رفتن به مطلب

بزرگترین جنایت جنگی دریایی تاریخ توسط ارتش شوروی


general yeom

ارسال های توصیه شده

این میان جنایات دیگری نیز در حاشیه این جنگ به وقوع پیوستند که فقط به خاطر ارتکاب از سوی متفقین یعنی طرف فاتح جنگ مورد چشم‌پوشی قرار گرفتند. یک مورد از این جنایت‌ها به غرق کشتی آلمانی ویلهلم گوستلوف از سوی نیروی دریایی شوروی برمی‌گردد که ٧٤‌سال پیش در چنین روزی، برابر ٣٠ ژانویه ١٩٤٥ میلادی به وقوع پیوست
 
 

کشتی ویلهلم گوستلوف

تاریخ به نگارش درآمده جنگ جهانی دوم مشحون از جنایات آلمان نازی در اروپا، ستمگری ایتالیایی‌ها در آفریقا و ددمنشی ژاپنی‌ها در آسیای جنوب‌شرقی است که البته نمی‌توان گفت: حقیقت ندارند. اما چیزی که این میان جایش بشدت خالی است، آن دسته از رفتار‌های طرف پیروز جنگ یعنی متفقین است که براساس معیار‌های انسانی دست‌کمی از جنایت‌های نازی‌ها و متحدینش ندارند، اما تا به حال مورد توجه قرار نگرفته و در هر جمع و محفلی به سادگی از آن عبور شده است.

به گزارش شهروند، قتل‌عام لهستانی‌ها در جنگل کاتین به دست روس‌ها، بمباران شهر درسدن آلمان با بمب‌های آتش‌زای انگلیسی، انفجار اتمی هیروشیما و ناکازاکی و... ازجمله اقدامات نظامی غیرقابل درک متفقین بر ضد غیرنظامیان است که تا همین امروز درک لزوم انجام‌شان برای هر وجدان بی‌طرفی دشوار است.

جنایت جنگی در دریا
بمباران اتمی ژاپن، کشتار کاتین و سوزاندن شهر درسدن به سبب ابعاد مهیب فاجعه در تاریخ جنگ جهانی دوم ثبت شدند، هرچند بعد‌ها کسی به خاطر ارتکاب آن‌ها بازخواست نشد، اما این میان جنایات دیگری نیز در حاشیه این جنگ به وقوع پیوستند که فقط به خاطر ارتکاب از سوی متفقین یعنی طرف فاتح جنگ مورد چشم‌پوشی قرار گرفتند.

یک مورد از این جنایت‌ها به غرق کشتی آلمانی ویلهلم گوستلوف از سوی نیروی دریایی شوروی برمی‌گردد که ٧٤‌سال پیش در چنین روزی، برابر ٣٠ ژانویه ١٩٤٥ میلادی به وقوع پیوست و منجر به مرگ ١٠‌هزار غیرنظامی شد. ابعاد تلفات این فاجعه تا بدانجاست که هنوز و همچنان غرق شدن این کشتی پرتلفات‌ترین فاجعه دریایی تاریخ بشر قلمداد می‌شود و هنوز هیچ‌کس نتوانسته است کشتاری وسیع‌تر از آن در دریا به راه بیندازد.

جنگ جهانی دوم دریا‌ها را نیز به عرصه درگیری کشانده بود و طرف‌های متخاصم از هر فرصتی برای ضربه زدن به دشمن خود استفاده می‌کردند، اما هدف قرار دادن یکی کشتی مسافربری که مملو از غیرنظامیان و پناهندگان جنگی بود، جنایتی بود که حتی نازی‌ها نیز در طول این جنگ خانمانسوز مرتکب آن نشدند.

اژدر‌های ارتش سرخ
کشتی ویلهلم گوستلوف تنها ٣ ماه مانده به پایان جنگ جهانی دوم در اروپا، در ٣٠ ژانویه ١٩٤٥ میلادی، با هدف انتقال غیرنظامیان و زخمیان جنگ از بندر گوتن‌هافن در پروس شرقی که به محاصره ارتش سرخ شوروی درآمده بودند، به سوی شهر کیل حرکت کرد. در این کشتی ١٠‌هزار و ٥٠٠ نفر حضور داشتند که ٩‌هزار نفرشان را غیرنظامی‌ها تشکیل می‌دادند.

ویلهلم گوستلوف بدون کشتی محافظ در دریای بالتیک به حرکت درآمد، اما خیلی زود از سوی زیردریایی‌های شوروی شناسایی شد و مورد اصابت سه اژدر قرار گرفت. کشتی ظرف ٤٥ دقیقه غرق شد و بیش از ١٠‌هزار زن، مرد و کودک را با خود به قعر آب‌های سرد بالتیک برد.

گوستلوف نخستین کشتی مسافربری نبود که در طول جنگ مورد اصابت قرار می‌گرفت، اما هیچ‌کدام از حمله‌های مشابه تلفاتی اینچنین زیاد از خود به جای نگذاشتند.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...