رفتن به مطلب

نور درمانی چیست؟ فواید و عوارض نور درمانی


SARDAR

ارسال های توصیه شده

 
مجموعه: بیماری ها و راه درمان
 


 

نور درمانی چیست, عوارض نور درمانی, کاربرد و تاثیرات نور درمانی

نور درمانی چیست و چه کاربرد، مزایا و معایبی دارد؟

 

همه چیز درباره نوردرمانی

نور درمانی یا لایت تراپی (Light therapy) که به عنوان فتوتراپی (phototherapy) نیز شناخته می شود روشی جهت درمان اختلالاتی مانند مشکلات پوستی،‌ بهبود برخی اختلالات خلقی، کمک به رشد مو و بسیاری از موارد دیگر می باشد. در ادامه جهت آشنایی کامل با لایت تراپی و تاریخچه آن، کاربرد، مزایا و معایب همراه ما باشید.

نور درمانی چیست؟

به صورت خلاصه نور درمانی تکنیک هایی است که در آن از قرار دادن افراد در معرض نور خورشید یا طول موج خاصی از نور با استفاده از لیزرها، لامپ های فلورسنت و برخی از لامپ های هالوژن در جهت درمان یا بهبود برخی مشکلات استفاده می کنند.

 

فواید نور درمانی چیست, دستگاه نور درمانی چیست, درمان درد عضلانی با نور درمانی

استفاده از نور خورشید از قرن ها پیش مورد توجه بوده است

 

امروزه استفاده از نور مصنوعی در درمان اختلالات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، یرقان یا حتی افسردگی، کنترل درد، سرعت بخشیدن روند بهبودی یا رشد موها و... امری رایج است. نور درمانی روشی بی خطر، غیر تهاجمی و بدون درد به عنوان مکمل یا درمان مستقل استفاده می شود. در روند نور درمانی افراد باید در معرض یک لامپ یا جعبه نور با فلورسنت به شدت بالا تا سقف 10,000 لوکس قرار بگیرند. این نور ۲۰ برابر از منابع روشنایی که در زندگی روزمره با آنها مواجهیم بیشتر است و با تقلید از نور خورشید در بدن جذب می شود. تاثیر نور درمانی در مغز کاهش آزادی سازی ملاتونین (هورمون های تاثیرگذار بر خواب) و افزایش سطح سرتونین (هورمون های موثر در خلق و خو) می باشد. برای نور درمانی، باید روزانه حدود نیم ساعت از وقت خود را به آن اختصاص دهید.

 

انواع نور درمانی

برای تقسیم بندی این روش درمانی معمولا بر اساس نوع نور به کار رفته عمل می کنند که عبارتند از:

 

• نور درمانی با لیزر

 

اقدامات پیش از نور درمانی, نور درمانی, نور درمانی برای بیماری کهیر

نور درمانی با لیزر روشی رایج است

 

لیزر درمانی در برخی از حرفه های پزشکی به عنوان پزشکی مدرن شناخته می شود. لیزر های پالس های پر قدرت نوری تولید می کنند که قادرند تا فاصله دروی ارسال شوند. در حقیقت نور لیزر نوعی انرژی الکترومغناطیس مادون قرمز است و در جراحی چشم، آرتریت، خار پاشنه،‌ شکستگی ها، برداشتن سیاه رگ ها، پاک کردن تتو، التهاب عصب و غیره کاربرد دارد.

 

• نور درمانی با نور آبی

 

نور درمانی برای بیماری کهیر, خرید دستگاه نور درمانی, فواید نور درمانی

استفاده از نور آبی در نور درمانی

 

نور آبی تا عمق کمی نفوذ می کند و خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. استفاده از نور آبی در درمان اختلالات خلقی، افسردگی فصلی و اختلالات خواب تاثیر گذار است و ساعت بیولوژیک فرد را به وضعیت نرمال در می آورد. همچنین در امور مرتط با زیبایی پوست نور آبی پرکاربرد است.

