رفتن به مطلب

طرز تهیه دلمه برگ مو، یک غذای خوشمزه ایرانی


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

طرز تهیه دلمه برگ مو - نحوه پخت دلمه برگ مو

از آنجایی که بسیاری دلمه برگ مو را دوست دارند، در اینجا به معرفی طرز تهیه دلمه برگ مو، این غذای خوشمزه ایرانی، می پردازیم. باید این نکته را ذکر کرد که این غذا یکی از غذاهای سنتی ایران است که پخت آن در میان مردمان آذری‌ در استان آذربایجان غربی رواج زیادی دارد. این غذا تقریباً در همه مناطق ایران پخت می‌شود اما در هر منطقه، با اندکی تفاوت، خاص آن منطقه می شود. دلمه برگ مو برای ایرانی‌ها از جمله غذاهای محبوب تابستان است.

در این مطلب نحوه ساده طرز تهیه این غذای ایرانی را بیان می‌کنیم که در دنیا به نام دلما (Dolma) شناخته می‌شود.

مواد اولیه جهت طرز تهیه دلمه برگ مو:

مواد اولیه لازم عبارتند از:

  • 500 گرم برگ مو با اندازه متوسط
  • 2 پیمانه گوشت چرخ کرده
  • 2 عدد پیاز بزرگ خرد شده
  • روغن نباتی
  • 2.5 تا 3 پیمانه لپه
  • 2 تا 2.5 پیمانه مخلوط پیازچه خشک شده و سبزیجات طعم دهنده (ترخون ، جعفری، شوید، گشنیز یا نعناع خشک شده نیز می‌توانند جایگزین شوند)
  • 2 پیمانه برنج خیس خورده
  • نمک، فلفل و پودر زردچوبه
  • 4 تا 5 قاشق سوپ‌خوری ماست چکیده ترش
  • 1 پیمانه زرشک برای تزئین

طرز تهیه دلمه برگ مو

زمان آماده کردن و پختن دلمه برگ مو، مانند بعضی دیگر از غذاهای ایرانی، بیشتر از زمانی است که آن را می خورید. با این حال، شک نکنید که از طعم دست پخت تان لذت خواهید برد. پس مراحل زیر را دنبال کنید:

1. برگ‌ها را با آب خنک بشویید. یک ظرف بردارید و دو سوم آن را از آب پر کنید و آب را روی حرارت بگذارید تا بجوشد. سپس برگ‌ها را به آرامی داخل آب جوش قرار دهید. بعد از 3 دقیقه آن‌ها را در سبد بگذارید و آب بکشید و صبر کنید تا خنک شوند.
2. برنج را با آب گرم بشویید. ظرف دیگری بردارید و آب را در آن بجوشانید و سپس برنج را در آن بریزید. بگذارید 15 دقیقه در آب بجوشد (زمان دقیق جوشیدن برنج به نوع برنجی بستگی دارد که استفاده می‌کنید).

نکته اختیاری:

  • می‌توانید یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه به آب جوش اضافه کنید تا برنج کمی رنگ بگیرد.

3. روغن نباتی را در یک تابه بریزید و گرم کنید. گوشت چرخ کرده، دو سوم از پیاز خرد شده و مقدار کافی پودر زردچوبه به آن اضافه کنید. مواد را روی شعله متوسط رو به زیاد گاز بگذارید.
4. تابه را از روی حرارت بردارید. برنج، سبزیجات خشک، لپه نیم‌پز، نمک، فلفل و ماست چکیده ترش را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.
5. یک قاشق سوپ‌خوری روغن نباتی داخل یک تابه بریزید و ته تابه را با چند برگ مو بپوشانید.
6. اکنون می‌توانید برگ‌های مو را با مواد پر کنید. یک برگ را بردارید. تقریباً یک قاشق سوپ‌خوری از مواد آماده شده را در وسط برگ بریزید و آن را تا کنید. هر کدام از برگ‌ها را که درست کردید، قسمت تا شده آن را در داخل تابه بگذارید تا باز نشود. این کار را برای مابقی برگ‌ها نیز ادامه دهید و به ترتیب داخل تابه بگذارید.
7. 2 پیمانه آب به تابه اضافه کنید و 3 قاشق سوپ‌خوری روغن نباتی روی دلمه‌ها بریزید. سپس تابه را روی حرارت متوسط رو به زیاد اجاق قرار دهید.

نکات:

  • به جای آب می‌توانید از یک پیمانه رب انار با نصف پیمانه آب استفاده کنید و روی دلمه ها بریزید و سپس روی آن روغن را پخش کنید. اما به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید، باید ماست چکیده را از مواد اولیه حذف کنید زیرا ماست طعم رب انار را تغییر می‌دهد. این طرز تهیه دلمه برگ مو را بسیاری ترجیح می‌دهند و پیشنهاد می‌کنند.
  • برای این که دلمه‌ها هنگام پخت باز نشوند، یک بشقاب سرامیکی روی دلمه‌ها قرار دهید و سپس تابه را روی حرارت بگذارید.

8. زمانی که آب شروع به جوشیدن می‌کند، حرارت گاز را کم کنید. بگذارید دلمه‌ها به آرامی به مدت 2 ساعت بپزند.
9. روغن نباتی را در تابه گرم کنید. پیازهای باقی مانده را داخل آن بریزید و بگذارید سرخ شوند. سپس زرشک را به آن اضافه کنید و مخلوط را به مدت 5 دقیقه روی گاز گرم کنید. مواد را برای تزئین دور دلمه‌ها قرار دهید.

نحوه سرو کردن دلمه برگ مو

این غذا را در دیس سرو کنید. مخلوط پیاز سرخ شده و زرشک را برای تزئین دیس استفاده کنید. این غذا عموماً به صورت گرم سرو می‌شود اما می‌توانید آن را سرد نیز میل کنید.

دلمه برگه مو نوعی فینگر فود (غذایی با ابعاد کوچک) است، در نتیجه برای میل کردن آن نیازی به چاقو یا چنگال ندارید. اما اگر دوست داشتید، می‌توانید از قاشق استفاده کنید. برگ‌ها را می‌توانید میل کنید و نیازی نیست که آن‌ها را جدا کنید. به عنوان چاشنی می‌توانید سالاد، ترشی یا ماست میل کنید. امیدواریم از این غذای ایرانی خوشمزه لذت ببرید.

منبع : میهن چت

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...