رفتن به مطلب

آیا «یمـا» جدیدترین برند چینی؛ وارد بازار ایـران خواهـد شد؟


ارسال های توصیه شده

آیا «یمـا» جدیدترین برند چینی؛ وارد بازار ایـران خواهـد شد؟

 

 

از برندهای جدید و تازه‌وارد چینی که زمزمه‌های تولید و مونتاژ محصولات آن در خط تولید یکی از خودروسازان خصوصی فعال درزمینه تولید کاروتجاری به گوش می‌رسد، «یما» چین است که شاید برای افراد بسیاری ناشناخته باشد.

درپی تحولات صنعت خودرو کشور و همچنین مراودات میان شرکت‌های ایرانی و چینی پای شرکت‌ها و برندهای جدیدتر به بازار ایران باز شده است. به‌همین‌منظور برخی برندهای چینی حاضر در ایران نیز تصمیم گرفته‌اند سراغ خودروسازان خصوصی بروند و فعالیت خود را در ایران از طریق شرکای تجاری جدید درقالب شرکت‌های خصوصی ادامه دهند. 

از برندهای جدید و تازه‌وارد چینی که زمزمه‌های تولید و مونتاژ محصولات آن در خط تولید یکی از خودروسازان خصوصی فعال درزمینه تولید کاروتجاری به گوش می‌رسد، «یما» چین است که شاید برای افراد بسیاری ناشناخته باشد. اما این شرکت چینی که به تولید مستقل خودروهای کراس‌اوور مشغول بوده؛ مدتی است طراحی و تولید خودروهای الکتریکی را آغاز کرده است.

اما نکته قابل‌توجه درخصوص آغاز همکاری مشترک این شرکت با شریک تجاری ایرانی خود، درج نام ایران در بخش بازارهای بین‌المللی فعال این شرکت است. این موضوع نشان می‌دهد «یما» قصد دارد سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در این زمینه انجام دهد و درکنار بازارهایی مانند عربستان‌سعودی، امارات، عراق، سوریه و مصر ایران نیز دیگر شریک تجاری این شرکت در خاورمیانه اعلام شده است. «یما» درحال‌حاضر در کشورهای بسیاری سرمایه‌گذاری کرده و با تولید و عرضه محصولات اقتصادی، توانسته است سهم مناسبی از بازار خودروهای چینی ارزان‌ را ازآن خود کند. 

   تاریخچه کمپانی «یما»

یما از سال ۱۹۸۰ فعالیت صنعتی خود را در چین آغاز کرد اما از سال ۱۹۹۴ این نشان صنعتی پا به عرصه خودروسازی گذاشت و به تدریج موفق به تولید محصولات مختلفی با نشان تجاری Yema Auto شد. این خودروساز چینی تا سال ۲۰۱۴ محصولاتش را بر مبنای پلت‌فرم سوبارو فارستر تولید می‌کرد. اما بعد از آن با ارتقای دانش فنی و سرمایه‌گذاری کلان در تولید فناوری توانست پلت‌فرم‌های مستقل خود را طراحی کند و از آن پس شاهد معرفی کراس‌اوورهای جدید این شرکت هستیم.

درحال‌حاضر این نشان چینی به‌رغم محصولات متنوع بازارهای گوناگون اما برای بسیاری از مردم ناشناخته است. از طرفی طبق آمارهای منتشرشده در سال‌های گذشته، هیچ‌یک از تولیدات این شرکت در لیست 100 محصول پرفروش بازار چین قرار نگرفته‌اند و تنها مدل T70  در سال‌های 2015 و توانست به این لیست راه پیدا کند.

   کدام محصولات یما به ایران می‌آیند؟

این شرکت در زمینه طراحی و تولید خودروهای کراس‌اوور فعالیت می‌کند. اما در این میان برخی کلاس‌ها شامل خودروهای MPV نیز در لیست تولیدات آن به چشم می‌خورند. شاخص‌ترین محصولات این نشان تجاری یما T60، T70 و T80 است که احتمال دارد هر سه مدل به مرور زمان به لیست محصولات تولیدی این شرکت در ایران افزوده شوند. در فاز نخست همکاری مشترک احتمال تولید و عرضه یما T60 بیش از سایر مدل‌ها ارزیابی می‌شود. یما T80 نیز دیگر گزینه‌ای است که شانس قوی‌تری برای حضور در بازار کشور را دارد.