 

• نور درمانی با نور قرمز

 

نور درمانی چیست, عوارض نور درمانی, کاربرد و تاثیرات نور درمانی

استفاده از نور قرمز برای نور درمانی

 

نور قرمز تا عمق بیشتری نفود می کند و در بهبود گردش خون، بهبود زخم، ترمیم پوست، درمان بیماری رزاسه،‌ کاهش درد و التهاب استفاده همی شود.

 

 نور درمانی با اشعه مادون قرمز

برای تولید اشعه مادون قرمز از لامپ های حرارتی استفاده می کنند. این روش با طول موج های مختلف انجام می شود و اثرات بیولوژیکی آن یعنی افزایش سرعت متابولیسم و افزایش گردن خون باعث درمان زخم های ایجاد شده در ماهیچه ها و استخوان ها می شود. 

همچنین از این اشعه برای گرم نگه داشتن نوزادان در بخش های ویژه نیز استفاده می شود.

 

 نور درمانی با اشعه ماورای بنفش

نور درمانی با اشعه ماورای بنفش شامل سه نوع مختلف است که در درمان بیماری های اگزما، ویتیلیگو، پسوریاسیس و یرقان نوزادان و... موثر است.

 

اقدامات پیش از نور درمانی

تاثیر نور درمانی در افراد متفاوت است و حتی ممکن است نتیجه ای از آن نگیرید اما انجام برخی کارها می تواند نتیجه نهایی را بهتر کند. پیش از نور درمانی به این نکات توجه کنید:

 

 انتخاب درست جعبه نور

 

اقدامات پیش از نور درمانی, نور درمانی, نور درمانی برای بیماری

انتخاب جعبه نور مناسب اهمیت بسیاری دارد

 

حتما پیش از خرید جعبه نور در مورد آن تحقیق کرده و با پزشک خود نیز مشورت کنید و از جعبه نوری ایمن، با روشنایی مناسب و نوع نور مورد نیازتان استفاده کنید.

 

 تعهد و نظم در جلسات

به جلسات نور درمانی متعهد باشید و به صورت منظم هرروز برای انجام آن وقت بگذارید.

- نور درمانی برای چه افرادی توصیه نمی شود؟

نور درمانی برای افرادی که از قرص راکوتان یا مشقات آن استفاده می کنند توصیه نمی شود و ممکن است باعث عوارضی مانند قرمزی یا التهاب پوست شود.

برای استفاده از این روش باید با پزشک مشورت کرده و تحت نظارت او از نور درمانی استفاده کنید. حتما قبل از اقدام برای نور درمانی به متخصص مراجعه کنید تا از بوجود آمدن مشکلات جلوگیری کنید. از جمله عوامل دردسر ساز می توان به مصرف داروهای خاص که با نور درمانی تداخل دارند یا قرار داشتن در وضعیت پزشکی که حساسیت پوست به نور را افزایش می دهد اشاره کرد.

 

کاربرد و تاثیرات نور درمانی

 نور درمانی برای اختلالات روانی

تحقیقات نشان داده است نور درمانی بر روی مواد شیمایی مغز که با خواب و خلق و خو در ارتباط هستند موثر است و ممکن است در برخی موارد برای درمان افسردگی استفاده شود. برای این روش از جعبه های نور با نوعی خاص از روشنایی مصنوعی که به شبکه چشم نفوذ می کند استفاده می شود. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از لامپ های LED برای ساخت این جعبه ها باعث شده است که آنها کوچک تر و قابل حمل شوند. روشنایی و دمای رنگ نور جعبه نور ها نیز همانند نور روز است .

 

فواید نور درمانی چیست, دستگاه نور درمانی چیست, درمان درد عضلانی با نور درمانی

نور درمانی برای بهبود افسردگی نیز موثر است

 

از جمله دلایل تاثیر گذار در انتخاب نور درمانی می توان به این موارد اشاره کرد:

 این روش درمانی عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر روش ها مانند دارو درمانی دارد.

