رفتن به مطلب

انواع لمینت دندان بر اساس اجزای سازنده آن


sanazhedayati

ارسال های توصیه شده

انتخاب بهترین نوع لمینت دندان ، به نیاز بیمار و شرایط وی بستگی دارد. ولی با پیشرفت های اخیری که در زمینه عمل های زیبایی دندان و ابزار و روش های آن داشته‌ایم، تکنیک های استفاده از ونیر یا روکش سرامیکی هم تغییر کرده‌است.

سال هاست برای زیباتر کردن ظاهر دندان ها و داشتن لبخندی زیبا، از ونیرهای سرامیکی (پوششی سفید برای زیباتر کردن دندان ها) استفاده می کنند.

وقتی دندانپزشکتان می خواهد برای اصلاح طرح لبخند شما بین انواع لمینت دندان یکی را برایتان انتخاب کند، اول سلامت دهانتان را ارزیابی می کند و مشکلات بیحسی و اهداف درمانی را مد نظر قرار می دهند تا بتواند استایل و ماده مناسبی را برای این فرایند انتخاب کند که با نیازهای شما همخوانی داشته باشد. مواد مختلف روکش، بسته به ظاهر، مقاومت و دوامشان با یکدیگر متفاوت‌اند.

انواع لمینت دندان

ونیرها یا همان روکش های سنتی معمولا بعد از اینکه پزشک دندان هایتان را معاینه می کند، در آزمایشگاه های خارج از مطب ساخته می شوند. در آزمایشگاه، دندان‌سازی متخصص با دقت روکش دندان را می سازد؛ طوری که شبیه به ظاهر اصلی دندان هایتان باشد و حس مصنوعی بودن به آن ندهد. برای اینکه پزشک بتواند این روکش های سرامیکی را روی دندانتان بگذراد، باید قسمتی از مینای دندان را بتراشد.

انواع لمینت دندان بر اساس اجزای سازنده آن مواد مختلفی تهیه می شوند:

سرامیک  توده‌ای

برای ساخت این روکش ها، دندان‌ساز سرامیک را با دست روکشی می کند تا شکل، رنگ و حالت مات دندان طبیعی را به خود بگیرد و با دندان های دیگر تفاوتی نداشته باشد. روکش های سرامیکی زیبایی فوق‌العاده‌ای دارند و دقیقا مخصوص هر شخص ساخته می شوند اما به اندازه روکش های فشرده بادوام نیستند.

سرامیک فشرده

لمینت های که از سرامیک فشرده ساخته می شوند، ضخیم تر از ونیرهای دیگر هستند و ساختشان هم راحت تر است. ضخامت آن ها باعث می شود محکم تر بوده و دوام بیشتری داشته باشند. از طرفی، این ضخامت باعث می شود برای نصب کردنشان دستکاری بیشتری روی دندان انجام شود.

دی سیلیکات لیتیوم

این ماده معمولا برای کسانی توصیه می شود که مبتلا به بروکسیم یا دندان‌قروچه هستند. روکش های لیتیوم در سیلیکات بسیار قوی و مستحکم هستند و با فناوری ساخت با کمک رایانه (CAM) و طراحی با کمک رایانه (CAD) تهیه می شوند. این مواد باعث می شود دندان ها هنگام ساییده شدن (دندان قروچه) آسیب نبینند.

پیشرفت های اخیر در زمینه زیبایی دندان، باعث شده علاوه بر مواد جدید، تکنیک های درمانی و روش های آماده‌سازی جدیدی هم به وجود بیایند.

زیرکونیا

زیرکونیوم هم مانند لیتیوم دی سیلیکات از روکش های سرامیکی دیگر مقاوم تر است و می تواند به استحکام دندان های ضعیف کمک کند. مواد این روکش، از مواد مشابه با تاج دندان ساخته شده‌اند و به همین خاطر نسبت به ساییدگی مقاوم هستند. همچنین جنس غیرشفاف این ماده، باعث می شود خرابی های لایه زیری دندان پیدا نباشد.

با اینکه ونیرهای سنتی برای روکش دندان گزینه های مناسبی هستند و می توانند به استحکام آن ها کمک کنند، برای نصبشان باید مینای دندان را از بین ببرید و علاوه بر آن، هر کدام عمر مشخصی دارند و همیشگی نیستند. باید به خوبی از آن ها مراقبت کنید و هر ده بار یکبار آن ها را تعویض کنید تا ظاهرشان زیبا بماند و کارایی خود را حفظ کنند.

بهترین نوع لمینت دندان

یکی دیگر از عواملی که باید هنگام انتخاب انواع لمینت دندان در نظر بگیرید، کارخانه سازنده آن است. معروف ترین کارخانه های ساخت ونیر عبارتند از:

daVinci™: این شرکت بیش از سی سال تجربه ساخت ونیر دارد و یکی از بااطمینان ترین برندهای ونیر سرامیکی به حساب می‌آید.

IPS Empress®: این شرکت روکش ها را متناسب با رنگ دندان های هر شخص تهیه می کند؛ به این صورت که دوازده روکش با رنگ های مختلف تولید می کند تا ظاهر لبخندتان تا حد امکان طبیعی باشد.

دکتر میلاد افشار، متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

انواع لمینت دندان چه مشکلاتی را برطرف می کنند؟

از روکش ها به طور معمول برای رفع موارد زیر استفاده می شود:

دندان هایی که به دلیل موارد زیر تغییر رنگ داده اند:

درمان کانال ریشه

لکه های حاصل از تتراسایکلین یا سایر داروها

فلوراید بیش از حد

پر کننده های بزرگ رزین

دندانهایی که فرسوده شده اند

دندانهایی که تراش خورده یا شکسته شده اند

دندانهایی که نامرتب ، ناهموار یا نامنظم هستند (به عنوان مثال ، دهانه یا برآمدگی در آنها وجود دارد)

دندانهایی که شکاف بین آنها وجود دارد (برای بستن فضای بین دندان ها)

spacer.png

انواع لمینت دندان گزینه ای مناسب و متنوع برای زیبایی دندان شماست که ظاهر لبخندتان را به طرز چشمگیری بهبود می بخشد. بیمارانی که دچار ترک ، تراشه ، شکاف ، تغییر رنگ ، فرسودگی دندان یا نامناسب شدن خفیف دندان هستند ، همگی می توانند از روکش دندان استفاده کنند. با استفاده از جدیدترین تکنیک ها و مواد پیشرفته ، دندانپزشک زیبایی می تواند با پیشرفته ترین روکش های دندانی به شما در رسیدن به لبخند رویاهای خود کمک کند.

طول عمر انواع لمینت دندان

ونیرها به طور کلی بین ۷ تا ۱۵ سال دوام می آورند. بعد از این زمان، روکش ها باید تعویض شوند.

برای اطلاعات بیشتر مطلب انواع لمینت دندان بر اساس اجزای سازنده آن را بخوانید.

https://drmiladafshar.com/1264

ویرایش شده توسط sanazhedayati
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...