201.jpg

   مشخصات و ویژگی‌های یما «T60»

شرکت خودروسازی یما اوایل سال ۲۰۱۹ همکاری خود را با LEVDEO که در زمینه ساخت خودروهای برقی فعالیت می‌کند، گسترش داد. براساس توافق‌نامه همکاری مشترکی که میان این دو شرکت امضا شد، آنها ساختارهای نوینی را برای تولید محصولات جدیدتر در نظر گرفته‌اند و قصد دارند محصولات متفاوت‌تری با نشان‌های یما و LEVDEO به بازار عرضه کنند. نخستین خودرو معرفی‌شده بعد از تغییرات، یما T60 است. یما T6 که در بازار چین با نام یما بوجان شناخته می‌شود، براساس پلت‌فرمی با نام CEEA ساخته شده که دومین پلت‌فرم ارائه‌شده توسط کمپانی ماست و T60 اولین کراس‌اووری خواهد بود که برمبنای این پلت‌فرم ساخته می‌شود.

یما T60 با پیشرانه متنوع در بازارهای گوناگون عرضه می‌شود. بر این اساس، پیشرانه 1.5لیتری تنفس طبیعی با ۱۱۲اسب‌بخار که با جعبه‌دنده ۵سرعته دستی هماهنگ می‌شود و پیشرانه 1.5لیتری توربو با ۱۵۶اسب‌بخار قدرت و گشتاور ۲۱۵ نیوتون‌متری که قدرت این پیشرانه توسط جعبه‌دنده اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که ازجمله قوای محرکه این خودرو است. باتوجه به سلیقه بازار ایران، می‌توان انتظار داشت این کراس‌اوور چینی با پیشرانه توربوشارژر پا به بازار بگذارد.یما T60 به امکاناتی مانند سنسور نور و باران، چهارکیسه هوا، ترمز پارک‌برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین جلو و عقب، جلوآمپر دیجیتال، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، صندلی برقی راننده، سقف پانورامیک، تریم داخلی چرم‌مصنوعی، نمایشگر لمسی، بلوتوث، تهویه الکتریکی دستی، استارت دکمه‌ای، سنسور باد لاستیک و ... مجهز است.

   مشخصات و ویژگی‌های یما «T70»

202.jpg

یما T70 نخستین‌بار در سال 2015 به بازار معرفی شد و تاکنون تغییرات اندکی را به خود دیده است. ظاهر این خودرو بی‌شباهت با محصولات موفق اروپایی نیست زیرا در نمای ظاهری آن رگه‌هایی از فولکس‌واگن توآرگ و محصولات لندروور به‌خوبی نمایان است. البته چراغ‌های اصلی آن نیز به تبعیت از جیپ گرندچروکی طراحی شده‌اند. طراحی سقف و ستون‌های این خودرو بسیار به T60 شبیه است‌ اما به‌عنوان یک کراس‌اوور متوسط ابعاد بزرگ‌تری نسبت به T60 دارد. 

این مدل با پیشرانه‌های متنوع قابل‌عرضه است که شاخص‌ترین آن‌ها پیشرانه‌های 1.5لیتری توربو 1.8 لیتری تنفس طبیعی است. پیشرانه 1.5لیتری توربو در این خودرو ۱۴۸‌اسب‌بخار قدرت دارد و نسخه 1.8‌لیتری توربو می‌تواند نیرویی معادل ۱۵۸ اسب‌بخار تولید کند. قدرت این دو پیشرانه توسط جعبه‌دنده اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

   مشخصات و ویژگی‌های یما«T80»

یما T80 بسیار شبیه برادر کوچک‌تر خود یعنی T70 بوده زیرا دقیقا از پلت‌فرم مشترک استفاده کرده و بزرگ‌ترین محصول این شرکت است. این محصول دارای طراحی ظاهری به مراتب آرام‌تری بوده و  از خطوط تند و تیز برخوردار نیست. ازجمله ویژگی‌های این خودرو طراحی فضای کابین آن است زیرا با بهره‌گیری از المان‌های مدرن طراحی، توانسته ظاهری جذاب را به نمایش بگذارد. یما T80 در بخش مشخصات فنی دارای دو پیشرانه 1.5 و 2 لیتری توربوشارژر بوده که البته احتمال عرضه نسخه دو لیتری توربو به بازار ایران بیش از سایر گزینه‌هاست. 

این پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ می‌تواند حداکثر 201اسب‌بخار در 5600دور در دقیقه و 280نیوتون‌متر گشتاور را در دورهای 2000 تا 4500 تولید کند. جعبه‌دنده نصب‌شده آن نیز  از نوع 6 سرعته دوکلاچه است. همچنین در یما T80 سیستم‌های کنترلی و پایداری ABS ، EBD ، TCS ، HBA ، ESP ، VDC و HHC قابل نصب هستند. سیستم کنترل باد لاستیک‌ها TPMS نیز روی مدل‌های فول نصب شده که البته دوربین 360 درجه نیز تنها در فول‌ترین مدل T80 قابل‌سفارش است

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...