 تمایلی به استفاده از داروهای درمانی به دلایل مختلفی مانند بارداری ندارید

 قصد دارید دوز یا مقدار داروهای ضد افسردگی را کاهش دهید. (بدون مشورت پزشک اقدام نکنید)

 

تاثیرات استفاده از نور درمانی برای اختلالا خلقی فصلی نیازمند مطالعات بیشتری است اما با توجه به کم عوارض بودن این روش افراد بسیاری از ان استفاده می کنند. اما استفاده از این روش برای درمان افسردگی غیر فصلی و سایر اختلالات روانی مانند افسردگی اساسی، افسردگی دو قطبی یا افسردگی پس از زایمان تاثیر بهتری دارد و اثر ضد افسردگی ملایم اما امیدوار کننده ای در مراجعین مشاهده می شود.

 

همچنین درمان اختلال ریتم شبانه روزی خواب یا تنظیم ساعت بیولوژیک بدن از دیگر کاربردهای این روش هستند. همچنین برخی از افراد اشاره کرده اند که قرار گرفتن در معرض نور چراغ هایی که در مدت کوتاهی قبل از بیداری آنها روشن می شوند (شبیه سازی سحرگاه) تاثیر مثبتی در انها داشته است.

تاثیرات نور درمانی ممکن است پس از چند روز الی دو هفته مشاهده شوند.

 

 نور درمانی برای درمان اختلالات پوستی

 

اقدامات پیش از نور درمانی, نور درمانی, نور درمانی برای بیماری

جعبه نور های قابل حمل مناسب برای مشکلات پوستی

 

لایت تراپی برای درمان بیماری های پوستی در شرایطی کلی مانند پسوریازیس، اگزما، ویتیلیگو یا اختلالات اسکلروزیس و حتی درمان خارش مزمن استفاده می شود اما در صورتی که محدوده پوستی که نیاز به درمان دارد محدود باشد (برای مثال فقط بازو) احتمالا استفاده از کرم های موضعی گزینه ی بهتری باشد. به طور کلی از نور درمانی برای مشکلات پوستی در صورت گسترده شدن مشکلات پوستی و ناتوانی در استفاده از کرم های مختلف در تمامی نقاط بدن استفاده می شود. 

به طور کلی از نور درمانی برای درمان این بیماری های پوستی استفاده می شود

 پسوریازیس

یکی از رایج ترین کاربردهای نور درمانی در درمان پسوریازیس است که حدودا ۳ درصد از جمعیت جهان از آن رنج میبرند. این مشکل که همراه با التهاب موضعی همراه است با استفاده از اشعه ماوراء بنفش برای سرکوب سیستم ایمنی و کاهش التهاب بهتر می شود و برای درمان آن از تجویز داروهای خوراکی نیز استفاده می شود.

 

 آکنه ولگاریس

همچنین نور درمانی روشی مناسب برای آکنه است که از دیرباز مورد توجه افراد بسیاری بوده است. در گذشته نور خورشید به عنوان منبعی برای بهبود آکنه شناخته میشد و امروزه ثابت شده است که قسمتی از نور بنفش قابل رویت در نور آفتاب باعث آسیب دیدن و در نهایت کشته شدن باکتری ها می شود. این روش معمولا برای اکثر افراد بی خطر است و حدودا چهار پنجم بیماران ۷۰ درصد بهبود را پس از سه ماه تجربه می کنند.

 

 بهبود زخم های پوستی

محققان بسیاری درحال مطالعه تاثیرات و دلایل اثر بخشی نور درمانی برای زخم های پوستی هستند و استفاده از امواج نور قرمز را برای این هدف توصیه می کنند. دکتر هری ولان، استاد مغز و اعصاب اطفال در دانشکده پزشکی ویسکانسین اینطور بیان کرد: ‌«نور نزدیک به مادون قرمز که از LED ها منتشر می شود باعث افزایش انرژی در داخل سلول می شود و روند بهبود را سرعت می بخشد.» همچنین پژوهش هایی تحت حمایت ناسا در این مورد انجام شده است که طبق نتایج آنها استفاده از نور درمانی برای زخم های دردناک ناشی از سرطان به عنوان روشی کارآمد و بدون درد شناخته شد. 

