رفتن به مطلب

دستور پخت میرزا قاسمی، یک پیش غذا یا غذای خوشمزه ایرانی


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

دستور پخت میرزا قاسمی

دستور پخت میرزا قاسمی چندان مشکل نیست و به شما این امکان را می دهد که در زمانی کوتاه یک غذای گیاهخواری و سالم را تهیه نمایید. بسیاری از رستوران ها آن را به عنوان پیش غذا نیز سرو می کنند.

با سفر به شمال ایران، به خصوص استان گیلان، نام میرزا قاسمی را به عنوان یک غذای پر طرفدار در همه جا خواهید شنید. تاریخچه این غذا به دوران قاجار بازمی‌گردد یعنی زمانی که محمد قاسم خان، فرماندار رشت (مرکز استان گیلان) این غذا را برای اولین بار درست کرد. در نتیجه این غذا نام او را به خود گرفت و به مرور زمان به سرتاسر ایران نیز وارد شد. میرزا قاسمی اغلب به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود.

تهیه مواد اولیه و پخت این پیش‌ غذای ایرانی زمان کمی لازم دارد. اما از همه مهم‌تر، سلامت این غذاست که عمدتاً از سبزیجات و صیفی‌جات تهیه می‌شود. در زیر به نحوه پخت میرزا قاسمی، این غذای پرطرفدار و سالم که مقرون به‌ صرفه است و به سرعت آماده می شود، می‌پردازیم.

مواد لازم برای پخت میرزا قاسمی:

  • 6 عدد بادمجان متوسط پوست کنده نشده
  • 5 حبه سیر خرد شده یا رنده شده
  • 2 تا 3 عدد گوجه متوسط خرد شده یا تکه تکه شده
  • 2 تا 3 عدد تخم‌مرغ
  • یک سوم پیمانه روغن
  • 1 قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه
  • نمک و فلفل
  • برگ جعفری یا نعناع تازه برای تزئین

دستور پخت میرزا قاسمی:

1. بادمجان‌ها را با آب سرد به خوبی بشویید.
2. بادمجان‌ها را روی زغال یا روی گاز و یا داخل فر کبابی کنید تا پوست آن نیم‌سوز شود و بادمجان‌ها نرم شوند. سپس چند دقیقه صبر کنید تا بادمجان‌ها خنک شوند. پوست آن‌ها را جدا کنید و ببرید. سپس آن‌ها را کنار بگذارید.
3. در یک قابلمه سیر آماده شده را با پودر زردچوبه روی شعله ملایم گاز سرخ کنید تا کمی طلایی شوند. سپس بادمجان‌ها را به آن اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

نکته:

  • اگر طعم کره را دوست دارید، می‌توانید در دستور پخت میرزا قاسمی به جای روغن از کره استفاده کنید.

4. گوجه‌های آماده شده، نمک و فلفل را به آن اضافه و مخلوط کنید. در قابلمه را بگذارید و سپس مواد را روی شعله ملایم گاز به مدت 15 دقیقه قرار دهید تا بپزد. هر چند دقیقه یک بار آن را هم بزنید.

نکته:

  • اگر دوست دارید، می‌توانید پوست گوجه‌ها را قبل از خرد کردن یا رنده کردن از آن‌ها جدا کنید. برای راحت جدا کردن پوست گوجه، ته هر کدام از آن‌ها را یک برش ضربدر مانند بزنید و سپس در یک دقیقه به راحتی پوستشان را جدا کنید. این روش جدا کردن پوست گوجه خیلی سریع و بدون زحمت است.
  • اگر رنگ میرزا قاسمی را دوست نداشتید، می‌توانید با توجه ذائقه‌تان مقداری رب گوجه به آن اضافه کنید و چند دقیقه دیگر آن را روی گاز بگذارید تا بپزد.

5. زمانی که میرزا قاسمی دیگر آبکی نبود، می‌توانید تخم مرغ‌ها را به آن اضافه کنید.
6. تخم مرغ‌ها را در کاسه‌ای بشکنید. به آن‌ها نمک و فلفل اضافه کنید و هم بزنید.
7. تخم مرغ‌ها را به قابلمه اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا تخم مرغ‌ها کاملاً بپزند و با بادمجان و گوجه به خوبی ترکیب شوند. سپس غذا آماده سرو است.

نکته:

  • می‌توانید تخم مرغ‌ها را مستقیم در قابلمه بشکنید و روی آن نمک و فلفل بپاشید و بگذارید به همان شکل کامل و هم نخورده روی مواد داخل قابلمه بمانند. همچنین می‌توانید سفیده تخم مرغ‌ها را به آرامی هم بزنید و زرده را دست نخورده بگذارید. به هر روشی که عمل می‌کنید، در قابلمه را چند دقیقه بگذارید تا تخم مرغ‌ها بپزد.

نحوه سرو میرزا قاسمی، پیش ‌غذای ایرانی

غذا را داخل کاسه یا بشقابی بریزید و با برگ نعناع و جعفری آن را تزئین کنید. سپس می‌توانید آن را با نان یا برنج میل کنید. اگر به عنوان پیش‌غذا از میرزا قاسمی استفاده می‌کنید، بهتر است آن را با نان میل کنید. سنگک (نان سنتی ایرانی) محبوب‌ترین نانی است که با این پیش‌ غذای ایرانی میل می‌شود.

مقدار کمی از میرزا قاسمی را با استفاده از قاشق روی تکه‌ای نان یا برنج داخل بشقابتان بریزید و غذا را نوش جان کنید. سبزی خوردن، ماست، سالاد کاهو یا سالاد شیرازی و خیار خرد شده رایج‌ترین چاشنی‌های همراه این غذا است. و مانند همیشه، دوغ محبوب‌ترین نوشیدنی همراه میرزا قاسمی است.

این غذای سنتی در فرهنگ غذای ایرانیان شمال کشور است و یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی می باشد که هر فردی در هنگام سفر به شمال ایران امتحان می کند. این در مورد شما نیز صدق خواهد کرد، به خصوص اگر گیاهخوار باشید. پس بد نیست که دستور پخت میرزا قاسمی را بیاموزید و آن را در منزل خودتان هم درست کنید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...