لطیف‌تر شود.

حلوا شیری را در ظرف دلخواه‌تان بکشید و با خلال پسته و بادام تزیین کنید.

نکات 

می‌توانید آرد را قبل از تفت دادن و به صورت خام الک کنید.
برخی ترجیح می‌دهند از شیر‌نارگیل به جای شیر معمولی استفاده کنند که موردی ندارد و طعمی نارگیلی به حلوا شیری می‌دهد.
هر چه بیشتر آرد را تفت دهید رنگ حلوا تیره‌تر می‌شود.
برای تهیه حلوا شیری از شیر‌خشک کودک استفاده نکنید زیرا طعم مطلوبی به حلوا شیری نمی‌دهد.

طرز تهیه دو نوع حلوا با شیر


کیک کدو حلوایی با شیر

 «کدو تنبل» یا «کدو حلوایی» از جمله محبوب‌ترین میوه‌ها در سرتاسر دنیاست که در ماه اکتبر به خاطر جشن هالووین و ایفای نقش به عنوان یکی از نمادهای هالووین اسمش حسابی بر سر زبان‌ها می‌افتد. ۲۶ اکتبر روز جهانی «کدو حلوایی» است. از این میوه خوشرنگ برای درست کردن انواع شیرینی، دسر و سوپ استفاده می‌کنند.

مواد لازم 

تخم‌مرغ: ۳ عدد بزرگ

شکر آسیاب شده: ½ پیمانه (۱۰۰ گرم)

شکر قهوه‌ای سبک: ۱/۳ پیمانه (۶۵ گرم)

شیر: ½ لیوان

کدو حلوایی تازه و پوره شده: ۲ پیمانه (۴۴۰ گرم)

خامه سنگین قنادی: ¾ پیمانه

عصاره وانیل: ۱ قاشق مرباخوری

دارچین: ۱و نیم قاشق مرباخوری

زنجبیل: ½ قاشق مرباخوری

میخک آسیاب شده: ¼ قاشق مرباخوری

نمک کاشر: ¼ قاشق چایخوری

طرز تهیه کیک کدو حلوایی با شیر

طرز تهیه کیک کدو حلوایی با شیر

برای تهیه کیک کدو حلوایی بهتر است از خمیر پاستری استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه خمیر پاستری

آرد: ۵۰۰ گرم

کره سرد بدون نمک خرد شده و سرد: ۵۰۰ گرم

آب یخ: ۱ لیوان

نمک ریز دانه: ۱ قاشق چایخوریوایی و انواع کیک و شیرینی

خمیر پاستری یک خمیر ترد و لطیف برای درست کردن انواع تارت، پای و شیرینی محسوب می‌شود که شیرینی شما را ترد و لطیف‌تر می‌کند. برای تهیه خمیر پاستری ابتدا آرد را داخل یک سینی بریزید و آن را به صورت یک تپه دربیاورید. با نوک انگشت یک فرورفتگی در این تپه آرد درست کنید و تکه‌های کره خرد شده و نمک را داخل آن بریزید. آرد، کره و نمک را با هم مخلوط کنید و ورز دهید. وقتی که این مواد مقداری با هم ترکیب شدند، آب یخ را اضافه کنید و آن‌قدر ورز بدهید تا حالت خمیری و یکدست پیدا کند. یادتان باشد خمیر انواع پای را نباید زیاد ورز داد، همین که خمیر یکدست شد و جای انگشتان روی آن ماند کافی است. خمیر آماده شده را در یک کیسه فریزر بگذارید و به مدت ۴۵ دقیقه در یخچال نگهدارید.

در خمیر پاستری، چون کره به صورت خرد شده اضافه می‌شود رگه‌های چربی دیده می‌شود و این نشانه بدی نیست. در مرحله بعد روی سینی مقداری آرد بپاشید و خمیری را که آماده کرده بودید روی سینی پهن کنید و با وردنه صاف کنید. ظرفی را که می‌خواهید پای را در آن درست کنید را با کمی روغن مایع یا کره چرب کنید. خمیر را با احتیاط و حتی‌المقدور به وسیله وردنه به ظرفی که می‌خواهید پای را در آن درست کنید منتقل کنید و در ظرف پهن کنید. خمیر را تا بالای ظرف بکشید، با انگشت خوب به سطح ظرف بچسبانید و صاف کنید و قسمت‌های اضافی خمیر را با چاقو بگیرید.

طرز تهیه دو نوع حلوا با شیر

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...