 

 درمان زردی نوزادان

از دیگر موارد پرکاربرد نور درمانی در درمان زردی نوزادان است که بسیاری از آنها ممکن است به آن مبتلا شوند.

 

 تغییر رنگ پوست

همچنین از این روش برای برنزه شدن نیز استفاده می شود که نتیجه استفاده از دو طیف مختلف اشعه ماوراء بنفش می باشد.

 

فتوتراپی در منزل

یکی از مزایای این روش قابل انجام بودن در خانه است اما اکثر بیماران درمان را تحت نظر پزشک و در بیمارستان یا مطب شروع می کنند تا پزشک از نزدیک شاهد تغییرات ایجاد شده باشد. پس از رسیدن به درمان و موقعیتی پایدار می توان از واحدهای خانگی که بسیار به صرفه و راحت تر هستند استفاده کرد. برای انتخاب نوع مناسب جعبه نور با پزشک خود مشورت کنید، او نیز برای شما نوعی مناسب از نور را تجویز خواهد کرد.

سایز جعبه های مورد استفاده با توجه به دلیل و محل نیاز به درمان متفاوت است.

 

عوارض نور درمانی

لایت تراپی به عنوان روشی بی خطر و غیر تهاجمی شناخته می شود که معمولا عوارض جانبی ندارد. با این حال ممکن است سوختگی های جزئی و مشابه تاول یا آسیب دیدن چشم ها در صورت استفاده نادرست و تداخل این روش اتفاق بیوفتد. همچنین موارد نادری مانند سردرد، تهوع یا خستگی چشم ها نیز در گزارش ها وجود دارند اما به طور کلی این عوارض نیز به صورت خفیف هستند و مدت کوتاهی پایدار می مانند. از دیگر مشکلاتی که ممکن است با نور درمانی ایجاد شوند می توان به این موارد اشاره کرد:

 تاری دید

 پریشانی یا کج خلقی

 خستگی

 مشکلات خواب

 خستگی چشم

 حالت تهوع

 سردرد

 

برای کاهش این عوارض می توانید کمی بیشتر از جعبه نور فاصله گرفته یا جلسات نور درمانی را به مدت زمان های کوتاه تر و تعداد بیشتری تقسیم کنید. همچنین از پزشک خود نیز مشورت بگیرید.

 

نور فرابنفش نیز می تواند باعث آسیب های ژنتیکی، آسیب کلاژن یا تخریب ویتامین A و ویتامین C در پوست شود. این نور به عنوان عاملی در تشکیل آب مروارید نیز شناخته می شود به همین دلیل در اکثر موارد فتوتراپی برای درمان اختلالات خلقی و خواب و... به فیلتر نور ماوراء بنفش می پردازند.

 

در صورت استفاده از نور درمانی برای اختلال دو قطبی نیز ممکن است عوارضی مانند شیدایی، بیش فعالی با تحریک پذیری بالا بروز آیند. با این حال اکثر عوارض ناشی از این روش پس از چند روز بدون نیاز به اقدام خاصی درمان می شوند.

 

جمع بندی:

نور درمانی یا لایت تراپی روشی بسیاری قدیمی است که به صورت کلاسیک هلیو درمانی (heliotherapy) نامیده میشد و از گذشته مورد توجه انسان ها بوده است. پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی باعث شده است که امروزه روش ها و ابزارهای متنوعی برای نور درمانی بوجود آیند که در بهبود و درمان بیماری یا اختلالات مختلفی کارآمد هستند و عوارض کمی دارند.

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...