رفتن به مطلب

نحوه پخت خورشت فسنجان، یک غذای ترش و شیرین ایرانی


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

نحوه پخت خورشت فسنجان، غذای ترش و شیرین ایرانی

خورشت فسنجان، غذایی است که ایرانی‌ها با پلو سرو می‌کنند.

در این پست به نحوه پخت خورشت فسنجان می پردازیم. فسنجان یک غذای ایرانی قدیمی است که تاریخچه آن به دوران ساسانیان بر می‌گردد. به عنوان بخشی از سنت ایرانی‌ها، خورشت فسنجان در جشن‌های نوروز پخته می‌شد تا پایان زمستان و شروع بهار جشن گرفته شود. این خورشت یکی از غذاهای سنتی پارسی است که در تمام ایران پخته می‌شود اما اصلیت آن به استان مازندران برمی‌گردد که در قسمت مرکزی شمال ایران قرار گرفته است.

مردمان قسمت شمالی ایران در فصل‌های شکار، یعنی پاییز و زمستان، گاهی در خورشت فسنجان از گوشت پرندگان شکار شده مانند اردک یا غاز برای غذا استفاده می‌کرد. در زمان‌های دیگر، و غالب اوقات، از مرغ یا بوقلمون استفاده می‌کردند. ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند که خورشت فسنجان را در فصل‌های سرد بخورند.

مواد لازم برای پخت خورشت فسنجان:

  • 500 گرم گوشت ران مرغ یا گوشت چرخ‌کرده گوساله
  • 1 عدد پیاز بزرگ خرد شده
  • 400 گرم گردو
  • 1 قاشق سوپ‌خوری آرد (برای غلیظ تر شدن خورشت)
  • 1 پیمانه رب انار (ترش، شیرین یا ملس با توجه به ذائقه خودتان)
  • 3 قاشق سوپ‌خوری شکر
  • روغن مخصوص پخت و پز
  • نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه
  • نمک

دستور نحوه پخت خورشت فسنجان:

1. پیازهای خرد شده را با دو قاشق سوپ‌خوری روغن و روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا طلایی شود.
2. پودر زردچوبه را به آن اضافه کنید و چند دقیقه هم بزنید.
3. مرغ را به آن اضافه کنید و تا زمانی که رنگ همه قسمت‌های آن قهوه‌ای طلایی شود، به سرخ شدن آن ادامه دهید. سپس آن‌ها را کنار بگذارید.

نکات:

  • می‌توانید مرغ را به قطعات متوسط سرخ کنید.
  • اگر دوست دارید، می توانید مرغ را همراه با استخوان استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید به جای مرغ از گوشت چرخ کرده گوساله استفاده کنید، نیازی نیست تا پیازها را جداگانه سرخ کنید. گوشت چرخ کرده، پیاز، پودر زردچوبه و نمک (به میزان کافی بر حسب ذائقه) را با هم مخلوط کنید. سپس گلوله‌های کوچکی از آن درست کنید و آن‌ها را سرخ کنید تا کاملاً قهوه‌ای شود. سپس آن‌ها را کنار بگذارید.

4. آرد را در یک قابلمه روی حرارت گاز تفت بدهید تا کمی قهوه‌ای شود. آن را از روی گرما بردارید و بگذارید خنک شود.

نکته:

  • زمانی که آرد در حال تفت خوردن است، مرتب آن را هم بزنید زیرا آرد خیلی زود می‌سوزد. زیاد رنگ آرد را قهوه‌ای نکنید زیرا طعم غذا را تلخ می‌کند.

5. مغز گردوها را به مدت 2 دقیقه در یک تابه تفت بدهید. سپس بگذارید کمی خنک شوند.
6. مغز گردوهای تفت داده شده را به اندازه متوسط یا ریز با آسیاب خرد کنید.

نکته:

  • می‌توانید یک چهارم مغز گردوها را با پسته یا بادام جایگزین کنید. این نکته در نحوه پخت خورشت فسنجان کاملا اختیاری است

7. به اندازه 3 پیمانه آب سرد به آرامی به آرد تفت داده شده اضافه کنید و هم‌زمان هم بزنید. اگر این کار را به آرامی انجام دهید، آرد گلوله گلوله نمی‌شود.
8. مغز گردوهای رنده شده را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت زیاد بگذارید تا بجوشد. در ضمن، به صورت مداوم مواد را هم بزنید و مراقب باشید که سر نرود.
9. مرغ آماده شده یا گوشت‌های گلوله شده را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید. سپس در قابلمه را بگذارید تا خورشت به آرامی به مدت 2 ساعت روی حرارت پایین گاز بجوشد. هر 30 دقیقه یک بار خورشت را هم بزنید تا به ته قابلمه نچسبد.

نکته:

  • در قابلمه را کج بگذارید تا خورشت سر نرود.

نکته:

  • بهتر است این غذای ایرانی را روی حرارت کم بگذارید تا روغن مغز گردوها بیرون بیاید. این تنها روغنی است که خورشت فسنجان به آن نیاز دارد.

10. در 20 دقیقه پایانی پخت خورشت، رب انار، شکر و نمک (به میزان کافی و متناسب با ذائقه) را به آن اضافه کنید. چند دقیقه کوتاه آن را هم بزنید و سپس بگذارید خورشت همچنان به آرامی بپزد.

نکته:

  • می‌توانید به جای شکر از شیره خرما یا انگور استفاده کنید.
  • اضافه کردن شکر یا مقداری که باید شکر اضافه شود بستگی به ذائقه تان دارد که در نحوه پخت خورشت فسنجان ترجیح می‌دهید خورشت فسنجان ترش باشد یا شیرین. در نتیجه طعم آن را خودتان تنظیم کنید. میزان رب انار نیز با توجه به ذائقه تان می‌تواند بیشتر یا کمتر شود.

11. به خورشت نگاهی بیندازید. اگر مایه آن مانند سس اسپاگتی غلیظ شده است و گوشت آن نرم شده، و همچنین روی آن یک لایه روغن می‌بینید، غذا آماده سرو کردن است.

نکته:

  • اگر گوشت نرم شده اما خورشت غلظت دلخواهتان را ندارد، گوشت را از خورشت بیرون بیاورید و بگذارید خورشت چند دقیقه بیشتر روی حرارت بماند. قبل از سرو کردن می‌توانید گوشت‌ها را دوباره به آن اضافه کنید.

نحوه سرو کردن خورشت فسنجان:

این غذای ایرانی با برنج سرو می‌شود. خورشت را در یک کاسه بریزید و اگر دوست دارید، آن را با دانه‌های انار تزئین کنید. سبزیجات و سالاد نیز چاشنی‌های رایج این غذای ایرانی هستند در ضمن، می توانید همراه این غذا دوغ (نوشیدنی ایرانی که از ماست تهیه می‌شود) نیز میل کنید.

پلو و خورشت فسنجان، این غذای سنتی ایرانی، طرفداران زیادی دارد اما به طور خاص‌تر، اگر غذاهای شیرین را دوست دارید، این غذا می‌تواند یکی از انتخاب‌های خوب برایتان باشد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...