رفتن به مطلب

تنها سفره‌ ماهی صورتی جهان در استرالیا را ببینید


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

ما تاکنون چیزهای شگفت‌آور فراوانی دیده‌ایم: از خرچنگ‌های رنگارنگ گرفته تا گورخرهای خال‌خالی، ولی هیچ‌کدام به‌پای یک سفره‌ماهی صورتی نمی‌رسند. به لطف تصاویری که عکاس کریستین لِین به اشتراک گذاشته است، اکنون همه جهان می‌توانند این حیوان بی‌مانند و منحصربه‌فرد را که از زمان کشفش در سال 2015 تنها 7 بار دیده شده بود ببینند.

این سفره‌ماهی مذکر در آب‌های جزیره لیدی الیوت کشور استرالیا واقع در دریای گریت بریِر ریف زندگی می‌کند و سه متر و سی‌وپنج سانتی‌متر طول دارد. بااینکه گروهی به نام «پراجکت مانتا» که بر ویژگی‌های بومی و زیستی سفره‌ماهی‌های استرالیا تحقیق می‌کنند از پیش به‌طور گسترده به مطالعه بر روی سفره‌ماهی‌های استرالیا پرداخته بودند، ولی عکس‌های حیرت‌انگیز آقای لین بودند که این جانور را به همه شناساندند.

این سفره‌ماهی صورتی که نام آن را به یاد فیلم پلنگ صورتی، بازرس کلوزو گذاشته‌اند، آن‌قدر غیرعادی است که لین ابتدا فکر می‌کرد دوربینش دچار مشکل شده است. او می‌گوید: «من نمی‌دانستم که سفره‌ماهی صورتی هم وجود دارد، به همین دلیل گیج شدم و فکر کردم فلش دوربینم خراب شده یا اشتباه کار می‌کند». ولی چنین چیزی نبود. رنگ صورتی بازرس کلوزو او را به‌شدت منحصربه‌فرد می‌کند.

گروه «پراجکت مانتا» برای آن‌که درباره رنگ‌بندی این جانور بیشتر بیاموزند، در سال 2016 یک بافت‌برداری پوستی از او به عمل آوردند. این کار سبب شد تا پی ببرند که رنگ خاص حیوان به علت بیماری یا رژیم غذایی‌اش نیست. محققان اکنون می‌دانند که رنگ صورتی پوست این سفره‌ماهی به سبب یک جهش ژنتیکی است که ملانینش را متفاوت ساخته است. احتمالاً او به وضعیت «اریتیریسم» دچار شده است؛ حالتی که سبب می‌شود رنگ‌دانه‌های یک حیوان به‌صورت قرمز یا صورتی ظاهر شوند. درک بهتر این جهش به دانشمندان کمک خواهد کرد تا درباره چگونگی تکامل رنگی سفره‌ماهی‌ها نکات بیشتری را فرابگیرند.

برای آنکه بهتر به شرایط ویژه این جاندار پی ببرید، باید این نکته را گوشزد کنیم که سفره‌ماهی‌ها در حالت عادی سرتاپا سیاه یا سرتاپا سفید هستند یا سیاه‌اند و رنگ پوست شکمشان سفید است. جهش‌های ژنتیکی گاه سبب می‌شوند حیوانات در برابر درندگان آسیب‌پذیرتر شوند، ولی کارشناسان می‌گویند به دلیل جثه بزرگ و باریک بازرس کلوزو برای او هیچ مشکلی از این لحاظ پیش نمی‌آید. در گونه او که بزرگ‌ترین گونه سفره‌ماهی‌ها هستند، حیوانات بالغ تا 1350 کیلوگرم هم وزن دارند، بنابراین این حیوان برای دفاع از خود چندان دچار مشکل نمی‌شود.

شاید بازرس کلوزو خودش نداند، ولی او الآن به دلیل رنگ‌بندی خاصش یک سلبریتی اینترنتی شده است. این تجربه برای لین نیز بسیار خاص بود و او را به یکی از معدود کسانی تبدیل کرد که زیبایی رنگ صورتی این سفره‌ماهی را از نزدیک دیده‌اند. لین به نشنال جئوگرافیک می‌گوید: «من احساس فروتنی و خوش‌شانسی زیادی می‌کنم».

تنها سفره‌ماهی صورتی جهان در استرالیا

تنها سفره‌ماهی صورتی جهان در استرالیا

تنها سفره‌ماهی صورتی جهان در استرالیا

تنها سفره‌ماهی صورتی جهان در استرالیا

میهن چت

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...