رفتن به مطلب

فسیلی شگفت انگیز از دایناسور گوشت خوار در نیومکزیکو کشف شد


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

اخیرا دانشمندان فسیلی را کشف کرده‌اند که به باور آن‌ها ممکن است فسیل‌های یک شکارچی بالدار ۶۷ میلیون ساله باشد، دایناسوری به نام ولاسیرپتر یا رپتر که گمان می‌رود آخرین گونه از شکارچیان نابود شده باشد. فسیل‌های (عموما کوچک تا متوسط) در حوضه سن خوان در نیومکزیکو کشف شده‌اند. این یافته در مطالعه‌ای منتشر و مستند شده‌ است و نشان می‌دهد که بقایای این جانور از اواخر دوره کرتاسه به دست آمده ‌است. همراه ما در میهن فروم باشید تا ببینیم این دایناسور چه مشخصاتی دارد.

میهن فروم

این نوع دایناسور به عنوان یک درمائوسور شناخته می‌شود که به معنای سوسمار در حال دویدن است، و بخشی از گروهی از دایناسورها است که شامل تروپودهای بالدار هستند که اغلب به عنوان شکارچی شناخته می‌شوند. این گروه شامل گونه‌هایی مانند ولاسیرپتر است، گونه‌ای که در سری فیلم‌های پارک ژوراسیک معروف شده‌اند. استخوان‌های درمائوسور در سنگواره‌های ثبت‌شده نسبتا نادر هستند و این موضوع به ارزش این کشف می‌افزاید.

کشف نیومکزیکو بخشی از اسکلت یک دینئوبلتاتور بود و اولین فسیل از این نوع بود که در جنوب غربی آمریکا کشف شد. ویژگی‌های آن شامل اندام‌های جلویی قوی‌تر نسبت به سایر دایناسورها در این خانواده است. ستون فقراتش نشان می‌دهد که دمش در پایه بسیار انعطاف‌پذیر بوده است و این موضوع امکان چابکی و دقت بیشتر را فراهم می‌آورد. همچنین به قابلیت مانور آن کمک می‌کند.

میهن فروم

استیون جاسنسکی دیرینه‌شناس موزه ایالتی پنسیلوانیا محقق اصلی این مطالعه بوده است. او می‌گوید که دینئوبلتاتور گونه جدیدی از اواخر دوره کرتاسه است و ارتباط نزدیکی با پرندگان دارد. همچنین او و تیمش بر این باورند که ویژگی‌های منحصر به فرد این استخوان‌ها نشان می‌دهد که این گونه‌ها هنوز در تلاش برای تکامل و رقابت برای زندگی بوده‌اند.

میهن فروم

مجموعه‌ای از استخوان‌هایی که آن‌ها کشف کردند نشان می‌دهد که این پرنده سبک زندگی مبارزه جویانه داشته است، ایده‌ای که با سازگاری‌های پنجه و دمش تقویت می‌شود. جاسنسکی و گروهش بیش از ۲۰ فسیل را از یک اسکلت منفرد در طول هشت سال (‏۲۰۰۸ - ۲۰۱۶)‏کشف کردند. آن‌ها جمجمه، دندان‌ها، مهره‌ها و پاهایش را پیدا کرده‌اند. پاهای جلویی قلمه‌ها را بسیار توپر نشان می‌دهد. آسیب به دنده‌ها نشان می‌دهد که در نقطه‌ای از زندگی خود دچار آسیب دنده شده بود، اما استخوان در آن نقطه رشد کرده و جان سالم به در برده است. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که به پنجه یک دست آسیب وارد شده است ولی پس از آسیب تغییر شکلی دیده نمی‌شود، این موضوع بدین معنی است که آسیب هنگام مرگ یا نزدیک دوران پایانی زندگیش رخ داده است.

سایر دیرین‌شناسان، مانند آلن ترنر از موزه تاریخ طبیعی آمریکا، بر این باورند که بدون داشتن یک اسکلت کامل ممکن است اطلاعات کافی برای ادعاهای معتبر در مورد دینئوبلتاتور وجود نداشته باشد، اما او همچنین می‌گوید که این کشف قطعا به پر کردن برخی شکاف‌ها در مورد یک خانواده از دایناسورها کمک می‌کند.

میهن فروم

با این حال، به طور کلی، کارشناسان توافق دارند که با وجود داشتن اطلاعات ناقص، استخوان‌ها نشان می‌دهند که این دایناسور‌ها تلاش می‌کرده‌اند تا بقای نسل خود را از طریق تکامل حفظ کنند. حتی نشان می‌دهد که آن‌هایی که ساکن جنوب غربی آمریکا بوده‌اند از نمونه گونه‌هایی که در بخش شمالی کشور زندگی می‌کردند متمایز بوده‌اند، که ممکن است نتیجه تفاوت در زیستگاه و شرایط آب و هوایی باشد.

 

 

منبع : میهن فروم

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...